Vastaus: PC-pelaaminen
Ihan turha väite. Voisi ihan hyvin ajatella myös vastaavaa SEN:in, Liven ja Nintendon netti jutun kanssa.
Niin eli nyt päästään sitten siihen, että näitä palveluita ei voida millään tavalla vertailla ikinä, koska aina joku keksii jonkun tavan millä luvut saadaan "kumottua" kuten alunperin toi autologin/idle-juttu. Toisaalta ei ollut alunperin mulla tarkoitus vertaillakkaan lukuja mihinkään muuhun kuin Steamin edelliseen suurimpaan käyttäjämäärään, josta nousua oli parissa kuukaudessa 1,6 miljoonaa, jonka taas voisi mielestäni tulkita tarkoittavan sitä että PC-pelaamisen suosio kasvaa.
Mitä sillä on väliä että olet omistanut aikaisempia konsoleita? Ei se muuta sitä sinun puolueellisuuttasi.
Vastasin koska mielestäsi vähättelen laitteita, vaikka itseasiassa pelaan konsoleilla melkein yhtä paljon kuin PC:llä. Tottakai jokaisella on suosikkialustansa olemassa, mutta sokea fanittaminen tai jonkun asian väheksyminen/vihaaminen on sitten taas ihan eri asia. Mulla on kokemusta paljon eri vehkeistä joten olen vetänyt omat johtopäätökseni kaikista alustoista ja sillä tavalla päätynyt suosimaan tiettyä alustaa, jos niin asian haluaa ilmaista. Vaikka onko se nyt sitten mulla PC:n suosimista, kun parin viime kuukauden aikana eniten peliaikaa kevyesti on saanut 3DS?
PC tuntuu herättävän täälläkin aika vahvoja tunteita kuin myös ulkomaisilla foorumeillakin jostain syystä...
No miksi sitten tulee vastaan useampia kommentteja padia vastaan PC:n puolelta? Jossakin oli hirveätä itkua siitä kuinka Assassin's Creed PC versio vaati padin (vai tukiko se heikosti tai ei ollenkaan hiirtä+näppäimistöä?) pelatakseen. Ja näin viimeisimpänä esimerkkinä Dark Souls PC versio jossa hiiri tuki on aivan peestä jos on kaksi näyttöä käytössä sillä hiiri jatkaa liikettä toiseen näyttöön eli peliä on pakko pelata padilla (En ole vieläkään saanut Namcolta sitä Live koodia jotta voisin pelata kyseistä peliä. Ei näet tallenna ilman kirjautumista).
Ehkä sun pitäisi kysyä tota joltakulta muulta, mulle ei tuota ongelmaa pelata 360:n pädillä, vaikka kyllä monessa genressä suosinkin näppistä ja hiirtä. Jotain AC:n ja Dark Soulsin tapaista peliä nyt melkeinpä pelaa pädillä mieluummin jokatapauksessa, vaikka esimerkiksi Arkham Cityn nyt vedinkin näppiksellä ja hiirellä.
Ja vaikka sinä kuulut näemmä siihen porukkaan joka voi, pystyy, haluaa(?) ja suostuu ostamaan uuden ohjaimen jos sen näkee tarpeelliseksi peliä pelatakseen niin kehityskustannuksien nousun takia voit kuulua siihen vähemmistöön mikä ei pysty toimimaan pelin rahoittajana. Voi käydä niin että pelin laajuutta tai näyttävyyttä joudutaan laskemaan huomattavasti.
Pädituen kehityskustannukset pitäisi olla käytännössä hyvin pienet, kun DirectX:ssä (varmaan myös OpenGL:ssä?) on siihen käsittääkseni valmiit kirjastot olemassa ja sen ei pitäisi olla vaikea implementoida peliin. Mun on vaikea nähdä itseäni tässä asiassa vähemmistöksi, kun myös jokaisella IRL-kaverilla jotka pelaa PC:llä löytyy jonkunlainen pädi. En sit tiedä, voihan se olla että mun tuttavapiiri on erilainen kuin suurin osa PC-pelaajista.
Sitten on tietysti mahdollisuus että pelikohtaisia padeja alkaa syntymään kuin sieniä sateella peli tai studio kohtaisesti ja siinä vasta olisi riemukas ruutitynnyri mutta tuskin kuitenkaan koska kaikki pysyisivät siinä vanhassa hiiri+näppis yhdistelmässä koska se löytyy kaikilta PC pelaajilta. No ehkä Mac kärsisi.
Tän pointti menee nyt kokonaan ohi, siis onko kyse siitä että button promptit ei näkyisi oikein vai siitä että jokaiselle erilaiselle pädille pitäisi tuki koodata joka peliin erikseen? Koska niinhän se ei ole vaan Xinput/DirectInput on olemassa...