Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Nykyiset ja seuraavan sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sormusaave
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Peoplez
Roskaa.

Roskaa.

Puhut edelleen roskaa.



No kyseessä oli mun mielipiteet, joita vielä tahallaan kärjistin. Älä nyt viitsi mielipiteitä roskaksi tuomita. Nehän on erittäin arvokkaita tällaisella keskustelupalstalla.

XBoxin sisältämä tekniikka lienee syynä siihen, että monet sen "huippupeleistä" löytyvät myös PC-puolelta. Kyllä siinä on ihan hyvät perusteet rinnastamiselle. Splinter Cell, Halo, Wolfenstain.. Nuo olis varmaan kovia juttuja, jos ei PC:tä olis.

Miksi muuten mun kommentti modaamisesta pitää jättää omaan arvoonsa? Mun luullakseni se on tällä hetkellä suurimpia ostopäätöksen pönkittäjiä monille XBOXin ostajille. Microsoft siitä ei ilmeisesti mitään nettoa (jos oikeesti myyvät koneita tappiolla), mutta mähän listasinkin nimenomaan valmistajien heikkouksia enkä vahvuuksia..

Muihin Roskaa-kommentteihin en nyt jaksa vastata, koska alkuperäisessä viestissä oli mielestäni ihan riittävät perustelut omille mielipiteilleni.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Muihin Roskaa-kommentteihin en nyt jaksa vastata, koska alkuperäisessä viestissä oli mielestäni ihan riittävät perustelut omille mielipiteilleni.

Sen enempää Peoplezin kommentteja toistamatta on pakko sanoa että ethän perustellut mitään mitenkään :P Aika köyhät perustelut sinulle taitavat riittää? :D
 
Sanoin, että mielestäni riittävät. Joku muu voi olla eri mieltä :)

Uskomuksiinhan noi mun heitot perustuu, mutta luulen, että suuri yleisö eli maksava yleisö ovat juuri esim. Shigeru Miyamoton tuotosten, Gran Turismon, Tekkenin ja Halon varassa. Kai joku marginaaliporukka nautiskelee jostain japsiroolipeleistä, mutta se tuskin konsoleiden tulevaisuuden näkymiin kovinkaan laajasti vaikuttaa ainakaan Japanin ulkopuolella.

Ja tietenkin suuri yleisö on muutamien exclusive-pelien lisäksi myös pitkälle mielikuvien varassa! Just näillä mielikuvilla uskoisin Sonyn myyneen suuren osan 50 miljoonasta "emotion engine-DVD-koneistaan".

Unohdin muuten Pleikkarin vahvuuksista Final Fantasyt. Metal Gear on jo menetetty muillekin koneille. Ja XBOXin tulevia vahvuuksia saattaa muuten olla Sega-pelien lisäksi uudet RARE-julkaisut!

Kaksi suurinta vääryyttä ovat mielestäni olleet Amigan ja Dreamcastin häviäminen markkinoilta. Kumpikin oli aikanaan parhaita pelikoneita, mutta silti ne onnistui floppaamaan. Käsikonsoleissa sama kävi Lynxin kohdalla. Mustavalkoruutu tais siihen aikaan olla enemmän in kuin värinäyttö.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Kai joku marginaaliporukka nautiskelee jostain japsiroolipeleistä, mutta se tuskin konsoleiden tulevaisuuden näkymiin kovinkaan laajasti vaikuttaa ainakaan Japanin ulkopuolella.

Marginaali, joopa joo. Sanoisin, että todella iso prosentti konsolipelaajista, joka puolella maailmaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Unohdin muuten Pleikkarin vahvuuksista Final Fantasyt...
Jos puhutaan PS2:n vahvuuksista, niin miten olisi GTA-sarja. Kaksi sarjan uusinta osaa ovat myyneet aivan tuhottomasti PS2:lla, kummatkin enemmän kuin GT3 jopa?
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Vaikea tulevaisuutta on ennustaa, joten ajattelin listata tähän oman mielipiteeni eri konsolivalmistajien heikkouksista..
Vaikka kyseesä onkin mielipide, en silti allekirjoita väitteitäsi, että konsolit olisivat jonkun ihmisen (vaikka nyt olisikin Shigeru) tai parin pelin varassa. Konsolien menestymiseen vaikuttaa kokonaisuus: markkinoinnin-> mielikuvien, brändin ja tietysti niiden pelien täytyy kaikkien olla kunnossa ja hyviä, jotta konsoli voisi menestyä. Tottakai, mitä enemmän konsolilla on niitä ns. killer app-pelejä, sitä parempi, mutta ne eivät todellakaan yksin ratkaise kaikkea. Lisäksi konsolin kilpailukyky tänäpäivänä esim. tehoissa ja grafiikan laadussa mitattuna vaikuttaa varmasti joidenkin kuluttajien ostopäätökseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Oli kyllä uutta että jossain PS2-pelissä on DTS-äänet. Kerrotko minullekkin missä O_o? Mutta softalle reaaliaikaisen surround-äänen ohjelmointi onnistuu Xboksilla ja GameCubellakin, tosin Xboksilla jolla on rautatuki se olisi hieman tyhmää. GChän ei harrasta DDtä vaan PL2ta, mutta softalla toteutettu surround yhtä kaikki. Mutta pointti on että softalla voi ohjelmoida muihinkin konsoleihin ihan siinä missä PS2llekkin, enkä näe siinä mitään sen kummemmin nerokasta. Jos PS2lla olisi raudalla toteutettavat valmiit prosessit näitä tukemassa vaihtoehtona, olisikin kyseessä varsin hyvä rauta. Vielä siihen tekstuurinpakkaus niin siinäpä olisi loistava arkkitehtuuri. Oikeastaan tuo PS2n arkkitehtuuri toimisi varsin loistavasti noinkin jos koneessa olisi tehoja luonnottoman paljon. Homman nimi onkin että rautaprosesseilla hukataan tehoa aina vähemmän.
On oikeastaan väärin puhua "softatuesta" PS2:lla, sillä kysymys ei ole mistään normaalista softasta, vaan ohjelmoitavasta raudasta. Eli VU:lle ladataan tietty ohjelma, jota se sen jälkeen suorittaa, aivan kuin kyseistä tarkoitusta varten tehty rauta. Eli kun ohjelman mikrokoodi on VU:lle ladattu, ei sen käyttö rasita itse EE Corea yhtään sen enempää, kuin vastaavan raudan käyttö! Suorituskyvyssä normaaliin rautaan nähden ei siis eroa ole. Tähän eivät muut tämän hetken konsolit pysty.
Tätä voidaan verrata vaikkapa tilanteeseen, jossa pelin tekijällä on rajaton määrä erilaisia tehtäviä hoitavia piirejä, joista voidaan tietty määrä valita kerralla käyttöön. Kun esim. tuollainen DTS-ääntä laskeva ohjelma on kerran tehty, sitä voidaan luonnollisesti käyttää tulevissakin peleissä.
Mitä tulee tekstuurien pakkaukseen, PS2 tukee raudalla tekstuurien ja vdeokuvan MPEG2-pakkausta, jonka lisäksi kone osaa (edelleen raudalla) pakata myös keskusmuistin sisältöä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Leo Stenbuck
Marginaali, joopa joo. Sanoisin, että todella iso prosentti konsolipelaajista, joka puolella maailmaa.

Luulis nyt, että näin isosta bisneksestä olis tehty oikeita tutkimuksiakin. Mistäköhän löytys faktatietoa meidän mutu-juttujen rinnalle? Olis kiva tosiaan tietää mihin mikäkin osa porukoistaan koneitaan käyttää. Konsolivalmistajat näitä tutkimuksia on varmasti teettäneet, mutta ne taitavat olla huippusalaisia asiakirjoja. Pistetäänkö oma gallup pystyyn?

Jos puhutaan PS2:n vahvuuksista, niin miten olisi GTA-sarja. Kaksi sarjan uusinta osaa ovat myyneet aivan tuhottomasti PS2:lla, kummatkin enemmän kuin GT3 jopa?

Totta. Sekin on tosin lipsumassa vähitellen PC-puolen vahvuudeksi. Mutta tosi tärkeä juttu se on pleikkarille ollut, samoin kuin varmaan parhaat päivänsä nähnyt WipeOut-sarjakin. Harvenemaan päin kuitenkin ovat nuo pleikkarin yksinoikeushitit ainakin näistä suuren yleisön tiedossa olevista nimikkeistä.

Lisäksi konsolin kilpailukyky tänäpäivänä esim. tehoissa ja grafiikan laadussa mitattuna vaikuttaa varmasti joidenkin kuluttajien ostopäätökseen.

Tästäkin olis kiva saada jotain tutkittua tietoa. Kuinka moni on oikeesti ostanut konsolin tehojen takia? En tunne onneksi itse ketään sellaista. Dreamcast ei ainakaan pärjännyt, vaikka pelit oli hyviä ja graffat (valo)vuosia edellä kilpailijoista. Eli uskon edelleen, että menestys on kaikilla kiinni äärimmäisen pienistä ja harvalukuisista yksityiskohdista, joiden avulla markkinamiesten pitää osata luoda ne oikeat mielikuvat. Mielenkiintoista seurata tällaista alaa!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner

Totta. Sekin on tosin lipsumassa vähitellen PC-puolen vahvuudeksi. Mutta tosi tärkeä juttu se on pleikkarille ollut...

