Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nykyiset ja seuraavan sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sormusaave
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Sabre
Rare:lta on lähtenyt niitä työntekijöitä pois vain muutama siitä Goldeneye/Perfect Dark tiimistä kun he päättivät perustaa sen Free Radicalin. Kaikki muut tiimit ovat suurin piirtein samassa kunnossa kuin silloin "kulta-aikoina".

Sieltä on kyllä lähtenyt huomattavasti enemmän kuin pelkkä Free Radicalin porukka, esimerkiksi Zoonami. IGN raportoi jossain N-queryssä parinkymmenen työntekijän jättäneen eropaperit Microsoftin ostettua puljun. Työntekijöitä Rarella on noin 300.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan tae
Sieltä on kyllä lähtenyt huomattavasti enemmän kuin pelkkä Free Radicalin porukka, esimerkiksi Zoonami. IGN raportoi jossain N-queryssä parinkymmenen työntekijän jättäneen eropaperit Microsoftin ostettua puljun. Työntekijöitä Rarella on noin 300.
Joo mutta ei siltikään läheskään niin paljoa mitä Juupis antoi ymmärtää. Olisiko muuten näyttää linkkiä tuosta IGN raportista?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Ihan hyvin voi löytyäkin, eikä XB2 ole silti yhtään sen suurempi. Tulevaisuudessa saadaan tehtyä samaa tekniikkaa pienempään tilaan yhtä halvalla, kuten PSX:n PSone malli näytti ja toimii hyvänä esimerkkinä. XB2 ei tarvitsisi alkuperäisestä XB:stä kaikkea sitä mitä siinä nyt on, koska DVD asema ym. olisivat jo itsessään XB2:ssa, joten se pienentää jo XB:n kokoa aika oleellisesti.
Toivottavasti ymmärrät noin sekavaa tekstiä ja ihme ilmaisuja.
Tuo viittaus XBn kokoon oli kyllä tarkoitettu enemmänkin vitsiksi. Tokihan tekniikka kehittyy, ja kaikki elektroniikka kutistuu.. Sitä vaan mietin, että XBoxhan perustuu PC-tekniikkaan, joka ei suinkaan kaikki (ainakaan vielä) ole Microsoftin omistuksessa. Se taas saattaa aiheuttaa ongelmia jos kone halutaan puristaa yhdelle piirille. Toisaalta jos seuraavakin XBox-versio perustuu edelleen PC-arkkitehtuuriin, yhteensopivuus taaksepäin saattaa olla itsestäänselvä ilman mitään kummempia kikkailuja. Ja mitä siihen DVD-asemaan tulee, en kyllä todellakaan tarkoittanut, että koko boksi sinne seuraavan mallin sisään pitäisi saada, sehän vasta outo ratkaisu olisikin.. ;) Eipä tuon PS2nkaan sisällä hyrrää mikään kokonainen PSX..
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
Tuo viittaus XBn kokoon oli kyllä tarkoitettu enemmänkin vitsiksi. Tokihan tekniikka kehittyy, ja kaikki elektroniikka kutistuu.. Sitä vaan mietin, että XBoxhan perustuu PC-tekniikkaan, joka ei suinkaan kaikki (ainakaan vielä) ole Microsoftin omistuksessa. Se taas saattaa aiheuttaa ongelmia jos kone halutaan puristaa yhdelle piirille. Toisaalta jos seuraavakin XBox-versio perustuu edelleen PC-arkkitehtuuriin, yhteensopivuus taaksepäin saattaa olla itsestäänselvä ilman mitään kummempia kikkailuja. Ja mitä siihen DVD-asemaan tulee, en kyllä todellakaan tarkoittanut, että koko boksi sinne seuraavan mallin sisään pitäisi saada, sehän vasta outo ratkaisu olisikin.. ;) Eipä tuon PS2nkaan sisällä hyrrää mikään kokonainen PSX..

Joo, kyllä mää vähän arvelinkin, että tuossa on vitsi kyseessä, kun siellä perässä oli hymiökin.
Voihan olla ettei XB 2:sta tule, vaan MS pysyy ensimmäisessä versiossa tuoden markkinoille kokoajan päivityksiä, joita ilman uudet pelit eivät tietenkään toimi:p
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan rez o
...muiden paljon myyneiden kotikonsoleiden (PS, NES, SNES,) myyntilukuja:

Gameboy Series, Nintendo, 110 million
Playstation, Sony, 74 million
NES, Nintendo, 62 million
Playstation 2, 50 million
SNES, Nintendo, 49 million
N64, Nintendo, 28 million
Atari VCS, Atari, 26 million
MegaDrive, Sega, 23 million
Master System, Sega, 10 million
Xbox, Microsoft, 10 million
GameCube, Nintendo, 10 million
(Dreamcast, Sega, 6-8 million?)

En muista, mistä olen tuon myyntitilaston aikanaan pöllinyt, joten lähdettä ei ole laittaa.
Nuo luvut antavat jonkinlaisia suuntaviivoja konsoleiden myynneistä, mutta tuo "Gameboy Series" ei sisällä GBA:n myyntilukuja vaan pelkästään GB:n, GB Pocketin ja GB Colorin, joita Nintendo oli jo 31.3.2002 toimittanut kauppoihin 118 420 000 kpl.
 
Olisin todellakin harkinnut pidempään mitä menen ostamaan, enkä olisi ostanut pleikkari kakkosta tosiaankaan, vaan olisin odottanut muiden koneiden tuloa. Xbox kun vain on niin kovan oloinen peli, että. Haloa jauhetaa isoveljen kanssa vieläkin ja hyviä pelejä on vieläkin ostamatta. Ja latausaja ovat huomattavasti lyhyempiä kuin pleikkarilla, esim. Halossa kun painaa kenttää että menee peliin kampanja ruudulla, vyöryy peli heti päälle:o
 
Noista seuraavan sukupolven konsoleista vielä...

Tällähetkellä näyttää vahvasti siltä että Nintendon seuraava kone on ainoa jonka ostan itselleni (ellei Sega tee comebackiä). Sony ei ole pystynyt tarjoamaan tähänastisella pelikonsoliurallaan mitään minun mieleistäni uutta ja mullistavaa ja tilanne tuskin lähivuosien aikana tulee kovin radikaalisti muuttumaan. Sony luottaa PlayStation -brandiinsa (IMO liikaa) ja yrittää jatkaa samalla tiellä. PSX oli kelpo kone hyvällä RPG-tarjonnallaan, mutta PS2 aloitti alamäen joka PS3:n myötä pahoin pelkään vain jyrkkenee. Innovatiivisuus näyttää kuolevan varman päälle pelaamisen tieltä.
Ei suoraansanottuna enää jaksa paljoa kiinnostaa mitä Sony ja Microsoft tahoillaan puuhastelevat. Heillä ei näytä olevan minulle mitään tarjottavaa. Nintendo -laatuun taas on vuosien varrella tottunut luottaamaan eikä ole tarvinnut pettyä. Nintendolle pelaaminen on SE tärkein juttu ja sen huomaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan paavi88
Ja latausaja ovat huomattavasti lyhyempiä kuin pleikkarilla, esim. Halossa kun painaa kenttää että menee peliin kampanja ruudulla, vyöryy peli heti päälle:o
Tuskinpa nuo latausajat millään tämän sukupolven koneista ovat itse laitteesta kiinni. Kysymys on lähinnä pelinkehittäjien kyvystä järjestää data levylle oikein, ja raudan oikeasta käytöstä. Sama asia, kuin esim. pelitallennusten koko ja niiden lataamisen nopeus. Kukaan tuskin kiistää, että esim. GT3 on ihan hyvännäköinen peli, eikä latausajoista ole tietoakaan. Toisaalta joku surkea tekele saattaa ladata ikuisuuden.
 
