Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Palworld

Koska Steamiin voidaan puskea päivityksiä koska vaan. Gamepass versio joutuu käymään läpi hyväksynnän, miksikä sitä nyt kutsutaan.

Gamepass version patcheja on julkaistu mutta ne kestää tulla tämän takia.

Hyvä homma jos se on tälläisestä kiinni. Joko tänään menee uus miljoona muuten rikki? :D
 
Hyvä homma jos se on tälläisestä kiinni. Joko tänään menee uus miljoona muuten rikki? :D

Ei ole viestejä tullut. Mutta hehkuttivat kyllä eilen sitä kuinka pelistä on tullut kaikkien aikojen eniten yhtäaikaa pelattu peli Stiimissä kunnes huomasivat erheensä. PUPG on ylivoimainen ykkönen joka saavutti 3.2 miljoonaa yhtäaikaista pelaajaa silloin kun oli maksullinen. Sitä ennätystä ei taideta koskaan rikkoa. Silti 1.2 miljoonaa on äärimmäisen kova saavutus peliltä.
 
Hyvä homma jos se on tälläisestä kiinni. Joko tänään menee uus miljoona muuten rikki? :D
WindowsCentral aika hyvin summaa artikkelissaan nämä päivitysprosessien erot:
https://www.windowscentral.com/gaming/palworld-dev-explains-steam-xbox-differences-missing-features

What you need to know​

  • Palworld dev Pocketpair has explained why the Xbox and Microsoft Store version of the game is missing features the Steam one has.
  • Its community manager, Bucky, says that the studio is currently trying to get a patch through Microsoft's certification process and that "some of these things will take extra time."
  • Though Pocketpair is "desperately trying to speed this up," this process has to be completed before updates can go live.
  • The developer also explained that Steam and Xbox version numbers may always be different due to different underlying architectures, so players shouldn't consider them evidence that one platform is "behind" another.

Sertifikointiprosessi siellä tosiaan jarruttaa Xboxilla, eikä versionumerot muutenkaan välttämättä kulje tismalleen samaa polkua eri alustojen välillä, joten ei tuosta sen enempää kannata stressata. Päivittävät Xbox versiota niin nopeasti kuin prosessi antaa myöten.

Jatketaan vielä sen verran, että ehkä täälläkin hyvä painottaa kyseessä olevan early access -peli. Varoitus mahdollisista ongelmista tulee naamalle heti peliä käynnistettäessä.
1705909239249.png

Palworld myös tiedottaa Twitterissä, että ovat saaneet yli 50 000 ilmoitusta/kyselyä. Ihan täysin valmis paketti tämä siis ei vielä ole, eikä näin kannata tietenkään early access -peliltä oletakaan. Toivottavasti saavat päivitykset hyvällä rytmillä rullaamaan, sillä pelaajia ainakin riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli viikonloppuna ostettua steamista tämä ja on kyllä maistunut. Liekkö tän suosio sit siinä että ennen ei ole tämmöstä "Pokemon" peliä saanut kuin nintendolle? Ja nyt kun pääsee Xbox ja pc pelaajat kokeilemaan niin tässä lopputulos.
 
Koska Steamiin voidaan puskea päivityksiä koska vaan. Gamepass versio joutuu käymään läpi hyväksynnän, miksikä sitä nyt kutsutaan.

Gamepass version patcheja on julkaistu mutta ne kestää tulla tämän takia.
Joku voisi kysyä, että onko tavoitteena edes saada päivityksiä ulos Game Passiin samaa tahtia? Nyt pelaajat kokeilevat peliä Game Passin kautta, toteavat pitävänsä siitä ja ovat valmiita maksamaan parikymppiä, jotta pääsevät käsiksi parempaan versioon heti. Varmasti monet ovat näin tehneet, eli Game Pass versio toimiikin pelin demona :D.
 
Joku voisi kysyä, että onko tavoitteena edes saada päivityksiä ulos Game Passiin samaa tahtia? Nyt pelaajat kokeilevat peliä Game Passin kautta, toteavat pitävänsä siitä ja ovat valmiita maksamaan parikymppiä, jotta pääsevät käsiksi parempaan versioon heti. Varmasti monet ovat näin tehneet, eli Game Pass versio toimiikin pelin demona :D.

Tätä mietin itsekkin. Onko missä tarkoituksessa maksullinen versio parempi pelistä. Varmaan osasyy on tuo sertifikointi, mutta onko muitakin syitä.
 
Siis hetkinen... Onko nyt niin että jos ostaisin Palworldin Xboxille, niin se olisi "parempi" versio kuin GamePassissa oleva?

