PAL vs. NTSC
Kuten jo aikaisemmissa viesteissä tuli asia mainittua: PAL on eurooppalainen standardi televisiokuvan esittämiseen.
Merkittävät erot pelien kannalta NTSC:n ja PAL:n välillä on kuva juovien (vaakaviivojen) lukumäärä ja virkistystaajuus.
PAL 625 juovaa 50 Hz
NTSC 525 juovaa 60 Hz
(Käytännössä kuvasta piirretään joka toinen viiva kertakierroksella, jolloin saadaan tarkkuutta lisättyä silmän "hitauden" ansiosta.)
Mitä nämä erot sitten tarkoittavat pelien kannalta. Japanissa ja jenkeissä julkaistavat pelit siis piirtävät kuvaa ruudulle erilailla kuin kotoiset PAL-pelit. Tämän takia joutuvat pelien tekijät osoittain muuttamaan grafiikkakoodia saadakseen pelit näyttävän näköisiksi myös Euroopassa.
Hyvin tehty käännöstyö näkyy kokoruudun käyttävässä kuvassa (vrt. surureunat ylhäällä ja alhaalla) ja mahdollisesti valittavassa virkistystaajuudessa (DOA2). Alhaisempi virkistystaajuus näkyy kuvan välkkymisenä ja silmien nopeampana väsymisenä. Tosin tämä on henkilöstä kiinni. (Itseäni ei alhaisempi taajuus haittaa, kun en ole parempaa kokenutkaan)
Toinen syy pelien myöhästymiseen täällä kansojen sekasotkussa on kielikysymykset. Koska pelit joudutaan lokalisoimaan ainakin Saksaan, Ranskaan, Italiaan ja Espanjaan, käännöstyöstä tulee aina viivettä. Ratkaisu tähän pulmaan olisi opettaa kyseiset eurokansalaiset puhumaan ja ymmärtämään englantia, mutta eivät taida siihen vaurauksetta suostua.
Jos selostuksessa on virheitä: korjatkaa vapaasti.