Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

+1. Itsekään en pitänyt InFamousta kovin kummoisena tekeleenä. Tehdäänkö nyt aihe, ovatko Sucker Punchin pelit hyviä? :) Ehkä ei.

Jospa ylläpito hyväksyisi tuon harmittomana offtopiccina. :D

Se nyt vain tuli mieleen täysin lennosta, kun Sonyn konsolille julkaistu peli sattuu olemaan.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Itsekään en pitänyt InFamousta kovin kummoisena tekeleenä.

Ihan mielenkiinnosta: mitä peliä pidät kovin kummoisena tekeleenä?

Ehkä vähän hedelmällisempänä kysymyksenä: mitä oikein odotat peliltä?
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Ihan mielenkiinnosta: mitä peliä pidät kovin kummoisena tekeleenä?

Suistumme taas aiheesta, mutta kerran kysymys tulee toimitukselta, menköön:

Riippuu ensinnäkin paljon pelin tyylistä ja genrestä. Yleisesti pidän esimerkiksi Rockstarin tekeleitä onnistuneina (RDR ja GTA-sarja, joka on myöskin hieman yliarvostettu), ja muista suurista nimistä esimerkiksi Assassin's Creed -sarja (paitsi Revelations) on myös loistava. Portal 2 on loistava. Saints Row-trilogia on loistava. Rayman Origins on loistava. Dead Spacet ovat loistavia. Heavy Rain on loistava. Hieman vanhemmista peleistä Hitman-sarja. Näitä kummoisia tekeleitä on paljon.

Ehkä vähän hedelmällisempänä kysymyksenä: mitä oikein odotat peliltä?
Kysymys tuntuu aluksi hieman ylimaalliselta, mutta yritänpä silti vastata siihen. Odotan, että se täyttää kaikki luomansa odotukset. Eri pelit luovat eri ihmisille erilaisia odotuksia, ja ymmärrän, että siksi joku toinen pitää jostain pelistä mistä toinen ei niin pidä. Esimerkkinä tämä keskustelussa pyörinyt Uncharted: se ei täyttänyt minun seikkailupelille luomia odotuksiani; se on täynnä räiskintää ja paikkojen tutkiminen putkessa on kovin rajoittunutta. Puzzleja ja ratkaistavia arvoituksia on liian vähän. RDR taas esimerkiksi täyttää kaikki villin lännen kliseet, joita minä odotin. Last of Us on lukemani mukaan jonkinasteinen zombiesurvival. Gameplay-videossa ukko kyykki suojassa, lahtoi ihmistovereitaan ja juoksi putkessa karkuun. Ei täyttänyt odotuksiani. Tunsin katsovani hillitympää versiota Unchartedista, vaikka toivoin ahdistavaa, epätoivoista tunnelmaa.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Jos et ole sattunut vielä kuulemaan, IGN ja monet muut viralliset arvostelusaitit(todennäköisesti. Minä katsoin IGN:nän versiot) ovat tehneet pitkät läpipeluu videot Uncharted kolmosesta, jotka sisältävät gameplay osiot ja välivideot...
Et jaksanut pelata Uncharted 3:sta läpi itse, mutta se kiinnosti kuitenkin niin paljon, että jaksoit katsoa sen koko kymmentuntisen seikkailun alusta loppuun pelkkien videoiden kautta?

...
Uncharted kolmen tarina on lähinnä vain tekosyy alkaa taas ammuskelemaan, ratkomaan buzzleja ja kiipeilemään. Se on ihan okei, jos edellä mainittu riittää pelaajalle syyksi pulittaa kukkarosta se 40 euroa tuohon peliin, tarttua padiin ja ruveta pelaamaan. Meitä on kuitenkin moneen junaan, eikä kaikki pidä niin heppoisista tarinakehyksistä, joita Uncharted -sarja kantaa olkapäillään.

