Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Little_big-MAD

New Member
Sitten vielä tämä kaikkien ihannoima ja jo etukäteen suuresti yliarvostettu Last of Us, joka taas näytti aivan Unchartedilta. Uskallan ennustaa putkea, räiskintää, räiskintää, räiskintää, "hiippailua" ja putkea. Ehkä päähenkilöltäkin irtoaa pari nasevaa ja "hauskaa" kommenttia. Minun silmissäni ND menetti otteensa loistavista peleistä PS1 Crashien jälkeen.

I agree.

Katsoin Uncharted 3 "tarinan" youtuben kautta, ja se oli vielä huonompi kuin kakkosessa(näin ollen oli onni, etten ostanut peliä itselleni).

Ei millään pahalla ND:tä kohtaan, mutta tuo pulju on nykyään hyvä ainoastaan hienojen välianimaatioiden teossa.
Pikkusiskonikin saisi käsikirjoitettua paremman stoorin mitä nämä pari edellistä "mestariteosta" ovat sisältäneet.

Ubisoftin Watch Dog ja Quantic Dreamin julkistama Beyond olivat omat suosikkini kaikesta tavarasta, mitä E3 2012 on tähän mennessä näytetty.

Vielä Nipan pressi ja kaikkien "yllärit" olisi läpi käytynä.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Suurin osa ihmisistä tykkäs Unchartedeista ja Last of Us'kin näyttää hyvältä. Ei se teidän mielipide muuta sitä faktaa, että Last of Us oli perkeleen hyvän näkönen. ;) Ja mitähän Uncharted-viboja tossakin sit oli? Grafiikka ja animaatiot on yhtä komeita, mutta aivan kuin se olis "kopioimista". Naughty Dog on jo sanonut, että eivät esimerkiksi halua mukaan kiipeilyä, jottei peli ole liian samanlainen UC:n kanssa. Räiskintää toki löytyy, mutta selvästi vähemmissä määrin. Näkeehän sen jo siitä, että panoksia on koko ajan vähän ja niitä löytää vain harvakseltaan. Tuossa on myös tuota survival-elementtiä mukana noiden vähäisten panosten lisäksi myös siinä, että koko ajan ei lapa niitä vihollisia päälle ja kaikki vastaan tulevat tyypit, eivät ole vihollisia, ellet tee niistä sellaisia. Eli näiden kanssa voit vaikka vaihdella tavaroita, joita voi sitten käyttää esimerkiksi tuossa gameplay-videossa nähdyn Molotovin cocktailin tekemiseen. Lisäksi mukana on vielä niitä zombeja, niin en kyllä näe tässä Unchartedia muuten kuin päähahmossa ja siinä, että grafiikka ja animaatiot on taas kerran mestarillisella tasolla. Unchartedin suola on myös ne jatkuvat scriptatut kohtaukset ja näitä ei luultavasti Last of Usiin tule, vaan meininki on muutenkin tollasta rauhallisempaa tutkimista.

Kunhan ei oo sitten liian scriptattuja nuokin kohtaukset, missä esimerkiksi Ellie heittää vihollista tiiliskivellä jne. Niin tekoälystä kirjotinkin tuonne The Last of Usin omaan ketjuunsa, se kyllä vakuutti minut eniten tuolta videolta.


Assassin's Creed III oli myös todella upean näköinen ja oloinen. Tuo pelialue näyttää uskomattoman hienolta ja täysin erilaiselta kuin aiemmissa sarjan osissa. Myös pelattavuus on selvästi muuttunut kaikkia animaatioita ja taistelua myöten. Helposti ostoon heti, kun ilmestyy.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

^Kannattaa muistaa, ettei ulkoasu tee peliä.

Enemmän dialogia ja ihan "oikeaa" yritystä tarinan kerrontaan, niin minä olisin iloinen.
Naughty Dog saisi ottaa mallia vaikka ensimmäisestä Bioshockista, tai Max Payne 1&2.


Niissä oli myös tunnelmaa älyvapaan räiskimisen lisäksi ja tarina mielenkiintoinen.

Anyway. Kullakin oma pelimakunsa. =)
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

En nyt tahdo aloittaa mitään sotaa, mutta vastaanpas silti tuohon viestiin kun siellä melko suora kysymyskin näytti olevan...

Suurin osa ihmisistä tykkäs Unchartedeista ja Last of Us'kin näyttää hyvältä. Ei se teidän mielipide muuta sitä faktaa, että Last of Us oli perkeleen hyvän näkönen. ;) Ja mitähän Uncharted-viboja tossakin sit oli?
Suurin osa tykkäs, joten minunkin pitäisi? :rolleyes: Kyllä, peli on ulkoisesti todella kaunis, siitä ei pääse ali eikä ämpäri. Gameplaysta päällimmäisenä jäi mieleen Uncharted-makuiset takedownit, suojassa kyykkiminen, ammuskelu (oli panoksia eli ei) ja putken eteenpäin juoksu. Tässä on zombeja, Unchartedissa oli jotain sinisiä avatar-ukkoja tai muita önkimönkiäisiä. Ja toki myös graafinen tyyli muistuttaa Unchartedia, mutta se on vain ymmärrettävää, onhan sama studio tämänkin pelin kimpussa. Sehän olisikin ratkiriemukasta, jos tässä vielä kiipeiltäisiin :D
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Ei millään pahalla ND:tä kohtaan, mutta tuo pulju on nykyään hyvä ainoastaan hienojen välianimaatioiden teossa.
Pikkusiskonikin saisi käsikirjoitettua paremman stoorin mitä nämä pari edellistä "mestariteosta" ovat sisältäneet.

