Älä huoli Viller (et ole ainoa), en mäkään ole PES1:ssä mikään mestari, vaikka sitä varsinkin alkuvuonna pelasin todella paljon. Hard-tasolla tulee lumi tupaan. En tiedä miten sinun laita on, mutta täällä yleisesti tunnutaan olevan simulaation ystäviä, itse taas olen esim. mieluummin Burn Out 2 miehiä kuin Gran Turismo faneja.
Omia kokemuksiani (lue vähän suoraviivaisemman pelaajan kokemuksia) PES1:n vaikeustasosta: en mä usko, että kaikkien on pakko pelatakaan kovimmilla vaikeustasoilla- itse löysin tuon normalin minulle sopivaksi. Vaikka huomasin kaikkien muiden täällä pelaavan kovemmilla tasoilla, en mä huolestunut sillä mulla oli hauskaa ***-tasolla. MUTTA kuten tuossa joku jo kommentoi, niin harjoittelu tekee silti mestarin varsinkin jos viimeistely ontuu ja palloja sutii katsomoon ja muihin stadionin osiin, niin vetoja kannattaa treenata. Itsellä huomasin myös olevan vaikeuksia tiettyjä muodostelmia vastaan, esim. kova puolustus osoittautui todella kovaksi puolustukseksi

. Normalissa on se hyvä, että se on vähän hätäisemmällekin pelaajalle toimiva pelikokemuksen kartuttua. Normalilla en ainakaan minä saa yhdellä miehellä luikerreltua koko vastustajan kentän läpi, mutta pelaamistaan ei tarvitse sentään ihan fläppitaulunkaan kanssa suunnitella.
Tuo on siis totta, että vaikeimmilla tasoilla peliä täytyy kuulemma seurata paremmin. Pelaan jalkapalloa edelleen kavereiden divariporukan kanssa, eikä sitä voi mulle koskaan imitoida tv-ruudulle (eikä varmaan Hyypiän yms. kavereidenkaan pelaamista. Tv-ruudulla videopelissä esim. maaleja pitää mielestäni tulla enemmän kuin oikeasti)... mä en mitenkään jaksa aina "seurata koneen liikkeitä", vaan pallo pitää ottaa pois ja välittömästi vaikka alimmalla pakilla

mutta ei sentään tosiaan R1-pohjassa (aina). Tämä on vain hyväksyttävä, sillä ennen kaikki futispelit olivat arcade-juoksentelua, jossa nopeat liikkeet olivat valttia.... nyt on simulaatiobuumi ja huonostihan siinä käy Kick Offien ja Virtua Strikereiden jälkeen. Esim. se uusin ISS2 on aivan loistavaa viihdettä ja sopii hyvin vähän epäaidompien futispelien ystävälle (jos puhutaan samasta pelistä edes) + pelaamani FIFA 2001 myös. Itse olen päättänyt istua PES2:n paitsiossa ja odottelen varmasti kaikin puolin parempaa 3:sta.
PES1:ssä nuo pelurit juoksevat vielä rauhoittavat päällä, niin tämä vaikeutti omaa menestystäni. PES2:ssa kaverit taitavat olla vähän nopeammin käskyjä kuuntelevia (?).
Ei siinä mitään, PES1 on paras futispeli, jota olen pelannut (PES2 on varmasti parempi), mutta vaikeustason pitää olla sellainen, että itsellä on kivaa. Ehkä tässä itsekin yritän joku päivä paneutua peliin eri tavalla ja yrittää kesyttää tuo hard-taso.
Offtopic yön kuumuudessa. simulaatiosta yleisesti... ShenMue1 herätti aikoinaan aluksi mielenkiintoa, mutta kun luin arvosteluista kuinka hienoa on odottaa bussia 20min tai jonottaa vaikka kaupassa tai tehdä työtä eli kärrätä kontteja pisteestä A pisteeseen B- niin en voinut ymmärtää. Jos pelinautinnon tielle on kasattu tuollaista, niin ei sovi mulle... siksi PES on siitä hyvä, että sitä voi suositella kaikille, jopa tällaisille enemmän arcade-futaajille. Okei, tästä ei ollut mitään hyötyä sulle (paitsi että et ole siis ainoa luuseri), joten yksi opetuskin täytyy loppuun laittaa: kuuntele noita muita ja unohda mun sanomiset

.