Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ohjekirjaton vailla ohjeistusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja panssi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

panssi

New Member
Voiko joku selittää kuinka käytännössä kytken tietokoneen kiinni Xbox 360 konsoliini? Haluan kuunnella musiikkia ja katsoa divx elokuvia telkkarista.

Tietokoneeni on kytketti modeemijohdolla routeriin, Xbox ei ole kytketty verkkoon sillä en käytä Liveä. Tietokone käyttää Windows XP:tä, SP2.

Huomasin että konsolin takaa löytyy USB-reikä, ei ilmeisesti kuitenkaan sillä?

Xboxin kovalevy ei taida toimia ihan massamuistilaitteen tavoin. Tarvitsenko tietokoneeseeni ohjelmistoa?

Kiitos jo etukäteen.

Vastaus: Ohjekirjaton vailla ohjeistusta

itse asiassa ei, valtava kasa sekavia viestejä, enkä ole löytänyt vieläkään vastausta johtokysymykseen; Millä konkreettisesti kytken PCn ja Boxin yhteen?

Itse olen käsittänyt homman niin että XO:n ja PC:n pitää olla samassa lähiverkossa (eli kytket verkkopiuhalla myös XO:n reitittimeen kiinni) ja sitten asennat tietokoneelle sen ohjelman minkä saa XO:n valikoista (jostain sieltä network-jutusta) löytyvästä osoitteesta. Itse en ole vielä ehtinyt näin pitkälle, koska sekä XO, että PC ovat yhdistettynä samaan littunäyttöön ja vaihtelen näytön kuvaa näiden kahden välillä napin painalluksella.

noniin, homman nimi on nyt tämä:

-Xbox on kytketty routeriin, PC on kytketty routeriin, router on kytketty DSL modeemiin, DSL modeemi kytketty seinään. PCllä toimii nettiyhteys ihan tavalliseen tapaan.

-Windows Media Player 11 ladattu, korvaa entisen Windows Media Connectin. WMP tunnistaa Xboxin, ja olen "Sallinut" sen.

Xbox ei löydä Windows-pohjaista tietokonetta. Testatessa yhteyttä Network Adapter toimii, mutta IP Address ei. Käsittääkseni PCllä ja Xboxilla on nyt sama IP, ja se ei käy päinsä.

Mitä teen?

Kivuttomammin homma varmaankin ratkeaa tutustumalla reitittimen dokumentaatioon. Tarkempia yksityiskohtia tuntematta on vaikea antaa tarkempia ohjeita, mutta lyhyesti selitettynä sun pitäisi säätää reititin antamaan siihen liitetyille laitteille (eli PC:lle ja Boksille) kummallekin oma IP-osoite, eli toimimaan oman lähiverkkosi DHCP-palvelimena. Vastaavasti PC ja Boksi pitää asettaa käyttämään tätä DHCP-palvelua (eli pistää päälle asetus tyyliin "obtain IP address automatically").

Suomenkielinen pikaopas kotiverkon pystyttämisestä löytyy vaikkapa täältä:
http://koti.mbnet.fi/jjw/html/3_2_verkottaminen.html

Mutta parhaat neuvot varmaankin saat tosiaan siitä reitittimen omasta ohjekirjasta.

Kiitos,

löysin netistä routterini ohjekirjan, mutta siellä ei mainita sanallakaan DHCPstä.

Muuten, tarkistin dos-kehotteen ja "ipconfig/all" komennolla, että DHCP ei ole käytössä; Tämä siis varmistaa, että painin oikean ongelman kanssa.

Kun tuosta ohjekirjasta ei ollut apua, mihin muihin lähteisiin minun tulisi suunnata katseeni? Jos jollakin sattuu olemaan sama routeri kuin minulla (Allied Telesyn AT-FS705L), opastus olisi hienoa.

edit.
Tosiaan, valmistajan sivuilla sanottiin että laite vaatii "little to none configuring", enkä tajua että mitä kautta pääsisin muuttamaan sen asetuksia. Idioottivarmuus osuu omaan nilkkaan.

Viimeksi muokannut moderaattori:

panssi sanoi:
Tosiaan, valmistajan sivuilla sanottiin että laite vaatii "little to none configuring", enkä tajua että mitä kautta pääsisin muuttamaan sen asetuksia. Idioottivarmuus osuu omaan nilkkaan.