...
Aivan. Jos et ole vieläkään tajunnut, Uncharted on toimintaseikkailupeli, ei mikään tarinavetoinen elokuvaelämys, kuten vaikka Heavy Rain. Vain koska Uncharted ei vastaa toivomaasi täysin tarinavetoista genreä, jossa ei ole räiskintää ollenkaan, niin se ei tarkoita etteikö se olisi hyvä peli. Se vain on väärän kategorian peli sinulle, joten suosittelen, ettet pakota itseäsi katsomaan läpipeluuvideoita YouTubesta. Vai onko sarjassa kuitenkin jotain niin hyvää, että sinun on aivan pakko? Mitään pelillistä se ei ainakaan taida olla, kerta sinua ei kiinnosta pelata kyseistä sarjaa. Mitä jää jäljelle, jos tarinakin on mielestäsi heikko? Minkä takia siis katsoit vaikkapa Uncharted 3:n koko läpipeluun alusta loppuun? Luulisi, että jos jo heti sinun etukäteen tietämäsi käänne "oho, Drake ja Sully eivät kuolleetkaan alkunäytöksessä tapahtuvaan ampumiseen!" ei tullut yllätyksenä, niin olisit lopettanut koko katselun siihen, tai viimeistään noihin muihin vikoihin, mitä luettelit. Itse en ainakaan nähnyt hallusinogeeni-käännettä etukäteen, eikä varmasti moni muukaan. Jotkut varmasti näkivät, kuten sinä ilmeisesti, mutta niin tapahtuu kaikissa elokuvissa ja TV-sarjoissa - jotkut käänteet osaa arvata jo paljon etukäteen, mutta se ei haittaa, kun niitä muita odottamattomia käänteitä kuitenkin riittää.

...

Loppukaneettina: Pelin arvosanat eivät tarkoita sitä, että ne olisi kaikkien mielestä hyviä. Arvostelu on nimen omaan ARVOSTELIJAN henkilökohtainen mielipide pelistä(ei universaali totuus). Jos valitsisin pelattavat pelini pelkkien arvosanojen mukaan, olisin pettynyt jo monta kertaa. Monien rakastama InFamous ei muun muassa kuulu suosikkeihini, vaikka pelkkänä Sonyn tukijanahan minun(joidenkin mielestä) pitäisi ylistää sitä maasta taivaisiin. Mukavaa mättöä, mutta ei niin kovin erikoista kuitenkaan. My opinion. Do not go crazy because of it. :)

inFamous on saanut 85/100 pisteen keskiarvon Metacriticiin, mikä ei nykymittapuulla vastaa muuta kuin "hyvää" peliä (englantilaisittain voitaisiin todeta, että yli 80:n pisteet pelit ovat asteikkoa "good", yli 85 pisteen pelit taas ns. "great" tai "very good", riippuen hieman pelaajasta/arvostelijasta), joka ei kuitenkaan räjäytä (ainakaan monien) tajuntaa, kuten useimmat yli 90 pisteen pelit. Itse en pitänyt inFamousia mitenkään erikoisena, mutta koska se edusti lempipeligenreäni, eli sandboxia (jota taas sinä Watch Dogs -ketjun viestisi perusteella inhoat, joten ei tullut yllätyksenä, ettet pitänyt inFamousista), niin peli oli varsin kelpoa viihdettä. inFamousin juoni oli sellainen, että jos sen osasit arvata etukäteen, niin onnittelen mielesi laadun johdosta. Pelin tarina oli sellaista mindfuckia, että oksat pois ja tämä nosti pelille antamaani arvosanaa ainakin 10:llä. Ilman tarinaa harmaa ja sahalaitainen kaupunki olisi tuntunut melko puuduttavalta, mutta tosiaan sandboxien vapaus ja tarina pelasti paljon. Mielestäni Metacriticin keskiarvon perusteella inFamous on arvosteltu aikalailla juuri oikein, eikä tuo 85 ole mitenkään "ylistävä" keskiarvo, jota kehtaisi painattaa pelin kanteen.

