Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-ajosimulaattorit (iRacing, rFactor, Live for Speed jne.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja slottef
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PC-ajosimulaattorit (iRacing, rFactor, Live for Speed jne.)

Tehdäänpä monologista dialogi, eli jotain näkemyksiä ketjun asiaan täältäkin.

PC-puoli on ajosimulaattoreista pitäville melko maukas paketti, koska genre ei selvästi nojaa mihinkään yksittäiseen tuotteeseen tai tuotesarjaan, ja ajan tasalla olevia julkaisuja on lähes aina saatavilla. Interwebs-rata-ajoa ajatellen on ainakin kourallinen simuja (iR, rF, LFS, NetKar Pro, Simbin-iteraatiot) joissa hyvän ajoseuran löytäminen onnistuu. Koska kaikki näistä ovat ajonsa puolesta nautittavia kokemuksia (tosin NKPro on jäänyt kokeilematta), on mielestäni vaikea valita "väärin" tässä asiassa. Kääntöpuoli useamman simun harrastamisessa on se, että siinä missä yksi tuote loistaa tietyssä ominaisuudessa, tuntuu saman ominaisuuden puute nihkeämmältä toisessa tuotteessa.

iR:n olen vasta joitakin viikkoja sitten aloittanut, joten mitään hirvittävän syvällistä en pysty siitä kommentoimaan. Korkeasta hinnasta puhuttaessa pitää varmaan sanoa, että rahallinen kulutus aiheutuu enemmän (jatkuvasti lisääntyvien) lisäratojen ja -autojen hankinnasta, eikä niinkään kuukausimaksusta. Useat ajosimuarrastajat ovat kuitenkin hankkineet PC:nsä / konsolinsa lisäksi muuta kalustoa (G25/vast. + rigi tai ständi, tai jopa erikoisempia, jäätävän kalliita palikoita kuten Frex), joten itse tuotteeseen investointi ei minusta ole näihin verrattuna kovinkaan merkittävä. Ajaminen iR:ssä on kuitenkin hyvinkin tarkkaa ja palkitsevaa puuhaa, ja epäilenpä että se tulee viipymään kompuutterini uumenissa vielä pitkään.

Niinhän se on että simuilu muuttuu helposti aika hintavaksikin jos niin haluaa.. iRacingin suurin kynnys miksi en enää ole juuri ajanut on lähinnä se ajankäyttövaatimus että pärjäilee. On ollut paljon enempi sellainen casual meininki viimeaikoina.. eli olen ajanut paria liigaa puolivakituisesti peleillä joissa en tarvitse treeniä vaan pieni hetki säätöjen tekemiseen riittää (rCraptor, GTL, Race On). Simuilu on juuri niin kallis tai halpa harrastus alkuhankintojen jälkeen kuin haluaa.. pienelläkin pärjää mutta toki sijoittamalla rahaa siitä saa enempi irtikin. Periaattessa simun voi tavallaan valita väärinkin.. Kaikilla on ne omat suosikit ja väkisinkin jotkut simut jää pienemmälle.. tosin ajan myötähän ne sieltä löytyy sitten, ja kun tosissaan simuiluun innostuu niin pakkohan sitä on vähän kaikkea kokeillakkin. Hienointahan on se, että ei ole hirveän montaa vuotta kun ei juuri ollut valinnanvaraa.. nykyään riittää kunnolla vaihtoehtoja!
:)

Niin ja jos jotakuta vielä kiinnosti, millaisia nämä "jäätävän kallit palikat" ovat, on seuraavassa mielestäni mukava esittelyvideo:

YouTube - FREX Lotus79 Silverstone

Kivan näköinen "lelu". Mutta pisti heti silmään, että eikö tuo toteutus ole vähän outo, kun penkki heiluu mutta ratti ei. Luulisi tulevan hiukan irtonainen fiilis ratin ja penkin suhteen, eikä tuo nyt ollenkaan vastaa sitä illuusiota mitä haetaan oikeasta autosta. Kyllä se koko koppi heiluu, eikä pelkästään penkki. Ei sillä, ottaisin ilomielin tuollaisenkin setin. Mutta jos pistetään noin älyttömästi rahaa laitteisiin kiinni, niin luulisi tuollaiseenkin asiaan kiinnitettävän huomiota.