Jep, esim. Jak & Daxterissa ei ole ainuttakaan lataustaukoa koko pelin aikana, vaikka aika laaja peli onkin ja todella hieno grafiikaltaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Leo Stenbuck
Jep, esim. Jak & Daxterissa ei ole ainuttakaan lataustaukoa koko pelin aikana, vaikka aika laaja peli onkin ja todella hieno grafiikaltaan.

Tässä pelissä ei ole nimeksikään isoja tekstuureita, jonka takia latausajat ovat lyhyitä. Kaikkia pelejä ei pysty toteuttamaan näin. Totuus on että PS2lla on luonnollisesti hitaammat latausajat kuin muilla sukupolven konsoleilla. paavi on siis oikeassa - Halon tekstuureilla varustettu peli PS2lla lataisi huomattavasti kauemmin, ja syyt tähän voi tonkia tehokkain konsoli -threadista johon ne olen mielestäni hyvin perustellut :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Tässä pelissä ei ole nimeksikään isoja tekstuureita, jonka takia latausajat ovat lyhyitä. Kaikkia pelejä ei pysty toteuttamaan näin. Totuus on että PS2lla on luonnollisesti hitaammat latausajat kuin muilla sukupolven konsoleilla. paavi on siis oikeassa - Halon tekstuureilla varustettu peli PS2lla lataisi huomattavasti kauemmin, ja syyt tähän voi tonkia tehokkain konsoli -threadista johon ne olen mielestäni hyvin perustellut :)
Ei ole isoja tekstuureja, mutta eipä ole juuri isoja polygonejakaan jotka vaatisivat pällystyksekseen isoja tekstuureita.
PS2 arkkitehtuuri tykkää pienistä polygoneista.
 
Jep. PS2:lla grafiikan yksityiskohdat on tarkoitettu tehtäväksi polygoneilla eikä tekstuureilla. Tästä johtuu myös PS2-pelien antialiasing-ongelmat. Kone kun tukee ihan raudalla antialiasingia, mutta vain polygoneille, ei tekstuureille. Kun peli tehdään oikein, ei aliasingiakaan näy..

Ja kyllä niitä polygoneja voi tehdä mihin peliin vaan. Se vaan vaatii enemmän työtä pelin tekijöiltä, kun ei voi tehdä yksinkertaisia malleja kappaleista ja iskeä vaan kuvia päälle.Kuvia kun on yleensä helpompaa tehdä. Lopputulos vaan on sitä parempi, mitä suurempi osa kappaleiden yksityiskohdista on oikeasti olemassa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
Lopputulos vaan on sitä parempi, mitä suurempi osa kappaleiden yksityiskohdista on oikeasti olemassa.

Tämä on erittäin totta jos vain teho riittää. PS2ssa ei tosiaankaan riittäisi potku millään tavalla esimerkiksi Halon tekemiseen tällä tavalla (no, millään tavalla mutta varsinkaan tällä) koska sen tekstuurien korvaaminen polygonimössöllä (melko vapaa suomennos sanasta mesh) imaisisi niin paljon tehoa että se olisi koko lailla mahdotonta. Mutta nyt kun uusi sukupolvi tulee niin voidaan nähdä realistista grafiikkaa pääasiassa polygoneilla väännettynä, siis noin teoriassa. Ei siihen tietty kovin moni ala kustannusten vuoksi, ja siksipä olisikin mukava nähdä Sonyn vaihtavan arkkitehtuuriaan pelikehittäjäsuuntaisemmaksi - halvalla hyvää. Ainakin melkein.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Tämä on erittäin totta jos vain teho riittää. PS2ssa ei tosiaankaan riittäisi potku millään tavalla esimerkiksi Halon tekemiseen tällä tavalla (no, millään tavalla mutta varsinkaan tällä) koska sen tekstuurien korvaaminen polygonimössöllä (melko vapaa suomennos sanasta mesh) imaisisi niin paljon tehoa että se olisi koko lailla mahdotonta. Mutta nyt kun uusi sukupolvi tulee niin voidaan nähdä realistista grafiikkaa pääasiassa polygoneilla väännettynä, siis noin teoriassa. Ei siihen tietty kovin moni ala kustannusten vuoksi, ja siksipä olisikin mukava nähdä Sonyn vaihtavan arkkitehtuuriaan pelikehittäjäsuuntaisemmaksi - halvalla hyvää. Ainakin melkein.
Mielestäni Sony on oikealla linjalla, eli tehdään arkkitehtuuri joka antaa eniten mahdollisuuksia, sen sijaan että jäätäisiin kieriskelemään "vanhojen hyvien" ratkaisujen vioissa. Ei se tekniikka mihinkään kehity, jos kaikki pitäisi tehdä niinkuin muutkin tekevät.