Omalla kohdallani Metacrticin keskiarvot vastaavat hyvin pitkälti omia mielipiteitäni, mikä ei ole mikään ihme. Onhan sinne antanut kymmenet arvostelijat oman mielipiteensä, joista on muodostettu keskiarvo, joka tietyn suuruisella hajonnalla vastaa keskiverron pelaajan omaa mielipidettä. Aina löytyy niitä ääripäitä/poikkeuksia, jotka eivät välttämättä pidäkään jostain 95:n pisteen arvoiseksi povatusta pelistä, mutta he ovat aina vähemmistöä ja se on vain matemaattinen fakta. Unchartedin vihaajat (ette välttämättä vihaa, mutta siis.. "ei-pitäjät" :D) ovat myös vähemmistössä. Jos Naughty Dogin aiemmat pelit ovat kaikki olleet yli 89:n pisteen arvoisia, niin näin lasketulla todennäköisyydellä (joka ei tosin päde matemaattisesti, mutta aina matemaattinen todennäköisyys ei ole se oikea todennäköisyys, ottakaa vaikka esimerkiksi vedonlyönti urheilutapahtumista: jos on kaksi joukkuetta, niin matemaattisen päättelyn perusteella toisen joukkueen voiton todennäköisyyden pitäisi olla aina 50 % (33 %, jos otetaan tasapelin mahdollisuus huomioon), mutta eihän se kuitenkaan niin mene, jos vastakkain on puulaakisarjan Joensuun Jokeltajat ja Lá Ligan FC Barcelona) myös heidän seuraava pelinsä tulee olemaan samaa luokkaa. Ei se heidän ammattitaitonsa, joka näkyi aiemmissa peleissä, ole kadonnut minnekään. Epäonnistuminen on aina mahdollisuus, mutta sanoisin sen todennäköisyyden olevan pieni tähän mennessä näkemäni perusteella. (Esimerkkinä vaikkapa Rocksteady Studios. Tyypit alkoivat kehittämään Batman-peliä. Pelaajat eivät tienneet, mitä odottaa, kun Rocksteadyllä ei tainnut olla laisinkaan kokemusta nykykonsoleilla, varovaisesti toivottiin vihdoinkin hyvää lisenssipeliä ja korkeintaan Batman-fanit odottivat peliä innolla. Sitten sieltä saatiinkin Vuoden peli ja Rocksteady nousi suoraan kehittäjien eliittiin. Kun Arkham City julkistettiin, hyvin moni osasi jo odottaa taas laatua, ja sitähän sieltä tuli, jo toinen Vuoden peli. Mitä Rocksteady tekeekään seuraavaksi, se tulee hyvin todennäköisesti olemaan taas täyttä laatua tai ainakin lähellä sitä.)

Tuntuu siltä, että Little_big-MAD pelaa vain väärän genren peliä. Vaikka jotain Final Fantasy XII:tä (oliko tämä se kaikkien kehuma / paras FF..?) on povattu maailman parhaaksi peliksi monien toimesta, niin ei se minua kiinnosta, koska se on aivan sitä genreä, mikä ei minua sytytä yhtään.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Et jaksanut pelata Uncharted 3:sta läpi itse, mutta se kiinnosti kuitenkin niin paljon, että jaksoit katsoa sen koko kymmentuntisen seikkailun alusta loppuun pelkkien videoiden kautta?

Kuten totesin eräässä aiemmassa kommentissani, jossa sivusin pelin tarinaa, olisin ostanut kaupasta tämän kolmannen osan, jos se olisi tehnyt minuun vaikutuksen. Olin sen verran pettynyt edelliseen osaan, etten ihan sokkona uskaltanut lähteä shoppailemaan. Minulla myöskään ei ole äärettömästi rahaa, jolla pystyisin hankkimaan montaa peliä vuodessa. Arvosteluista loistanut selvä superhypettyneisyys ei auttanut asiaa lainkaan. Bisnes on bisnestä myös, kun puhutaan peliharrastuksesta. Eiköhän ND ole saanut tarpeeksi tuohta kassaansa, vaikken minä ole sitä omalta osaltani UC3 kautta kerryttänytkään.



Tuntuu siltä, että Little_big-MAD pelaa vain väärän genren peliä.

En suinkaan. Pidänhän Max Payneistäkin. Ne toki ovat vakavampia, mutta yhtä lailla niissä on helkutisti räiskintää. Mikä tärkeintä, dialogia ja tarinan kerrontaa juuri minun makuni verran(jopa huumoriakin löytyy). Kolmannesta osasta en osaa sanoa vielä mitään muuta, kuin ettei se ole yhtä loistava, kuin edelliset osat, mutta on pitänyt minut kuitenkin viihdytettynä, joka on vähintä mitä tällaisen pelin on tehtävä pitääkseen meikäläinen padin kanssa telkun äärellä hengaamassa.

Pitkästä aikaa siis arvostelut ovat päätyneet samaan tulokseen, kuin minä. Harmi ettei niihin voi aina oikein luottaa. Ongelma noissahan on lähinnä se, että ihmisillä on eri käsitys siitä, mikä on loistava/hyvä/shiinä ja shiinä/huono peli(esim. kun puhutaan ND:n tuotannosta).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Ajan ja rahan tuhlaaminen sellaiseen on tyhmää mielestäni(osaltani minäkin olen tyhmä, koska käytin monta tuntia tämän pelin ziikaamiseen).

