Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)
Jos et ole sattunut vielä kuulemaan, IGN ja monet muut viralliset arvostelusaitit(todennäköisesti. Minä katsoin IGN:nän versiot) ovat tehneet pitkät läpipeluu videot Uncharted kolmosesta, jotka sisältävät gameplay osiot ja välivideot...
Et jaksanut pelata Uncharted 3:sta läpi itse, mutta se kiinnosti kuitenkin niin paljon, että jaksoit katsoa sen koko kymmentuntisen seikkailun alusta loppuun pelkkien videoiden kautta?
...
Uncharted kolmen tarina on lähinnä vain tekosyy alkaa taas ammuskelemaan, ratkomaan buzzleja ja kiipeilemään. Se on ihan okei, jos edellä mainittu riittää pelaajalle syyksi pulittaa kukkarosta se 40 euroa tuohon peliin, tarttua padiin ja ruveta pelaamaan. Meitä on kuitenkin moneen junaan, eikä kaikki pidä niin heppoisista tarinakehyksistä, joita Uncharted -sarja kantaa olkapäillään.
...
Aivan. Jos et ole vieläkään tajunnut, Uncharted on toimintaseikkailupeli, ei mikään tarinavetoinen elokuvaelämys, kuten vaikka Heavy Rain. Vain koska Uncharted ei vastaa toivomaasi täysin tarinavetoista genreä, jossa ei ole räiskintää ollenkaan, niin se ei tarkoita etteikö se olisi hyvä peli. Se vain on väärän kategorian peli sinulle, joten suosittelen, ettet pakota itseäsi katsomaan läpipeluuvideoita YouTubesta. Vai onko sarjassa kuitenkin jotain niin hyvää, että sinun on aivan pakko? Mitään pelillistä se ei ainakaan taida olla, kerta sinua ei kiinnosta
pelata kyseistä sarjaa. Mitä jää jäljelle, jos tarinakin on mielestäsi heikko? Minkä takia siis katsoit vaikkapa Uncharted 3:n koko läpipeluun alusta loppuun? Luulisi, että jos jo heti sinun etukäteen tietämäsi käänne "oho, Drake ja Sully eivät kuolleetkaan alkunäytöksessä tapahtuvaan ampumiseen!" ei tullut yllätyksenä, niin olisit lopettanut koko katselun siihen, tai viimeistään noihin muihin vikoihin, mitä luettelit. Itse en ainakaan nähnyt hallusinogeeni-käännettä etukäteen, eikä varmasti moni muukaan. Jotkut varmasti näkivät, kuten sinä ilmeisesti, mutta niin tapahtuu kaikissa elokuvissa ja TV-sarjoissa - jotkut käänteet osaa arvata jo paljon etukäteen, mutta se ei haittaa, kun niitä muita odottamattomia käänteitä kuitenkin riittää.
...
Loppukaneettina: Pelin arvosanat eivät tarkoita sitä, että ne olisi kaikkien mielestä hyviä. Arvostelu on nimen omaan ARVOSTELIJAN henkilökohtainen mielipide pelistä(ei universaali totuus). Jos valitsisin pelattavat pelini pelkkien arvosanojen mukaan, olisin pettynyt jo monta kertaa. Monien rakastama InFamous ei muun muassa kuulu suosikkeihini, vaikka pelkkänä Sonyn tukijanahan minun(joidenkin mielestä) pitäisi ylistää sitä maasta taivaisiin. Mukavaa mättöä, mutta ei niin kovin erikoista kuitenkaan. My opinion. Do not go crazy because of it.
