Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pal60

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saato
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Missään vaiheessa ei minulla ole JSRF nykinyt. Ainoastaan on esiintynyt slowdownia. Kummallakin asetuksella sama juttu.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Batou


Missään vaiheessa ei minulla ole JSRF nykinyt. Ainoastaan on esiintynyt slowdownia. Kummallakin asetuksella sama juttu.


Niin eiköhän tuo slowdown ole ihan sama asia, kuin nykiminen.
 
Itse testailin kauan Halolla onko pal-60 parempi.

Episodi 5. panssarivaunu piti jättää ei pääse sillä enää, mukana
9 sotilasta (kuljetin pitkän matkan takaa 4 ukkoo panssiksella).

Sitten siinä on se taistelu jossa kummassakaan tilassa ei "nykinyt", mutta kun räjäytti lentokoneen nenän edessä ni 50hz
hidasteli. Pal-60 pyöri tasasesti.
tai kun kuolin ja alla räjähti 4 kranuu ei 60hz nykiny.

Episodi 6, pal-60 nyki kun heitti kranun vesilammikkoon lähietaisyydellä
(hieno possahdus).
Sitä en testannyt 50hz.

Taasen kaksin peli näytti pyörivän hieman nopeammin kuin 50hz.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Dark Soho


Niin eiköhän tuo slowdown ole ihan sama asia, kuin nykiminen.


eip, nykiminen on IMHO alle 10 fps.
kun slowdown voi tarkoittaa FPS:n putoamista 60:stä -> 40 hetkellisesti
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Icecube
Nykii vieläkin garage vaikka alotin pelin alusta pal-60. Eli jatkanpa vanhaa savea :). Onkos kukaan pelannut peliä läpi 100% ja saanut kaikki bonus hahmot? Itse ajattelin tehdä niin :cool:.

Ainoastaan 99th Streetin graffiti challenge puuttuu, muuten on kaikki bonushahmot saatu. Saa nähdä milloin jaksan tuon viimeisen hahmon pelata kun 99th Street ei ole niitä helpoimpia challengeja (tai siis en osaa sitä kenttää kunnolla).

Koko peli väännetty pal60 moodissa ja kun garagessa oli pari uutta hahmoa perushahmojen lisäksi alkoi se tahmaamaan. Ärsyttävää.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut



eip, nykiminen on IMHO alle 10 fps.
kun slowdown voi tarkoittaa FPS:n putoamista 60:stä -> 40 hetkellisesti

Menisin vielä sanomaan (näin teknologia termejä ymmärtämättömille) että:

Nykiminen = kun peli näyttää hetkittäin enemmän diashowlta kuin elokuvalta.

Slowdown (hidastuminen) = Kuin katsoisi videota hidastettuna.

Eli kuten Wombutkin sanoi, ero ON huomattava.
 
Nostakaa nyt vähän vaatimustasoanne.

PAL peleillä 50 fps on täysin sulava ja virheetön. Jos nopeus tipuu tuosta edes hetkittäin se on nykimistä.

Jos peli pyörii suurimmaksi osaksi 25 fps, se nykii jatkuvasti vaikka onkin vielä ihan pelattava. Jos peli hidastuu tästä yhtään se alkaa vaikuttamaan pelattavuuteen.
 
Ensinnäkin miten noihin xbox peleihin saa fps:n näkyyn noin hyvin tiedätte ja silmä ei erota kuin 24 kuvaa/s joten siitä ylöspäin ei ole nykivä(pääasiallisesti)
 
Jos on >10 vuotta koodannut 3d grafiikka niin kyllä siinä pikku hiljaa saattaa oppiakin jotain.

Tuon 25 fps ja 50 fps eron huomaa helposti juuri siitä että 50 fps on täysin sulava ja virheetön, mutta 25 fps nykii/näkyy kahtena. (Nykiminen on väärä sana tälle ilmiölle, mutta en keksi enkä ole kuullut parempaakaan termiä). Tiedän että kaikki eivät tätä eroa edes huomaa tai sitten eivät vain osaa katsoa. Ja toisia se taas häiritsee erittäin paljon. Lisäksi 100 Hz televisiolla tuota eroa ei kai huomaa, koska sillä myös 50 fps pyörivät pelit voivat nykia/näkyä kahtena. Edellinen on oletus, koska minulla ei ole 100 Hz televisiota enkä ole asiaa tarkimmin selvittänyt.

Se on myös totta, että silmä ei todellakaan erota kuin noin 20 kuvaa sekunnissa. Tämä tarkoittaa siis sitä etta jos katsoo animaatiota joka menee 5 kuvaa sekunnissa, siitä näkee helposti että se on vain pysäytys kuvia jotka vaihtuvat nopeasti. Samoin 15 kuvaa sekunissa on vielä erotettavissa erillisiksi kuviksi. Mutta 20 kuvaa sekunissa ei enää pystykään erottamaan erillisiksi kuviksi vaan liike näyttää jatkuvalta.