Ei tässä kenenkään tarvitse tyhmä olla, mutta minusta on kovin ristiriitaista että sinulla on niin vahva mielipide siitä miten huono (tai liian samanlainen kuin aiemmat osat) peli Uncharted 3 on, mutta et ole sitä ilmeisesti minuuttiakaan itse pelannut. Hedelmällisen pelikeskustelun pohjana eivät yksinkertaisesti voi olla Youtube-videot (jos herra X jossain pelaa peliä). Pelit eivät tietyistä samankaltaisuuksistaan (Uncharted-sarjahan on tarkoituksella tietysti aika elokuvamainen) huolimatta ole elokuvia, niissä ollaan mukana peliohjaimella ja omilla pelillisillä valinnoilla. Ja paino sanalla "omilla".

Jos minä nyt sanon että GTA4 oli minusta aika kökkö peli - pelasin sitä alusta 15 minsaa ja olen nähnyt sitä kaverin pelaavan ehkä puoli tuntia - niin olisiko se ihan vakavasti otettavaa kritiikkiä? Se että sanon ettei tuollainen peligenre itseä kiinnosta - ja sitä kautta ei GTA4 - on sinänsä ihan hyväksyttävää, mutta se ei vielä tee itse GTA4:sta "huonoa peliä". Tai edes "keskinkertaista". Se ei vain ole mun kuppi teetä (ja olen pelannut peliä hävettävän vähän).

Noh jos nuo nyt vedetään mukaan niin kyllä, Halo, GeoW, CoD ovat kaikki yliarvostettuja pelejä, minun mielestäni. Lähinnä pointti oli se, että ihmiset julistavat jonkun pelin tasolle jumala, jonka jälkeen odotuksia on mahdoton lunastaa.

Niin, mielestäni voidaan ottaa lähes jokainen iso peli tai pelisarja käsittelyyn ja osa porukasta pitää niitä yliarvostettuina. Uncharted ei tässä eroa muista siinä mielessä. Vaikka joku Skyrim on hyvin monelle todellinen "jumalpeli", niin se on saanut kovaa kritiikkiä teknisestä puolesta (bugit ym). Mass Effect on ollut monen sci-fi-fanin huipentuma, mutta sitten tuli ME3:n loppu joka jakaa pelaajia. Jne. Eli aina löytyy jollekin jotain - ja välillä ihan syystäkin. Moni peli voi olla sinänsä kokonaisuutena loistava, mutta yleensä niistä löytyy myös muutama osa-alue joita voitaisiin parantaa tai jotka ovat jopa pettymyksiä. Edes 10/10 ei tarkoita etteikö pelissä olisi mitään valittamista.

En kuitenkaan edelleenkään tiedä missä menee "yliarvostetun" pelin raja. Metacritic?

Vaikka itse hypettää jotain peliä ennen sen ilmestymistä, on hyväksyttävä se, että niitä saa myös kritisoida ennen julkaisua. Eivät ne viat siihen peliin ilmesty heti julkaisussa.

Mutta entäs jos pelintekijät ovat yksinkertaisesti halunneet tehdä tietynlaisen pelin ja osa pelaajista odottaa jotain muuta? Kellä lopulta on silloin vastuu - ja johtuuko pettymys silloin enemmän epärealistisista odotuksista? Onko realismia odottaa, että uusi Uncharted-peli olisi jotenkin radikaalisti erilainen kuin aiemmat? Miksi toimivaa formaattia pitäisi muuttaa? Jne.

Toisaalta jonkin ME3:n loppu on taas hyvä esimerkki, eli olen kironnut sitä monta kertaa - mutta samalla joudun luultavasti hyväksymään sen. Kai se sitten oli loppu jonka pelintekijät halusivat (toisaalta kyse on sen suhteen siitä, että niin paljon jäi avoimeksi yms). Eli kyllä minäkin olen pettynyt peleihin - ihan siinä missä muutkin. Ja minäkin olen kovaan ääneen kritisoinut tiettyjä valintoja peleissä, ihan siinä missä joku muukin.

Ihmisten yltiöpäinen hehkutus tuntuu silti naurettavalta, koska en näe peleissä niin paljon eroa niihin "keskinkertaisiin" nimikkeisiin.

Niin. Mikä peli on aikuisten oikeasti kaiken sen hehkutuksen arvoinen mitä pelimediasta kuuluu? Pelimaailma elää hypestä ja hehkutuksesta. Kun hieman himmaa omia odotuksiaan ja suhtautuu asioihin vähän enemmän "jalat maassa" (ja samalla avoimesti), niin luultavasti pärjää hieman paremmin. Muiden hehkutuksilla ja haukuilla ei ole lopulta edes kauheasti merkitystä - eikös idea ole siinä että muodostaa oman mielipiteensä?

Aiheen nimi on kieltämättä hieman harhaanjohtava.

Erikoisinta minusta on se, että tämä on ilmeisesti "konsolisota"-osiossa. Sony vs muut? Ja ehkä joku tykkää Uncharted-peleistä, mutta ei Crash Bandicootista tai Jakista. Tai sitten toisin päin.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Jos minä nyt sanon että GTA4 oli minusta aika kökkö peli - pelasin sitä alusta 15 minsaa ja olen nähnyt sitä kaverin pelaavan ehkä puoli tuntia - niin olisiko se ihan vakavasti otettavaa kritiikkiä?

Eihän toki. Minä taasen olen nähnyt UC3 alusta loppuun gameplayta myöten. Vertauksesi ontuu näin ollen.







haukuilla ei ole lopulta edes kauheasti merkitystä - eikös idea ole siinä että muodostaa oman mielipiteensä?

Täsmälleen, ja niinhän minä juuri olen tehnyt, kun taas sinä et yksinkertaisesti näytä pystyvän hyväksymään sitä, että joku vain ei pidä pelistä, josta sinä pidät. Jos asialla ei olisi ollut merkitystä sinulle, et olisi vaivautunut vaatimaan minua tilille... Juurikin: Mielipiteestä, jonka olen itse muodostanut omassa päässäni(tosin ei minun olisi sitä ehkä tarvinnut kirjoittaa(ja ehkä olisi ollut parempi niin, kun ihmiset alkoivat ihan turhaan repimään housujansa oman kommenttini ilmestyttyä), mutta koska tällä foorumilla ei vielä olla kielletty omien ajatusten esille tuontia, datailin henk.koht näkökulmaani UC kolmosesta. Sinun näkökulmasi ei ole yhtään sen vääränlaisempi tai oikeampi, kuin minunkaan.

Eiköhän lopeteta tämä höpsö kinaaminen tähän ja keskitytään olennaisempiin asioihin elämässä, vaikka tällainen ketju nyt onkin olemassa.
 
Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Ja minun mielipiteeni on että turha rutista ilman pelaamista videoiden perusteella, onpas typerä ketju tehtykkin, siksi annankin ääneni että ND on paras.
 
Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Naughty Dogin pelit ovat teknisesti ja tuotantoarvoiltaan aivan helvetin laadukkaita, mutta Uncharted jäi ykkösen jälkeen junnaamaan ja on nykyään täysin hajuton ja mauton kokemus ihan ok räiskintää ja eeppisiä set piecejä lukuun ottamatta. Ei se (pelille) loistava dialogi ja ääninäyttely oikein auta siinä vaiheessa, kun sama tarina on kerrottu kolme kertaa.

The Last of Us näyttäisi onneksi olevan aivan eri tasoa. Räiskintä ja graafinen tyyli on saanut kaivattua realistisuutta ja munakkuutta Unchartedin osittain jopa sarjakuvamaisen ja lapsellisen tyylin sijaan (siinä pelisarjassa näkyi vahvasti ND:n Jak ja Crash tausta). Myös maailmanlopun meininki pienine mutta vaarallisine vihollisjoukkoineen, vähine luoteineen ja aseiden sekä varusteiden rojuista kyhäämisineen iskee paljon kovempaa kuin Unchartedin kieli poskessa toteutettu aarteenmetsästys ovista ja ikkunoista puskevine eliittisotilaineen ja inka/natsi/wtf-hirviöineen, joihin sitten tyhjennetään 15 AK:n lipasta.

Eli kiteytettynä Naughty Dog on erittäin taitava studio ja nyt näyttäisi vihdoin olevan sellainen peli tekeillä, että tulos voi olla jotain maagista.
 
Vastaus: E3 2012 (5.6.-7.6.)

Täsmälleen, ja niinhän minä juuri olen tehnyt, kun taas sinä et yksinkertaisesti näytä pystyvän hyväksymään sitä, että joku vain ei pidä pelistä, josta sinä pidät. Jos asialla ei olisi ollut merkitystä sinulle, et olisi vaivautunut vaatimaan minua tilille...

Pystyn kyllä hyväksymään erilaiset mielipiteet ja sen etteivät kaikki pidä esim. samoista peleistä kun minä. Ongelmana on lähinnä heikot perustelut, eli sinun tapauksessasi pelien "katsominen" Youtubesta. Makuasioista ei voi tavallaan kiistellä, mutta perustelut pitää silti olla kunnossa jos leikkiin lähtee.

Ps. Uncharted 3:n GOTY-versio muuten maksaa n. 34 euroa nettikaupoissa. Mitään kovin suurta rahanmenoa siis ei ole tiedossa vaikkei peli kaikille klassikko olisikaan.

Näytä liitetiedosto 9434
 
Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Vastauksena ketjun kysymykseen: Kyllä, ne ovat loistavia.

Playstationilla on ollut nyt kolme kotikonsolia. Mikä firma on tehnyt jokaiselle konsolille monta peliä, jotka kaikki ovat olleet paremmasta kuin keskinkertaisesta täyteen loistavuuteen? Vastaus: Naughty Dog! Ajatelkaa nyt: Crash Bandicoot oli uraauurtava teos, joka on vaikuttanut suuresti siihen minkälaisia 3d-tasoloikkia nykyään löytyy. Jak & Daxter toi loistavan juonivetoisen kokemuksen todella monipuolisella pelattavuudella. Ja nyt Uncharted, joka on teknisesti tämän sukupolven terävintä kärkeä yhdistettynä siihen seikkaan miten loistavia tarinoita sarja on esittänyt meille älyttömän upean hahmo-kavalkaadin avulla.

Itselläni Naughty Dog on päässyt siihen asemaan, että luottamukseni heidän tuleviin peleihin on järkymätön. Voi olla, että tämä asema sortuu esim. Last of Us:n kanssa tai sitten se vain vahvistaa sitä ja jälkimäiseen vaihtoehtoon uskon enemmän.

Ja vaikka Naughty dog onkin niin hyvä kuin se onkin, niin ei se silti yllä samalle fanaattisen fanituksen tasolle, jossa minulla löytyy ainoastaa yksi firma, joka sattuu olemaan maailman paras pelinkehittäjä eli Sucker Punch. Piste.

PS. Tuosta äänestyksestä puuttuu se osuvin vaihtoehto eli millin verran lievempi vastaus kuin "paras" mutta äänestinpä tuota vaihtoehtoa silti.
 
Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Ja mitään GOTY-versiotakaan tarvitse. Tavallinen peli irtoaa Briteistä sillä perinteisellä parillakympillä.

Toki, mutta GOTY-painoksessa saa jotain pientä extraa - tosin ei kyllä yksinpelipuolella.

Ajatelkaa nyt: Crash Bandicoot oli uraauurtava teos, joka on vaikuttanut suuresti siihen minkälaisia 3d-tasoloikkia nykyään löytyy. Jak & Daxter toi loistavan juonivetoisen kokemuksen todella monipuolisella pelattavuudella. Ja nyt Uncharted, joka on teknisesti tämän sukupolven terävintä kärkeä yhdistettynä siihen seikkaan miten loistavia tarinoita sarja on esittänyt meille älyttömän upean hahmo-kavalkaadin avulla.

Tottahan tämä on. Moni haluaa liputtaa vain Mariota kun tasohyppelyistä puhutaan, mutta kyllä Crash oli aikoinaan lähes samalla viivalla - sen perintöä ei vain osattu tai haluttu vaalia ja siitä tehtiin lopulta vain halpis lastenpelisarja. Harmi ettei Sony IP:tä omistanut. Ja Crash Team Racing on minun mielestäni edelleen maailman paras kartingpeli.
 
Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Ja Crash Team Racing on minun mielestäni edelleen maailman paras kartingpeli.
No mutta mehän olemme jostain samaa mieltä :D Crash-pelit (PS1) ovat minusta jopa parempia tasoloikkia kuin nintendon Marjo-pelit. Jakkeja en sitten olekaan pelannut joten en voi tuomita, mutta Unchartedit eivät nappaa.
 
Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Tämä on näköjään muuttunut Uncharted -keskusteluksi, joten miepä jatkan siitä.

Muutamia kuukausia sitten sain vihdoin pleikkarin talooni ja ensimmäisiä pelihankintoja oli luonnollisesti minulle tuntemattomaksi jäänyt Uncharted -pelisarja. Ihan ensin järkytys oli melkoinen. En oikein tiennyt mitä peliltä olisi pitänyt odottaa, mutta silti räiskinnän järkyttävä määrä, kankeahkot kontrollit ja yhdentekevä juoni laittoivat melkoisen ahdistuksen päälle. Iski hieman turhautunut "tätäkö tää nyt oikeasti on..." -fiilis. En ole vastaavaa ihmismäärää lahdannut edes CoDeissa.

Korjasin sitten asennoitumistani peliä kohtaan. Laitoin aivot narikkaan ja pikkuhiljaa aloin nauttimaan tästä suhteellisen komean näköisestä ja mukavan eeppisestä räiskinnästä. Sisäistin sen ettei Uncharted ole mikään Heavy Rain.

Nyt on sarjan toinen osa korkkailtu ja tästä on helppo nauttia kun hyväksyy sen ettei peli tule tarjoamaan mitään unohtumattomia tarinallisia elämyksiä, vaan sen sijaan näyttävää ja ennenkaikkea viihdyttävää toimintaa. Voi olla että tämä sama meiniki alkaa kolmannessa osassa jo tökkäisemään, mutta toistaiseksi olen viihtynyt konsolin ääressä. Pelaaminen on hauskaa. Joten ööö... Naughty Dogin pelit on hyviä.
 
Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

No mutta mehän olemme jostain samaa mieltä :D Crash-pelit (PS1) ovat minusta jopa parempia tasoloikkia kuin nintendon Marjo-pelit. Jakkeja en sitten olekaan pelannut joten en voi tuomita, mutta Unchartedit eivät nappaa.

Laajemmassa mittakaavassa on sinänsä jännää että tasohyppelyistä puhuttaessa puhutaan yleensä lähes pelkästään Nintendon tuotoksista (ja ehkä Sonicista), vaikka jo pelkästään Sonylla oli aikoinaan/on Crash, Jak and Daxter, Ratchet & Clank ja Sly. Ihan vapaasti luettelemaan parempia toiminnallisia tasohyppelyitä.

Se on tietty sanottava, että Sony vei tasohyppelynsä enemmän toiminnallisempaan suuntaan, mikä tietty hieman hankaloittaa suoraa vertailua esim. Mario-sarjaan. Ja Nintendon nostalgia on oma lukunsa pelimaailmassa - siihen ei lommoja tunnu tulevan.
 
Vastaus: Ovatko Naughty Dogin pelit hyviä?

Täälläpä on erikoista nillitystä. Tiettyä hipster-fibaa aistittavissa MADin kirjoituksista, jos jokin on suosittua, niin jokainen pikku moka siinä oikeuttaa älyttömään kritisointiin. UC3 oli hyvä peli, olisit edes pelannut itse.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Saa nähdä miten sony tulee jatkamaan tätä sensuuri linjaa myös ps4 aikana ja kusetetaanko taas eurooppalaisia



pelaaja lehden sivustolta ja toivottavasti ihmiset laittaa noottia sonylle että ps4 konsoolilla kukaan ei halua täta samaa nähdä

The Last of Us -sensuurissa mentiin metsään - Ei näin!

5. Mihin ollaan menossa?

Tartun herkästi sensuuritapauksiin myös siksi, että ne ovat osa laajempaa yhteiskunnallista muutosta. Euroopassakin on selkeästi nähtävillä trendi, johon kuuluu internetin valvontaa, sensuuria ja sananvapauden kaventumista, ja asialla ovat vuoroin hallitukset ja vuoroin mediayhtiöt. Parempi pysyä valppaana ja närkästyä pienistäkin asioista, kuin antaa asioiden liukua eteenpäin omalla painollaan.

Blogi: The Last of Us -sensuurissa mentiin metsään - Ei näin! / Blogit / Pelaajalehti
 
Ylös Bottom