No juurihan Sony teki Take 2:n kanssa sopimuksen siitä, että GTA4 on PS2:n yksinoikeus. Peli varmaankin julkaistaan myös PC:lle, mutta taas kerran sen puoli vuotta myöhässä, joten ei se minnekään ole lipsumassa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Tästäkin olis kiva saada jotain tutkittua tietoa. Kuinka moni on oikeesti ostanut konsolin tehojen takia? En tunne onneksi itse ketään sellaista. Dreamcast ei ainakaan pärjännyt, vaikka pelit oli hyviä ja graffat (valo)vuosia edellä kilpailijoista. Eli uskon edelleen, että menestys on kaikilla kiinni äärimmäisen pienistä ja harvalukuisista yksityiskohdista, joiden avulla markkinamiesten pitää osata luoda ne oikeat mielikuvat. Mielenkiintoista seurata tällaista alaa!

Joo, kyllä niitäkin varmasti löytyy, jotka ostavat konsolin tehojen takia, mutta tietysti niiden pelien tulisi ratkaista se, minkä konsolin hankkii. Ja eihän tämä tietenkään yksin varmaankaan ratkaise kenenkään ostopäätöstä, vaan on monen asian summa, niin kuin jo tässä keskustelussa on käynyt ilmi.

Kaksi tärkeintä asiaa lienevät tulevienkin konsolien menestyksessä juuri markkinoinnin onnistuminen ja sitä kautta positiivisten mielikuvien luominen kuluttajille laitteesta ja sen peleistä. Toiseksi ovat tietenkin pelit, joiden tulisi periaatteessa ratkaista minkä laitteen kuluttaja valitsee. Mutta tietenkään mikään kone ei ole vain parin pelin varassa, sillä kuluttajat ovat erilaisia ka tykkäävät erilaisista peleistä. Jokaiselle on löydyttävä oma suosikkinsa eri peligerneistä, mikäli konsolille halutaan mahdollisimman suuri määrä käyttäjiä. Tässä asiassa mielestäni PS2 on onnistunut erinomaisesti ja kyllähän 50-55 miljoonan PS2-konsolin myynti kertoo selvää kieltään kummankin asian miltein täydellisestä onnistumisesta. Tietysti jokaisen konsolin pelitarjonnassa niitä ns. roskapelejä on mukana ja tulee aina olemaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Ja tietenkin suuri yleisö on muutamien exclusive-pelien lisäksi myös pitkälle mielikuvien varassa! Just näillä mielikuvilla uskoisin Sonyn myyneen suuren osan 50 miljoonasta "emotion engine-DVD-koneistaan".
Sanoisin, että tässä on totuuden takana kuitenkin ihan niinkin simppeli asia kuin, että naapurin Pertsallakin on Bleiggari.

Ei pienet juniorit tiedä, että PS2:ssa piti olla emotion engine. Enkä millään usko, että he seuraisivat alaa tai olisivat edes kiinnostuneita. He menevät lähimpään citymarkettiin, näkevät playstationin pelejä eniten -- johtopäätös: "playstationin on pakko olla se paras kone, sillähän on eniten pelejäkin!!!" "ei kukaan osta gamegupee tai äshboksii kun niillä on pelejä vaan 10 koko tässä kaupassa!!"

Pikkulapset pelaa vaan kavereiden luona jotain peliä ja huomaavat, että tämäkin peli löytyisi playstationilta. Ja koska paras kaveri on pelin ostanut, sen täytyy olla huippupeli. Eihän se paras kaveri huonoja pelejä osta :D "Kaikilla on PS2, ostatsä mullekin sen, iskä!"
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
On oikeastaan väärin puhua "softatuesta" PS2:lla, sillä kysymys ei ole mistään normaalista softasta, vaan ohjelmoitavasta raudasta. Eli VU:lle ladataan tietty ohjelma, jota se sen jälkeen suorittaa, aivan kuin kyseistä tarkoitusta varten tehty rauta. Eli kun ohjelman mikrokoodi on VU:lle ladattu, ei sen käyttö rasita itse EE Corea yhtään sen enempää, kuin vastaavan raudan käyttö! Suorituskyvyssä normaaliin rautaan nähden ei siis eroa ole. Tähän eivät muut tämän hetken konsolit pysty.
Tätä voidaan verrata vaikkapa tilanteeseen, jossa pelin tekijällä on rajaton määrä erilaisia tehtäviä hoitavia piirejä, joista voidaan tietty määrä valita kerralla käyttöön. Kun esim. tuollainen DTS-ääntä laskeva ohjelma on kerran tehty, sitä voidaan luonnollisesti käyttää tulevissakin peleissä.
Mitä tulee tekstuurien pakkaukseen, PS2 tukee raudalla tekstuurien ja vdeokuvan MPEG2-pakkausta, jonka lisäksi kone osaa (edelleen raudalla) pakata myös keskusmuistin sisältöä.

