Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostatko pelit digitaalisena vai fyysisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The_Akzu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Monissa paikoin todetusti uudella Blood of the Dawnwalkerilla on hieno ns. perinteitä kunnioittava fyysinen julkaisu. On steelbookkia ja on paperikarttaa. Itsekin päädyin fyysiseen erityisesti siinä toivossa, että olisi boksilla d2d (tämä ehkä toteutuu, ehkä ei).

Jos näitä fyysisen haasteita nykypäivänä kuitenkin kuvaa, niin selvä ongelma on se, että esimerkiksi Turun seudulta ei saanut peliä suoraan hyllystä mistään, vaan se oli tilattava. Tilasin sitten ennakkoon suuresta liikkeestä myymälään toimituksella. No, pitihän se arvata, että kun julkaisu on torstaina 3.9, niin liike lähettää pelin keskusvarastoltaan 3.9. Näin on varmaan ohjeistettu, kun joku on herran jumala saanut joskus pelin päivää ennen julkkaria. Nyssitä sitten odotellaan. Arvioitu saapumisaika on 7.9 eli viikonlopun jälkeen.

Digiversiota on tykitelty käsittääkseni jo 2.9 klo 15 alkaen Uuden-Seelannin lokaatiolla. Ero on saatavuudessa melkoinen, vaikkei olisi ns. hätähousu.

Hinta julkaisussa? Maksoin fyysisestä 62 euroa, mikä on mielestäni oikein hyvä hinta tuosta paketista. Diginä pelin olisi saanut 57 eurolla virallisesti Islannista ja tällä hetkellä koodikaupat näyttävät jopa alimmillaan 50 euron hintoja. Sillä rahalla saa heti julkkarissa varmasti Play Anywhere toimivan tittelin eli sekä Xbox että pc-version samassa paketissa. Levyversion kanssa ollaan vielä löysässä hirressä tuon suhteen.

Ei edellä mainittu vielä merkitse, että olisin tehnyt fyysisessä huonon diilin. Silti se hyvin käytännön tasolla alleviivaa digin houkuttelevuutta.
Tämä summaa aika kivasti kyllä tilanteen myös omalta osalta. Päädyin myös itse tilaamaan tämän fyysisenä mutta samat ongelmat itsellä on kuin Stammyn kanssa eli peli tulee sitten joskus ensi viikolla. Eipä sillä ei itsellä nyt ole tämän kanssa kiire ja tilasin tämän päivää ennen julkaisupäivää joten ehkä aikaisemmin tilaamalla saisi sen julkaisupäiväksi mutta muuten nuo pointit pitävät.

Xboxin peleissä sitä saatavuusongelmaa on ja juuri se on yksi syitä, miksi ainakin itse olen pitänyt Xboxia enemmän digilaitteena kuin pleikkaria.

Ongelma ei siis ole fyysisen saatavuus vaan Xbox-pelien saatavuus. Muistaakseni Dragonfly näistä on valitellut useasti ja käsittääkseni hän ostelee pelit nimenomaan Xboxille.

Xboxin peleissä sitä saatavuusongelmaa on ja juuri se on yksi syitä, miksi ainakin itse olen pitänyt Xboxia enemmän digilaitteena kuin pleikkaria.

Ongelma ei siis ole fyysisen saatavuus vaan Xbox-pelien saatavuus. Muistaakseni Dragonfly näistä on valitellut useasti ja käsittääkseni hän ostelee pelit nimenomaan Xboxille.
Juu, on siellä saatavuusongelmia varsinkin vähän erikoisemmissa nimikkeissä. Tosin ei kai tässä Blood of the Dawnwalkerin tilanteessa siitä ole kyse, vaan pikemminkin siitä, ettei pelikaupat onnistu toimittamaan saatavilla olevaa peliä julkaisupäiväksi kotiin.

Tosiaan fyysiset pelit kyllä yleensä Xboxillekin jostain löytyvät, mutta välillä ostoksille pitää lähteä Suomen rajojen ulkopuolelle.