Tuo laite ei ole mulle entuudestaan tuttu, mutta nopean kuukkeloinnin perusteella näyttäisi, että kyseessä ei ole laisinkaan reititin (router), vaan kytkin (switch). Valmistajan mainoslause pitää tässä tapauksessa todellakin paikkansa, sillä kytkimessä ei ole paljoakaan säädettävää. Reititin on kytkintä fiksumpi vekotin ja osaa ns. NAT-osoitteenmuunnoksen, jonka avulla kotiverkossa joka laitteella voi olla oma IP-osoitteensa.

Kytkin taas toimii ns. siltaavana laitteena, eli se ei muunna IP-osoitteita palveluntarjoajan verkon ja oman kotiverkkosi välillä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että oman IP-osoitteen saaminen jokaiselle laitteelle vaatii useamman IP-osoitteen saamisen palveluntarjoajan verkosta. Kuten edeltä kävikin jo ilmi, läheskään kaikki palveluntarjoajat eivät tarjoa kuin yhden IP-osoitteen per liittymä (ainakaan ilman lisämaksua).

Näin karussa tilanteessa ei auta kuin joko pitää laitteita verkossa vain vuorotellen, tilata palveluntarjoajalta lisäpalveluita tai päivittää laitteistoa modernimmaksi. Ja tässä tapauksessa, kun halutaan jakaa tiedostoja laitteiden välillä lähiverkossa, kytkimen päivittäminen reitittimeen on ainoa toimiva ratkaisu.

Reitittimet eivät onneksi ole hirvittävän kalliita laitteita (muutamalla kympillä saa jo ihan käyttökelpoisen perusreitittimen), joten viimeisin vaihtoehto voisi olla pidemmän päälle fiksuin, varsinkin jos sekä PC:llä että Boksilla on paljon verkkokäyttöä. NAT-osoitemuunnos myös parantaa kodin tietoturvaa ja uudempi laite tarjoaa yleensä muitakin elämää helpottavia lisäominaisuuksia.

ymmärrän...
Osaisitko suositella mahdollisimman halpaa ja mahdollisimman helposti konfiguroitavaa routeria hankintalistalleni?

panssi sanoi:
Osaisitko suositella mahdollisimman halpaa ja mahdollisimman helposti konfiguroitavaa routeria hankintalistalleni?

Suosittelemisessa on se hankala puoli, että pitäisi sitten olla itsellä henkilökohtaista kokemusta laitteesta niin paljon, että uskaltaa mennä siitä ikään kuin takuuseen. Tämä mielessäni mainostan, että varsin luotettavaksi vehkeeksi on osoittautunut SMC 7904 WBRA, jonka suositteleminen ei kuitenkaan välttämättä lohduta, koska tuo maksoi pari vuotta sitten kuitenkin toistasataa enkä ole varma siitä, miten hyvin juuri tuota mallia on enää saatavilla.

Noin yleensä ottaen reitittimet eivät kuitenkaan ole enää nykyään mitään idän ihmeitä, vaan useimmat niistä ovat keskenään aika lailla samalla viivalla. Ihan ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, millaisia suosituksia oma yhteydentarjoaja on antanut kotiin hankittavasta laitteistosta. Tämän jälkeen laite kannattaa valita sen mukaan, että siinä on kaikki tarvittava (kuten riittävästi liitäntämahdollisuuksia ja langattoman WLAN-verkon tukiasema, jos sellaiselle on käyttöä). Konfigurointikin on yleensä suhteellisen simppeliä (hoituu selaimella), kunhan lukee ensin ohjeet. Katso muutama omat vaatimukset täyttävä malli ja googlaa niistä testituloksia, niin ostopäätös on jo varsin vankalla pohjalla.

Itse kuitenkin suosittelen välttämään Roadrunner (Avaks)- ja Telewell-merkkejä, kun ne tuntuvat aiheuttavan keskimääräistä enemmän valituksia laatuongelmista.

Xbugs sanoi:
Itse kuitenkin suosittelen välttämään Roadrunner (Avaks)- ja Telewell-merkkejä, kun ne tuntuvat aiheuttavan keskimääräistä enemmän valituksia laatuongelmista.

Lisään tähän listaan myös D-Linkin. Oma laitteeni alkoi pätkimään yhteyttä ja yhdellä tutullakin on ollut ongelmia D-linkin kytkimen kanssa. Sen lisäksi on saanut lukea foorumeiltakin samanlaisia kokemuksia.

D-Linkin jälkeen ostin kuitenkin tämän Linksysin reitittimen:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=4872 (itse maksoin 49.90, ilmeisesti hinta on noussut kympillä sen jälkeen)

Ei tarvinnut oikeastaan mitään konffausta ja on toiminut luotettavasti. WLAN-ominaisuuksia en ole kylläkään vielä testannut.

Ylös Bottom