Vastaus: Xbox One
Sitten et näe, ei se minulta ole pois. Enkä toisaalta uskonutkaan, että sinä niin ajattelisit. Et varsinaisesti ole ollut mikään Xboxin puolestapuhuja.
Vaihtoehtoja on joka tapauksessa enemmän, joten xboxin ohjain on soveltuvampi useampaan tilanteeseen ja tarpeeseen.
Pyydän nyt jo alkuun anteeksi, koska tämä lähti siitä, että olen nyt oikeasti ostamassa boxia ja en tiennyt asiasta joten kysyin. Ja kysyin aika kärkkäästi, koska otti tuo ratkaisu aikanaan sitä käyttäessä niin paljon päähän. Olisi pitänyt ymmärtää, että siitä provosoidutaan ja homma repeää käsiin. Tarkoitus ei ollut provosoida ja nostaa sotaa. Mutta kun kerran tekstit siirtyi taistelutantereelle ja osui tuo Nisulle heitetty kommentti silmiin, niin tässä nyt mun vuodatus aiheesta. [emoji23] ei tarvi tästäkään provosoitua ja pitäkää mielessä, että tässä on kyseessä mun erittäin jyrkkä mielipide asiasta. Yleisesti olen äärimmäisen huono ajattelemaan maailmaa ja sen ylläpitoa ja laiminlyön sitä ihan liian monessa asiassa, mutta paristojen käyttö eri tuotteissa nykypäivänä on jotain, mikä on mulle yksi isoimmista punaisista vaatteista..
Ei mun mielestä tän keskustelun osalta ole kyllä mitään merkitystä sillä minkä konsolin puolestapuhuja on.
Mulle kun on ylipäätään järkytys jos joku uusi laite käyttää vielä paristoja.
Otetaan esimerkkinä vaikka joku pokkari. Niissähän ne on lähtökohtaisesti jopa perustellut, koska saat reissussa koska vain virtaa melkeinpä mistä vain.
Mutta jo 10v sitten ostin jonkun pokkarin, josta olen sittemmin jo luopunut, niin siinä olikin akku ja toinen tuli mukana.
Yksi alku kesti tyyliin 1000kuvaa, eli muistikortin sai täyteen ennen akun loppumista. Kannoin mukana lomareissuilla hotelliin toista akkua ja laturia. Hotellista poistuttaessa taskussa oli aina toinen akku.
Erittäin nopeasti totesin, etten käyttänyt toista akkua ollenkaan ja yöksi hotellilla akku latautumaan. Lopulta meni siihen, että pe-su reissuille en ottanut edes laturia mukaan, koska akkua ei loppumaan saanut tosiaan ennen kuin muistikortti oli täynnä.
Minä pidän paristojen myyntiä erittäin epäeettisenä laitteisiin, jotka niitä kuluttavat nopeasti. Eli halpis lennokit, halpis pokkarit, peliohjaimet, jotkut lasten autorata systeemit jne.
Ja edes se, että boxin ohjain mahdollistaa sen, että se normi Maija Meikäläinen ostaa poikansa ohjaimeen k-kaupasta pattereita (kun ei edes tiedä ladattavista versioista) on jotain aivan äärettömän väärää.
Paristoille on perusteltu paikkansa palovaroittimessa, kaukosäätimessä, jossain lelussa missä vain valot vilkkuu tms, sillä näissä ne kestää vuosia.
Nykyisinhän jo monet lasten leluistakin (vaikkapa parin vuoden takainen Zoomer) sisältää akun ja usb latauksen.
Paristot ei vain ole perusteltu ratkaisu tänpäivän laitteessa. Myöskin akunkesto saadaan ihan toisenlaiseksi, kun se on kiinteästi siellä sisällä.
Se, että joku otti puheeksi sen, että kun akku kuolee, täytyy vaihtaa koko ohjain. Niin täytyy..mulla PS3:n ohjaimet kesti 6v, eikä silloinkaan akku niistä hyytynyt. Yksi ps4 ohjaimista on julkaisukoneen ohjain, eikä akussa ongelmaa, vaikka muutoin on tatit rikkinäisenä kolmantena varaohjaimena.
Mulla on pakonsanelemana AA-akkuja käytössä, eikä niissä ole vielä koskaan tullut yksilöitä vastaan, mitkä olisi noin hyvin toimineet 5-6 vuotta.
Jos ne akut aikaisemmin kuolee, niin virhevastuun piikkiin vain uutta.