Ubisoftin Watch Dog ja Quantic Dreamin julkistama Beyond olivat omat suosikkini kaikesta tavarasta, mitä E3 2012 on tähän mennessä näytetty.

Vielä Nipan pressi ja kaikkien "yllärit" olisi läpi käytynä.



Noh makuja on monia, mutta jos katsotaan ääninäyttely/juoni-comboa, niin peleistä puhuttaessa UC-sarjalla ole mitään hävettävää. Pelimaailma on täynnä Codeja, RE5- tyylisiä fiaskoja jotka oikeasti vaikuttaa siltä, että käsikirjoittajat on tehneet työnsä värikynin ja r-kirjaimet väärinpäin käännettynä. UC-trilogia on kyllä kevyttä mättöä ja popcorn-viihdettä, mutta se on hyvää vaihtelua yleiselle synkkyydelle jota pelimaailma tarjoaa.

Ubisoft ei vaan sytytä, vaikka Convictionista pidinkin. Splinter Cell noista eniten kiinnostaakin, täysin skriptattu kohtaus Watch Dogsista ei vielä anna mitään kuvaa pelistä. Ubi on paras pelifirma siinä suhteessa että trailerit/messudemot näyttää aina paremmalta kuin itse peli. Enkä vieläkään ole antanut Ubille anteeksi sitä loukkausta, mitä Creed ykkösen ääninäyttely oli. Jos vielä kerran kuulen sen puheen tai "just a few coins" hokeman, niin pääni saattaa räjähtää.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Sitten vielä tämä kaikkien ihannoima ja jo etukäteen suuresti yliarvostettu Last of Us, joka taas näytti aivan Unchartedilta.

Ihan mielenkiinnosta... Millaisen noin-niin-kuin-graafisesti-realistisen toiminnallisen pelin Naughty Dogin pitäisi tehdä ettei se "näyttäisi Unchartedilta"? Tarkoittaako tämä ettei pelissä saisi ampua, hyppiä jne? Pitäisi olla esim. vapaata maailmaa tai sarjakuvamaista tasohyppelyä, vai mitä? Grafiikka ei saisi olla niin "realistista", vaan jotain Borderlands-tyyppistä semi-sarjakuvamaista?

Ja miten peli voi olla yliarvostettu, siitähän on julkaistu lähinnä traileriä ja sen semmoista? Mahdollinen yliarvostettu-tuomio annetaan sitten kun ollaan valmista peliä pelattu. Eivät suuret odotukset tee pelistä vielä yliarvostettua - on mahdotonta vielä sanoa millainen lopputulos tulee olemaan. Ja se ainoastaan ratkaisee - hype on aina hypeä isojen pelien kohdalla.

Katsoin Uncharted 3 "tarinan" youtuben kautta, ja se oli vielä huonompi kuin kakkosessa(näin ollen oli onni, etten ostanut peliä itselleni).

Ei pelejä katsella Youtuben kautta. Et siis ole peliä itse pelannut, joten siitä on turha kovin suureen ääneen kommentoida. Uncharted ei ehkä ole sinua varten, mutta laita perustelut jatkossa kuntoon - esim. alkaen siitä että pelaat ensin itse pelin.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Ei pelejä katsella Youtuben kautta. Et siis ole peliä itse pelannut, joten siitä on turha kovin suureen ääneen kommentoida. Uncharted ei ehkä ole sinua varten, mutta laita perustelut jatkossa kuntoon - esim. alkaen siitä että pelaat ensin itse pelin.

Pelejä katsellaan silloin youtuben kautta, jos niiden hehkutus menee siihen suuntaan, että koen tulleeni petetyksi arvostelijoiden toimesta, joilta tuntuu hävinneen täysin kriittinen näkökyky testattavaa tuotettansa kohtaan.

Minua inhottaa, että jotain peliä suitsutetaan sen "tarinan kerronnan" takia, vaikka itse peli sisältää merkityksellisesti vain muutaman cut scenen, ja loppu on räiskintää, vähän buzzleilua ja sitten taas räiskintää varten tehtyä cut sceneä.

