Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ostotottumukset

Hellcat

New Member
Olen tässä jo pidemmän aikaa ihmetellyt ihmisten ostotottumuksia. Erityisesti olen kiinnittänyt huomiota henkilöihin,
jotka ostavat mitä tahansa kunhan vain halvalla saavat. Erityisesti tämä pätee DVD leffojen ja pelien suhteen.
Kuka kehtaa tunnustautua juuri tälläiseksi "käräilijäksi", joka ostaa yleisesti tiedossa olevaa huonompaakin tavaraa
kunhan vain saa halvalla?

Foorumilta löytyy varmasti paljon mielipiteitä koskien tuollaista ostokäyttäytymistä, joten mielipiteitä tulemaan.
Tietysti yrityisesti kiinnostaa kyseiseen ryhmään kuuluvien hyvät perustelut siitä, miksi tuo on hyvä tapa toimia /
miksi noin tulee toimittua.

Ihan vain itseäni puolustaakseni täytyy sanoa, että olen hintatietoinen, mutta hinta ei ole mikään ostamisen ainoa
itseisarvo.


-Hellcat-
 
Ite en ainakaan ole tälläinen rojujemmari. On monta kertaa käyny sillein et on ollu about 60 egee, menny kauppaan ja päättäny sitä ennen ostaa jonkun hyvän DVD:n tai pelin, mut ite kaupassa tullu toisiin ajatuksiin ja menny himaan (ja sit kyl myöhemmin ostanu sen pelin). Tota käy siis lähes joka pelin kohdalla.
 
Vähän eri näkökulmaa.....

Kun ostaa pelejä kaikille koneilla ja leffoja muualtakin kuin Suomesta, voi laatutavaraakin ostaa tarjouksista aika järkyttäviä määriä. Erityisesti pätee elokuviin. Tämä siis oletuksella, että tuotteita ei tule aina ostettua heti julkaisusta ja että seuraa aktiivisesti koti- ja ulkomaisten kauppojen tarjouksia.

Mutta tosiaan, en ole romujemmari, vaan laatujemmari. ;)

Playn DVD-alennuskampanjat tekevät pahaa jälkeä.
 
Noh, takertuihan tuolta Fun Stationin loppuunmyynnistä "hiukan" kaikkea ylimääräistä, kun menin vain PS2-pelejä katselemaan. V-Rally 3:n ja käytetyn Shoxin lisäksi tuli siis Cube ja Pikmin.
Cube oli tosin ollut harkinnassa jo pidempään ja kun sai vielä mustan halvalla, ei päätöksenteko kauaa kestänyt. Itseasiassa monikin peli tulisi varmasti hankittua jos halvalla saisi, mutta täyttä hintaa en viitsisi maksaa (esim. Auto Modellista).
DVD-leffojen kanssa tulee pidettyä aika tarkkaa laaturajaa eli kaikkea en osta vaikka halvalla saisi. Sen lisäksi, että leffan pitää olla hyvä, pitää surround-äänet (DD/DTS) ja anamorfinen laajakuva löytyä. Poikkeuksen tuovat tietysi vanhat leffat tai TV-sarjat, joista moisia ei välttämättä löydä.
Mutta turhahan se on hyllyn täytteeksi kaikkea haalia vaikka halvalla saisi.
...Piilottelee vielä muoveissa olevaa Mummya (PS2) selän takana...
 
Play.com alennukset tosiaan houkuttelee aina. Cubelle tuli osteltua Bomberman Generations (~26e) ja GBA:lle street fighter 3 alpha (~20e)

Sitte F-Zero GBA:lle kans parikymppiä ;p
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hellcat
Olen tässä jo pidemmän aikaa ihmetellyt ihmisten ostotottumuksia. Erityisesti olen kiinnittänyt huomiota henkilöihin,
jotka ostavat mitä tahansa kunhan vain halvalla saavat. Erityisesti tämä pätee DVD leffojen ja pelien suhteen.
Kuka kehtaa tunnustautua juuri tälläiseksi "käräilijäksi", joka ostaa yleisesti tiedossa olevaa huonompaakin tavaraa
kunhan vain saa halvalla?

Foorumilta löytyy varmasti paljon mielipiteitä koskien tuollaista ostokäyttäytymistä, joten mielipiteitä tulemaan.
Tietysti yrityisesti kiinnostaa kyseiseen ryhmään kuuluvien hyvät perustelut siitä, miksi tuo on hyvä tapa toimia /
miksi noin tulee toimittua.

Ihan vain itseäni puolustaakseni täytyy sanoa, että olen hintatietoinen, mutta hinta ei ole mikään ostamisen ainoa
itseisarvo.

-Hellcat-
Mielenkiintoinen näkemys.

