Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Eliminaattori

Kielinatsimoderaattori
Ylläpitäjä
Otan vapauden perustaa tämän ketjun, kun siitä kerran tuli puhetta aikaisemmin.

Tarkoituksena parantaa KonsoliFINin keskustelupalstan kokemusta kaikille käyttäjille kielioppia kertaamalla ja opettamalla. Annatte taatusti fiksumman kuvan itsestänne, kun viitsitte vain muistaa edes osan näistä.

Erityisesti nuoret lukijat: miettikää vaikkapa tulevaisuudessa kirjoitettavia työhakemuksia. Se kertoo jo jonkin verran hakijasta, jos ei viitsi edes työhakemusta kirjoittaa virheettömästi.

Huomautan tähän väliin, etten ole äidinkielen opettaja tai väitä tietäväni kaikkia kielioppiasioita, mutta aika paljon tietoa on nuorempana koulusta ja muualta karttunut.

Aloitetaan, tässä ne ehkä yleisimmät virheet, mitä näkee KonsoliFINissä:

- Vielä-sana. Uskokaa huviksenne, siihen tulee vain yksi L-kirjain.

- Enää-sana. Tätä näkee todella paljon, lopussa ei kuulu olla toista N-kirjainta.

- Isot kirjaimet. Jos kyseessä on lauseen ensimmäinen sana tai erisnimi, niin kirjoitetaan isolla. Erisnimiä voivat olla esim. paikannimet, ihmisten nimet tai nettinikit.

- Yhdyssanat. Jo pelkästään näiden osaaminen parantaa kieliasua todella paljon. Yleisin virhe on kirjoittaa sanat erikseen, esim. "klaani matsi". Jos puhutaan erikseen matsista, jonka klaani pelaa, niin silloin kyse olisi kahdesta eri asiasta. Mutta nyt on yksi asia kyseessä, joten kirjoitetaan yhteen = klaanimatsi. Näihin liittyy niin paljon erilaisia sääntöjä ja muuta nippelitietoa, että yksiselitteistä ohjetta on vaikea antaa. Väliviivallisiin yhdyssanoihin on kuitenkin helppo muistisääntö, esimerkkinä "kuorma-auto". Jokainenhan osaa vokaalit? A, e, i, o, u ,y, ä, ö. Katsokaapa kirjoittamaani yhdyssanaa, kaksi vokaalia peräkkäin sanojen alussa ja lopussa. Silloin väliviiva vaaditaan.

Jos jaksaa lukea asiasta enemmän, niin tässä erittäin hyvä sivusto kielioppisäännöille.

Paljon tulee asioita mieleen, mutta aloitetaan suht lyhyesti, jää paremmin kerralla mieleen kuin lukea liian pitkä teksti yhteen soittoon.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Minua raivostuttaa eniten ketä-sanan väärinkäyttö. Esim. "ketä tätä kuvaa on muokannut?"

Eli virheellisesti käytetään kuka-sanan tilalla tuota murremongerrusta. Ei pahalla, mutta ottaa kupoliin. En tosiaankaan väitä olevani mikään kielitieteilijä, tai edes hyvä äidinkielessä, mutta ainakin yritän. :eek:

Edit: Vielä tuli mieleeni se, että kun lause loppuu niin se piste/huutomerkki/kysymysmerkki TULEE KIINNI SIIHEN VIIMEISEEN SANAAN! Kas noin, oliko se niin vaikeaa? Ei niin. Eikä välilyöntiä siis pisteen edelle.
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Puolustaa ja kuulostaa. Myös sellaisia joihin liian usein tungetaan kaksi l-kirjainta.
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Olen hyvin mielissäni tästä ketjusta.

Minua on viime aikoina (tämä on muuten sanaliitto, eikä yhdyssana) harmittanut perin suuresti muuan erheellisyys, joka liittyy konjunktioiden tunnistamattomuuteen. Varsinkaan sanojen "että" ja "eikä" eteen ei enää tunnuta osaavan sijoittaa pilkkua - minne kansakuntamme on menossa?

e.g. "Moderointipolitiikka on niin fasistista että tekisi mieli valittaa Amnestylle eikä jryin 60-tuumainen plasmatelevisio auta asiaa."

Tällaisen vääryyden näkeminen sytyttää näköaistini ilmiliekkeihin! Miten voimme sallia moisen nihilismin jatkua?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Minua raivostuttaa eniten ketä-sanan väärinkäyttö. Esim. "ketä tätä kuvaa on muokannut?"
Tämä on kyllä yleistynyt niin paljon, että väittäisin sen olevan enemmänkin trollface-sukupolven tapa päästä ihon alle; kun tiedetään sen aiheuttavan reaktioita, sitä käytetään ihan piruuttaan.

