Ja ihan oikein aavisteltu, Main Story meni eilen läpi ja sen aika tarkalleen 30h siihen meni. Jonkin verran tuli sivutehtäviäkin suoritettua, mutta lopulta kuitenkin aika vähän, joten tekemistä on vielä niiden kanssakin ja siihen päälle sitten tottakai muutakin End Gameen liittyvää puuhastelua. Normaalisti se olisi itselleni ollut tässä, kun pääjuoni on nähty, mutta Outridersia tekee kyllä mieli jatkaa vielä, joten ainakin allekirjoittaneelle toimii ihan kivasti tämä konsepti. Pitänee tutustua muiden ajatuksiin liittyen Devastator buildiin ja katsoa, josko sitä kautta saisi uutta ryhtiä tuohon omaan luomukseen.
Outriders on tosiaan omaan henkilökohtaiseen makuun oikein näppärä teos. Juoni on mielestäni tarpeeksi koukuttava, ääninäyttely on ihan hyvällä tasolla ja maailma, jossa hahmot taistelevat olemassaolostaan on mielenkiintoinen. Immersio syntyy. Toki tapa kertoa maailmasta yksityiskohtaisemmin on usein tekstipohjainen, joka ei kaikille maistu (en myöskään itse näitä kaikkia journaleita ole lukenut), joten ehkäpä tässä olisi voinut olla vähän helpompikin tapa saada kaikesta enemmän irti. Joka tapauksessa, tarina, maailma ja hahmot jaksoivat ainakin allekirjoittanutta kiinnostaa niin paljon, että pääjuonta halusi jatkaa eteenpäin mahdollisimman nopeasti. Sen on oltava hyvä merkki.
Pelimekaniikka on mielekäs ja taistelutyylit aivan varmasti vaihtelee sen mukaan, että miten hahmonsa rakentaa (ja tietenkin, pelaako yksin vai porukassa). Eikä edes alkuperäinen classin valinta itsessään vielä riitä, vaan jopa ihan aseiden modit ainakin omalla kohdalla veivät tiettyyn tyyliin sopivaksi taistelua. Hahmokehitys on siis monipuolista ja pitää otteessaan läpi pääjuonen ainakin. Oma Devastator Warden on kova kaveri ottamaan osumia, siis varsinainen tankki, mutta toisaalta sähäkästi käyttää myös taikoja, liikettä riittää ja osuu aseilla lähelle sekä kauas. Ei näin kaikissa ARPG-peleissä voisi pelata tuollaisena lähitaisteluun oletetulla, iskuja kestävillä luokalla, mutta Outridersissa voi. Ja tämän tankin sisällä on monia muitakin vaihtoehtoja, joilla voi hifistellä omaan pelityyliin ja kykyihin sopivat nyanssit kuntoon - ja juuri tämä saa taistelut maistumaan vielä 30h jälkeenkin, kun pienillä virityksillä saa jopa ihan tähän hahmoonkin erilaista särmää.
Teknisesti Outriders on saanut tässäkin ketjussa kritiikkiä, mutta kuten on jo tullut ihmeteltyä, niin Series S:llä pelattuna peli ei ole kaatunut tosiaan kertaakaan ja saan kaiketi kiittää tästä Enochin jumalia, koska niin laajasti tätä tuntuisi tapahtuvan. Toki itsehän lähinnä sooloilin, joten tämä on totta tosiaan voinut pelastaa paljolta. Eilen tuli myös minulle patch ja jos en väärin ymmärtänyt, niin tämän kanssa on ollut ongelmia myös soolona. Onneksi eilen sain kuitenkin tuon loppurytistyksen hoidettua kaatuilematta.
Graafisesti peli on omaan silmääni ihan kivan näköinen ja sulavuus Series S:llä on todella hyvällä tasolla. Joissain tilanteissa näytöllä tapahtuu enemmän kuin aivot ehtii pureksimaan, mutta ruudunpäivitys ei ollut tästä moksiskaan, vaan pysyi koko ajan tasaisena. Näin sen pitääkin olla. Erilaisia maisemia ja ympäristöjä tulee vastaan pääjuonen kanssa melko kattavasti, joten näiltä osin People Can Fly on tehnyt hyvää työtä. Erityismaintana voisi myös nostaa jotkut aseet ja varusteet, joita on tullut ihailtua ihan erikseen valikoissa näitä zoomaillen.
