Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan PingKing
Lisätään nyt vielä sen verran että Xbox Liven hankintaan ei tarvita välttämättä luottokorttia, Visa Electron riittää mainiosti. Kyseisen kortin saa jokainen 15-vuotta täyttänyt, ja nuorempikin, jos on huoltajien suostumus. Ensimmäinen vuosi on maksettu jo samalla kun aloituspakkaus on ostettu, vuositilausta voi jatkaa ostamalla uuden pakkauksen ja syöttämällä siinä mukana tulevan sarjanumeron. Ne jotka itkevät Liven maksullisuutta, niin voin vain sanoa että palvelu on sen verran hyvin toteutettu ja hyväksi havaittu, että siitä maksaa mielellään. Microsoft on käyttänyt Xbox Liven suunnitteluun pienen omaisuuden, joten pieni korvaus tästä on mielestäni täysin hyväksyttyä. Asiakastyytyväisyys on tutkimusten mukaan Xbox Liven kohdalla yli 95%, joka kertoo aika paljon kuinka hyvästä tuotteesta on kysymys. Itse pelasin useamman vuoden PC:llä verkossa ennen Xbox Liveä, ja siellä pelin seassa chattailu oli valitettavasti pelkkää f*uck sanan toistoa ja spämmäämistä. Erilaiset glitsarit ja hakkerit siihen vielä mukaan. PC-puolella waretus on jokapäiväistä, eikä pelaamisesta haluta maksaa penniäkään. Puhekommunikoinnin hyvänä puolena voidaan myös pitää sitä että kiroilun ja häiriköinnin kynnys on huomattavasti korkeampi.

Samaa mieltä. Ja onhan Voice Communication helpompaa ja nopeampaa kuin kirjoittaminen. Live tuntuu todella hyvältä systeemiltä ja niinkuin sanoin kallistun enemmän Liven suuntaan kuin PS2 Onlinen. Silti Livessä minua vaivaavat muutamat asiat, joista valittaminen on ihan oikeutettua. Niin, kukaan ei ole sanonut tuosta THUG jutusta vielä yhtään mitään...
 
En usko THUG-juttuun. Samaan paikkaan kun kerättäisiin kaikki kentät ja muut härpäkkeet, niin tuskinpa mitään ongelmaa tulisi. Paitsi lähinnä siitä, että kentät ja muut härpäkkeet veisivät loppujen lopuksi aivan julmetut määrät tilaa.
 
No minä itse pelaan netissä PS2:lla, koska minulla ei ole XBOXia. Eikä varmaankaan tule olemaankaan. Paitsi jos taivaasta tippuu tai maasta pulpahtaa tai jos joku minulle semmoisen ostaa.
PS2 riittää minulle mainiosti. Ja onhan PS2:lle tulossa joukko mahtavia nettipelejä...
 
Re: Vähän jotain satunnaista...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Rife
Sitten kysymys vielä.. pystyykö ps2 online pitämään statseja tallessa jossain ja pitääkö pelintekijöiden maksaa servereistä vai pitävätkö pelaajat niitä itse yllä?
Kyllähän ne statsit PlayStation Netissäkin tallessa pysyvät, jos peli vain sellaisia kerää. Käsittääkseni jotkut pelit tallentavat ne servereille ja toiset muistikortille (ainakin NFSU tallentelee nettipelissäkin jotain kortille).
Sonyllahan on nettipeleilleen omat serverinsä ja muilla pelifirmoilla omilleen omansa.
Xbox Livessähän pelifirmat maksavat Microsoftille palvelun pyörittämisestä ja tämä taisi olla suurin kiistakapula EA/MS-tappelussa.

Ja Gothamia ja Gran Turismoa on mielestäni turha vertailla, kun toinen on melkoisen puhdasta arcadea ja toinen edes yrittää simuloida auton käyttäytymistä. Forza on tosiaan taas yksi tuleva peli, jonka vuoksi voisin harkita Xboxin ostoa. Tähän mennessä odottamani pelit ovat olleet ilmestyessään pettymyksiä.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Kun tuossa aikaisemmin puhuitte Ps2 tehoista niin tässä olisi hiukan faktaa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Ensimmäinen on aina X-boxin, toinen Ps2, ja kolmas Gc.

