Ja nyt onkin sitten jo noin 54h pelikellossa ja lopputekstit on jo rullannut tuossa muutamia tunteja sitten, vaikka sinänsä ei edes jokaisen hahmon tarinaa ole ehtinyt loppuun vielä saattaa, sivutehtäviä on tullut tehtyä vasta ihan muutama ja kartaltakin löytyy edelleen uusia luolastoja ja alttareita. Ei ole siis missään nimessä mikään lyhyt peli tämä. Eikä varmasti myöskään ihan kaikkien makuun, joka on hyvin näkynyt mm. näissä loppupään achievementeissa, joista jokainen on harvinainen ja vain harvoin yli 5% pelaajista on niitä saavuttanut, vaikka ovat ihan päätarinan ohessa kaikille tulevia. Toisaalta hienoa, että niin monet ovat kuitenkin kokeilleet joka tapauksessa tätä, kiitos varmasti menee Game Passille.
Omaan makuun tämä on lopulta ihan hyvin sopinut. Vaikka imua ei tuntunut alkuun olevan, niin ihan huomaamattahan lopulta kaikkien hahmojen tarinan haluaakin sitten nähdä loppuun saakka. Yksittäisten seikkailijoiden tarinat eivät sinänsä mitään mullistavia ole, mutta toisaalta juuri tuo maanläheisyys osassa tekee niistä poikkeuksellista genrensä sisällä. Ja vaikka tarina kyllä sinänsä kulkee täysin samoja kaavoja aivan koko ajan, mikä ei varmasti joidenkin pelaajien makuhermoja kutkuttele, niin henkilökohtaisesti tämänkin ottaa nostalgisena osuutena ja lopulta hyväksyen vastaan. Kyllähän sitä nyt vaan kuuluu tehdä nämä asiat aina samalla kaavalla, näinhän ne ennen aina meni. Ollaan kylillä, saadaan tehtävä, mennään luolastoon ja lopulta tulee pomovastus. Rinse and repeat.
Ja ehdottomasti parasta pelissä on taistelut ja tuo systeemi on kyllä omaan makuuni yksi genren parhaista sekä samalla se suurin syy, miksi peliä jaksaa edelleen jatkaa. Varsinkin tuo suojien murtaminen tietyillä on hyvinkin hieno lisä ja koko vihollisjoukkion suojien murtaminen mahdollisimman vähin liikkein koukuttavaa toimintaa. Erilaiset jobit tuovat syvyyttä tekemiseen ja neljän hahmon ryhmään saa kakkosjobeilla jo aikalailla syvyyttä lisää, eikä nahistelu ole vieläkään muuttunut pakkopullaksi. Jatkuvasti jopa ihan rivivastuksien kanssa tuossa tulee mietittyä paljon enemmän kuin normaalisti näissä peleissä, joissa isoilla leveleillä peruskaurasta tulee aikamoista nappien rämpyttelyä. Ja hyvä niin, sillä jos kaikki tarinat haluaa päätyyn saattaa, niin grindaaminen tulee kyllä tutuksi.
Näin SNES-aikakauden JRPG-faneille tämä tosiaan on melkoista fan serviceä, mutta uudet sukupolvet eivät ehkä ihan täysin lämpeä todella perinteiselle menolle, niin mekaniikan, tarinan kuin taiteellisen tyylin puolesta. Enkä ihmettele, että vaikka pääosin teos on saanut positiivisia arvioita, niin myös niitä kriittisempiäkin ääniä on peliä kohtaan kuulunut. Tämä ei missään nimessä ole kaikille tarkoitettu peli. Mutta jos klassiset JRPG:t on yhtään lähellä sydäntä, eikä pelin taiteellinen tyyli satu silmiin, niin kannattaa antaa tälle mahdollisuus. Ja vaikka alkuun vähän tuntuisi tylsältä, niin kannattaa vaikka väkisin jaksaa eteenpäin, koska ainakin omalla kohdallani tuo fiilis muuttui lopulta. Ja itse siirryin tämän pariin ADHD-Outridersin parista, joten voihan se ehkä johtua ihan vaan siitäkin, että akklimatisaatio otti vaan aikansa.