Xbox One X:llä ainakin tekstuurit tuppaavat latautumaan todella hitaasti tai sitten eivät lataudu ollenkaan. Hahmon kädet ovat läpi vartalosta. Kaikkea muutakin pientä on että huomaa keskeneräisestä pelistä olevan kyse, mutta hitto tämä on hauska ja koukuttava. Nuo palit ovat todella tökeröitä pokemon-kopioita mutta jotenkin niihin vaan kiintyy kummasti. Tämä on vähän kuin olisi tilannut Pokémonin Wishiltä. :D
 
Siis hetkinen... Onko nyt niin että jos ostaisin Palworldin Xboxille, niin se olisi "parempi" versio kuin GamePassissa oleva?
Ei, vaan Xbox versio ylipäätään on päivityksistä jäljessä koska sertifiointi.

Toinen etu Steam versiolla on dedikoidut 32 pelaajan servut, kun Xboxilla pääsee vain maksimissaan 4 pelaajaa kimpassa seikkailemaan.
Xbox One X:llä ainakin tekstuurit tuppaavat latautumaan todella hitaasti tai sitten eivät lataudu ollenkaan. Hahmon kädet ovat läpi vartalosta. Kaikkea muutakin pientä on että huomaa keskeneräisestä pelistä olevan kyse, mutta hitto tämä on hauska ja koukuttava. Nuo palit ovat todella tökeröitä pokemon-kopioita mutta jotenkin niihin vaan kiintyy kummasti. Tämä on vähän kuin olisi tilannut Pokémonin Wishiltä. :D
Nyt saattaa olla että vanhahko Xbox One X jo vähän yskii myös. Toki keskeneräisen pelin kanssa tosi yksilöllistä, mutta ei minulla ole Xbox Series X:llä tällaisia tekstuurin latausongelmia tai hahmon käsien vartalosta läpimenemistä.
 
Siis hetkinen... Onko nyt niin että jos ostaisin Palworldin Xboxille, niin se olisi "parempi" versio kuin GamePassissa oleva?

Xbox One X:llä ainakin tekstuurit tuppaavat latautumaan todella hitaasti tai sitten eivät lataudu ollenkaan. Hahmon kädet ovat läpi vartalosta. Kaikkea muutakin pientä on että huomaa keskeneräisestä pelistä olevan kyse, mutta hitto tämä on hauska ja koukuttava. Nuo palit ovat todella tökeröitä pokemon-kopioita mutta jotenkin niihin vaan kiintyy kummasti. Tämä on vähän kuin olisi tilannut Pokémonin Wishiltä. :D

Ei vaan Stiimissä on parempi versio kun xboxilla tai windows storessa.
 
Joku oli laskeskellut Palworldin Twitter-päivityksen pohjalta, että noin 84 % sen hetken pelaajista oli Steamissa ja loput Xbox / Gamepass-puolella. Varmasti joku on tuota versiota käyttänyt demon asemasta, mutta tuo jakauma on kyllä varsin epätasainen suurempaan kuvaan. Tällä tuntuisi olevan todella erikoinen noste nimenomaisesti PC-puolella. Kiinnostaisi tietää, että miten tuo myynti/pelaajat jakautuu maantieteellisesti, että onko tämä jossain päin maailmaa (Japani?) erityisesti raketoinut.
Siellä taisi olla silloin jonkun häiriötiedotteen aikaan miljoona pelaajaa Steamissa ja 300k pelaajaa Xboxilla/Game Passissa. Luku on toki kallellaan Steamiin, mutta 300k yhtäaikaista pelaajaa Xboxilla/Game Passilla early access -peliin on ihan pätevä numero sekin.
 
Nyt saattaa olla että vanhahko Xbox One X jo vähän yskii myös. Toki keskeneräisen pelin kanssa tosi yksilöllistä, mutta ei minulla ole Xbox Series X:llä tällaisia tekstuurin latausongelmia tai hahmon käsien vartalosta läpimenemistä.
Totta tuo. Uskon kanssa että Xbox One X ei vaan jaksa pyörittää kunnolla. Mutta silti hauskaa pelailla. :D
 
Juu, sitä ei voi kieltää. Melkoinen on tuo suhdeluku kuitenkin. Jos Microsoftilla ei nyt vastuuhenkilöt ole unessa tai jonkin sairauskohtauksen vallassa, niin todennäköisestihän tästä tulee yksinoikeus ja nuo määrät alkavat kasvamaan.
Kehittäjän edellinen peli Craftopia on myös Xbox konsoliyksinoikeus, mutta paha sanoa oliko siinäkään mitään muuta takana kuin se että Xboxilla saa julkaista pelejä early accessiin. Näin ollen niin se kuin tämä Palworld ovat kuin vahingossa konsoliyksinoikeuksia ilman että siinä Microsoftin tarvitsee sen enempää tehdä.

Mitä tulee tuohon suhdelukuun, niin voisin kuvitella, että Steamia selvästi pienemmän pelaajakannan Xboxin/Game Passin/Microsoft Storen, 300k yhtäaikaista pelaajaa on ihan hyvä luku. Sitten kun Microsoftin pelatuimpien pelien tilastot päivittyvät, niin nähdään vertailua muihin Xbox peleihin, joka antaa minusta enemmän suuntaa siihen kuinka suosittu Palworld on Xboxilla/Game Passissa.