Tässä hiukan mietteitä kolmannesta osasta:
Alku oli jollain tasolla mielenkiintoinen. Nathanin lapsuudesta olisi saatu todella paljon enemmän irti, mutta sen sijaan, että tätä linkkiä hyödynnettäisiin, kerrotaan vain niin kovin omaperäinen pätkä, jossa Nathanin sormus varastus -reissua saapuu estämään hänen tuleva bestiksensä. Ei vaadi mielikuvitusta karvan vertaa arvata, että tilanne johtaa "syvälliseen" mestari-oppilas keskusteluun Sullyn kanssa. Ja kukaan ei tietenkään voinut hoksata Nathanin ja Sullyn olevan elossa, vaikka he näyttivät alussa kuolleen. Draamaa pelissä on niinkin suunnattomasti, kuin Nathanin ja tämän rakkaan suhdeongelma(plus kotvan valitellaan Draken ajattelemattomasta tavasta raahata Sully kaikenlaisiin ongelmiin mukaan), jota käydään läpi mahdollisimman vähän, jotta tilaa jäisi räiskimiselle ja kiipeilylle. Pelisarjan kannalta hauskimman hahmon, eli Sullyn, kuolema olisi ollut Unchartedin parhaimman jälleenmyynnin takaamisen kannalta ongelmallista. Pienellä päättelykyvyllä tämän tajusi varmasti lähes kaikki, ja "humanoidien" ilmestyttyä Nathanin suuren raivon räjähtäessä valtaan, oli jo varmasti vähemmänkin tarinoita lukeneille/katsoneille selvää, että päähenkilö on hallusinaatioiden vallassa. Loppukaneettina: Uncharted -sarja on varmasti hyvä nuorisolle, joka ei odota mitään aivoja kihelmöivää stooria. Minun kaltaisilleni taasen, joka rakastaa suurempaa spekuloimista ja joka ei pidä pelaajan aliarvioimisesta, en suostu tukemaan pelitaloa, joka on sortunut helppojen ratkaisujen tielle.

PS. Olisin ostanut kolmannen osan ihan kiitollisuudesta, mikäli se siis olisi tarjonnut jotain kiitollisuuden arvoista. Eli jotain, jota en ole jo nähnyt aikaisemmin Indiana Jones Drake landian ulkopuolella. Mitään ei kannata fanittaa sokeasti, ellei sitten todellakin ole tyytyväinen tuohon vähään, mitä Uncharted 3 esim. tarjoaa niin sanotulla stoorillaan.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Ihan mielenkiinnosta... Millaisen noin-niin-kuin-graafisesti-realistisen toiminnallisen pelin Naughty Dogin pitäisi tehdä ettei se "näyttäisi Unchartedilta"? Tarkoittaako tämä ettei pelissä saisi ampua, hyppiä jne? Pitäisi olla esim. vapaata maailmaa tai sarjakuvamaista tasohyppelyä, vai mitä? Grafiikka ei saisi olla niin "realistista", vaan jotain Borderlands-tyyppistä semi-sarjakuvamaista?
Ei. Grafiikka on kaunista noin kuin se on, ja se onkin ND:n pelien vahvin osa-alue. Enkä ole missään vaiheessa sanonut ettei se saa näyttää Unchartedilta. Itse en em. pelistä niin paljon pidä, ja näen tässä uudessa paljon yhteisiä elementtejä Unchartedin kanssa. Minun makuuni maailma tosiaan saisi olla vapaampi, tai putki edes hieman leveämpi mitä Unchartedissa. Vapaa maailma ei ole "must", ja pidänkin montaa putkijuoksua kelpo pelinä. Esimerkiksi Dead Spacessa se kuuluu ahdistavan tunnelman luomiseen; Unchartedissa vain itkettää kun seinää on joka puolella vaikka ympäristö on kaunista. Sarjakuvamainen tasohyppely ei sovi tähän konteksiin, ennemmin näkisin näissä enemmän Puzzleja ja useita erilaisia etenemisreittejä/vaihtoehtoja. Unchartedeja olen itse pelannut ja päätelmäni tehnyt, trailerin perusteella Last of Usissa paljon samaa.

Ja miten peli voi olla yliarvostettu, siitähän on julkaistu lähinnä traileriä ja sen semmoista? Mahdollinen yliarvostettu-tuomio annetaan sitten kun ollaan valmista peliä pelattu. Eivät suuret odotukset tee pelistä vielä yliarvostettua - on mahdotonta vielä sanoa millainen lopputulos tulee olemaan. Ja se ainoastaan ratkaisee - hype on aina hypeä isojen pelien kohdalla.
Pelin tekee Naughty Dog. Uncharted on PS3:n yliarvostetuin pelisarja. Studio julkaisee uuden pelin. Do the math. Sitä myydään aivan hemmetisti, sitä kehutaan maasta taivaisiin ja hypejuna puksuttaa jo niin lujaa, että suistuu kohta raiteilta. Keskinkertainen räiskintä/putkijuoksu rupellus saa vain ja ainoastaan kauniin ulkoasunsa varjolla huippupelin viitan niskaansa. Toki arvostelu on hieman ennenaikaista, koska peli ei ole vielä ilmestynytkään enkä sitä ole pelannut, mutta kokemusta sentään on kolmen Unchartedin verran. Tietysti toivon olevani väärässä, olisihan se upeaa, kun peli olisikin kaiken hypen arvoinen.