Kritiikkiä voisi sitten jakaa erikoisille muutaman sekunnin välivideoille, joissa käydään avaamassa vaikkapa ovi. Näitä on useampia ja näiden funktio jää hieman kyseenalaiseksi (varmaankin jotain latailuun liittyvää). Varusteiden säädöt keskustelun kautta on vähän kankea systeemi myös, vaikka siihen kyllä tietenkin tottuu nopeasti. Joskus taisteluissa suojaan meneminen ja suojasta poistuminen on vähän vaikeata tai viholliset jotenkin mystisesti osuu suojassakin olevaan hahmoon ja ainakin itselleni tuli tilanteita, joissa en enää tiennyt, että mitenpäin olin menossa, kun meininki oli hektisimmillään. Pääosin kaikki kuitenkin näidenkin osalta ihan hyvällä tasolla ja nämä lähinnä ärsyttäviä piirteitä.
Sellainen pieni fiilistely tähän loppuun vielä, että olin erässä vaiheessa jäämässä pahasti alakynteen taistelussa ja olin jo luovuttamassa, mutta yhtäkkiä viereen tulikin jostain joku toinen altered-tyyppi, jolla oli kykyjä, joita minulla ei ollut ja sieltä kuoleman partaalta yhdessä noustiin voittoon. Mietin siinä vaiheessa, että olipa hienosti kirjoitettu tapahtuma ja ihmettelin, että taistelun jälkeen ei tullut mitään välivideota. Ja sitten vasta tajusin, että tämähän on siis ihan joku oikea ihminen ja toinen pelaaja, joka vaan oli tullut mukaan jossain vaiheessa. Tätä se sujuvuus on, kun pitää linjat auki ja joku voi vaan hypätä mukaan aika huomaamatta.
Arvosanaksi vahva 4/5 ja myös siis näin soolonakin, vaikka kieltämättä co-op nostaa pelin tasoa vielä korkeammalle.
**
Tämä oli itselleni ensikosketus "looter shooter" genreen ja olisi varmaan jäänyt tekemättä, jos peli ei olisi Game Passiin tullut Day One. Destinyä olen ollut jo muutamaankin kertaan aloittamassa, mutta jotenkin se kynnys on kasvanut aina liian korkeaksi. Ehkä olisi pitänyt vaan rohkeasti tarttua tuohon. Joka tapauksessa, hyvä näin ja tämä ainakin vakuuttaa. Itse kuitenkin miellän tämän hyvin läheiseksi sukulaiseksi ARPG-peleille, joten jos tätä esimerkiksi myös se Destiny on, niin ehkä olen turhaan näitä enemmän shoottereiksi kuvitellut. Toki tässä shootteiden osalta tuntuu myös selvästi Gears-vaikutteet (ei yllätä studion Gears-historialla), joka on shoottereista varmaan se oma suosikki, joten ehkäpä juuri tämä tästä tekee vielä sopivamman juuri itselleni, eikä siksi Destiny olisi samalla tavalla maistunut. Ja looter osuushan näissä aina maistuu seikkailu- ja roolipelien ystänä, sehän kun on tuttua vähän kaikista roolipeleistä, että paremmat varusteet tuovat jotain mystistä mielihyvää aina, varsinkin jos niillä on selvästi vaikutusta pelaamiseen, kuten tässä pelissä on.
Toki mitä nyt tätä ketjua on tullut selattua, niin "End Game" on näissä se iso juttu ja odotukset on satojen tuntien grindaamiselle, joten ehkäpä vain pelasin "väärin", kun en kokenut tätä sellaisena pelinä. Ja mielestäni tämä peli lopulta on aika perinteinen ARPG jopa, eikä vaadi edes sitä co-op pelaamista - vaikkakin tämä varmasti on kaverin kanssa ihan siis vielä kertaluokkaa hienompi peli. Ja siis jos pääjuoni on 30h, niin mielestäni myös sen osalta ollaan kyllä hyvällä polulla, varsinkin kun jopa normaalisti allekirjoittaneen maha on täynnä pääjuonen jälkeen, mutta nyt tulee ihan varmasti tätä vielä pyöriteltyä x-tuntia pääjuonen jälkeen.