Noniin, on aika taas mainostaa.

Trellet kesäcup alkaa tänään. Koko kausi lähetään suorana selostuksen ja kommentaattorin kera. Alustana rfactor, joten kuvassa on myös enemmän grafiikkaa kuin iracing striimeissä. Startti on n. klo 21 ja kisa kerkiää loppua sopivasti ennen Sonyn pressitilaisuutta. Erikseen pitää mainita vielä huippuselostajasta joka on palannut välivuoden jälkeen takaisin koppiin.

Täältä siis: Fullgrid.fi - Suomalaisten simuliigojen keskuspaikka

Vieläkö joku täällä pärrää rFactorilla? Olisi mukava ottaa verkon puolella muutama kilpailu hieman isommalla porukalla.

Kivan näköinen "lelu". Mutta pisti heti silmään, että eikö tuo toteutus ole vähän outo, kun penkki heiluu mutta ratti ei. Luulisi tulevan hiukan irtonainen fiilis ratin ja penkin suhteen, eikä tuo nyt ollenkaan vastaa sitä illuusiota mitä haetaan oikeasta autosta. Kyllä se koko koppi heiluu, eikä pelkästään penkki. Ei sillä, ottaisin ilomielin tuollaisenkin setin. Mutta jos pistetään noin älyttömästi rahaa laitteisiin kiinni, niin luulisi tuollaiseenkin asiaan kiinnitettävän huomiota.

Toi on kyl aika jännä kun ajoasento muuttuu kokoajan, eli käsien ja jalkojen etäisyys polkimiin ja rattiin

Alkaa kyllä olemaan aika puhki ajettu peli, mutta voisihan sitä kfin porukalla ajella vielä. Itsenikin ilmoitin erääseen suomalaiseen sarjaan vielä syksyksi, mutta sen jälkeen pidän varmaan taukoa.

Njoo, voipi olla että GT5/Forza3 jää meikäläisen osalta kauppaan tällä hetkellä. Rupesi pc-simut kiinnostamaan sen takia kun minulla on pelikelpoinen pc, hyvät muistot gp3:sesta ja satuin näkemään tämän videon juutuubissa katsellessani videoita forzasta:
[video=youtube;tqUo3rxaXT4]http://www.youtube.com/watch?v=tqUo3rxaXT4[/video]

Mikäs tämän ketjun simuista sopisi parhaiten meikäläiselle, joka tykkää ajella aika paljon offlinessa. Onko jossain uramoodia tai vastaavaa? Rattia jo katselin, mutta ehdotuksia otan tietty vastaan niistä rateista joita pelaajat ovat hyväksi havainneet :) Itse olen hiukan kallellaan tuohon rFactoriin tällä hetkellä.

Joo, nyt on Rfactor hommattu ja onhan tuo ihan pirun hyvä. Olen nyt lataillut muutamia automodeja (Lexus IS-F. BMW M3, Supra MKIV ja AE86) jotka on kaikki todella hyvin toteutettu. Seuraavaksi jotain formuloita pitää kattella, kuten myös ehkä Clio-cup kilpureita. Autoissa on tosi isoja eroja mitä ajotuntumiin tulee. Äänet on ollut noissa kaikissa todellakin kohdillaan :D

Vielä pitäisi nettipelien maailmaan eksyä, mutta onpa aikamoinen kynnys siihen hommaan :eek:

Jos et huomannu ni jätin sulle profiiliviestin kun sun privaloota oli täynnä :)
Ei kannata epäröidä mennä nettiin pelailemaan, varmasti avuliasta väkeä löytyy mistä
tahansa linkistä minkä sulle heitin, ja paras tapa oppia kisaamaan kunnolla on ajella muitten kanssa.

Herrasmiesliigan toinen kausi alkaa ensi viikon torstaina - Liiga hakee uusia kuljettajia!

herrasmiesliiga2.jpg

Mikä on herrasmiesliiga?

Herrasmiesliiga on netissä pyörivä ajosimulaatiosarja, jossa suomalaiset kuskit ottavat mittaa toisistaan kuka sitten mitenkin tosissaan. Kilpailut ajetaan simumaiseen ajokokemukseen pyrkivällä rFactor-pelillä. Sarjamme nimi ei ole aivan sattumalta valittu, vaan takana on ajatus liigastamme rehtien, herrasmiesmäisesti ajavien kuskien yhteisönä ja liigana. Herrasmiesmäinen ajaminen onkin ainut vaatimuksemme uusilta kuskeilta. Kilpaa saa ja tulee ajaa kovaa, mutta rehdisti!

Mikä on rFactor?

rFactor on PC:n simulaatioon pyrkivä ajopeli. Rfactor on tunnettu laajasta modikulttuuristaan ja siihen onkin tarjolla melkeinpä tuhansia modeja ja ratoja.

Millä ajetaan?

Modina meillä on tulevalla kaudella DRM Revival 1.1 ja autoina 1970-luvun lopun autopedot BMW M1, Ford Capri, Lancia Beta Monte Carlo, Porsche 935 Turbo ja BMW 320. Moni sarjamme vakio kasvoista pitää tätä modia parhaimpana koskaan ajamanaan, eikä ihme sillä autot ovat tehokkaita, haastavia, mutta silti mukavia ajaa.

Milloin ajetaan?

Kisat pidetään kahden viikon välein torstai-iltaisin kello 19.30 alkaen. Virallisten osakilpailujen välissä olevalla viikolla pidämme epävirallisia kisoja erikseen äänestettävillä modeilla ja radoilla, joten ajettavaa riittää joka viikolle. Ensimmäinen osakilpailu ajetaan ensi viikon torstaina (3.11) Belgian legendaarisella Spa-Francorchampsin moottoriradalla.

Kilpailukalenterimme (tässä vaiheessa alustava)

3.11 Spa

10.11 epävirallinen kisa
17.11 Interlagos
24.11 epävirallinen kisa
1.12 Österreichring
8.12 epävirallinen kisa
15.12 Kyalami (iltakisa)
22.12 epävirallinen kisa
Vuoden vaihteen tauko
5.1 Sachsenring -67
12.1 epävirallinen kisa
19.1 Laguna Seca (iltakisa)
26.1 epävirallinen kisa
2.2 Le Mans 24h (erikoiskisa: 24h kisa, oikeaa aikaa 2h)

Säännöt?

Kisapäivä alkaa 19.30 puolen tunnin mittaisella harjoituksella. Sen jälkeen pidetään 20 minuutin aika-ajot, jolla määritetään lähtöruudukko tunnin kestävään kisaan. Kauden erikoisuutena on sääntö, jonka mukaan kuskien tulee ajaa kaikilla viidellä autolla vähintään yhdessä virallisessa kisassa kauden aikana. Tämä tuo ripauksen taktista aspektia kauteen - kannattaa esimerkiksi miettiä millä autolla ajaisi minkäkin kisan. Ajoavuista meillä on käytössä automaattikytkin, joten kytkinpoljin ja kytkimen manuaalinen käyttäminen ei ole pakollista sarjassamme.

Miten voin liittyä sarjaan/kauteen?

1) Tarvitset rFactor-pelin (pelin kotisivuilta sopuhintaan).
2) Rekisteröidy foorumillemme.
3) Ilmoittaudu kauteen ilmoittautumisketjussa.
4) Siinäpä se!