Mitä oikeinkirjoitukseen noin muuten tulee, kirjoittakoon kukin miten lystää. Ainahan se paremman vaikutelman antaa, mitä sujuvampaa tekstiä suoltaa mutta jos ei moisesta piittaa niin omalta sanomaltaan se vain on pois.

Tähän liittyen Raimo Suonion Oikeinkirjoitusohjeita news-kirjoittajille ja web-sivujen ylläpitäjille on muuten todella mainio tarkistuslähde mahdollisissa ongelmatilanteissa - suosittelen.
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Tämä on erittäin hyvä idea. Juuri tuo ketä-sanan väärinkäyttö korventaa omaa mieltä todella paljon. Olen tätä kuullut käytettävän jopa puheessa ja silloin on tehnyt mieli käydä läväyttämässä korville, etenkin jos käyttäjä on lähellä omaa ikääni ja käynyt jo sen verran äidinkielentunneilla, että asian pitäisi olla hallussa.

Itse haluaisin muistuttaa sanajärjestyksestä ja sanojen taivuttamisesta. Nämä asiat tuntuvat unohtuvan monelta. Oppituntia en näistä anna, onhan noita jo peruskoulussa opeteltu tarpeeksi.

Ja numeroiden käyttö kirjaimina... Ei näin! Ne ovat numeroita, eivät kirjaimia! (Edit: Tarkoitan leetspeakkia)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Jaahas, se salainen Kielipoliisi nyt teki tälläsen ketjun, jota ootin tehdyksi jo pitkän aikaa. Vaikkakin Kielipoliisi bänniä saikin joskus aiemmin. :D
Mutta joo, kyl noi pilkuttomat ja pisteettömät viestit on aika vaikeita luettavia...
Ja tiesitkös BalancingHavoc, että numeraaleja kirjoitetaan, tai ainakin minun kouluaikoinani kirjoitettiin oliko nyt yhdeksään asti kirjaimin ja numreaalein vasta 10 kirjoitetaan numeraalina. Vai onko sekin jo muuttunut? :eek:
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Jaahas, se salainen Kielipoliisi nyt teki tälläsen ketjun, jota ootin tehdyksi jo pitkän aikaa. Vaikkakin Kielipoliisi bänniä saikin joskus aiemmin. :D
Mutta joo, kyl noi pilkuttomat ja pisteettömät viestit on aika vaikeita luettavia...
Ja tiesitkös BalancingHavoc, että numeraaleja kirjoitetaan, tai ainakin minun kouluaikoinani kirjoitettiin oliko nyt yhdeksään asti kirjaimin ja numreaalein vasta 10 kirjoitetaan numeraalina. Vai onko sekin jo muuttunut? :eek:

Kyllä itsellenikin opetettiin juuri näin, eikä siitä peruskoulun loppumisesta ole edes vuosikymmentä.
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

- Enää-sana. Tätä näkee todella paljon, lopussa ei kuulu olla toista N-kirjainta.

Minua raivostuttaa eniten ketä-sanan väärinkäyttö. Esim. "ketä tätä kuvaa on muokannut?"
Nämä pistävät silmään ja sattuvat korvaan, mikäli kuulee jonkun näin puhuvan. Se se vasta hirveätä onkin, kun radiossa/televisiossa joku käyttää tuota ketä sanaa kuka sanan tilalla.

Puolustaa ja kuulostaa. Myös sellaisia joihin liian usein tungetaan kaksi l-kirjainta.
Nämä taas eivät minua haittaa pätkääkään, koska itse olen koko ikäni asustanut alueella, missä näitä tuplakonsonantteja käyttää vähintään joka toinen vastaantulija. Ittekin kirjotan hyvin pitkälti tämmöstä Savo - Pohjois-Karjala murremongerrusta. Puhuessa viljelen "mie, sie, huarukka, veihti jnejne" ihan päivittäin, joten kyllähän ne sieltä tulee sitten tämmöseen "ei viralliseen ja vakavaan" kirjoitukseenkin. Kyseiset sanat hyvin usein itse kirjoitan nimenomaan puollustaa ja kuullostaa, koska ne tulevat niin selkärangasta täällä päin. Virallisissa dokumenteissa en tietenkään käytä tuommoisia, mutta täällä olen käyttänyt ja tulen jatkossakin käyttämään. Anteeksi.