Eikä tuo PS2:n ratkaisu mitenkään hirveän vaikea tai monimutkainen ole, kun meikäläinenkin ymmärtää manuaaleja lukemalla miten sitä rautaa pitäisi käyttää. Asiat vaan pitäisi tehdä eri tavalla kuin edellisillä konsoleilla/PCllä. Puheet PS2:n ohjelmoimien vaikeudesta juontavat siitä, ettei Sonylla koneen alkuaikoina ollut tarjota juuri mitään kirjastoja Dev-kitin mukaan, vaan pelifirmat joutuivat tekemään kaiken itse.

Mitä taas tulee uuteen sukupolveen, huhut PS3:n NURBS-tuesta alkavat vaikuttaa melko uskottavilta, jos kerran PSPkin tulee noita tukemaan ihan raudalla. Tämä kyllä tuo kiinnostavia mahdollisuuksia peleihin, kun voidaan vähentää tuota "polygonimössöä" ja saadaan silti aikaan orgaanisia muotoja. Silloinhan yksityiskohdat kyllä jäänevät taas tekstuureihin. No, aikanaanhan sen sitten näkee millaisiin ratkaisuihin Sony, Nintendo ja Microsoft päätyvät...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
Mielestäni Sony on oikealla linjalla, eli tehdään arkkitehtuuri joka antaa eniten mahdollisuuksia, sen sijaan että jäätäisiin kieriskelemään "vanhojen hyvien" ratkaisujen vioissa. Ei se tekniikka mihinkään kehity, jos kaikki pitäisi tehdä niinkuin muutkin tekevät.

Oikealla linjalla PS3n kanssa tarkoitat? PS2n arkkitehtuuri kun ei niitä mahdollisuuksia sen enempää jakele kuin muutkaan, muissa sentään annetaan mahdollisuus joko valmiisiin rautaefekteihin tai PS2n kaltaisiin softaefekteihin. Mutta se on totta että konsoleissa ei pitäisi olla PCn kaltaista tarvetta pysyä tietyssä muotissa, sen takia olenkin tuon NURBS-tuen, vokselikiihdytinten yms. erilaisten ratkaisujen kannalla.

Toisaalta taas muotissa pysyminen olisi vielä hyvä asia, koska nyt ei ole vielä oikea aika lähteä kehittämään konsoleja liian nopeasti - markkinat eivät ole vielä siihen valmiit. Ehkä olen siitäkin hieman katkera kuinka Sony maksattaa pelintekijöillä omat kulmien leikkaamisensa konsoliarkkitehtuurissa koska monet ystäväni alalla ovat siitä saaneet kärsiä. Vaikka kuinka olisi totta että PS2sta saadaan enemmän tehoja irti näin, on ne irrotettavat tehot pelintekijöiden pussista pois.

Voi vain ihmetellä mitä jokin täysin uusi arkkitehtuuri toisi pienemmille, aloittaville kehittäjille millä ei koulutukseen ole varaa kun ensimmäinen peli on vielä kesken.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Oikealla linjalla PS3n kanssa tarkoitat? PS2n arkkitehtuuri kun ei niitä mahdollisuuksia sen enempää jakele kuin muutkaan, muissa sentään annetaan mahdollisuus joko valmiisiin rautaefekteihin tai PS2n kaltaisiin softaefekteihin. Mutta se on totta että konsoleissa ei pitäisi olla PCn kaltaista tarvetta pysyä tietyssä muotissa, sen takia olenkin tuon NURBS-tuen, vokselikiihdytinten yms. erilaisten ratkaisujen kannalla.