Mutta nyt hyvät ihmiset olemme suistumassa offtopicin puolelle, ei tehdä tästä "Onko Last of Us hyvä vai ei ja miks et tykkää kun mä tykkään" riitaa. E3 jatkuu vielä.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Little_Big-MAD:ille peleissä on nähtävästi pelkkä tarina kaikki kaikessa. Kato, kun se Unchartedien suola ei ole se tarina. Tarina oli kakkosessa ja kolmosessa mielestäni vain sellainen hieman perus toimintakomediakesäleffaa parempi. Unchartedien suola on ne eeppiset (ja ylilyödytkin) kohtaukset, joista Nathan nipinnapin selviää ja näistä kohtauksista tehdään mahdollisimman hauskoja pelata. Et pystynyt YouTubesta Uncharted 3:n välivideoita katsoessasi esimerkiksi näkemään pelihistorian parasta takaa-ajokohtausta tai tunnelmallista (ja sitä tunnelmaahan nimenomaan kaipasit peleihisi) harhailua aavikolla.

Mikä Unchartedien tarinankerronnassa (huom, erota termit toisistaan) on hienoa, niin se jatkuva sujuva dialogi hahmojen välillä siinä samalla seikkaillessa (esimerkiksi Nathanin ja Sullyn välillä). Dialogi on huippua ja paikoitellen erittäinkin hauskaa, ei ne "You brought a hooker to a church?" -lausahdukset ole turhaan jääneet historiaan. YouTubesta katsoessasi pelkät välinäytökset, et ole näitäkään hahmojen välisiä vitsailuja ja pohdiskeluja edes nähnyt/kuullut. Nuo dialogit on paljon parempaa, entä itse varsinaiset välinäytökset, vaikkei niissäkään vikaa ole - odotan aina innolla, että pääsen näkemään seuraavan välinäytöksen.

Esimerkiksi mainitsemassasi BioShockissa ei ole ollenkaan välinäytöksiä, vaan kaikki tapahtuu itse pelatessa. Samoin on Unchartedin laita, mutta niissä on myös mukana niitä tavallisiakin välinäytöksiä.

Ja virheraportti, aivan kuten vaikka Rockstar, Naughty Dog on todistanut taitonsa varsinkin tässä konsolisukupolvessa, joten heiltä on lupa odottaa vain pelkkää loistavaa settiä. Toki sieltä voi olla tulossa vaikka pahempikin pettymys, mutta miksi ajattelemaan pessimistisesti, nyt kuitenkin on tarkoitus vain hypettää tulevia pelejä ja Naughty Dogin historian (ja tuon uusimman gameplay-videon) perusteella sieltä on luvassa todella kova peli. Tai sitten ei, ikinähän ei tiedä. Mutta jos nyt hypetetään ja annetaan varsinainen tuomio vasta sitten, kun ollaan peli pelattu läpi. Itsekin hypetät jotain Raymania, joka ei minua sytyttänyt yhtään, kun ei vain kiinnosta pätkääkään. Sinä taas sanoit ennen E3:sta, ettei The Last of Us kiinnosta oikeastaan yhtään, joten ei ole ylläri, ettet tuolla asenteella syttynyt tuostakaan E3-gameplay'stä yhtään. Makuja on monia.

Little_Big-MAD:ille taas tuntuu olevan tarina tärkein, niin luulisi, että jos on Uncharted 2:takin pelannut, niin olisi tajunnut myös kolmosta pelata, tietäen että myös siinä on luvassa paljon hienoa dialogia ja tarinaa eteenpäin vievää puhetta välinäytösten ulkopuolella. Jos tarina on se tärkein ja pelattavuus ei kiinnosta, niin suosittelen tosiaan pysymään ihan vain niissä kirjojen parissa. :D
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Execta: Katsoin pelin pidemmän polun kautta, eli kyllä minä ihan kaiken näin. Hölmöähän se olisi pelkät välinäytökset mennä läpi ainoastaan.

Jännää. Ensin se oli unchartedin tarinapuoli, mutta sitten suola vaihtuikin toimintaan.

Jos haluaisin peleiltä pelkkää toimintaa, pelaisin vain Codeja(joita en ole nelosen jälkeen pelannut), tai noh. Mitä tahansa räiskintää. Tarina on minulle todellakin kaikki kaikessa. Naughty Dogin uusimpia pelejä on ylistetty tarinansa osalta, vaikka loppujen lopuksi ne ovat enemmän vain ampumista ja juoksemista kiipeilyn sekä buzzlejen kera hienoine välinäytöksineen.

Mitä Bioshockiin tulee. Siinä minä oikeasti aloin jopa välittämään hahmoista, jotka puhuivat minulle. Siis nimen omaan "pelaajalle".

Välinäytöksiä ei tarvita, jos pelin maailma saa sinut tuntemaan, että olet osa sitä ja siellä olevia "henkilöitä".

Heavy Rain on uusimpia osoituksia tästä(kiinnyin ihmeellisen paljon päähenkilöön), vaikka onhan siinäkin joitain kohtia, joissa ei voi itse vaikuttaa tilanteen kulkuun(välinäytöksiä).

Ja kiitos. Pidän kirjoista kovasti, mutta myös Quantic Dreamin kaltaisten pelitalojen tavasta kunnioittaa niitäkin pelaajia, jotka eivät ole tyytyväisiä pelkkään paukutteluun ja hyppimiseen.