Tässä kaikki tiivistettynä. Kuten sanoin, sarjaamme saa liittyä kuka vain ja se on helppoa. Otamme kaikki uudet kuskit ilomielin seuraamme! Tärkeintä on pitää hauskaa!

Linkkejä:

Sarjan foorumin portaali ja etusivu
Kauteen ilmoittautumisketju
IRC-kanavamme (kannattaa käydä ihmettelemässä)

Ajetaan kovaa, mutta rehdisti ja pidetään hauskaa!

HRAIII_Gold.jpg

Osallistu Herrasmiesliigan kevätsarjaan!

Herrasmiehet lyövät taas vajaan kahden viikon päästä veekasit tulille, kun rFactor liiga avaa kevätkautensa Australian Adelaidessa. Tällä kertaa huristellaan Australian V8 Supercars-sarjan autoilla, joilla vauhti, tasainen vääntö ja tiukat kaksinkamppailut ovat taattuja - etenkin kun kaiteet ovat erittäin lähellä. Kausi kestää kuukauden jonka aikana kisataan viidellä eri puisto/katuradalla: kolmesti Australian ja kerran kahden muun Tyynenmeren rantavaltion Singaporen ja Kanadan maaperällä.

Säännöt löydät täältä.

Tärkeimmät kohdat:

- Ensimmäinen kisa 19.4.

- Kilpailuja on viisi ja ne ajetaan viikon välein torstaina kello 19.30-21.15.
- Harjoitukset 30min, aika-ajot 15min, warmup 5min, pitkä kisa 30min ja lyhyt kisa 20min.
- Säädöistä auki ratin kääntösäde, jarrubalanssin säätö ja final gear.

Miten voin liittyä sarjaan/kauteen?

1) Tarvitset rFactor (1)-pelin (rFactor | The Future of Race Simulation).
2) Rekisteröidy foorumillemme.
3) Ilmoittaudu kauteen ilmoittautumisketjussa.
4) Siinäpä se! Sitten vain modia/ratoja lataamaan, varaamaan auto ja 19.4. servulle.

Tässä kaikki tiivistettynä. Sarjaamme voi liittyä kuka vain ja se on helppoa. Otamme kaikki uudet kuskit ilomielin seuraamme! Tärkeintä on pitää hauskaa!

Tarpeellisia linkkejä:

Sarjan foorumin portaali ja etusivu
Kauteen ilmoittautumisketju
IRC-kanavamme (kannattaa käydä ihmettelemässä)

Ajetaan kovaa, mutta rehdisti ja pidetään hauskaa!

ivkausi.jpg

Herrasmiesliigassa torstai-iltoja vietään jatkossa 70-luvun autopetoja taltuttaessa, kun kesäsarja lyödään tulille vajaan kahden viikon kuluttua. DRM Revivalin saatua uuden päivitysversionsa päätimme palata kaudeksi tähän toisella kaudella tutuksi tulleeseen rFactor-simujen kuninkaaseen. Kyseiseen modiin aiemmin törmäämättömälle tiedoksi; kyseessä on tiukka pakkaus mahtavuutta suoraan kilpa-autoilun kulta-ajalta ja kerrottakoon myös toisella kaudella vahvistunut epäilys: pelkästään modin takia gridi täyttyy vaikka kilpailut ajettaisiin keskellä lauantain vastaista yötä. Viihdyttäviä (ja hikisiä) torstai-iltoja luvassa!

Kisakonsepti on kevätkaudelta tuttua settiä. Ensin 15 minuutin aika-ajot, jota seuraa 40 minuutin pitempi kisa ja 20 minuutin sprintti ensimmäisen kisan käännetyssä lähtöjärjestyksessä. Kauden päätteksi eeppisyyttä tarjoilee pelissä vuorokauden kestävä, irl-aikaa kaksituntinen, kestävyyskisa.