Ongelma ei siis ole fyysisen saatavuus vaan Xbox-pelien saatavuus.
Lähimmän Prisman kuolevalta peliosastolta löytyy enää Pleikkarin ja Nintendon pelejä. Kotimaisissa verkkokaupoissa valikoima on tietenkin parempi, mutta ehkä niissäkin vaaka kallistuu enemmän mainittujen alustojen hyväksi. Ulkomailta saakin sitten mitä vain. Se saatavuusongelma tosin ei ole pelkästään sitä, että löytyykö peliä kaupan hyllyltä. Monissa tapauksissahan se on sitä, että onko sitä julkaisua olemassakaan fyysisenä tietylle alustalle. Digi/fyysinen-jakauma on myös aika selvä näillä alustoilla, että mikä siihen digiin eniten nojaa ja on nojannut. Ja levyjen sisältö on käyty moneen kertaan tässäkin läpi vaikkapa Doesitplay-sivustoon pohjaten. Monessakin mielessä siis helppo valita, että mitkä ne ensisijaiset pelialustat ovat.

Ihan hirveästi en itse edes fyysiseltä julkaisulta minimissään vaadi. Oikeastaan vain sen, että levyllä pitäisi olla pelattava versio peruspelistä. Jos siinä on jotain muuta, niin se on plussaa.

Juu, on siellä saatavuusongelmia varsinkin vähän erikoisemmissa nimikkeissä. Tosin ei kai tässä Blood of the Dawnwalkerin tilanteessa siitä ole kyse, vaan pikemminkin siitä, ettei pelikaupat onnistu toimittamaan saatavilla olevaa peliä julkaisupäiväksi kotiin.
Ai ei vai? Tuollahan kirjoitettiin ettei Turussa löydy hyllystä? Ainakin itse sain kaupasta hakemalla ja kokemusteni mukaan pelejä saa muutoinkin hyvin kaupasta. Ja asun pienemmässä kaupungissa kuin Turku.

Mitään ei ole kannattanut muutenkaan enää vuosiin tilata Postin tai muun välityksellä jos sen haluaakin joskus itselle. :D Ei ole edes pelkästään pelien ongelma. Ja digi tietty "korjaa" tavaroiden kulkemisen haasteet mutta itse kyllä oletin että se lähtökohtainen ongelma olisi ollut se, että peli PITI tilata kun ei ollut hyllyssä Turussa. Tai siihen suuntaan.

Tosin tästä jää aika oleellista tietoa saamatta: mistä päin Turkua ja miten paljon on selvitetty? Yksi kauppa vai useampi? Syrjäkylillä vai keskustassa? Yms.

Mutta minä olen elänyt käsityksessä että Xboxin pelejä on vaikea löytää fyysisenä ja muiden helpompaa. Se kai se oli oma pääpointtini tässä. Kaikki fyysinen on toki vähenemässä ja vähentynyt mutta vähiten minäkin olen Xboxin pelejä fyysisenä nähnyt. Pleikkarin ja Nintendon pelejä kyllä löytyy reilummin ja useammasta kaupasta.

Luulisi myös että Turkuun mahtuisi useampi alan kivijalkakauppa kun niitä on pienemmissäkin kaupungeissa, siis Prismojen, Citymarkettien, Verkkokaupan, Gigantin, Powerin ja muun lisäksi.

Tosin sen olen huomannut että Powerista ja Gigantista on usein pitänyt tosiaan tilata toimituksella. Ei toki aina. Joidenkin pelien kohdalla jostain syystä on noin ja joidenkin ei. Mutta ei se sitä huomiota poista että Xboxin pelejä on silti fyysisenä vaikeampia löytää.

Se saatavuusongelma tosin ei ole pelkästään sitä, että löytyykö peliä kaupan hyllyltä. Monissa tapauksissahan se on sitä, että onko sitä julkaisua olemassakaan fyysisenä tietylle alustalle.
Toki mutta eihän tässä ollut siitä kyse eikä kauppojen hyllyiltä löytymättömiä pelejä kannattakaan harmitella jos koko fyysistä versiota ei ole. Blood of the Dawnwalkerista sellainen on, joten voidaan keskittyä siihen, mikä on fyysisen version huonon saatavuuden syy.

Ai ei vai? Tuollahan kirjoitettiin ettei Turussa löydy hyllystä? Ainakin itse sain kaupasta hakemalla ja kokemusteni mukaan pelejä saa muutoinkin hyvin kaupasta. Ja asun pienemmässä kaupungissa kuin Turku.

Mitään ei ole kannattanut muutenkaan enää vuosiin tilata Postin tai muun välityksellä jos sen haluaakin joskus itselle. :D Ei ole edes pelkästään pelien ongelma. Ja digi tietty "korjaa" tavaroiden kulkemisen haasteet mutta itse kyllä oletin että se lähtökohtainen ongelma olisi ollut se, että peli PITI tilata kun ei ollut hyllyssä Turussa. Tai siihen suuntaan.