Tämä oli minun kohdallani tässä.
Sinulle kelpaa unchartedit, minulle eivät. Nyt Nipan pressiä jännäämään. Reilu tunti jäljellä jonotusaikaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Execta: Katsoin pelin pidemmän polun kautta, eli kyllä minä ihan kaiken näin. Hölmöähän se olisi pelkät välinäytökset mennä läpi ainoastaan.

Jännää. Ensin se oli unchartedin tarinapuoli, mutta sitten suola vaihtuikin toimintaan.

...

Missä minä noin oon sanonut? Itse tykkäsin kaikista eniten ensimmäisen Unchartedin tarinasta. Muissa osissa ne on tasoa "hyvä toimintakomedia" muutamalla kivalla käänteellä, mutta se siitä. Uncharted on ollut kakkosesta lähtien aina niitä eeppisiä sortuvia rakennuksia, tuhoutuvia kaupunkeja ja putoavia lentokoneita.

Heavy Rainin suola on nimenomaan tarina ja hahmot. Onko siinä pelattavuutta, kun painelet vain nappeja katsoaksesi, kun hahmo tekee asian puolestasi. Voi niitä pelejä olla muitakin kuin pelkkää puhdasta tarinatonta räiskintää ja sitten Heavy Rain -elokuvaa. Uncharted kuuluu tähän keskikastiin, mutta painotan edelleen, ettei omasta mielestäni Unchartedien tarina ole niitä perus toimintakomedioita / seikkailuelokuvia parempia. Eihän vaikka Indiana Jones -leffojenkaan tarina ole mitään maata mullistavaa, just sellasta "typerän hauskaa" seikkailuelokuvahenkeä pelkästään. Sitä ne Uncharteditkin on.

EDIT: Ja kohta nähdään sitten tarkemmin Wii U:sta, joten tää Uncharted-hölinä jääköön tähän, ellei MAD halua vielä vastata jotain.

EDIT2: Ai, tää ketju olikin vaihtunut tällaseen. No, jatkukoon tämä väittely sitten. :D
 
Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Execta: Tarkoitus oli korjata tuo epäkohta lauseestani tarkoittamaan, että olen yleisesti lukenut täällä pidettävän Unchartedien tarinapuolta sinä suurimpana suolana. Mutta parempi myöhään, kuin ei milloinkaan ja vaikka sitten tähän kommenttiin ympättynä.

Siinä olen samaa mieltä, että sortuvat rakennukset ja muun muassa eeppinen musiikki ovat hyvin toteutettu tässä pelisarjassa. Ensimmäisestä osasta itse asiassa pidin todella paljon ja se nimen omaan sai minut ostamaan kakkosen, johon petyin. Yksi tunnustus UC 2 on kuitenkin annettava. Nimittäin lopussa olevan pahiksen kommentti Nathanille.

Tuollaisista lainereista minä pidän, jossa laitetaan pelaaja jopa miettimään päähenkilön kanssa, että *mitäs helkattia tässä on tullut tehtyä koko pelin ajan??*

Sinänsä odottamaton vasta-argumentti arvon "maailmanpelastaja Natelle".

Toivottavasti en suututtanut sinua kovin. Kaikilla on mielipiteitä, eikä peleistä saisi ruveta liian isosti vänkäämään. Ne kun nyt on vain pelejä. Ymmärrän toki jos olet tuohtunut. Meikäläisen kriittiset lausahdukset saavat semmoista aikaan valitettavan usein.
 
Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Mulle ei Unchartedit napannut joten vastasin yliarvostettua. Ehkä yliarvostetuin studio heti Quantic Dreamin jälkeen jos minulta kysytään.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Tarinastahan se Little Big Planet tunnetaan :D

Allekirjoittanut ei omista tällä hetkellä yhtään Little big Planettia.

Jos olet tutustunut pelisarjaan, kyllä sielläkin tarina nikkareita löytyi.
LBP2 muun muassa mahdollistaa omien pelien teon ja kirjoitetun dialogin käytön näissä teoksissa. Tiedä sitten, onko LBP2 saanut jo jonkinlaisen ääninauhoitus päivityksen.


Genrestä pitävillä ei ainakaan tekeminen lopu, kun ihmiset puskee jakoon materiaalia, kuin hullut porot(saatan olla väärässäkin. Voihan olla mahdollista, että koko sarja on jo kuollut).


Minun mielenkiinnon on pitkän aikaa vieneet muunlaiset pelit, kuten Journey.
PS. Jos jossain sanotaan olevan mukana stoori, sen on parempi olla hyvä. Edellä mainitsemani esimerkin kaltaiset Zen -simulaatiot(Flower&Journey) on sitten asia erikseen. Ne ovat rehellisesti rentouttavia interaktiivisia näytönsäästäjiä. Tai noh, ainakin minä näen ne sellaisina.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä? No ei.