Kesällä ei välttämättä samalla tavalla taivu kisoihin kuin ehkä muina aikoina, sitä varten tällä kaudella pisteistä poistetaan jokaisen kuljettajan kaksi huonointa kisaa ja suunnitelmissa olisi pitää myös yksi väliviikko puolessa väliä kautta.

Kilpailukalenteri:
21.6 - Istanbul Park
28.6 - A1-Ring
5.7 - Watkins Glen
12.7 - Monza
-- väliviikko --
26.7 - Silverstone
2.8 - Zandvoort
9.8 - Rouen
16.8 - Fuji (24h/2h)

Kisat ajetaan torstaisin kello 19.00 alkaen.

Säännöt

Ja jos jäi epäselväksi, niin ajetaan tosiaan rFactor (1)-pelillä.

Modin esittelyvideo

Edelliseltä DRM kaudelta pari koostetta:
Herrasmiesliiga - Season 2: Österreichring
Herrasmiesliiga - Season 2: Laguna Seca

Kauteen ilmoittautuminen täällä --> linkki

Tervetuloa mukaan!

Viime kauden kakkosen sanoin: Kyllä simuttaminen on pelaamisen aatelia, ei siitä mihkään pääse. :o Ja nimenomaan ajaminen. :D

Nostetaanpas vanhaa ketjua ylöspäin. :) Mikäli saitin ylläpito ei siitä pahastu?

Olen nyt kiitos vallitsevan poikkeustilanteen ja koronan tutustunut menneen viikon ajan iRacing simulaattoriin.

Ajattelin että "maksa 10 ja kokeile" tarjous tuli Steamissa vastaan niin päätin kokeilla ja nyt jo muutaman päivän perusteella voin sanoa ostavani seuraavat 3kk (33 dollaria) kuukauden kuluttua kun tilaus menee umpeen. Viikon tässä olen Mazda MX5 pikkuautolla ajellut Lime Rockin rataa ympäri.

Kyseessä siis käytännössä enemmän simulaattori kun itse peli. Pelimäisyyttä tässä on just se että jos kisataan niin kisataan ihmisiä vastaan.

Mutta siis olen itsekin ajanut nyt viikossa semmosen 40-100 kierrosta edellä mainittua rataa ympäri. Ihan vain harjoitellut että olisi sitten kisoissa edes jotain palaa. Ajomalli on juuri niin realistinen kun se oikeastaan simulaatiossa voi/pitää olla :D Hakkaa jopa Assetto Corsan 100/0.

Muista peleistä ei kannata puhua samassa lauseessa tämän kanssa.

Karsii tehokkaasti sunnuntai ajelijat pois kun kukaan ei pysty ajamaan viiden minuutin harjoittelulla kilpailukykyisiä aikoja.

2 Kisaa on takana molemmissa sijoitus 7. Kärki ajaa edelleen noin 2 sekuntia kovempaa keskimäärin. mutta en toisaalta ole menettänyt juurikaan sijoituksia kisoissa. Itse olen saanut nyt viikossa omista kierrosajoista pois 5 sekuntia se on paljon. Näissä kahdessa kisassa ei ole tullut yhtään "tahallista" kolaria jotka on muissa peleissä käytännössä sääntönä. Tietty kunnioitus muita kohtaan näkyy kaikilla. Kaks kisaa toki tosi pieni otanta mutta tuollaista "ME" henkeä ei oo muissa ajopeleissä näkyny.

Ainoa harmi tässä iRacingissä on se et kaikki muu tuntuu erittäin Arcadelta kun tätä olet kokeillut.

Keskustelun historiasta päätellen tällä saitilla ei muita pelaajia ole?

Viimeksi muokattu:
Nostetaanpas vanhaa ketjua ylöspäin. :) Mikäli saitin ylläpito ei siitä pahastu?

Olen nyt kiitos vallitsevan poikkeustilanteen ja koronan tutustunut menneen viikon ajan iRacing simulaattoriin.