Noita kuluttajaryhmiähän on hyvin erilaisia:
Jotkut ihmiset joutuvat taloudellisen tilanteen takia ostamaan vain ale/tarjous/kampanjatuotteita...jotkut ostavat harkiten ja hinta-laatusuhteita puntaroiden, joillakin taas ostot tulee tehtyä impulsiivisesti, heräteostoperiaatteella ilman suurempaa visiota...ja sitten tulee ostajaryhmä, jotka karttavat periaatteesta halvalla saatavia aletuotteita.

Itselläni on runsaasti dvd-elokuvia ja PC/Xbox-pelejä, joista osan olen saanut hyvin edullisesti, joistakin maksanut täyden hinnan ja joistakin jopa ylihintaa(muutamia R1-dvdleffoja). Joukkoon mahtuu myös paljon alehyllyistä ja normaalihinnalla mukaan tarttuneita leffoja sekä pelejä, jotka ovat täyttä kuraa. Kaikenlaista on tullut ostettua ja eri ostomalleja käytetty, siitä huolimatta saatan hurahtaa "kura"-ansaan uudestaan riippumatta onko tuote ollut tarjouksessa vai täysihintainen...toisaalta monta yllätystäkin on matkan varrella kertynyt, joten tilanne ei ostamisen ympärillä ole välttämättä yhden näkökulman takana.

Itse kuulun puolittain "alelaari"-tonkijoihin, mutta kaikki kampanjat eivät mene läpi vaan jokainen tarjoussession katson omanaan...mutta mikäli jotain ostettavaa löytyy halvalla, sen silmääräpäyttämättä teen. On varsin matalaotsaista jättää hyviä tarjouksia periaatteen vuoksi tekemättä tai arvostella niitä jotka näin tekevät.

Hellcat tuossa mainitsi: "Kuka kehtaa tunnustautua juuri tälläiseksi "käräilijäksi", joka ostaa yleisesti tiedossa olevaa huonompaakin tavaraa halvalla..."

Vastaisin Hellcatille näin:

Jos joku on päättänyt ostaa vain edullisia, halpoja tai muunlaisia aletuotteita ihan periaatteessa, olkoon yleisesti "huonoa tavaraa" tai ei, ei siinä mielestäni ole mitään vikaa tai ihmettelemisen arvoista, eihän moinen ole keneltäkään pois...jokaisellahan on oikeus ostaa halujensa mukaan, ilman ulkopuolisten arvostelua/tuomitsemista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Mutta tosiaan, en ole romujemmari, vaan laatujemmari. ;)

Eiku meinaan ettei mul käy ikinä sellanen hirvee mäihä et löytää hyviä leffoja/pelei halvalla... Ja sit noi Prisman/Anttilan aleleffat/pelit on yleensä aika huonoja (parii poikkeusta lukuunottamatta). Kyl mä ostin Anttilast pari VHS- leffaa 4 euroo kappale (esim. Hannibal ja Bad Boys)
 
Re: Re: Ostotottumukset

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca

Vastaisin Hellcatille näin:

Jos joku on päättänyt ostaa vain edullisia, halpoja tai muunlaisia aletuotteita ihan periaatteessa, olkoon yleisesti "huonoa tavaraa" tai ei, ei siinä mielestäni ole mitään vikaa tai ihmettelemisen arvoista, eihän moinen ole keneltäkään pois...jokaisellahan on oikeus ostaa halujensa mukaan, ilman ulkopuolisten arvostelua/tuomitsemista.

Hmmm. Minusta alkuperäisessä viestissäni en arvostellut ketään. Toin vain ilmi oman mielipiteeni tästä asiasta ja olin hyvin kiinnostunut kuulemaan mitä mieltä muut ovat. Tuomitsemista ei ole tapahtunut missään vaiheessa, vain suurta kiinnostusta "alelaari tonkijoita" kohtaan.

On kiinnostavaa tietää, miksi huonotkin (oma mielipiteeni, jonka pohjaan siihen, että jotkut elokuvat eivät millään pääse hyvien leffojen kanssa samaan kategoriaan) leffat vaihtavat lopulta omistajaa tuota alekoreista? Siis mitä lopullista järkeä on ostaa jotain täydellistä kuraa tyyliin: Return of the Texas Chainsaw Massacre? (Ok, jos tuo on jonkun mielestä loistava, niin valitan esimerkkiä.) Minusta tuossa ei voi olla silloin enää olemassa mitään muuta syytä kuin se, että elokuva on pirun halpa ja sitten sen saa liittää jo varmasti varsin kattavan kokoelman lisäksi. Samalla olisi hyvä todeta, että pelkästään alelaareja koluamalla ei voi kaikkia klassikkoja / hyviä leffoja hyllyynsä saada.

Mielipiteitä, kiitos!


-Hellcat-
 
Hemmetin autologin!:(

Valitettavasti kirjoitin tuon edellisen viestini väärällä tunnuksella, joten toivottavasti kaverini ei tuosta suutu! Nyt autologin pois päältä ja ehkä ensikerralla sujuu hieman paremmin :)


-Hellcat-
 
Ylös Bottom