Noh kun uusi ketju kerran on, niin jatketaan sitten :D

Ja virheraportti, aivan kuten vaikka Rockstar, Naughty Dog on todistanut taitonsa varsinkin tässä konsolisukupolvessa, joten heiltä on lupa odottaa vain pelkkää loistavaa settiä. Toki sieltä voi olla tulossa vaikka pahempikin pettymys, mutta miksi ajattelemaan pessimistisesti, nyt kuitenkin on tarkoitus vain hypettää tulevia pelejä ja Naughty Dogin historian (ja tuon uusimman gameplay-videon) perusteella sieltä on luvassa todella kova peli. Tai sitten ei, ikinähän ei tiedä. Mutta jos nyt hypetetään ja annetaan varsinainen tuomio vasta sitten, kun ollaan peli pelattu läpi. Itsekin hypetät jotain Raymania, joka ei minua sytyttänyt yhtään, kun ei vain kiinnosta pätkääkään. Sinä taas sanoit ennen E3:sta, ettei The Last of Us kiinnosta oikeastaan yhtään, joten ei ole ylläri, ettet tuolla asenteella syttynyt tuostakaan E3-gameplay'stä yhtään. Makuja on monia.
Niin siis itsehän alunperin E3 topicissa ilmaisin vain mielipiteeni uusista trailereista ja gameplaysta. Sitten alkaa hirveä nillitys siitä, miksi olen tätä mieltä jne. Kyllä, Rayman kiinnostaa minua ja ei, Last of Us ei kiinnosta minua. Perusteluni ja mielipiteeni olen tietääkseni antanut, eikä siitä muiden tarvitse itseensä ottaa. Makuja on monia, indeed.
Ennakkoasenteeni taas on Unchartedeiden perua. Ekasta osasta kuulin pelkkiä kehuja maasta taivaisiin, ja hankittuani pelin putosin täysin paskalammikkoon. Ei vastannut odotuksiani, ei sitten yhtään. Kakkonen jatkoi samaa linjaa, kun senkin erehdyin hankkimaan. Erehdyin olemaan optimisti. Kolmosta en enää hankkinut, mutta gameplayta katselleena voin todeta linjan jatkuneen suurinpiirtein samanlaisena. Naughty Dog on osoittanut taitonsa ja on lupa odottaa vain loistavaa, no niinpä niin, kauneus on taas katsojan silmässä.

Olisi taas pitänyt jättää vastaamatta tuohon "uncharted-viba" kysymykseen ja antaa olla. Noh, internet on aina internet ja pienestä asiasta saadaan aina suuri, kun vähän nillitetään. Aihe itsessään on minusta myös turha, kun yksi erillinen pelinkehittäjä nostettiin tapetille näin "onko hyvä vai ei." Tietysti tämäkin on parempi kuin jatkuva offtopic E3-aiheessa.

En nyt tahdo aloittaa mitään sotaa - -
Seems like I failed...
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Pelejä katsellaan silloin youtuben kautta, jos niiden hehkutus menee siihen suuntaan, että koen tulleeni petetyksi arvostelijoiden toimesta, joilta tuntuu hävinneen täysin kriittinen näkökyky testattavaa tuotettansa kohtaan.

En valitettavasti usko, että "katsoit" Uncharted 3:n läpi Youtube-videoiden kautta - siis sanotaan että 10-15 h riippuen tietysti pelaajasta (varmaan sen voi nopeamminkin vetää jos ei tutki paikkoja).

Ehkä katsoit välivideot, ehkä jotain gameplaytä. Et ole silti peliä itse pelannut. Jos lähdetään siihen että pelejä tullaan kritisoimaan Youtuben tai pienen demon perusteella, niin ollaan pitkällä tiellä. Ja Uncharted 3:sta ei käsittääkseni edes olla julkaistu sitä pientä demoa.

Pelin tekee Naughty Dog. Uncharted on PS3:n yliarvostetuin pelisarja. Studio julkaisee uuden pelin. Do the math.

Ainut "math" jonka voin tehdä on se, että jätit olennaiset sanat viestistäsi pois. Yliarvostetuin pelisarja sinun mielestäsi. Vai onko nyt niin, että sinä ja sieluntoverisi ovat oikeassa, ja arvostelijat ja miljoonat pelin ostaneet väärässä?

Mistään pelistä ei tarvitse pitää ja liika hype osuu yleensä aina omaan nilkkaan jos se menee överiksi tai sitä hypeä jatkuu liian pitkään (=peli julkistetaan liian aikaisin ja sitten se ei tulekaan odotettuun aikatauluun). Mutta tulevan pelin positiivinen makustelu ja spekulointi on kai aika normaali erinäisten viihdetuotteiden joukossa. Se ei tee ko. tuotteesta vielä "yliarvostettua".

Sitä myydään aivan hemmetisti, sitä kehutaan maasta taivaisiin ja hypejuna puksuttaa jo niin lujaa, että suistuu kohta raiteilta. Keskinkertainen räiskintä/putkijuoksu rupellus saa vain ja ainoastaan kauniin ulkoasunsa varjolla huippupelin viitan niskaansa.

Puhutko nyt Halosta? Vai Gears of Warista (aika paljon välivideoita muuten 3:ssa)? Modern Warfaresta? Ihan sama pätee niihinkin - kovat myynnit, hypet, hehkutukset (ja välillä fanien ylilyönnit) ja mainitsemasi "putket"/perusjutut. Mutta kaikki aika nautittavaa peliviihdettä ja aika selkeästi yli "keskinkertaisuuden" (tuossa toimintagenressä - Skyrimit ja muut ovat oma juttunsa). Siitähän tässä lopulta on kyse.