Vertailu XBox vs. Playstation 2 vs. GameCube
Ominaisuus
XBox
Playstation 2
GameCube
CPU 733 MHz 294 MHz 485 MHz IBM Power PC "Gekko"
Grafiikka suoritin 233 MHz kustomoitu piiri, joka perustuu Geforce 3 tekniikkaan parannetuilla ominaisuuksilla. 147 MHz 162 MHz "Flipper"
Muisti
64 Mt
32 Mt
40 Mt

Muistin siirtokyky
6.4 Gt/s
3.2 Gt/s
2.6 Gt/s

Polygoni suorituskyky
150 Milj./s
66 Milj./s
6-12 Milj./s

Yhtäaikaisia tekstuureita
4
1
8

Pakatut tekstuurit
Kyllä (6:1)
Ei
Kyllä (6:1)

Tallennusmedia
2-5x DVD
8Gt kovalevy
8Mt muistikortti
4x DVD
8Mt muistikortti
Optinen 1.5Gt levy
muistikortti

I/O
Peliohjaimet 4kpl
Lähiverkko (10/100Mt)
Peliohjaimet 2kpl
USB 2kpl
IEEE1394 i.LINK
Peliohjaimet 4kpl
Nopea sarjaportti 2kpl
Nopea rinnakkaisportti

Yhtäaikaisia ääniä (ääni kanavia)
256
48
64

Laitepohjainen 3D äänituki
Kyllä (64 3D kanavaa)
Ei
Kyllä

MIDI+DLS tuki
Kyllä
Kyllä
Ei

Laitepohjainen äänen filtterointi ja ekvalisaattori
Kyllä
Ei
?

Laajakaista
Kyllä
Kyllä (lisävaruste)
Kyllä (lisävaruste)

DVD elokuvien katselu
Kyllä (lisävaruste)
Kyllä
Ei

HDTV Elokuva tuki
Ei
Kyllä
Ei

HDTV Peli tuki
Kyllä
Ei
Ei

Suurin mahdollinen kuvatarkkuus
1920x1080
640x480
640x480

Suurin mahdollinen kuvatarkkuus (2 x 32bpp frame bufferi + Z bufferi)
1920x1080
640x480
640x480
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Tuli hiukan sekava mutta koettakaa selvittää. :eek:
 
Vastaus: Re: Vähän jotain satunnaista...

Gefilus A muistutti ketjun olemassaolosta...

Oliver sanoi:
Forza on tosiaan taas yksi tuleva peli, jonka vuoksi voisin harkita Xboxin ostoa. Tähän mennessä odottamani pelit ovat olleet ilmestyessään pettymyksiä.
Eli ei tarvitse Forza Motorsportiakaan odotella, kun selvisi, ettei autoja pääse itse säätämään (uusin Pelit). :(
 
Vastaus: Re: Vähän jotain satunnaista...

Oliver sanoi:
Gefilus A muistutti ketjun olemassaolosta...

Eli ei tarvitse Forza Motorsportiakaan odotella, kun selvisi, ettei autoja pääse itse säätämään (uusin Pelit). :(

Minun kannaltani tuo virityspakettien osto voipi olla jopa parempi juttu kuin yksityiskohtainen säätäminen, mutta makunsa kullakin. Huolestuttavaa on kuitenkin se, että tämäkin peli pyörii vain 30 ruutua sekunnissa. Microsoftin tutkimukset asiasta ovat naurettavia, kun he vieläkin itsepintaisesti jaksavat väittää, että suurin osa pelaajista ei huomaa eroa 30 ja 60 ruudun välillä. Tuskin kukaan voi olla niin puusilmä, että eroa ei huomaisi, mutta vähemmän pelanneet eivät välttämättä ymmärrä sitä, mistä erilainen tuntuma johtuu. Onhan se tietysti mukavaa, jos ruudunpäivityksen uhraamisella saadaan tarkempi fysiikanmallinnus, mutta minusta tuo kuulostaa selittelyltä, kun Xboxista ei saadakaan enempää irti (vaikka kyllä tuossakin taas on pistetty pelillisesti täysin turhia ja ulkonäköön vain marginaalisesti vaikuttavia tehosteita kehiin). Ja sitä paitsi minä haluan tarkan fysiikanmallinnuksen sekä sulavan ruudunpäivityksen. Ei mitään kompromisseja, optimoikaa se! :D