E: Pointtina siis se, että näissä asioissa immeisiä rassaa lähinnä ne asiat, jotka eivät kuulu siihen omaan tyyliin/murrealueeseen. Kyllähän tämä ketju on hyvä paikka jaella neuvoja nimenomaan näistä yleisimmistä pilkku ymsmys säännöistä, mutta ei sitä omaa murretta vastaan kannata tapella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Jaahas, se salainen Kielipoliisi nyt teki tälläsen ketjun, jota ootin tehdyksi jo pitkän aikaa. Vaikkakin Kielipoliisi bänniä saikin joskus aiemmin. :D
Mutta joo, kyl noi pilkuttomat ja pisteettömät viestit on aika vaikeita luettavia...
Ja tiesitkös BalancingHavoc, että numeraaleja kirjoitetaan, tai ainakin minun kouluaikoinani kirjoitettiin oliko nyt yhdeksään asti kirjaimin ja numreaalein vasta 10 kirjoitetaan numeraalina. Vai onko sekin jo muuttunut? :eek:

Täsmennän tässä hieman. Tarkoitan tällä numerojutullani tätä pelaajien suosimaa Leetspeakkia. Itseäni ei ainakaan huvita lukea tuota, eikä minun tietääkseni tuota ole missään laitettu kielioppiin. :rolleyes:

Edit: tuo leetspeak lisätty aiempaan viestiin selvennykseksi.
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Ja tiesitkös BalancingHavoc, että numeraaleja kirjoitetaan, tai ainakin minun kouluaikoinani kirjoitettiin oliko nyt yhdeksään asti kirjaimin ja numreaalein vasta 10 kirjoitetaan numeraalina.
Olisiko tässä kummiskin viitattu tällaisiin "PS3:nen"-tyylisiin ilmaisuihin? Eli yritetään kirjoittaa "pee-äs-kolmonen", vaikka sitä ei yksinkertaisesti vaan voi lyhentää.

Update! Ah, 513l7ä 53 va5t4us 7ul1k1n.
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Update! Ah, 513l7ä 53 va5t4us 7ul1k1n.

J44h45, eihä tästä nyky4j4n kirjotustyylistä ota hulluka selvää... On tää nii IhQ :D
Mutta yks mikä mua tääl veetuttaa, on se, ku ainaki tuol CoD-ketjuissa on alettu puhumaan englanninkielisillä sanoilla... Miksei voitaisi puhua pelkästään suomenkielisillä sanoilla? :mad:
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Numeraalien muotojen sekoittaminen on tosiaan kansanmurhaa läheltelevä rikos. Yleiskielessä on hyväksyttävää sanoa "kuutonen" tai "kolmonen", mutta numerot 6 ja 3 tarkoittavat samaa (tietysti myös muotoja "kuusi" ja "kolme"): lyhenne PS3:nen tarkoittaa siis seuraavaa: "PlayStation kolmonennen"
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Tietenkin näitä erilaisia kielenhuollollisia juttuja piisaa loputtomiin, mutta pitää miettiä, kuinka paljon foorumikirjoittajilta voi vaatia niiden suhteen. Hyvä lähtökohta on se, että virkkeet lopetetaan joko yhteen tai kolmeen pisteeseen. EI KAHTEEN..
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Vailla pisteitä, pilkkuja sekä isoja alkukirjaimia olevan tekstin lukeminen on kyllä aina yhtä nautinnollista. Isoja alkukirjaimia lukuunottamatta jotenkin pystyy ymmärtämään, että tekstiviestien tuleminen on jättänyt pilkkuja ja pisteitä pois, kun pitää saada se viesti mahtumaan siihen X-määrään merkkejä. Mutta ota siitä nyt sitten selvää, kun kännykkään pamahtaa viesti:

"oon kaupungilla kavereiden kanssa tuun myöhemmin millon ruoka". Sitten kun tuo viesti tuosta pitenee siihen 160 merkkiin, niin pitää kyllä lukea kolmasti läpi ennen kuin saa pienintäkään selkoa. Hämmentävintä on, että noita löytyy myös äidinkielen YO-teksti -kirjasta. Voisi jotenkin kuvitella, että jollei 12-13 vuoden koulun käynnin jälkeen ole perussäännöt hallussa, niin ei ehkä kannata kokeilla ollenkaan valkolakkia.

Kriittistä palautetta jos itselleni antaisin, niin huomaan kyllä tämän tästä kirjoittavani yltiöpitkiä lauseita. Ei kai sille mitään voi, jos ajatuksenjuoksu on Homer Simpsonin tasolla, ja aatosta pukkaa jatkuvalla syötöllä kesken lauseen. Yritys näiden lyhentämiseen ja selkiyttämiseen on kyllä kova.

Ja murteita ja tiettyyn rajaan asti slangisanoja ei sovi väheksyä. Huhupuheiden mukaan joku on joskus puhunut siitä autotien ja jalkakäytävän välissä olevasta korokkeesta reunakiveydeksi. Se on rotvalli, eikä mikään reunakiveys. Ja mielellään painotetaan se R-kirjain vähintään kolminkertaiseksi. :)
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Muutama ohje lisää:

* Ei käytetä ISOLLA kirjoitettuja sanoja.
- Jokainen kyllä osaa lukea normaalisti kirjoitetun tekstin.

* Yksi huuto / kysymysmerkki lauseen lopussa riittää.
- Kirjoittajan arvo muiden silmissä laskee kyllä taatusti jos lauseiden lopussa on !!!! tai ???

* Ei lainata pitkää tekstiä, jota kommentoidaan yhdellä lauseella (tai sanalla).
- Typerimpiä tekoja mitä keskustelupalstalla voi tehdä on lainata toisen tekstiä ja kommentoida sitä yhdellä lauseella. Lainatkaa vain se osuus tekstistä jota kommentoitte, tai älkää lainatko ollenkaan.

* Ennenkuin painatte "Lähetä vastaus", lukekaa tekstinne, tuoko se lisäarvoa keskusteluun?
- "Joo samaa mieltä kuin yllä oleva." <- Tämänkaltaiset tuotokset eivät tuo yleensä mitään lisäarvoa keskusteluun.

* Kun käytätte linkkejä, opetelkaa niiden käyttö.
- Ei kopioida osoitetta suoraan. Käytetään esim [ URL ] ja [ /URL ] toimintoja.
- Esikatselkaa se viesti, että varmistutte linkkien toiminnasta.
- Jos ette osaa, älkää käyttäkö vaan kysykää apua.
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Pakko on lisätä ketjun jatkoksi eräs itseäni ärsyttävä sana: Siittä
Ottaa korvaan tuo sana puheessa ja kirjoitettuna vasta ärsyttääkin.
Jatkossa yhdellä t:llä kiitos :)

Edit: Mistähän lähtien on ollut ok jättää viimeinen n-kirjain pois sanoista? Esim mennää, ollaa, tullaa. Raivostuttava ilmiö tämäkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Virkkeiden aloitus on toisinaan ihmeellisen vaikeaa, ja alkuun tungetaan kaikenlaista täytesanaa. Tällaista tekstiä on kamalaa lukea.

Lauseita ja viestejä ei pidä aloittaa elikkä-sanalla, tai vielä karmeampaa, elikkäs-sanalla.

Jos olisin KFIN-kielipolisiidiktaattori antaisin jokaisesta elikkällä alkavasta lauseesta välittömästi muutaman viikon kielikurssin foorumin ulkopuolella. :p
 
Vastaus: Opeta äidinkieltä (suomea) kanssakirjoittajallesi

Mä voisin esittää kymysyksen:)

Mediassa aina mustamaalataan pelaajia ettei niistä peleistä ole mitään muuta kuin haittaa ja ne turmelee lasten/aikuisten mielet jne...

Mutta on sitten kummiskin olemassa tutkimuksia missä sanotaan että ne jotka pelaavat pelejä niillä on paljon laajempi huomiointi kyky ja paremmat refleksit ja pystyy käsittelemaan monta asiaa yhtä aikaa.

Eli kysymys on kuuluu että voiko henkilö joka pelaa paljon vahvistaa pelaamalla kyseisiä kykyjä:) tai jopa muita asioita mitä nyt en jaksanut kirjoittaa..

epäselvästi kirjoitettu mutta toivottavasti ymmärsitte pointin:rolleyes:
Tässäpä olisi hyvä esimerkki viestistä, mitä minä en ymmärrä. Jokainen kappale piti lukea kolmeen otteeseen, että pääsin edes jotenkin perille siihen, mitä tässä haetaan. Kysymys siellä jossain vissiin on, vaikka kysymysmerkkiä ei näy.

Isot kirjaimet on aina kappaleen alussa, mutta pilkkujen ja pisteiden puutteet tekevät tekstistä vaikeasti ymmärrettävää. Tässä esiintyy myöskin tuota lauseen päättämistä hymiöön, joka ei ole suotavaa. Minä ja varmaan aika moni muu jättää kokonaan vastaamatta vastaaviin viesteihin, koska alkuperäinen viesti on niin sekava, että ei vaan jaksa vaivautua selvittämään mitä siellä haetaan.
 
Ylös Bottom