Toisaalta taas muotissa pysyminen olisi vielä hyvä asia, koska nyt ei ole vielä oikea aika lähteä kehittämään konsoleja liian nopeasti - markkinat eivät ole vielä siihen valmiit. Ehkä olen siitäkin hieman katkera kuinka Sony maksattaa pelintekijöillä omat kulmien leikkaamisensa konsoliarkkitehtuurissa koska monet ystäväni alalla ovat siitä saaneet kärsiä. Vaikka kuinka olisi totta että PS2sta saadaan enemmän tehoja irti näin, on ne irrotettavat tehot pelintekijöiden pussista pois.

Voi vain ihmetellä mitä jokin täysin uusi arkkitehtuuri toisi pienemmille, aloittaville kehittäjille millä ei koulutukseen ole varaa kun ensimmäinen peli on vielä kesken.
nimenomaan PS2:ta tarkoitan. Esimerkkinä vaikkapa reaaliaikaiset surround-äänet. PS2 ei nitä luonnostaan tue, XBox taas tukee DolbyDigitalia. PS2 pystyy mikro-koodilla (ohjelmoitavilla piireillä, loppujen lopuksi toimii samalla tavalla kuin oikea rautatuki, paitsi että ohjelma pitää ensin tuolle VU1:lle ladata..) toteuttamaan sekä DolbyDigital, että DTS- äänet. XBoxilla noita DTS-ääniä ei ihan helpolla saada aikaan...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
nimenomaan PS2:ta tarkoitan. Esimerkkinä vaikkapa reaaliaikaiset surround-äänet. PS2 ei nitä luonnostaan tue, XBox taas tukee DolbyDigitalia. PS2 pystyy mikro-koodilla (ohjelmoitavilla piireillä, loppujen lopuksi toimii samalla tavalla kuin oikea rautatuki, paitsi että ohjelma pitää ensin tuolle VU1:lle ladata..) toteuttamaan sekä DolbyDigital, että DTS- äänet. XBoxilla noita DTS-ääniä ei ihan helpolla saada aikaan...

Oli kyllä uutta että jossain PS2-pelissä on DTS-äänet. Kerrotko minullekkin missä O_o? Mutta softalle reaaliaikaisen surround-äänen ohjelmointi onnistuu Xboksilla ja GameCubellakin, tosin Xboksilla jolla on rautatuki se olisi hieman tyhmää. GChän ei harrasta DDtä vaan PL2ta, mutta softalla toteutettu surround yhtä kaikki. Mutta pointti on että softalla voi ohjelmoida muihinkin konsoleihin ihan siinä missä PS2llekkin, enkä näe siinä mitään sen kummemmin nerokasta. Jos PS2lla olisi raudalla toteutettavat valmiit prosessit näitä tukemassa vaihtoehtona, olisikin kyseessä varsin hyvä rauta. Vielä siihen tekstuurinpakkaus niin siinäpä olisi loistava arkkitehtuuri. Oikeastaan tuo PS2n arkkitehtuuri toimisi varsin loistavasti noinkin jos koneessa olisi tehoja luonnottoman paljon. Homman nimi onkin että rautaprosesseilla hukataan tehoa aina vähemmän.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Oli kyllä uutta että jossain PS2-pelissä on DTS-äänet. Kerrotko minullekkin missä O_o? ...
GTA Vice City, SSX Tricky, EA:n NHL peli(t?), se joku EAn Snowmobile peli.

Ainakin noissa on pelinaikaista DTS ääntä. Itse en ole kuullut noista kuin GTA:ta, siinä on pelattaessa 2/2 DTS äänet (eli ei LFE ja keskikanavaa).

Hideo Kojima jossain haastattelussa MGS3:n tiimoilta kertoi että siinä tulisi olemaan Dolby Digital (N.N?) äänet koko pelin ajan, saa nähdä...
 
Vaikea tulevaisuutta on ennustaa, joten ajattelin listata tähän oman mielipiteeni eri konsolivalmistajien heikkouksista..