Voidaan nimenomaan puhua softatuesta koska sitähän se on. VU:lle ladataan softa jota VU suorittaa, tai EE:kin jos näin on ohelmoija tahtonut. Sama toimii esimerkiksi GameCubella. Factor 5 väänsi softan DPL2ta varten ja sitä onkin käytetty sen jälkeen useammassakin pelissä juuri näin. Olet oikeassa tekstuurin pakkaamisesta mutta siitä ei ole mitään muuta hyötyä kuin tilan vapauttaminen medialta, ei suinkaan väylän säästämisessä. Lue tehokkain konsoli -threadi. En millään jaksaisi puida samoja asioita uudelleen koska joku ei ollut täällä vuonna keppi. Nämä uudet konsolit kiinnostavat nyt enemmän.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Mutta se on totta että konsoleissa ei pitäisi olla PCn kaltaista tarvetta pysyä tietyssä muotissa, sen takia olenkin tuon NURBS-tuen, vokselikiihdytinten yms. erilaisten ratkaisujen kannalla.

Kertokaa nyt tyhmällekin mikä on NURBS?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan potsku
Kertokaa nyt tyhmällekin mikä on NURBS?
Non Uniform Rational Bezier Splines

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Factor 5 väänsi softan DPL2ta varten ja sitä onkin käytetty sen jälkeen useammassakin pelissä juuri näin
Dolby Pro Logic 2 ei vaadi pelikonsolilta käsittääkseni minkäänlaista erillistä softa tai hardistukea, vaan DPL2 viedään ääneen jo miksausvaiheessa samanlaisella matriisitekniikalla kuin DPL. Purku tapahtuu täysin dekooderin (AV vahvistin) DPL2 piirillä.
Jopa tavallinen stereomiksattu ääni, tavallisesta vanhasta CD soittimesta saadaan muutettua DPL2 ääneksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Voidaan nimenomaan puhua softatuesta koska sitähän se on. VU:lle ladataan softa jota VU suorittaa, tai EE:kin jos näin on ohelmoija tahtonut. Sama toimii esimerkiksi GameCubella. Factor 5 väänsi softan DPL2ta varten ja sitä onkin käytetty sen jälkeen useammassakin pelissä juuri näin. Olet oikeassa tekstuurin pakkaamisesta mutta siitä ei ole mitään muuta hyötyä kuin tilan vapauttaminen medialta, ei suinkaan väylän säästämisessä. Lue tehokkain konsoli -threadi. En millään jaksaisi puida samoja asioita uudelleen koska joku ei ollut täällä vuonna keppi. Nämä uudet konsolit kiinnostavat nyt enemmän.
Koska tuon softan pyörittäminen VU:lla ei vaadi jatkuvaa ohjausta itse EE Corelta, vaan VU kykenee toimimaan itsenäisesti ja jokseenkin automaattisesti, aivan kuten normaali rautakin, on mielestäni väärin puhua softatuesta nimityksen tavanomisessa merkityksessä.
Mitä tulee kuuluisaan "tehokkain konsoli"-threadiin, käyppä vilkaisemassa sen kokoa, jos et satu muistamaan millaiseksi se on ajan kuluessa kasvanut. En todellakaan jaksa ryhtyä enää tuolta etsimään kommenttejasi, threadi kun on niin täynnä kaikennäköistä roskapostia, vaikka seassa onkin myös asiallisia viestejä.
Vuodesta keppi taas on turha puhua. Olen ollut konsolifinin jäsen vuoden 2001 keväästä asti, vaikkakin jouduin saman vuoden lopulla rekisteröitymään uudelleen, tunnusteni hävittyä. Samoin varmaan kävi useille muillekkin. käyttäjätunnukseni on silti edelleen sama kuin alunperinkin, ja olen myös tuolle "tehokkain konsoli"-threadille kirjoitellut. Sopii lähteä etsimään, jos jaksat tuota threadia itse selailla.
Tämän thradin aiheena muuten näyttäisi olevan "nykyiset ja seuraavan sukupolven konsolit", eli mielestäni ihan aiheessa ollaan edelleen.
Kuitenkin väittely näistä aiheista on jo vuosia sitten osoittautunut turhaksi, eikä tätä varmaan ainakaan konsolisodan ulkopuolella kannata enää jatkaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Dolby Pro Logic 2 ei vaadi pelikonsolilta käsittääkseni minkäänlaista erillistä softa tai hardistukea, vaan DPL2 viedään ääneen jo miksausvaiheessa samanlaisella matriisitekniikalla kuin DPL. Purku tapahtuu täysin dekooderin (AV vahvistin) DPL2 piirillä.
Jopa tavallinen stereomiksattu ääni, tavallisesta vanhasta CD soittimesta saadaan muutettua DPL2 ääneksi.
Kyllä, tämä pitää paikkansa sikäli kun käytetään valmiiksi miksattua ääntä, eli esim. videopätkien yms. aikana. Itse pelin aikana niin DPL2, DTS kuin myös DD- äänet täytyy kuitenkin joko softalla tai raudalla tuottaa, sillä reaaliaikaista ääntä ei tietenkään voida etukäteen miksata valmiiksi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
Koska tuon softan pyörittäminen VU:lla ei vaadi jatkuvaa ohjausta itse EE Corelta, vaan VU kykenee toimimaan itsenäisesti ja jokseenkin automaattisesti, aivan kuten normaali rautakin, on mielestäni väärin puhua softatuesta nimityksen tavanomisessa merkityksessä.

