Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jona Asih
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

Mutta mietnkä sitten käy, kun netti menee nurin? PC- pelit ainakin henk. koht. kuvan mukaan nojaavat paljon suuremmalta osaltaan nettipeliin kuin konsoli pelit. Onko netin kaatuminen vallankumous pc- pelaamisen loppumiseen? :D Sen saanemme tietää seuraavina vuosina, kun mitä ilmeisemmin netti kaatuu ennenkuin Internet 2 saadaan maailmanlaajuiseen käyttöön. uskon, että siinä vaiheessa konsolit syöksevät pc- pelaamisen alimpaan helvettiin.
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

Ihan näin yleisenä faktana voin todeta että harva PC-pelipuolen peli enää edes saa ulkopuolista rahoitusta, jollei kyseessä ole sitten "varma hitti" (tm). Sekin kertoo jo siitä kuinka pahassa lamassa PC-pelipuoli oikeasti on.
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

Saabas sanoi:
Mutta mietnkä sitten käy, kun netti menee nurin? PC- pelit ainakin henk. koht. kuvan mukaan nojaavat paljon suuremmalta osaltaan nettipeliin kuin konsoli pelit. Onko netin kaatuminen vallankumous pc- pelaamisen loppumiseen? :D Sen saanemme tietää seuraavina vuosina, kun mitä ilmeisemmin netti kaatuu ennenkuin Internet 2 saadaan maailmanlaajuiseen käyttöön. uskon, että siinä vaiheessa konsolit syöksevät pc- pelaamisen alimpaan helvettiin.

ihan naurettavaa edes kuvitella etta pc pelit olis vain moninpeleja verkossa
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Ihan näin yleisenä faktana voin todeta että harva PC-pelipuolen peli enää edes saa ulkopuolista rahoitusta, jollei kyseessä ole sitten "varma hitti" (tm). Sekin kertoo jo siitä kuinka pahassa lamassa PC-pelipuoli oikeasti on.

ja mistakohan tama yleinen fakta on peraisin :rolleyes:
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

frozen9999 sanoi:
ihan naurettavaa edes kuvitella etta pc pelit olis vain moninpeleja verkossa

No enhän minä niin sanonutkaan, mutta helvetin moni pc peli nojaa nettipelaamiseen paljon enemmän kuin konsolipelit, tuliko pointti selville?
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

Saabas sanoi:
No enhän minä niin sanonutkaan, mutta helvetin moni pc peli nojaa nettipelaamiseen paljon enemmän kuin konsolipelit, tuliko pointti selville?

se etta peleissa on tuki verkossa pelaamiseen ei tarkoita etta ei vois pelata myos offline


Saabas sanoi:
kun mitä ilmeisemmin netti kaatuu ennenkuin Internet 2 saadaan maailmanlaajuiseen käyttöön. uskon, että siinä vaiheessa konsolit syöksevät pc- pelaamisen alimpaan helvettiin.

minka takia pc joutuis alimpaan helvettiin sen takia jos kerta muuta tarkotit ?
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

frozen9999 sanoi:
ja mistakohan tama yleinen fakta on peraisin :rolleyes:

Tämä juttu ei sitten varmasti aukea kaikille, mutta kun joku tekee tyhmän kysymyksen, tehdään sitten tyhmä vastauskin

Eli kuten jotkut pöytäroolipelejä pelaavat saattavat tietää, että myös minulla on omalaatuinen harrastus nimeltä pöytäroolipelit, joiden saralta tunnen hyvin monia pelinsuunnittelijoita. Näistä yksi on Pagan Publishingin entinen suunnittelija Dennis Detwiller, joka nykyään työskentelee Radical Entertaiment kehitystiimille (mm. Hulk konsolipeli). Hän postaa vielä RPG.netissä vaikka onkin poistunut pöytäroolipelibisneksestä täysin, ja erään keskustelun aikana jotenkin aihe pääsi luisumaan hänen uuteen työhönsä. Hän totesi myös keskustelun aikana siitä, kuinka perseestä PC-puolen työskentely on koska palkat on laskettu jo nykyään minimiin eikä rahoitusta saada muihin kuin varmoihin nakkeihin (kuten esimerkiksi tuo Hulk).

Jollei tämä riitä vielä, Mike Pondsmith, pöytäroolipeliyhtiö R. Talsorianin omistaja ja Microsoftin Crimson Skies Xbox pelin pääsuunnittelija on todennut saman asian. Vaikka Detwiller on Detwiller, Pondsmith on luonut vahvan uran Microsoftin asiantuntijana ja pelipuolella, joten ainakin hänen sanansa on luotettava.