Edellä mainitulla asialla ei ole myöskään mitään tekemistä sen kanssa että monitorissa 75 Hz virkistystaajuus näyttää paremmalta kuin 50 Hz. Tässähän ero on selvä vaikka kuvassa ei olisi mitään liikettäkään. Ero tuleekin aivan muista tekijöistä kuin se että peli pyörisi 75 fps tai 50 fps.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut


eip, nykiminen on IMHO alle 10 fps.
kun slowdown voi tarkoittaa FPS:n putoamista 60:stä -> 40 hetkellisesti


Ahaa, ok. Nyt mäkin sitten olven vähän viisaampi:). Mun silmä huomas selvästi, että Halo nyki melkeinpä kokoajan Pal60:llä( no ei ehkä ihan mitään dia showta, mutta pätkii kummallisesti), kun taas 50HZ:llä toimii sulavasti, mutta välillä esiintyy slowdownia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Dark Soho


Ahaa, ok. Nyt mäkin sitten olven vähän viisaampi:). Mun silmä huomas selvästi, että Halo nyki melkeinpä kokoajan Pal60:llä( no ei ehkä ihan mitään dia showta, mutta pätkii kummallisesti), kun taas 50HZ:llä toimii sulavasti, mutta välillä esiintyy slowdownia.

Jep, kuten sanoin aikaisemmin sama oli mulla PAL60 oli huono.....vaikka TV onkin huippuluokkaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto
Nostakaa nyt vähän vaatimustasoanne.

PAL peleillä 50 fps on täysin sulava ja virheetön. Jos nopeus tipuu tuosta edes hetkittäin se on nykimistä.

Jos peli pyörii suurimmaksi osaksi 25 fps, se nykii jatkuvasti vaikka onkin vielä ihan pelattava. Jos peli hidastuu tästä yhtään se alkaa vaikuttamaan pelattavuuteen.

No itse asiassa pelithän pyörivät vain sen 25 fps. Tiedä sitten tuosta pal60, onko se jo progressiivista signaalia...? Olisi kyllä erikoinen laite jos RGB:stä osaisi lähettää. (YPbPr on enemmän standardi)

Mutta faktoihin, pal50 sisältää 25 kuvaa/s, joista jokainen kuva kaksi framea, upper ja lower framet. näitä piirretään vuorotellen, jolloin virkistystaajuus on 50Hz. Siis normaali lomitus mitä normaalitelkkarissa käytetään. Periaatteessa on mahdollista näyttää 50fps niin että lower frameen ajetaan seuraavan framen signaali, mutta kuva häntii ihan pirusti, eli sitä ei kannata käyttää.

Progressiivinen signaali on sitten eri asia mutta siitähän me täällä euroopassa vasta näemme unia...
 
Katsohan tarkemmin niitä pelejä jotka pyörivät 50 fps. Ne tosiaankin häntivät jonkin verran. Tuota häntimistä, kuten myös lomituksesta aiheutuvaa välkkymistä, vähennetään siten että parilliset ja parittomat kentät miksataan keskenään sopivilla kertoimilla. Toki häntimisen voi poistaa kokonaankin, mutta silloin menetetään puolet tv:n pystyresoluutiosta. Koko kuvan resoluutiohan on peleissä 640x512 ja yhden kentän resoluutio on 640x256.
 
Ai 50Hz viritelmää on kuitenkin käytetty? No sitten...
Onko tietoa käytetäänkö samaa kaikissa peleissä vai onko tuo miksaaminen ihan raudalla?
 
Varmaankin itse miksus on raudassa, mutta voihan siinä silti olla jotain parametrejä jota voi säätä softalla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan xtn


15k/60 eli ei ole

15.75kHz? Näyttikö tykki tuon syncin? Silloinhan se on ihan tavallinen ntsc60 sinkku, eli reso laskisi myös.
PAL60 pitäisi olla (raksutiraksuti) noin 19kHz jos siis resoluutio pysyy PALlin mukaisena.
 
Sen verran on slowdownia tullut vastaan, että JSRF hidastuu garagessa kun on vähänkin useampi hahmo kerralla kentässä (testattu PAL-60, ei 50), PGR hidastuu Time Squarella ajetussa yökisassa jossa sataa (sekin 60, eli 50, tosin olen kuullut että kys. peli on nopeami PAL-60:llä) ja NHL Hitz 20-02 pyörii nopeasti PAL-50 moodissa, mutta hidastelee kun efektejä pyörii useampia PAL-60 moodissa.

Halossa en slowdownia ole kohdannut, joten omista peleistäni suosittelen seuraavia säätöjä.

Halo, DoA3, PGR: PAL60
JSRF: PAL60 (en testannut PAL50)
NHL Hitz 20-02: PAL50
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan tjx


15.75kHz? Näyttikö tykki tuon syncin? Silloinhan se on ihan tavallinen ntsc60 sinkku, eli reso laskisi myös.
PAL60 pitäisi olla (raksutiraksuti) noin 19kHz jos siis resoluutio pysyy PALlin mukaisena.

Minun tietojen mukaan PAL60:ssa on sama resoluutio kuin NTSC:lla. Onko sinulla linkkiä jonkon specsiin joka kertoo että PAL60:n pitäisi olla PAL resoluutiolla ja 60 Hz virkistystaajuudella?

edit: pari linkkiä joiden mukaan pal60 on ntsc signaalia jossa vain väri purskeen taajuutta on muutettu.

http://www.epanorama.net/links/videosignal.html

There are combinations used of the above systems in some special cases and in some countries. There might be a typical 625/50 scanning system used for PAL, but the color is actually NTSC. The carrier will be the typical 4.43 MHz PAL, but the modulation on the carrier is NTSC. Vise versa is also used: PAL60 is a signal with NTSC timing, but 4.43 MHz PAL color coding.

http://www.igelect.force9.co.uk/faq.html#ntsc-pal

Some NTSC outputs are adapted to PAL by leaving the frame rate at 60Hz as this is difficult to change, but changing the colour carrier frequency to match PAL, in this case most newer TV's and monitors will work with it, this type of output is refered to as a PAL60 video signal.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom