Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ohjelmat pelien kirjanpitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Knight
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Knight

Active Member
Pelilista kyllä on aktiivinen ja toimiva nykyisin, mutta etsiskelen ohjelmaa, johon voisi syöttää oman listan peleistä, niiden kunnosta ja sisältämistä härpäkkeistä. Lisäksi tulisi löytyä mahdollisuus itse pelin infon lisäämiseen, eli julkaisija, tekijä, kuvakoot, äänisysteemit, PAL/NTSC/JAP jne.

Eikä sitten vastauksia tyyliin Excel tai notepad. Luultavasti laajennan ihan käsin nykyisen listani kaipaamakseni infolistaksi, jos softaa tähän tarkoitukseen ei löydy.

Niin ja ohjelman tulee tietenkin olla täysin ilmainen ja spywareton.

Tuli kanssa mieleen, että kun on ensi vuonna tiedossa lukiossa ohjelmointikurssi, niin tuollainen voisi olla hyvä projekti. Ei luulisi olevan kovin vaikea tehdä. Siihen asti etsiskelen valmiita.

Vastaus: Ohjelmat pelien kirjanpitoon

Knight sanoi:
Eikä sitten vastauksia tyyliin Excel tai notepad. Luultavasti laajennan ihan käsin nykyisen listani kaipaamakseni infolistaksi, jos softaa tähän tarkoitukseen ei löydy.
Tekee hyvää oppimiselle, kun saa puuhailla mielenkiintoisen projektin parissa. Valmistuotteet ovat aina kompromisseja ja itse tekemällä saat varmasti mieleisen kirjanpitovälineen. Visual Basicin parissa pääsee nopeasti alkuun ja mm. Excel tukee sitä täysin. Tsemppiä koodaamiseen!

Ne perustiedot mitä minulla on ohjelmoinnin opettelemiseen kertovat, että tuo on aika lailla yksinkertainen ohjelma. tekstitiedostoon vaan tiedot oikealla tavalla, sitten graafinen syöttöikkuna ja tietojen näyttäminen sarakkeittain/riveittäin ja sitten mahdollisuus järjestellä niitä mielensä mukaan.

haussa olisi siis ikään kuin iTunesin näköinen lopputulos.

Eikö kannattaisi käyttää IGN:ää? Itse olen listanut pelit sinne ja pistänyt lyhykäiset arvostelutkin. (allekirjoituksessani molemmat linkit)

Tonppa sanoi:
Eikö kannattaisi käyttää IGN:ää? Itse olen listanut pelit sinne ja pistänyt lyhykäiset arvostelutkin. (allekirjoituksessani molemmat linkit)

Eikö se maksa? Tai vaadi ainakin rekisteröinnin? Sitä paitsi tuonne ei siltikään saa mitään enempiä infoja - yksi idea olisi juuri se, että saisi juuri ne tiedot peleistä mitä haluaa. Ja tuo ei toimi kuin netissä ja on kyllä epäkätevä. Ohjelma olisi nimen omaan hakusessa. Ainakin nuo sinun sivusi latasivat ihan järkyttävän kauan.

Knight sanoi:
Eikö se maksa? Tai vaadi ainakin rekisteröinnin? Sitä paitsi tuonne ei siltikään saa mitään enempiä infoja - yksi idea olisi juuri se, että saisi juuri ne tiedot peleistä mitä haluaa. Ja tuo ei toimi kuin netissä ja on kyllä epäkätevä. Ohjelma olisi nimen omaan hakusessa. Ainakin nuo sinun sivusi latasivat ihan järkyttävän kauan.

Ihan ilmainen on, rekisteröinti vaan ja that's it. Roskapostia ei ole sitä kautta tullut.

Saahan tuonne kirjoitettua mitä tekstiä itse haluaa. :)

Joskus nuo sivut todellakin latautuvat vähän kauemmin. Joskut toimivat tosi nopsaan.