Se, että VUt ovat EEstä riippumattomia yksiköitä ei tarkoita sitä että niille softalla ohjelmoitu prosessi muuttu rautatueksi :P
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Se, että VUt ovat EEstä riippumattomia yksiköitä ei tarkoita sitä että niille softalla ohjelmoitu prosessi muuttu rautatueksi :P
En ole sellaista väittänytkään, vaan että tuollainen ratkaisu on suorituskyvyltään huomattavasti tehokkaampi kuin normaalilla softalla toteutettavat ohjelmat. Eli kyseessä ei ole rautatuki, muttei myöskään softatuki siinä mielessä, mitä yleensä tarkoitetaan. Eipäs ruveta laittamaan sanoja toisten suihin ;)

Eihän softa voi raudaksi muuttua, mutta jos softa ei rasita prosessoria enempää kuin rauta, ollaan kyllä lähempänä rautaa kuin normaalia softaa. Tätä olen yrittänyt saada sanotuksi, ilmeisesti en kuitenkaan tarpeaksi selvästi. :(
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
Eihän softa voi raudaksi muuttua, mutta jos softa ei rasita prosessoria enempää kuin rauta, ollaan kyllä lähempänä rautaa kuin normaalia softaa. Tätä olen yrittänyt saada sanotuksi, ilmeisesti en kuitenkaan tarpeaksi selvästi. :(

No tietenkään tuota ei pysty mittaamaan koska VUilla ei ole raudalla toteutettavia prosesseja. Ainakin ne ovat nykystandardeilla hitaita yksiköitä joka tapauksessa, mene sitten ja tiedä tuleeko performance hittiä softan käytöstä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan mcduck
Kyllä, tämä pitää paikkansa sikäli kun käytetään valmiiksi miksattua ääntä, eli esim. videopätkien yms. aikana. Itse pelin aikana niin DPL2, DTS kuin myös DD- äänet täytyy kuitenkin joko softalla tai raudalla tuottaa, sillä reaaliaikaista ääntä ei tietenkään voida etukäteen miksata valmiiksi.
Olet oikeassa, minulla on ollut tähänasti virheellinen käsitys että DPL/DPLII käytettäisiin peleissä vain ambienttiäänien tuottamiseen, eikä se soveltuisi interaktiivisille suuntaäänille. Itselläni on vahvarissa vain DPL (ja DTS/DD), ja ainakaan sitä käyttäessä en ole havainnut interaktiivisa takaääniä.
Dolbyn sivuilta löytyykin lisää tietoa

Suuntaavat surroundäänet saadaan siis aikaan pitkälti samoin kuin tavallinen stereoäänen pannaus, lisäksi käytetään mm. 'phase' muunosta (vastaa kaiuttimen napaisuuden muuttamista, jolloin äänen paikallistuminen heikkenee/paranee).

DPL2 softa on Dolbyn itsensä tekemä (ei esim Factor 5, kuten keiu mainitsi), pelitalot saavat sitä sitten lisensoida, kaiketi kovin simppeli ja vähän konetehoa syövä ohjelmanpätkä.
 
Ylös Bottom