Tuossa aiemmin kun esiteltiin eri laitteiden nimellisiä tehoja, niin on pakko sanoa, että ne voi vetää pytystä alas. Ne eivät kerro mitään laitteen todellisesta suorituskyvystä. Xbox ei mitenkään pysty 150 miljoonaan polygoniin sekunnissa. Se on teoriassakin mahdotonta saati käytännössä. Kaikkien nykypelien polygonimäärät pyörivät arviolta siinä 10-20 miljoonassa polygonissa per sekunti. Joidenkin mukaan PS2 pystyisi tällä saralla parhaimpaan suoritukseen, mutta se vaatisi teksturoinnin monimutkaisuuden uhraamista. Tätä tehdään esimerkiksi Jak- ja Ratchet-peleissä, joissa osa polygoneista on täysin ilman tekstuureja (pelkkä väri).
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

gefilus A sanoi:
Kun tuossa aikaisemmin puhuitte Ps2 tehoista niin tässä olisi hiukan faktaa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Ensimmäinen on aina X-boxin, toinen Ps2, ja kolmas Gc.

Vertailu XBox vs. Playstation 2 vs. GameCube
Ominaisuus
XBox
Playstation 2
GameCube
CPU 733 MHz 294 MHz 485 MHz IBM Power PC "Gekko"
Grafiikka suoritin 233 MHz kustomoitu piiri, joka perustuu Geforce 3 tekniikkaan parannetuilla ominaisuuksilla. 147 MHz 162 MHz "Flipper"
Muisti
64 Mt
32 Mt
40 Mt

Muistin siirtokyky
6.4 Gt/s
3.2 Gt/s
2.6 Gt/s

Muistin koon ja siirtonopeuden lisäksi eroja näyttäisi olevan muistin viiveessä. Xboxin muisti on DDR-SDRAM -tyyppistä, ja PS2 käyttää Rambus-muistia.

Gamecubessa on 24 Mt SRAM-muistia, jonka viive on erittäin pieni ja siirtonopeus tuo mainittu 2,6 Gt/s. Lisäksi on 16 Mt hitaampaa DRAM-muistia. Gamecubessa on myös pieni näytönohjainpiiriin integroitu välimuisti, jonka nopeus on 10,4 Gt/s ja viive pieni.

Gamecuben tiedot on lainattu osoitteesta
http://www.consoleinfo.co.uk/gamecube.html

PS2:ssakin näyttäisi olevan lisänä nopeaa grafiikkavälimuistia
(http://www.2002.arspentia.org/tw/ps2/memory).

XBoxissa ei ole nopeita välimuisteja, vaan kaikkeen käytetään yhtä 64 Mt:n muistia (http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1152631,00.asp).

Loppujen lopuksi millään näillä numeroilla ei ole väliä, vaan pelit ratkaisevat. Vanha totuus, joka on varmaan kuultu pari kertaa :)
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Déjà vu. Ihan kuin tuosta tekniikasta oltaisiin tapeltu ennenkin... hmm... ?!?!?... Oletko se sinä Hifi_mies?

Käsittääkseni tuo aihe on koluttu jo aika tyhjiin joten olisiko aika siirtyä eteenpäin. (Eipä kyllä tule mieleen aihetta josta ei olisi jo tapeltu :D)
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Slaisser sanoi:
Déjà vu. Ihan kuin tuosta tekniikasta oltaisiin tapeltu ennenkin... hmm... ?!?!?... Oletko se sinä Hifi_mies?

Käsittääkseni tuo aihe on koluttu jo aika tyhjiin joten olisiko aika siirtyä eteenpäin. (Eipä kyllä tule mieleen aihetta josta ei olisi jo tapeltu :D)

Varsinkin kun ollaan jo tultu oikeaan pisteeseen tuossa väittelyssä. Tehoista väittely on vielä loppujen lopuksi aivan turhaa hommaa ja menetettyä aikaa. Vertaillaan mielummin pelejä ja niiden grafiikkaa jne. Sitä ei ollakaan vielä tehty... Vähään aikaan.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Käytännössä kaikki koneet pystyvät jota kuinkin samanlaiseen efutukseen. Toki Xboxin teho antaa peleille mahdollisuuksia, mutta kuten Shigeru Miamoto totesi, voidaan nykykonsoleilla tehdä jo kaikki oleellinen.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Knight sanoi:
Käytännössä kaikki koneet pystyvät jota kuinkin samanlaiseen efutukseen. Toki Xboxin teho antaa peleille mahdollisuuksia, mutta kuten Shigeru Miamoto totesi, voidaan nykykonsoleilla tehdä jo kaikki oleellinen.