Toki arvostelu on hieman ennenaikaista, koska peli ei ole vielä ilmestynytkään enkä sitä ole pelannut, mutta kokemusta sentään on kolmen Unchartedin verran.

Mutta kun Last Of Us ei ole Uncharted-sarjan peli. Mitä kokemuksellasi on hyötyä kun puhutaan täysin uudesta IP:stä? Ei kannata ottaa hernettä nekkuun, koska itse kuoppasi kaivoit (pienen - ja josta pääsee sujuvasti pois - mutta silti).

Last Of Us varmasti jakaa tietyn "DNA:n" Uncharted-pelien kanssa ja ehkä käytössä on samaa pelimoottoria jne (mikä on aika yleistä jos firma panostaa omaan pelimoottoriin). Mutta ei keskustelu kauheasti etene jos sille ei anneta mahdollisuutta seisoa omilla jaloillaan. Kun peli tulee, niin tulee arvosteluja ja forum-kommentteja. Tuomioiden aika on vasta sitten.

Aihe itsessään on minusta myös turha, kun yksi erillinen pelinkehittäjä nostettiin tapetille näin "onko hyvä vai ei.

Ps. En muuten itse luonut tätä ketjua. Hforad teki ilmeisesti jotain omia luovia ratkaisujaan. Minun pointtini tässä keskustelussa ei sinänsä ole se, että "ovatko ND:n pelit hyviä" - pelimaailmassa on useita studiota joiden laatu on rautaa. ND on kuitenkin vain yksi niistä. Parempi aihe ehkä olisi, että "parhaat pelistudiot" tms - siinä olisi sitten muitakin.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

En valitettavasti usko, että "katsoit" Uncharted 3:n läpi Youtube-videoiden kautta - siis sanotaan että 10-15 h riippuen tietysti pelaajasta (varmaan sen voi nopeamminkin vetää jos ei tutki paikkoja).

Ehkä katsoit välivideot, ehkä jotain gameplaytä. Et ole silti peliä itse pelannut. Jos lähdetään siihen että pelejä tullaan kritisoimaan Youtuben tai pienen demon perusteella, niin ollaan pitkällä tiellä. Ja Uncharted 3:sta ei käsittääkseni edes olla julkaistu sitä pientä demoa.

Jos et ole sattunut vielä kuulemaan, IGN ja monet muut viralliset arvostelusaitit(todennäköisesti. Minä katsoin IGN:nän versiot) ovat tehneet pitkät läpipeluu videot Uncharted kolmosesta, jotka sisältävät gameplay osiot ja välivideot. IGN:nän tekemää settiä ei ihan hetkessä loppuun asti kahlata. Sinulla on nyt objektiivisuus hävinnyt jonnekin. Mitä virkaa pelin pelaamisella on, jos se ei täytä minun edellytyksiäni hyvästä seikkailusta? Ajan ja rahan tuhlaaminen sellaiseen on tyhmää mielestäni(osaltani minäkin olen tyhmä, koska käytin monta tuntia tämän pelin ziikaamiseen).

Minun ei tarvitse UC 3 pelata tietääkseni minkälainen se on. Olen pelannut 1 ja 2 läpi, eikä temppuarsenaalia oltu edellisistä osista kasvatettu( Drake osasi hiukan enemmän lähitaistelu liikkeitä, mutta siinäpä se kaikki olikin).

Uncharted kolmen tarina on lähinnä vain tekosyy alkaa taas ammuskelemaan, ratkomaan buzzleja ja kiipeilemään. Se on ihan okei, jos edellä mainittu riittää pelaajalle syyksi pulittaa kukkarosta se 40 euroa tuohon peliin, tarttua padiin ja ruveta pelaamaan. Meitä on kuitenkin moneen junaan, eikä kaikki pidä niin heppoisista tarinakehyksistä, joita Uncharted -sarja kantaa olkapäillään.


Toivottavasti The last of us on täysin eri puusta veistetty.


Loppukaneettina: Pelin arvosanat eivät tarkoita sitä, että ne olisi kaikkien mielestä hyviä. Arvostelu on nimen omaan ARVOSTELIJAN henkilökohtainen mielipide pelistä(ei universaali totuus). Jos valitsisin pelattavat pelini pelkkien arvosanojen mukaan, olisin pettynyt jo monta kertaa. Monien rakastama InFamous ei muun muassa kuulu suosikkeihini, vaikka pelkkänä Sonyn tukijanahan minun(joidenkin mielestä) pitäisi ylistää sitä maasta taivaisiin. Mukavaa mättöä, mutta ei niin kovin erikoista kuitenkaan. My opinion. Do not go crazy because of it. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Ainut "math" jonka voin tehdä on se, että jätit olennaiset sanat viestistäsi pois. Yliarvostetuin pelisarja sinun mielestäsi. Vai onko nyt niin, että sinä ja sieluntoverisi ovat oikeassa, ja arvostelijat ja miljoonat pelin ostaneet väärässä?
Olennaiset sanat löytynevät seuraavasta viestistäni. Pitäisi kai tunkea se kirjainkolmikko i m o joka viestiin, muuten ihmiset luulevat sitä absoluuttiseksi totuudeksi :p