Mutta mitään muuta vaihtoehtoa en kyllä keksi. Ellet sitten palkkaa ystävääni tekemään moisen ohjelman sinulle, hän on näppärä vääntämään moisia softia. :)

Tonppa sanoi:

Milläs listaat sinne ne "harvinaisimmat" pelit? Muun muassa C64-lista on todella vajaa, eikä Saturnin listoiltakaan löydy edes Mighty Hitsiä. IGN:n mukaan omistan 131 peliä, vaikka tuosta puuttuu suurinpiirtein 30-40 peliä. Itse olen "organisoinut" pelilistojani Frontpagella.

Unreal-Hawk sanoi:
Milläs listaat sinne ne "harvinaisimmat" pelit? Muun muassa C64-lista on todella vajaa, eikä Saturnin listoiltakaan löydy edes Mighty Hitsiä. IGN:n mukaan omistan 131 peliä, vaikka tuosta puuttuu suurinpiirtein 30-40 peliä. Itse olen "organisoinut" pelilistojani Frontpagella.

Itse olen ainakin ilmoittanut ylläpidolle puutteellisista peleistä ja sinnehän ne ovat ne nätisti sitten lisänneet. Yksi vaivaton sähköposti ja that's it.

Samallahan sitä tekee palveluksen muillekin kun ilmoittaa noista puuttuvista peleistä.

Mutta oman vaivansahan se vaatii...

Lisäävät aika nopeastikin vielä ne. Itsekin ilmoittelin sinne esim. Championship Managerien Xbox-versioista ja olivat parissa päivässä listoilla.

Haluaako joku ystävällinen persoona antaa tuon sähköpostiosoitteen. Yritin etsiä IGN:n sivuilta, mutta tulin siihen tulokseen, että jopa byrokratian vastainen taistelu on helpompaa. Joten jos joku voisi.

Still can't find the game you're looking for? Try a different spelling or searching for just two or three letters of the game name. You can also not specify any name at all and just specify the platform (this will list all games for that platform). Still nothing? Email games@ign.com with the name of the game, platform, (and if possible, release date) and we'll be sure to add the game to our database.
Vähän turhan hyvin piilotettu.

Knight sanoi:
Tuli kanssa mieleen, että kun on ensi vuonna tiedossa lukiossa ohjelmointikurssi, niin tuollainen voisi olla hyvä projekti. Ei luulisi olevan kovin vaikea tehdä. Siihen asti etsiskelen valmiita.

No siis henkilönä joka on koodannut jo kohtuullisen vakavia projekteja ettei tuollaisen tekeminen niin kauhean vaikeaa ole Visual Basicin / SQL:n avulla. Mutta lukiotasolla tuollaiseen ei kyllä valitettavasti löydy paljoakaan opetusta, joten homman ihan pakosti korkeakoulutasolle.

Itsellänihän oli tarkoitus koodata tämänkaltainen ohjelma, mutta aikaa ei oikein riitä tällä hetkellä. Valmista ja hyvin kommentoitua tietokantakoodia kuitenkin löytyy oppimateriaaliksi jos jotakuta kiinnostaa yrittää koodata oma sovellutus. :)

Itse tekisin SQL:llä tai XML:llä itse pohjaratkaisun. XML-muodossa on leffatietokantani. Niiden päälle voisi editointi ja esitystekniikat tehdä sitten vaikka millä.

Kivempi on tehdä itse juuri sellainen kuin haluaa. Ajatus, että kertoo esim. IGN:lle mitä pelejä omistaa tuntuu sinälläänkin vieraalta, mutta ei ole myöskään mukavaa, kun listan toimiminen on muiden käsissä. Esim. DVDPlazan useamman kuukauden katkos leffalistauksissa korpesi.

Uppailen sen verran, että kun tuossa listailin kauppakumppaneitani, niin ohjelma myös ihmisten ylöskirjaamiseen näiltä tiimoilta tulisi myös tarpeeseen. Kirjaan ylös aina ilmoitetut tiedot, nimimerkin ja kauppatavaran, niin jälkeenpäin hommat hoituu, jos tulee ongelmia.