Nintendolla on muuten kaikki kunnossa, mutta mitä se olisi ilman Shigeru Miyamotoa? Kärjistäen kaikki on siis yhden miehen varassa.

Sonyllä ja pleikkarilla on vahva brändi, mutta muuten kaikki on (kärjistäen) vain Gran Turismon ja Tekkenin varassa.

XBOX on omasta mielestäni (eikä edes kärjistäen) vain Segan pelien ja modausominaisuuksiensa varassa. Toki se palvelee myös niitä, joilla ei ole pelikelpoista PC-konetta ja niitä jotka ei jaksa odottaa Halon PC-versiota.

Noh, kaikilla näillä on näköjään vahvuutensa, jonka takia ne ovatkin vielä markkinoilla. Toivottavasti kilpailu ja kuluttajien vaatimustaso pysyy kovana, että saadaan jatkossakin hyviä pelejä ja parempia konsoleita. Toivoisin myös, että Ikarugan kaltaiset menestystarinat yleistyisi, ettei koko teollisuus menisi EA:n NHL-sarjan kaltaiseksi toistoksi isojen pelitalojen ahneessa ja luovuuden tappavassa puristuksessa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Vaikea tulevaisuutta on ennustaa, joten ajattelin listata tähän oman mielipiteeni eri konsolivalmistajien heikkouksista..

Nintendolla on muuten kaikki kunnossa, mutta mitä se olisi ilman Shigeru Miyamotoa? Kärjistäen kaikki on siis yhden miehen varassa.

Roskaa. Ei todellakaan pidä paikkaansa. Shigeru on aina Shigeru ja todella tärkeä henkilö koko videopelikulttuuria silmällä pitäen mutta ei hän yksin ole kaikkea tehnyt.



Sonyllä ja pleikkarilla on vahva brändi, mutta muuten kaikki on (kärjistäen) vain Gran Turismon ja Tekkenin varassa.

Roskaa. PS2:lla on laajin pelivalikoima johon mahtuu sekä paskaa että helmiä. Ei se turhaan nyt ole 50 miljoonaa konetta myynyt, vaikka itse nykyään harvemmin sillä enää pelaankaan. Saisi vain tulla noita Japsiropeja enemmän tänne Eurooppaan niin PS2:llekin löytyisi minun huushollistani jotain käyttöä.



XBOX on omasta mielestäni (eikä edes kärjistäen) vain Segan pelien ja modausominaisuuksiensa varassa. Toki se palvelee myös niitä, joilla ei ole pelikelpoista PC-konetta ja niitä jotka ei jaksa odottaa Halon PC-versiota.



Puhut edelleen roskaa. Miksi Xbox pitää aina rinnastaa PC:n kanssa? Kyllä se ihan konsoli on. Ei ole Xboxilla näkynyt PC:n strategia ja lentosimulaattoripelejä, saatika näppistä tai hiirtä... Ja Xboxilla on muitakin kuin Segan pelejä sekä loistava Live-palvelu, joka takaa sen että nettipelaaminen on Xboxilla parasta muihin koneisiin nähden. Kommenttisi modausominaisuuksista jätän suoraan omaan arvoonsa.



Noh, kaikilla näillä on näköjään vahvuutensa, jonka takia ne ovatkin vielä markkinoilla. Toivottavasti kilpailu ja kuluttajien vaatimustaso pysyy kovana, että saadaan jatkossakin hyviä pelejä ja parempia konsoleita. Toivoisin myös, että Ikarugan kaltaiset menestystarinat yleistyisi, ettei koko teollisuus menisi EA:n NHL-sarjan kaltaiseksi toistoksi isojen pelitalojen ahneessa ja luovuuden tappavassa puristuksessa.

Tässä puhut asiaa :) Kilpailu on aina hyvästä ja toivottavasti pelien kehittäjät jaksavat vielä tulevaisuudeessakin panostaa innovaatioon ja uusiin pelillisiin ideoihin vain grafiikan siasta.
 
Ylös Bottom