inFamous on saanut 85/100 pisteen keskiarvon Metacriticiin, mikä ei nykymittapuulla vastaa muuta kuin "hyvää" peliä (englantilaisittain voitaisiin todeta, että yli 80:n pisteet pelit ovat asteikkoa "good", yli 85 pisteen pelit taas ns. "great" tai "very good", riippuen hieman pelaajasta/arvostelijasta), joka ei kuitenkaan räjäytä (ainakaan monien) tajuntaa, kuten useimmat yli 90 pisteen pelit. Itse en pitänyt inFamousia mitenkään erikoisena, mutta koska se edusti lempipeligenreäni, eli sandboxia (jota taas sinä Watch Dogs -ketjun viestisi perusteella inhoat, joten ei tullut yllätyksenä, ettet pitänyt inFamousista), niin peli oli varsin kelpoa viihdettä. inFamousin juoni oli sellainen, että jos sen osasit arvata etukäteen, niin onnittelen mielesi laadun johdosta. Pelin tarina oli sellaista mindfuckia, että oksat pois ja tämä nosti
pelille antamaani arvosanaa ainakin 10:llä. Ilman tarinaa harmaa ja sahalaitainen kaupunki olisi tuntunut melko puuduttavalta, mutta tosiaan sandboxien vapaus ja tarina pelasti paljon. Mielestäni Metacriticin keskiarvon perusteella inFamous on arvosteltu aikalailla juuri oikein, eikä tuo 85 ole mitenkään "ylistävä" keskiarvo, jota kehtaisi painattaa pelin kanteen.
Omalla kohdallani Metacrticin keskiarvot vastaavat hyvin pitkälti omia mielipiteitäni, mikä ei ole mikään ihme. Onhan sinne antanut kymmenet arvostelijat oman mielipiteensä, joista on muodostettu keskiarvo, joka tietyn suuruisella hajonnalla vastaa keskiverron pelaajan omaa mielipidettä. Aina löytyy niitä ääripäitä/poikkeuksia, jotka eivät välttämättä pidäkään jostain 95:n pisteen arvoiseksi povatusta pelistä, mutta he ovat aina vähemmistöä ja se on vain matemaattinen fakta. Unchartedin vihaajat (ette välttämättä vihaa, mutta siis.. "ei-pitäjät"
) ovat myös vähemmistössä. Jos Naughty Dogin aiemmat pelit ovat kaikki olleet yli 89:n pisteen arvoisia, niin näin lasketulla todennäköisyydellä (joka ei tosin päde matemaattisesti, mutta aina matemaattinen todennäköisyys ei ole se oikea todennäköisyys, ottakaa vaikka esimerkiksi vedonlyönti urheilutapahtumista: jos on kaksi joukkuetta, niin matemaattisen päättelyn perusteella toisen joukkueen voiton todennäköisyyden pitäisi olla aina 50 % (33 %, jos otetaan tasapelin mahdollisuus huomioon), mutta eihän se kuitenkaan niin mene, jos vastakkain on puulaakisarjan Joensuun Jokeltajat ja Lá Ligan FC Barcelona) myös heidän seuraava pelinsä tulee olemaan samaa luokkaa. Ei se heidän ammattitaitonsa, joka näkyi aiemmissa peleissä, ole kadonnut minnekään. Epäonnistuminen on aina mahdollisuus, mutta sanoisin sen todennäköisyyden olevan pieni tähän mennessä näkemäni perusteella. (Esimerkkinä vaikkapa Rocksteady Studios. Tyypit alkoivat kehittämään Batman-peliä. Pelaajat eivät tienneet, mitä odottaa, kun Rocksteadyllä ei tainnut olla laisinkaan kokemusta nykykonsoleilla, varovaisesti toivottiin vihdoinkin hyvää lisenssipeliä ja korkeintaan Batman-fanit odottivat peliä innolla. Sitten sieltä saatiinkin Vuoden peli ja Rocksteady nousi suoraan kehittäjien eliittiin. Kun Arkham City julkistettiin, hyvin moni osasi jo odottaa taas laatua, ja sitähän sieltä tuli, jo toinen Vuoden peli. Mitä Rocksteady tekeekään seuraavaksi, se tulee hyvin todennäköisesti olemaan taas täyttä laatua tai ainakin lähellä sitä.)
Tuntuu siltä, että Little_big-MAD pelaa vain väärän genren peliä. Vaikka jotain Final Fantasy XII:tä (oliko tämä se kaikkien kehuma / paras FF..?) on povattu maailman parhaaksi peliksi monien toimesta, niin ei se minua kiinnosta, koska se on aivan sitä genreä, mikä ei minua sytytä yhtään.