Periaatteessa. Doom3 grafiikka ei ole sinänsä ihmeellistä, kun tietää mistä on luovuttu. Vihollisia ei tule kerralla montaa jne. Tulevaisuuden laitteistolla saadaan ehkä Doom 3:sta parempi grafiikka ja vielä vihollisiakin ruudulle paljon. Fysiikka paranee ja kentät muuttuvat hajoaviksi. Kaikki paranee, mutta periaatteessa kaikki oleellinen on jo tässä.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Ja se kuka väitää, ettei hyvien pelien teko on jotenkin rajoitettua, puhuu paskaa. Isosti.

Ja se kuka noita aiemmin mainittuja lukuja sokeasti tuijottaa, voi sitten miettiä, että mitäköhän käytännön eroa niillä sitten on. Vaikka Xbox kuinka pystyisi puskemaan 1920x1080 resoa, niin paljonko siitä on iloa nykyisillä televisioilla ja tehoila? Jos oikeasti olisi ihmisillä masiinat, millä tuollaisen reson saisi kunnolla oikeuksiinsa, niin ei siinä sulavasti asiat pyöri. Eli käytännössä tuokin on ihan sama kaikilla koneilla.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Knight sanoi:
Ja se kuka väitää, ettei hyvien pelien teko on jotenkin rajoitettua, puhuu paskaa. Isosti.

Ja se kuka noita aiemmin mainittuja lukuja sokeasti tuijottaa, voi sitten miettiä, että mitäköhän käytännön eroa niillä sitten on. Vaikka Xbox kuinka pystyisi puskemaan 1920x1080 resoa, niin paljonko siitä on iloa nykyisillä televisioilla ja tehoila? Jos oikeasti olisi ihmisillä masiinat, millä tuollaisen reson saisi kunnolla oikeuksiinsa, niin ei siinä sulavasti asiat pyöri. Eli käytännössä tuokin on ihan sama kaikilla koneilla.


Niinpä, mutta se onkin vain sellainen "juttu" jota voidaan sitten hehkuttaa. Toivoisin kuitenkin tälläisen ominaisuuden löytyvän jatkossakin jokaisesta koneesta, vaikka sitten ihan varmuuden vuoksi.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Tämä homma muuttuu siten tulevan sukupolven myötä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Knight sanoi:
Ja se kuka väitää, ettei hyvien pelien teko on jotenkin rajoitettua, puhuu paskaa. Isosti.

Totta, luulisin. (Riippuu pelin tyypistä, joissakin ei tarvita paljoa ja toisaalta joissakin mahdollisesti vastaan tulleet rajat voidaan sumentaa loistavalla peli-suunnittelulla.)

Mutta suuremmat konetehot antavat enemmän tilaa temmeltää ja näin suuremmat raamit pelin tekoon. Toisin sanottuna, nykyiselläkin tekniikalla tehdään loistavia pelejä joita ei olisi voinut vanhemmalla toteuttaa.