Ja tosiaan vielä ymmärrän sen, että me keskusteltais vaikka kameroista lomareissulla. Omakohtaisen kokemuksen perusteella olisin siinäkin siirtynyt akkujen kannalle, jopa kiinteiden, mutta ymmärtäisin paristojen puolustajat. Mutta kun tullaan kotioloihin, niin en kyllä enää hyväksy noita perusteluita. Vaihdettavan akun vielä kelpuuttaisin perusteluksi, jos mahdollisuus olisi kuitenkin ladata piuhalla/telakalla. Tähän joku tulee sanomaan, että AA-akut on se ”vaihdettava akku”...mutta kun ei ole. AA paikka edesauttaa isojen massojen paristojen käyttöä, joka ei todellakaan ole hyvä juttu. Itse en ole koko boxin historian aikana tuttujen, työkavereiden jne piirissä nähnyt ”normiperheissä” käytettävän vielä koskaan ladattavia AA paristoja. Sama pätee juuri kameroihin, leluihin jne.
Ne jotka moisia ovat käyttäneet, ovat olleet selkeästi enemmän tekniikasta kiinnostuneita, yleensä nuorehkoja miehiä.
Tämä sama näkyy ihan kaikessa muussakin, laitteita ei edes tehdä välttämättä kuin paristoilla. Itse sain omaan terveydentilaan liittyvän laitteen lainaksi eräästä yksityissairaalasta. Laitteessa käytettiin 9v palovaroitin paristoja ja ne kesti käyttömäärästä riippuen 4-9 päivää. 4kk jälkeen vakuutusyhtiö suostui maksamaan mulle oman laitteen. Yrittivät tyrkyttää samanlaista laitetta, mutta en suostunut.
Sain luvan selvittää asiaa ja kyseisiä laitteita löytyi edes ulkomailta tasan 1kpl jossa oli akku. Sen lisäksi löysin vain kaksi mallia johon kävi edes AA-paristot ja toinen niistä oli Suomessa. He olivat onneksi viisaita ja paketoivat aina laitteen mukaan laturin ja akut.
Erikoista on myös se, että vuosi vuodelta paristoihin törmää entistä vähemmän. Vuosi vuodelta jopa irto akut vaihtuu kiinteisiin. On siis kyse ihan mistä tahansa laitteesta ja tuotealueesta.
Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kyseisissä keskusteluissa asiaa pidetään erittäin hyvänä juttuna. Joka asiassa toki ne pari puolustajaa on, mutta yleisesti sitä pidetään hyvänä.
Mutta....sit on tasan yksi asia missä asiaa puolustetaan aina henkeen ja vereen. Se on Xboxin ohjain. Ja ollut niin kauan kun tilanne on ollut tämä. Ja silloinkin keskustelu on siinä, että Xboxin sitä ja pleikka tätä, eli siinä yleensä puolustetaan konsolia, koska tykätään siitä konsolista. Eli yleensö unohtuu se oikea perustelu sille itse asialle.
Kun koko paristo, vaihdettava akku, kiinteä akku keskustelu koskee ihan kaikkea elektroniikkaa.
Ja kun ilman mitään tilastofaktaa, voisin uskoa, että asia menee miljoonien massassa aikalailla näin:
- Ps4: ohjain kestää 4-6v (hajoaa ihan mikä vain), jonka jälkeen se heitetään roskiin.
- Xbox:
A) ensin käytetään paristoja vuosikaupalla ja käytetään niihin rahaa/vaivaa niiden hankkimiseen ja paristot päätyy roskiin.
B) Ohjaimen hajotessa se heitetään roskiin, sisällä olevat paristot paikallaan
Kun taas esim täällä olevat valveutuneet pelaajat, sekä ne liian harvassa olevat maailmaa ajattelevat ihmiset tekee näin:
Ps4: virhevastuun piikkiin uutta niin kauan kun pystyy, sen jälkeen kierrätyskeskukseen, jossa kierrättävät sen oikein.
Xbox:
A) Joko käyttävät silti paristoja, mutta kierrättävät ne (tämäkin huono ja turha vaihtoehto)
B) käyttävät ladattavia paristoja, kierrätävät lopulta ne oikein ja ohjain kierrätyskeskukseen.
Maailma toki muuttuu kokoajan ja entistä enemmän kierrättää, mutta kyllä se isossa kuvassa aika nihkeää on. Pleikan puolella sulla menee sinne kaatopaikalle tasan yksi alku, kun boxin puolella huonoimmillaan sen ohjaimen takia on mennyt tuhansia paristoja. Mun mielestä tälläistä mahdollisuutta ei saisi edes olla.
Vaikka ennemmin sitten se vaihdettava akku. Tänäpäivänä mun mielestä sekin on tarpeeton, koska ei ole olemassa laitetta, johon et saisi ostettua lisälaitetta joka hädän tullen syöttää lisävirtaa.
En ole seurannut hintoja, mutta jos nyt miettii, että ohjaimet maksaa molemmilla konsoleilla 40e.