No nyt aika taas näyttää mun kasvava tyhmyys.
Tässä ois eräs softa joka näyttää ihan kelvolliselta hommaan.

Game Collector
Ainut ongelma vaan et ohjelma pitää ostaa. Jos löytyy hiukkasen kukkarosta ylimäärästä rahaa niin sanoisin ettei mikään maailman huonoin hankinto. Hintaa ois 39,95.

Tämmöstä tällä kertaa.

Vaan taitaa maksullisuutensa takia tuhota monen ideat tuon hommaamisesta?

EDIT #1: Ja tosiaa softahan listaa vain pelejä...

Viimeksi muokannut moderaattori:

nallet sanoi:
Game Collector
Ainut ongelma vaan et ohjelma pitää ostaa. Jos löytyy hiukkasen kukkarosta ylimäärästä rahaa niin sanoisin ettei mikään maailman huonoin hankinto. Hintaa ois 39,95.

Tämmöstä tällä kertaa.

Vaan taitaa maksullisuutensa takia tuhota monen ideat tuon hommaamisesta?

EDIT #1: Ja tosiaa softahan listaa vain pelejä...
Vaikka kuinka hyvä softa olisikin kuka rupee maksamaan siittä melkein yhden uuden pelin hintaa? Rahastusta koko homma.

Nostetaan ylös.

Eli aloin kirjaamaan pelejäni uudestaan ylös, tällä kertaa XML-muotoon. Jos joskus ohjelman pykään, niin uskoisin XML:n olevan helppo ja hyvä vaihtoehto listojen säilömiseen. Tarvitsisin ideoita seuraavista:

• Mitä kaikkia tietoja otan mukaan? Tarkoitus olisi ilmoittaa kaikki olennainen, mutta mikä on sitä? Nyt on mukana.
    • Nimi (ja linkki mahdolliseen kuvaan)
    • Lukumäärä (numeroarvo)
    • Manuaali (+/-)
    • Laatikko (+/-)
    • ---------------------------
    • Versio (PAL/NTSC/JAP)
    • Laajakuva (+/-)
    • 60Hz (+/-)
    • Genre
    • Kehittäjä
    • Julkaisija
    • Ikäsuositus
    • Pelaajia
    • Julkaisupäivä
    • Arvosana
    • Kommentti
  • Kun lähden kirjaamaan tietoja, joissa vaihtoehtoina on joko kyllä/ei, niin mitä kannattaamerkitä tagiin? Lähdin liikkeelle +/- -periaatteella, numeroita en viitsisi käyttää, kun niille on muissa kohdissa muuta käyttöä. Eli koodi on tyyliin <Game name="Azurik: Rise of Perathia" manual="+"/>

EDIT: Muitakin vinkkejä ja ideoita kannattaa heittää, ohjelman teosta en vielä voi lupausta tekemään, mutta on hyvä katsoa hiukan etukäteen mitä tekee.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Knight sanoi:
[*]Mitä kaikkia tietoja otan mukaan? Tarkoitus olisi ilmoittaa kaikki olennainen, mutta mikä on sitä? Nyt on mukana...

Minulle riittäisivät seuraavat perustiedot:

Konsoli
Pelin nimi (+linkki)
Versio
Kunto (tilaa kirjoittaa)

Laajakuva (+/-)
60Hz (+/-)
Paikat muistikortilta (numeroarvo) kb/block

Ikäsuositus
Pelaajia

Arvosana
Kommentti

Knight sanoi:
Kun lähden kirjaamaan tietoja, joissa vaihtoehtoina on joko kyllä/ei, niin mitä kannattaamerkitä tagiin? Lähdin liikkeelle +/- -periaatteella
Suosittelisin ruksi menetelmää, jotenkin mukavamman näköinen ja kenties selkeämpi, jos ei selkeämpi niin ainakin helpommin ymmärrettävä.

Ylös Bottom