Lisäksi voin tehdä sellaisen kylmän toteamuksen että PC-pelipuolen huono menestys näkyy myös myyntilastoissa.

http://www.elspa.com/about/charts/charts.asp?d=20041016&chartType=29

Tuolta näkyy Iso-Britannian myyntilista. Vain KAKSI TOP20:menen peleistä on PC-eklusiivipelejä, ja ainoastaan Sims 2 on korkealla paikalla. Rome Total War on kestänyt listalla vain kolme viikkoa ja on jo putoamassa listalta kokonaan pois. Viime viikon Warhammer PC-peli aloitti sijalta 18 ja putosi jo pois ensimmäisen viikon jälkeen. Japanin listalla PC-pelien määrä on puhdas nolla.

Tarvitaanko vielä lisää kylmää vettä? NPD Funworld kerää listaa USA:n myynneistä. Kaikki viisi parhaiten myyvää verkkopeliä ovat PS2:sen, ei PC:n. Lisäksi heidän TOP-10 myyntilistalleen ei mahdu lainkaan PC-pelejä.

http://www.npdfunworld.com/funServlet?nextpage=index.html

Jos joku viitsii polttaa rahaa sellaiset 5000 dollaria, tuolta saa myös tarkemman puolueettoman konsultin raportin siitä mikä myy, ja mikä ei.
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

Teppo_Holmqvist sanoi:
Lisäksi voin tehdä sellaisen kylmän toteamuksen että PC-pelipuolen huono menestys näkyy myös myyntilastoissa.

PC-pelit menestyvät huonosti myyntitilastoissa, mutta se ei ole niin yksinkertaista. Listoilla nähtäisi huomattavasti enemmän PC-pelejä, jos piratismia ei olisi. Esimerkiksi IL-2 Sturmovik: Forgotten Battlesia pelaavista henkilöistä noin 60% (en muista linkkiä, mutta se oli tekijätiimin erään jäsenen haastattelu) omistaa laittoman kopion. Jos tilanne ei muutu seuraavien pelien myötä, Maddox Games joutuu laittamaan lapun luukulle.

PC-pelejä pelataan varsin paljon ja ne ovat suosittuja, mutta karkeasti sanottuna luultavasti noin puolet peleistä on piraatteja. Jos piratismi edelleen kasvaa, PC-puolella ei tulevaisuus ole kovin valoisa. Siitä saavat syyttää vastuuttomat pelaajat vain itseään.

Edit: Tekstiä hieman muokattu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

tuhnu sanoi:
PC-pelit menestyvät huonosti myyntitilastoissa, mutta se ei ole niin yksinkertaista. Listoilla nähtäisi huomattavasti enemmän PC-pelejä, jos piratismia ei olisi. Esimerkiksi IL-2 Sturmovik: Forgotten Battlesia pelaavista henkilöistä noin 60% (en muista linkkiä, mutta se oli tekijätiimin erään jäsenen haastattelu) omistaa laittoman kopion. Jos tilanne ei muutu seuraavien pelien myötä, Maddox Games joutuu laittamaan lapun luukulle.

PC-pelejä pelataan varsin paljon ja ne ovat suosittuja, mutta karkeasti sanottuna luultavasti noin puolet peleistä on piraatteja. Jos piratismi edelleen kasvaa, PC-puolella ei tulevaisuus ole kovin valoisa. Siitä saavat syyttää vastuuttomat pelaajat vain itseään.

Ei se ole noin yksinkertaista myöskään. Esimerkiksi IL-2 Sturmovik: Forgotten Battlesia piraattina pelaavista henkilöistä arvatenkin viidennes olisi ostanut sen pelin jos piratismia ei olisi. Muut olisivat vaan jättäneet pelaamatta. Isompi ongelma PC-pelien puolella on se että firmat selittävät huonot myynnit piratismilla, ja sitten kun vieläpä uskovat siihen itse eivätkä kiinnitä huomiota oikeisiin ongelmiinsa.
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

Tuo lista oli tosiaan UK-lista ja vain yhden viikon myynneistä. Britanniassa konsolipelaaminen on suhteessa suositumpaa kuin monessa muussa maassa. Lisäksi viikottaiset myynnit reagoivat niin vahvasti uusiin julkaisuihin, että ne eivät kerro kokonaisuudesta paljoakaan. Tuo jenkkilän "online capable"-lista taas taitaa eniten kertoa siitä, että EA:n urheilupelit ovat pirun suosittuja.

Ei niin, etteikö PC olisi menettänyt asemiaan, mutta ei tilanne epätoivoinen ole, eikä PC:llä pelaaminen ole minnekään katoamassa.
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

keiu sanoi:
Ei se ole noin yksinkertaista myöskään. Esimerkiksi IL-2 Sturmovik: Forgotten Battlesia piraattina pelaavista henkilöistä arvatenkin viidennes olisi ostanut sen pelin jos piratismia ei olisi. Muut olisivat vaan jättäneet pelaamatta. Isompi ongelma PC-pelien puolella on se että firmat selittävät huonot myynnit piratismilla, ja sitten kun vieläpä uskovat siihen itse eivätkä kiinnitä huomiota oikeisiin ongelmiinsa.