Mitä Miamoton kommenttiin tulee niin ei voi sanoa kuin huh huh... Tulevia tekniikoita ja niiden suomia mahdollisuuksia on turha aliarvioida. Se että jokin ei ole oleellista nyt (eli on epäoleellista) ei tarkoita sitä ettei siitä voisi tulevaisuudessa tulla tärkeä osa peliä. Esimerkiksi räiskinnöissä on fysiikan mallintamisesta tullut entistä olennaisempi osa peliä ja väittäisin että se on seikka joka ei mitenkään erityisen hyvin onnistu nykykoneilta. Tämän lisäksi parempi tekniikka tuo/voi tuoda mukanaan pelaajan tekoihin aidosti reagoivan ympäristön. Muistan kuinka esim. Duke Nukem 3D:tä mainostettiin sillä että siinä voi kenttien seinät hajota, kuinka kävi, pari ennalta määrättyä kohtaa pystyi ampumaan hajalle, JEE! Tämä on tosin seikka joka varmasti vaikeuttaa pelin suunnittelua, mikä estää pelaajaa juoksemasta suoraan kentän loppuun jos seinät voi ampua hajalle? Miksi etsiä avainta lukittuun oveen kun voi mennä oven vierestä tai läpi?
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Slaisser sanoi:
Totta, luulisin. (Riippuu pelin tyypistä, joissakin ei tarvita paljoa ja toisaalta joissakin mahdollisesti vastaan tulleet rajat voidaan sumentaa loistavalla peli-suunnittelulla.)

Mutta suuremmat konetehot antavat enemmän tilaa temmeltää ja näin suuremmat raamit pelin tekoon. Toisin sanottuna, nykyiselläkin tekniikalla tehdään loistavia pelejä joita ei olisi voinut vanhemmalla toteuttaa.

Mitä Miamoton kommenttiin tulee niin ei voi sanoa kuin huh huh... Tulevia tekniikoita ja niiden suomia mahdollisuuksia on turha aliarvioida. Se että jokin ei ole oleellista nyt (eli on epäoleellista) ei tarkoita sitä ettei siitä voisi tulevaisuudessa tulla tärkeä osa peliä. Esimerkiksi räiskinnöissä on fysiikan mallintamisesta tullut entistä olennaisempi osa peliä ja väittäisin että se on seikka joka ei mitenkään erityisen hyvin onnistu nykykoneilta. Tämän lisäksi parempi tekniikka tuo/voi tuoda mukanaan pelaajan tekoihin aidosti reagoivan ympäristön. Muistan kuinka esim. Duke Nukem 3D:tä mainostettiin sillä että siinä voi kenttien seinät hajota, kuinka kävi, pari ennalta määrättyä kohtaa pystyi ampumaan hajalle, JEE! Tämä on tosin seikka joka varmasti vaikeuttaa pelin suunnittelua, mikä estää pelaajaa juoksemasta suoraan kentän loppuun jos seinät voi ampua hajalle? Miksi etsiä avainta lukittuun oveen kun voi mennä oven vierestä tai läpi?

Avainten etsimisestä on siis luovuttava ja keksittävä uusia ideoita. Paksuimmat seinätkään eivät räjähdä rikki ihan helposti. Sitä paitsi, seinän takana ei ole pakko olla toinen huone/käytävä. Eikös Red Factionissakin pystynyt rikkomaan seiniä?
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Slaisser sanoi:
Mitä Miamoton kommenttiin tulee niin ei voi sanoa kuin huh huh... Tulevia tekniikoita ja niiden suomia mahdollisuuksia on turha aliarvioida. Se että jokin ei ole oleellista nyt (eli on epäoleellista) ei tarkoita sitä ettei siitä voisi tulevaisuudessa tulla tärkeä osa peliä. Esimerkiksi räiskinnöissä on fysiikan mallintamisesta tullut entistä olennaisempi osa peliä ja väittäisin että se on seikka joka ei mitenkään erityisen hyvin onnistu nykykoneilta. Tämän lisäksi parempi tekniikka tuo/voi tuoda mukanaan pelaajan tekoihin aidosti reagoivan ympäristön. Muistan kuinka esim. Duke Nukem 3D:tä mainostettiin sillä että siinä voi kenttien seinät hajota, kuinka kävi, pari ennalta määrättyä kohtaa pystyi ampumaan hajalle, JEE! Tämä on tosin seikka joka varmasti vaikeuttaa pelin suunnittelua, mikä estää pelaajaa juoksemasta suoraan kentän loppuun jos seinät voi ampua hajalle? Miksi etsiä avainta lukittuun oveen kun voi mennä oven vierestä tai läpi?

Siis ei hän noita uusia tekniikoita vähätelyt tai mitään. Sanoi vain niin kuin asiat on, että ei ne uudet tekniikat mitenkään automaattisesti tuo parempia pelejä, vaan niihin täytyy edelleen panostaa.
 
Ylös Bottom