Tosin tästä jää aika oleellista tietoa saamatta: mistä päin Turkua ja miten paljon on selvitetty? Yksi kauppa vai useampi? Syrjäkylillä vai keskustassa? Yms.

Mutta minä olen elänyt käsityksessä että Xboxin pelejä on vaikea löytää fyysisenä ja muiden helpompaa. Se kai se oli oma pääpointtini tässä. Kaikki fyysinen on toki vähenemässä ja vähentynyt mutta vähiten minäkin olen Xboxin pelejä fyysisenä nähnyt. Pleikkarin ja Nintendon pelejä kyllä löytyy reilummin ja useammasta kaupasta.

Luulisi myös että Turkuun mahtuisi useampi alan kivijalkakauppa kun niitä on pienemmissäkin kaupungeissa, siis Prismojen, Citymarkettien, Verkkokaupan, Gigantin, Powerin ja muun lisäksi.

Tosin sen olen huomannut että Powerista ja Gigantista on usein pitänyt tosiaan tilata toimituksella. Ei toki aina. Joidenkin pelien kohdalla jostain syystä on noin ja joidenkin ei. Mutta ei se sitä huomiota poista että Xboxin pelejä on silti fyysisenä vaikeampia löytää.

Toki mutta eihän tässä ollut siitä kyse eikä kauppojen hyllyiltä löytymättömiä pelejä kannattakaan harmitella jos koko fyysistä versiota ei ole. Blood of the Dawnwalkerista sellainen on, joten voidaan keskittyä siihen, mikä on fyysisen version huonon saatavuuden syy.
Niin no joo, tuota meinasit. Minä kun lueskelin että tyypit pisti peliä tilaukseen jopa ennakkoon, mutta Posti ei vaan saa tuotua julkaisupäiväksi peliä kotiin.

Se on tietysti totta että mihinkään perusmarkettiin on turha kävellä Xbox pelien perässä, mutta jos on yhtään alan liikettä lähettyvillä, niin kyllä niistä on oman kokemuksen mukaan hyvin myös Xboxille pelejä löytynyt. Siis sellaisia pelejä, joita nyt ylipäätään Suomesta löytyy.

Siitä täysin samaa mieltä, että jos pelistä ei edes ole fyysistä versiota, niin mitä siinä on keskusteltavaa. Eihän sitä tietenkään silloin mistään saa fyysisenä.

Kävin tässä ohimennen reissussa ollessa hakemassa Porvoon Gigantista Switchille Metroid Prime Beyondin ja siellä oli pelihylly kyllä jo sen näköinen, että vaikka siellä joo oli vähiten Xbox-pelejä, niin eipä siellä kyllä ylipäätään pelejä ollut. Ihan kourallinen eri pelejä, vaikka verkkokaupassa valikoimaa vielä on ihan kohtuullisesti. En osaa sanoa mikä tilanne Giganteissa ylipäätään on, mutta eiköhän sielläkin Prisman tapaan hiljalleen ajeta alas pelimyynti.

Noin muutenkin kunnollinen valikoima tuntuu nykyään löytyvän lähinnä peleihin erikoistuneista kaupoista ja niiden tekemistä tulee hankaloittamaan Suomessa heittämällä isoimman jalanjäljen omaavan Sonyn päätös lopettaa levyjen painaminen.

Puolenkuunpelit
Verkkokauppa
Gigantti
Power

Kaikista oli saatavilla, mutta vaan tilaamalla.

Sanomattakin on selvää, että se, että pleikkarin levyä mahdollisesti olisi jossain hyllyssä, ei meikämandoa auta, kun ei ole koko laitetta.

Toki mutta eihän tässä ollut siitä kyse eikä kauppojen hyllyiltä löytymättömiä pelejä kannattakaan harmitella jos koko fyysistä versiota ei ole.
Tämä liittyi lähinnä siihen alustan valintaan, johon jatkoin omassa tekstissäni. Fyysinen versio voi hyvin olla olemassa, mutta ei kaikille alustoille kaikissa tapauksissa. Näissähän sitä valintaa sitten joutuu tekemään, että kannattaako esimerkiksi fyysistä julkaisua vai alustaa.

Ylös Bottom