IL-2 Sturmovikin ongelma on kyllä ihan se että se luokitellaan kategoriaan "hardcore-kamaa". Lentosimulaattorit ovat aina olleet siinä mielessä tuskallisia tuotteita että niiden suunnittelu on pitkä prosessi ja peleinä ne ovat sellaisia, että niitä ei voi markkinoida kenelle tahansa. Kunnon lentosimulaattori tarvitsee polkimet, tikun ja roppakaupalla kärsivällisyyttä, jota suurilta massoilta ei valitettavasti löydy (ja joista ei edes kannata puhua konsolipelipuolella). Jotenkin se säälitti kun Deer Hunter roikkui aikoinaan monta kuukautta myyntitilastojen kärjessä vain sen takia että keskivertokuluttaja valitsi pelin sen takia, että siinä oli helposti lähestyttävä aihe.

"Hmm.. mutta mikäs tämä on? Tässähän on ammutaan poroja. Otanpahan sen..."

- Mauno Möttönen, sunnuntaipelaaja
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

keiu sanoi:
Ei se ole noin yksinkertaista myöskään. Esimerkiksi IL-2 Sturmovik: Forgotten Battlesia piraattina pelaavista henkilöistä arvatenkin viidennes olisi ostanut sen pelin jos piratismia ei olisi. Muut olisivat vaan jättäneet pelaamatta. Isompi ongelma PC-pelien puolella on se että firmat selittävät huonot myynnit piratismilla, ja sitten kun vieläpä uskovat siihen itse eivätkä kiinnitä huomiota oikeisiin ongelmiinsa.

Totta, mutta IL-2 ei ole välttämättä kaikista halutuin peli, vaikka varsin hyvä onkin. Suuri osa piratismia harrastavista henkilöistä eivät varmasti haluaisi jättää esimerkiksi Doom 3:a tai Half-Life 2:ta väliin, vaikka niitä ei saisikaan ilmaiseksi. Nuo pelit myyvät muutenkin epäilemättä erittäin hyvin, mutta voisivat myydä vielä huomattavasti paremmin.

Suurin ongelma taitaa juuri olla vähemmän hypetettyjen pelien kohdalla. Huono myynti ei aina suinkaan johdu siitä, että peli olisi huono, vaan siitä, että kehittäjä ja julkaisija ovat tuntemattomia, eivätkä mainosta peliänsä kunnolla (ei välttämättä ole rahaakaan siihen). Sitten PC-pelaajat miettivät: "Tuossa ihan mielenkiintoinen peli, laitanpa torrentin valumaan." Peli onkin loistava ja se pelataan läpi, muttei koskaan osteta virallista versiota. Pari vuotta myöhemmin itketään boardeilla, kun peli ei saanut koskaan jatkoa.
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

olis ainakin hyvä jos edes jossain konsolissa ja PC:ssä ois samat pelit ni ei tarvis turhaan aina kattoo esim. kaupasta niihin juuri sopivia pelejä:rolleyes:
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

Olen käynnyt Japanissa nyt kahdesti ja viettänyt siellä yhteensä pari kuukautta.

Yleisiä huomioita Japanin pc pelaamisesta:

- 98% myynnissä olevista pc peleistä ovat japanilaisia pornopelejä. ( Japanissa ei kannata oikein kertoa että harrastaa pc pelaamista. )
- Suurin osa PC pelejä ei käännettä japaniksi, mitä rajoittaa niiden suosiota paljon.
- Korealaisia ropeja kuten Lineage ja Blizzardin pelejä saattaa löytää ihan normaali pelikaupasta. Muita pc pelejä myyvät lähinnä erikois-import kaupat. Ja hinnat ovat korkeat. PC pelit maksavat siellä kuin konsolipelit täällä ja päinvastoin.
- Japanilaiset tietokoneet ovat usein täysin mahdottomia päivittää, ainakin näytönohjainten osalta. PC:t näyttävät lähinnä iMac variaatioilta, eli ne on integroitu näyttöhin.

Sanoisin että noista lokalisaation puutte on suurin kehitystä hidastava tekijä. Japanilaiset eivät vain osaa englantia.
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

west sanoi:
Sanoisin että noista lokalisaation puutte on suurin kehitystä hidastava tekijä. Japanilaiset eivät vain osaa englantia.