Puhutko nyt Halosta? Vai Gears of Warista (aika paljon välivideoita muuten 3:ssa)? Modern Warfaresta? Ihan sama pätee niihinkin - kovat myynnit, hypet, hehkutukset (ja välillä fanien ylilyönnit) ja mainitsemasi "putket"/perusjutut. Mutta kaikki aika nautittavaa peliviihdettä ja aika selkeästi yli "keskinkertaisuuden" (tuossa toimintagenressä - Skyrimit ja muut ovat oma juttunsa). Siitähän tässä lopulta on kyse.
Noh jos nuo nyt vedetään mukaan niin kyllä, Halo, GeoW, CoD ovat kaikki yliarvostettuja pelejä, minun mielestäni. Lähinnä pointti oli se, että ihmiset julistavat jonkun pelin tasolle jumala, jonka jälkeen odotuksia on mahdoton lunastaa. Vaikka itse hypettää jotain peliä ennen sen ilmestymistä, on hyväksyttävä se, että niitä saa myös kritisoida ennen julkaisua. Eivät ne viat siihen peliin ilmesty heti julkaisussa. Edellämainitut, kuten Unchartedkaan, eivät ole huonoja pelejä, vaan paikka paikoin jopa ihan nautittavia. Ihmisten yltiöpäinen hehkutus tuntuu silti naurettavalta, koska en näe peleissä niin paljon eroa niihin "keskinkertaisiin" nimikkeisiin.

Mutta kun Last Of Us ei ole Uncharted-sarjan peli. Mitä kokemuksellasi on hyötyä kun puhutaan täysin uudesta IP:stä? Ei kannata ottaa hernettä nekkuun, koska itse kuoppasi kaivoit (pienen - ja josta pääsee sujuvasti pois - mutta silti).
Ei periaatteessa mitään, mutta studion tehdessä uusia pelejä niitä usein verrataan heidän edellisiin tekeleisiinsä. Näen yhtäläisyyksiä Unchartedin kanssa, ja teen omat johtopäätökseni. Toki ne voidaan vielä pyörtää; näyttihän Hitman: Absolutionkin karmealta trailereiden ja ekan gameplay-videoiden valossa, mutta uusin gameplay onkin täyttä rautaa. Kaivoin kuopan? Ai sen kuopan, johon Unchartedista ei-pitävät heitetään? :D

Last Of Us varmasti jakaa tietyn "DNA:n" Uncharted-pelien kanssa ja ehkä käytössä on samaa pelimoottoria jne (mikä on aika yleistä jos firma panostaa omaan pelimoottoriin). Mutta ei keskustelu kauheasti etene jos sille ei anneta mahdollisuutta seisoa omilla jaloillaan. Kun peli tulee, niin tulee arvosteluja ja forum-kommentteja. Tuomioiden aika on vasta sitten.
Tuomioita voi tehdä pitkin matkaa, kun pelistä tihkuu tietoa. Lopullinen tuomio tehdään pelin ilmestyttyä. Ihmiset saavat hypettää uusia ominaisuuksia, ja ihmiset saavat kritisoida uusia ominaisuuksia informaation lisääntyessä. Sitähän keskustelu peleistä aina on: osa kritisoi, osa kehuu ja sitten omaa kantaa perustellaan, kun toinen sitä tivaa. Eihän tässä muuten mitään hauskaa olisi, jos kaikki olisivat samaa mieltä :D

Ps. En muuten itse luonut tätä ketjua. Hforad teki ilmeisesti jotain omia luovia ratkaisujaan. Minun pointtini tässä keskustelussa ei sinänsä ole se, että "ovatko ND:n pelit hyviä" - pelimaailmassa on useita studiota joiden laatu on rautaa. ND on kuitenkin vain yksi niistä. Parempi aihe ehkä olisi, että "parhaat pelistudiot" tms - siinä olisi sitten muitakin.
Juu tiedän. Minäkin vain ilmaisin mielipiteeni tuoreista E3-kuulumisista ja vastailin ihmisten kysymiin kysymyksiin. Aiheen nimi on kieltämättä hieman harhaanjohtava. Annan ääneni tuolle "parhaat pelistudiot" -aiheelle. Siellä voimme sitten keskustella kuuluuko ND tähän kastiin vai ei :)


Loppukaneettina: Pelin arvosanat eivät tarkoita sitä, että se olisi kaikkien mielestä hyvä. Arvostelu on nimen omaan ARVOSTELIJAN henkilökohtainen mielipide pelistä(ei universaali totuus). Jos valitsisin pelattavat pelini pelkkien arvosanojen mukaan, olisin pettynyt jo monta kertaa. Monien rakastama InFamous ei muun muassa kuulu suosikkeihini, vaikka pelkkänä Sonyn tukijanahan minun(joidenkin mielestä) pitäisi ylistää sitä maasta taivaisiin. Mukavaa mättöä, mutta ei niin kovin erikoista kuitenkaan.
+1. Itsekään en pitänyt InFamousta kovin kummoisena tekeleenä. Tehdäänkö nyt aihe, ovatko Sucker Punchin pelit hyviä? :) Ehkä ei.
 
Ylös Bottom