Kun puhutaan tämänkaltaisesta menestyksestä, niin voihan sille versio 1.0:lle neuvotella jonkun yksinoikeuden, mutta toisaalta kuinka monen vuoden päässä versio 1.0:n julkaisu sitten on? Craftopia on edelleen kolmen ja puolen vuoden jälkeen early accessissa, joten hirveen kiireelliseltä ei vaikuta.
 
Minä olen ymmärtänyt, että lähinnä tuo Early access-politiikka on se syy, miksi tämä on Xboxilla.
Niin, kuten sanoinkin, niin tämä se syy varmaan on.
Ja tosiaan tuo Craftopia on hyvä esimerkki tämän pelintekijän vauhdista siirtää pelejä "valmiiksi" saakka. Myyntilukujen valossa Palworld on kuitenkin ihan eri maata kuin tuo ja juuri se Pokémon olematta sellainen. Tässä olisi siis käytännössä tarjottimella peli, joka saattaisi ihan oikeasti niitä konsoleita liikuttaa. Sen vuoksi ihmettelisin, jos tätä ei jotenkin oteta tiukemmin haltuun.
Voihan se olla, että kannattaa yksinoikeutta tarjota, mutta kun samaan aikaan peli on niin iso menestys, niin eihän kehittäjällä ole enää tässä vaiheessa kauheasti syytä lähteä sellaiseen kelkkaan. Ei muuten kuin siinä mielessä, jos ei alunperinkään ollut tarkoitus tehdä pleikkariversiota tai jos sen tekeminen jostain syystä olisi ison rahallisen panostuksen takana. Näissä tapauksissa tietysti shekkiä kouraan Microsoftin suunnalta.

Mutta edelleen, jos peli ei ole tulossa valmiiksi pitkään aikaan, niin tämä pysyy konsoliyksinoikeutena joka tapauksessa. Kuinka iso intressi Microsoftilla on sellaista peliä erikseen lähteä sopimaan ja tunkemaan sinne rahaa ja taas kuinka isolla kiireellä kehittäjä pyrkii samaan julkaisuversion ulos.
 
Itse järkeilen tämä niin, että kun nyt osuttiin tällaiseen kultasuoneen, niin tekijöillä on kiire saada tämä mahdollisimman monelle alustalle tarjolle. Vaikka sitten päivittämällä peli ainakin näennäisen valmiiksi. Mutta tämä tosiaan vain tällaista arvelua, sen näkee sitten. Minua tämä ei pelinä kiinnosta, mutta ilmiönä kylläkin.
Tavallaan joo, mutta ei kaikkien muidenkaan samantyyppisten yllätysmenestyjien kanssa ole näin tehty. Ei edes silloin, kun on julkaistu suoraan se oikea julkaisuversio. Tässä kun pitää työstää vielä tätä early accessia olemassa olevillakin alustoilla. Jos tietäisi enemmän pelin kehityksestä, niin ehkä tietäisi mitä se vaatii kun aletaan tekemään peliä uudelle alustalle tai minkälaista jatkuvaa työtä tällainen early accessin kanssa työskentely on.

Oli miten oli, niin Palworld on kyllä aikamoinen ilmiö, jonka seuraaminen on vähintäänkin mielenkiintoista ja kun itse pelikin on konseptiltaan vähintäänkin kutkuttava, niin mikäs tässä pelaillessa ja ihmetellessä. :)

Ennätykset muuten paukkuvat jälleen. Nyt Steamin yhtäaikaisten pelaajien lukema on yli 1,4 miljoonaa. Lisäksi positiivisten arvioiden määrä tuntuu kasvavan myös. Eiköhän se puolitoista miljoonaa mene rikki ja jos varovaisten arvioiden mukaan Xboxilla/Game Pasilla pelaa edes se 300k, niin lähellä ollaan kahden miljoonan yhtäaikaisen pelaajan rajaa.

1705927787736.png
 
Viimeksi muokattu:
Sehän ei ole paha asia, jos peli menestyy julkaisussa.

Ei ole ei, itselleni on ainakin ainoastaan hienoa nähdä studioiden menestyvän ja niin se on tälläkin kertaa. Ja näin se on, vaikka peli ei itseäni edes kiinnostaisi.

FOMOlla muutenkin tarkoitin tässä kohtaa tätä ilmiötä ylipäätään, eli kun jakelukanavat on ketteriä (digitaaliset kauppapaikat) ja pelaajien tunnelmat positiivisia, niin näitä itse itseään ruokkivia yllättäviä villityksiä pääsee syntymään. Kaikki haluavat päästä tuoreeltaan kokemaan, mistä tässä on kyse. Ja tämä on siis mielestäni ihan positiivinen ilmiö tässä muodossaan.
 
Vau perehdyin asiaan vähän enemmän ja näitä kopiointi syytteitä peliä kohtaan on ollut yli vuoden verran jo, eli ei mitään uutta. Pitää sekin muistaa että Pokemon itse kopio rankasti Dragon Questista.
 
Ylös Bottom