Eikö edes EA ole iskenyt Simsillään jaappanian murteella? IMO siinä on Blizzardin lisäksi toinen tarpeeksi iso länsimainen pelifirma, jolla olisi - sekä resurssien että sisällön puolesta - hyvä tsäänssi iskeä isosti läpi ja tuoda PC:t japanilaisiin koteihin.
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

Jona Asih sanoi:
Eikö edes EA ole iskenyt Simsillään jaappanian murteella? IMO siinä on Blizzardin lisäksi toinen tarpeeksi iso länsimainen pelifirma, jolla olisi - sekä resurssien että sisällön puolesta - hyvä tsäänssi iskeä isosti läpi ja tuoda PC:t japanilaisiin koteihin.

Kyllä joistain peleistä löytyy ihan japsiversiot, en tosin osaa Simsistä sanoa mitään. Ei liene sattuma että Simseistä on tulossa konsoliversiot juuri Japanissa suosituimille konsoleille.
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

se on vaan tätä uuden konsolisukupolven alkutaivalta, kun ollaan manailemassa PC-pelaamisen rappiosta. parin vuoden päästä puolet teistäkin on kumminkin päivitämässä johonkin gf 10800gtx:n...

Noei vaan ihan tosissaan. Mulle konsolien päivityssykli on aivan liian hidas jotta niistä tulisi ensisijainen pelimasiina. Esim. crysis on jo sellaista kamaa, ettei tän sukupolven konsolit yksinkertaisesti pääse enää kyytiin mukaan. Sekä visuaalisesti, että muutenkin. Pelissä sattuu ja tapahtuu, kuin motorstormin target render videossakonsanaan.

(toivottavasti sieltä tulee vielä hyvä pelikin tai multa loppuu argumentit :D)

Konsolien kohdalla mulle taas on ihan sama miltä se näyttää, kunhan se on siisitä hyvännäköistä työtä (ala zelda) eikä mitään sotkua.

nimim. teh ultimate grafiikkahuora.
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

sinappipipo sanoi:
Noei vaan ihan tosissaan. Mulle konsolien päivityssykli on aivan liian hidas jotta niistä tulisi ensisijainen pelimasiina. Esim. crysis on jo sellaista kamaa, ettei tän sukupolven konsolit yksinkertaisesti pääse enää kyytiin mukaan. Sekä visuaalisesti, että muutenkin. Pelissä sattuu ja tapahtuu, kuin motorstormin target render videossakonsanaan.

(toivottavasti sieltä tulee vielä hyvä pelikin tai multa loppuu argumentit :D)

Kyllä molemmilla HD-konsoleillakin osataan ja vieläpä suomalaisvoimin: Super Stardust HD (PS3 store) ja X360:n FlatOut-käännös. Crysiksestä en osaa sanoa, mutta molempien em. pelien videokaappaukset pudottivat leukaperät lattiaan.
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

Nämä jotka ovat mananneet jo pc-pelaamisen alas tuonelahan niin ovatko he ehkä ajatelleet ollenkaan jotta mitä markkinoille tapahtuisi, jos pc-pelaaminen loppuisi kokonaan. Miten kävisi kehityksen? Tuskin rauta enää kehittyisi samaa tahtia kuin nykyisin. Tuskin edes softat(esim. pelimoottorit sun muut) kehittyisivät samaa tahtia kuin nykyisin. Onko tuo se mitä haluatte? :)
 
Vastaus: PC kasvattaa suosiotaan Japanissa - kuinka käy konsolien?

Neoncat sanoi:
Nämä jotka ovat mananneet jo pc-pelaamisen alas tuonelahan niin ovatko he ehkä ajatelleet ollenkaan jotta mitä markkinoille tapahtuisi, jos pc-pelaaminen loppuisi kokonaan. Miten kävisi kehityksen? Tuskin rauta enää kehittyisi samaa tahtia kuin nykyisin. Tuskin edes softat(esim. pelimoottorit sun muut) kehittyisivät samaa tahtia kuin nykyisin. Onko tuo se mitä haluatte? :)

Raudan kehitys saisi PC-puolella vähän hidastuakin, kun joka kuukausi tuupataan marginaalisesti tehokkaampaa graffakorttia ja prosessoria. Ei sillä, viimeksi päivitin konetta kolmisen vuotta sitten ja ihan hyvin tämä on nykypelejä pelannut (medium-asetuksilla). Crysis onkin sitten seuraava peli, jota varten hankitaan uutta rautaa.

Mutta mitä varsinaisiin PC:n peleihin tulee, PC ei tule kuolemaan ennen kuin joku toinen yhtä vapaa alusta tulee ja vie sen paikan. PC:llä kun on parhaat mahkut testailla jotain konseptia ja laittaa sen ulos muiden nähtäväksi. Löytyy sitä konsoleillekin WiiWarea, XBLA:ta ja PSN:ää, mutta sinne pääsee vasta sitten kun on todistanut oman konseptinsa toimivuuden. Ja näistäkin peritään tietääkseni lisenssimaksu, mikä ei sekään kaltaistani huvin vuoksi koodailevaa juippia hotsita.
 
Ylös Bottom