PS4:lla tulee toki piuha jo valmiina, mutta telakka päälle helpottamaan 10-20e. Telakka on kuitenkin enemmän tätäpäivää. Ja vaikkapa battery pack 20e
Boxilla ostaa joko 30kpl paristoja kympillä, ja jos ne kestää vaikka 20h ja niitä menee 2kpl viikossa, niin vuodessa menee 30-40e paristoihin. Tai sitten AA-akkuihin kuulema 20e, itse en ole alle 50e löytänyt oikeasti hyviä, mutta pidetään tuo 20e.
PS4 ohjain on mun tuntikausien käytössä riittänyt aina. Pelaan kuitenki tälläkin hetkellä sairaslomalla aamusta iltaan.
Eli voisin kuvitella ihan normi pelaajan pelaavan aika paljon vähemmän, kuin minä, jolloin akku ei lopu koskaan kesken.
Ps4 osalta siis hintaa siis 0e, koska mukana tulee kaikki tarvittava. Eikä normi pelaajalla ole ikinä tilannetta, että akku loppuu. Kuvitellaan, että menet viettämään iltaa ja akku kuitenkin voisi loppua. Kännissä nyt on muutenkin ihan yksi lysti, joten onko se kerran vuoteen tapahtuma ongelma niin paha, että ei voisi ladata piuhalla pelatessa?
Ajatellaan, että on. Battery pack maksaa sen 20e. 99% ajasta pelaat normi ohjaimella ja 1% ajaksi pistät hieman epämukavan möhkäleen kiinni. Ei luulisi maata kaatavan.
Tai jos on aivan himo pelaaja ja jostain syystä akku aina loppuu kesken, niin toinen ohjain ja telakka, yhteensä 60e.
Eli ps4 vaihtoehdot:
1: 0e ohjain + piuha
2: 20e battery pack
3: 40e ohjain + piuha lataus
4: 40e ohjain+ 20e kahden ohjaimen telakka
Boxilla:
1: 0e ohjain + paristot 30-40e/vuosi, eli konsolin elinkaaren aikana esim 200e.
2: 20e AA-akut
3: En tiedä onko, mutta joku ”kiinteä” akku telakalla/piuhalla, vaikka sen saman 20e
Eli eli..rahallisesti kuluu about yhtä paljon kummassakin, se ei ole perustelu. Lisäksi kun otetaan ihan mikä vain muu tuote esiin, kuin peliohjaimet, niin porukka vaatii kaikkialla langatonta latausta, nopeaa magneettista kiinnitystä laturin piuhalle, tai sitten jotain telakkaa johon vain laskea ladattava esine.
Piuhallista latausta pidetään siis myös jo vähän vanhahtavana ja ärsyttävänä tapana ladata laitteita. Boxilla edes tämä ei ole suoraan mahdollista, vaan oikeasti joudut fyysisesti/mekaanisesti vaihtamaan osia.
Ja nyt päästään siihen mihin muiden osalta koko keskustelu kulminoituu, valinnan vapaus jne. Suurin osa sanoo käyttävänsä akkuja, miksi siis ohjaimessa täytyy olla paristo tuki ja mahdollistaa miljoonien paristojen turhakäytön? Miksi ette vaadi ohjaimeen akkua..vaihdettavaa akkua? Jolloin saisitte ihan samanlaisen kokemuksen kuin nyttenkin. Toinen laturista sisään ja toinen ohjaimesta laturiin.
Tällöin voisi myös toteuttaa latausliittimen ja vaikka telakka ratkaisun suoraan ohjaimeen. Eikö se olisi sitä valinnanvapautta?
Piuha, telakka, vaihtoakku. Ja esimerkiksi ps4 battery pack tekee ihan saman, tarjoaa nuo kolme vaihtoehtoa. Toki silloin joutu sen pari tuntia silloin tällöin pitämään hivenen epämukavaa möykkyä laitteessa, mutta silti.
Boxin paristo systeemi nyt vain on epäkäytännöllinen, vanhanaikainen ja maailmaa tuhoava ratkaisu. Siihen olisi monia ratkaisuita tarjolla, joka olisi jopa nykyistä systeemiä puolustavalle täysin sama asia, vastaavia ratkaisuja on kaikissa muissa laitteissa tehty jo 10v sitten ja tämä on ainut kohde missä se aiheuttaa tän tason nurinaa.
Kyllä 2017 vuoden laitteen tarkoitus on olla ympäristöystävällinen niin paljon kuin pystyy ja sen käytön oltava mahdollisimman käyttäjäystävällisesti toteutettu (mitä siis piuha latauskaan ei usb:n kanssa ole). Eli lataus minimissään esim magneetti kiinnityksellä (siis Macbook/Apple watch tyyppisesti), tai telakassa, tai mieluiten langattomasti.
Lyhyesti loppuun: boxin ohjaimen paristokäyttöisyydelle ei normaali pelaajalla ole kyllä minkäännäköistä perustetta. ”Ei normaali pelaajalle” se ei myöskään ole peruste, koska paljon parempia ratkaisuja on olemassa..