Ajattelin että "maksa 10 ja kokeile" tarjous tuli Steamissa vastaan niin päätin kokeilla ja nyt jo muutaman päivän perusteella voin sanoa ostavani seuraavat 3kk kuukauden kuluttua kun tilaus menee umpeen. Viikon tässä olen Mazda MX5 pikkuautolla ajellut Lime Rockin rataa ympäri.

Kyseessä siis käytännössä enemmän simulaattori kun itse peli. Pelimäisyyttä tässä on just se että jos kisataan niin kisataan ihmisiä vastaan.

Mutta siis olen itsekin ajanut nyt viikossa semmosen 40-100 kierrosta edellä mainittua rataa ympäri. Ihan vain harjoitellut että olisi sitten kisoissa edes jotain palaa. Ajomalli on juuri niin realistinen kun se oikeastaan simulaatiossa voi/pitää olla :D Hakkaa jopa Assetto Corsan 100/0.

Karsii tehokkaasti sunnuntai ajelijat pois kun kukaan ei pysty ajamaan viiden minuutin harjoittelulla kilpailukykyisiä aikoja.

2 Kisaa on takana molemmissa sijoitus 7. Kärki ajaa edelleen noin 2 sekuntia kovempaa keskimäärin. mutta en toisaalta ole menettänyt juurikaan sijoituksia kisoissa. Itse olen saanut nyt viikossa omista kierrosajoista pois 5 sekuntia se on paljon. Näissä kahdessa kisassa ei ole tullut yhtään "tahallista" kolaria jotka on muissa peleissä käytännössä sääntönä. Tietty kunnioitus muita kohtaan näkyy kaikilla. Kaks kisaa toki tosi pieni otanta mutta tuollaista "ME" henkeä ei oo muissa ajopeleissä näkyny.

Ainoa harmi tässä iRacingissä on se et kaikki muu tuntuu erittäin Arcadelta kun tätä olet kokeillut.

Täältä löytyy yksi!!

Pakko kyllä komppaa tuota sun viestiä että olen täysin samaa mieltä.
Itse nyt ajanut alkuvuodesta lähtien, siirryin Xboxilta PC:lle ja en ole muuta tehnyt kun ajanut Iitä.
Aloitin myös Mazdalla ja nyt kun uusi kausi starttasi niin sen aloitin Skip Barber Formula2000:lla ja on kyllä mahtavaa!!!
Suosittelen ehdottomasti lataamaan Crew Chiefin jos et ole sitä jo tehnyt.
Jos tykkäät I racing:istä keskustella ja yms simuiluun liittyvästä niin liity Fisra:n discord kanavalle

Kerrotko mikä tämä Crew Chief on?

Se on sovellus joka toimii sun varikkotiiminä, laskee bensa määriä yms ja antaa hyödyllistä tietoa radion kautta kun oot radalla
Sitä pystyy muokkaamaan ja räätälöidä mieleiseksi, ihan ehdoton ja en kyllä luopuisi siitä enään

Viimeksi muokattu:

Ajattelin että "maksa 10 ja kokeile" tarjous tuli Steamissa vastaan niin päätin kokeilla ja nyt jo muutaman päivän perusteella voin sanoa ostavani seuraavat 3kk (33 dollaria) kuukauden kuluttua kun tilaus menee umpeen. Viikon tässä olen Mazda MX5 pikkuautolla ajellut Lime Rockin rataa ympäri.

Ajoin iRacingia viimeksi varmaan 5 vuotta sitten, kun oli vielä PC. Onhan se onlinekisaamiseen ihan ykkönen. Silloin pelin saitilla oli ainakin aktiivinen forumi ja Suomi-skene, voi olla vieläkin. Kannattaa kokeilla, myös ovaalia. Lykkyä pyttyyn, se on melkoinen aikakaivo.

Ylös Bottom