Vaikkakin Xbox Live tosiaan vaatii luottokortin, on siinäkin hyvät puolensa. Esimerkiksi pelaajat jotka Liven hankkivat, todellakin haluavat sen, koska joutuvat sen saadakseen tekemään hieman töitä. Myös pelaajakunnan keski-ikä pysyy korkeampana ja pelaajien käytös asiallisempana. Faktahan on kuitenkin, vaikka en ikärasismia tuekaan, että nuoremmat pelaajat aiheuttavat eniten närää moninpeleissä. Tämä tieto perustuu omiin kokemuksiini.
Liven alkuaikoina (kevät 2003) kaikki suomalaiset pelaajat olivat asiallisia eikä p33loja ollut yhtään. Tämä johtui siitä, että Liven hankkimisen eteen joutui tekemään hieman töitä (tilaaminen ulkomailta, luottokortti). Kun Live julkaistiin Suomessa virallisesti (syksy 2003) niin linjoille alkoi ilmestyä pelaajia, jotka eivät osanneet käyttäytyä (muutamia). Tämä johtui siitä, että Liven hankkiminen oli huomattavasti helpompaa kuin alkuaikoina. Onneksi viidakkorummun avulla useimmat asiattomat pelaajat oppivat käyttäytymään, mutta jotkut saivat pitkäaikaisen leiman otsaansa. Tässä esimerkkitapauksessa tulee esille juurikin koko Gamertagin toiminta-ajatus. Kun et voi vaihtaa nimeäsi (paitsi ostamalla uuden Starter Kitin) niin maine (toivottavasti positiivinen) seuraa perässäsi. Luottokorteista vielä sen verran, että Amerikassahan on mahdollisuus maksuaikakortilla ostaa Live-peliaikaa, mutta ikävä kyllä korttien tulo Eurooppaan taitaa olla kaukainen haave.
Itseäni ei harmita yhtään Microsoftin tiukka linja Liven suhteen. Se ehkä hieman vähentää vapautta, mutta asettaa samalla Liveä tukeville peleille korkeat standardit, jotka pitävät pelien nettikoodin laadukkaana ja täten pelaajat tyytyväisinä. Live-pelin ostava tietää saavansa laadukkaan ja toimivan moninpelikokemuksen. Ei se omien kenttien/temppujen jakaminen ole tärkein asia moninpeleissä jos muu systeemi on kilpailijan vastaavaan verrattuna kehno. Liven kehittäminen on myös koko ajan käynnissä ja PS2 Online jää siinäkin auttamatta jälkeen koko ajan. Viimeisin uudistus esim.
Xbox Live Alerts -palvelu oli mahtava uudistus ja antaa PC:n ja Xbox Liven välille uuden yhteyden. Myös Liven tuleva 3.0 päivitys tulee rokkaamaan, kunhan sitä tukevia pelejä julkaistaan syksyn aikana.
Haluaisin vielä kuulla PS2 pelaajien perusteluja siitä miten PS2 Online -palvelu ja -pelit ovat parempia kuin Xboxin vastaavat. Onko syynä mahdollisesti se, että peleissä on useimmiten maksimipelaajamäärät pienempiä? Vai se kun kaikki pelit eivät tue äänikommunikaatiota? Frendilistan/Gamertaginkin voisi ehkä mainita? Entä ladatun sisällön puuttuminen PS2-peleistä, vaikuttaako se asiaan? Nettikoodista en osaa sanoa kuin Liven puolesta, mutta normaaleilla laajakaistayhteyksillä näyttää homma toimivan lagittomasti äänikommunikaation kanssa. Pakko myös mainita jos joku on sitä mieltä, että PS2 Online pelejä on enemmän verrattuna Xboxin vastaaviin niin pistetään tähän
linkki listalle, josta löytyvät Xbox Liveä tukevat pelit. Listassa näkyy tosin myös muutama tuleva peli sekä pelejä jotka tukevat Liveä "vain" ladattavan sisällön merkeissä, mutta ymmärtääkseni PS2 Onlinea tukevien pelien lista on paljon lyhyempi? Laitetaan tähän vielä pieni ajatus, siitä jos GT4 jääkin
Forzan alle.
[edit] Lisäys ja muokkaus