Vastaus: Overwatch
Kisakauden pituus 3 kk, jonka jälkeen rankki resetoidaan.
Eikö tämä mennyt niin että kaudet:
- kesä
- syksy
- talvi
- kevät
Peliosuus 2,5 kk ja sitten aina 2 vk tauko. Esim Hearthstonessa palkitaan edellisen kauden saavutusten perusteella. Elikkä rankki ei resetoidu täysin, mutta juu tämä on Overwatch ja ehkä vähän eri systeemi. Mahtavia uutisia kokonaisuutena, nyt 22.6.2016 eli ei enää kauaa.
Nämäkun ovat kaikki mielipiteitä ja useat ihan perusteltuja sellaisia. Toiset tietysti tyytyvät vähempään ja toiset ei. Kaikki meistä varmaan on pelannut tätä kunnon porukalla ei se silti tee tästä mestariteosta, mutta kyllähän se nautinnollisemman pelistä tekee onhan se selvä.Tämä tosin pätee jokaiseen moninpeliin. Kyllä sen nyt tyhmäkin ymmärtää, että tässä ovat keskiössä Herot. Niiden kaikkien opettelu ei mielestäni paranna lopputulosta riittävästi jos kokee muilla osa-alueilla peli-ilon vieviä puutteita/ongelmia. Nisu tosin tiesikin, että mainitsemiini puutteisiin on tulossa lisäystä/korjausta joka on hieno juttu. Peli varmasti voi puolen vuoden päästä olla jo varsin hyvä tekele. Kuka sitten jaksaa sinne asti odottaa? Pelin julkaisussa sisältö ei täsmännyt hinnan kanssa.
Kuten olen sanonut jo 100 kertaa, niin edes kaikille peliarvostelijoille ei ole auennut pelin ydin. Otetaan esimerkki:
Tavoite kuljettaa "payload" pisteestä A pisteeseen B. Osa pelaa tätä siten että keskittyy vain lastin kuljettamiseen, kauhea kiire sen luo jne, mutta katsokaa huviksenne miten ammattilaiset pelaavat. Esim puolustuksen voi tehdä suoraa kohtaan (A) ja antaa vihollisen edetä sinne saakka heti kättelyssä. Sitten jos vastustajalla on Tracer, joka liikkuu selustassa niin osalla tiimistä voi olla vapaampi rooli eli he keskittyvät tälläisen uhan eliminointiin.
Pointtini on se että ne jotka pelaavat peliä siten että aina juostaan täysillä kohteeseen ja ammutaan kaikkea mitä liikkuu, kuollaan, ja juostaan taas täysillä samaan paikkaan, niin siinä menettää pelistä aika paljon. HERO parit ja counterit ovat tärkeä osa peliä sekä sellainen että tiimi ryhmittyy yhteen paikkaan ja sitten mennään. Jos ei ymmärrä pelin ydintä niin tähän kyllästyy hetkessä.
Alussa en ymmärtänyt Overwatch ideaa täysin. Mutta kun kuuntelin kuinka muut suomalaiset pelaajat analysoivat herojen ominaisuuksia ja tapoja pelata niillä, aloin ymmärtää kokonaisuutta paremmin. Overwatch on tavallaan LoL, Dota, HotS ... kolmiulotteisena, eli ollaan siellä maailmassa sisällä. Toki ihan eri pelit en sitä tarkoita, mutta tavallaan pelissä temeltää 12 vahvaa heroa joilla jokaisella on liuta ominaisuuksia joilla hallita taistelukenttää. Kartat ja pelimuodot tukevat tätä täysin hero keskeistä peliä, ne eivät ole lainkaan pääasia. Itse toivon edelleen tähän lipunryöstön kaltaista pelimuotoa, mutta ei se paljoa muuta. 12 karttaa on minusta paljon ja siinä vaiheessa kun alkaa tulemaan lisää heroja ja karttoja niin peli myös tulee haastavammaksi. Joku esports kommentaattori sanoi että vuoden kuluttua peliin on todella vaikea päästä sisään jos aloittelija (vertasi Dotaan jossa yli 100 heroa).
Tämä voi avata pelin ideaa jollekkin kun ammattilaiset ottavat yhteen:
https://www.youtube.com/watch?v=CMILNdkncE0&t=754s