Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

Vastaus: PC-pelaaminen

+1. Nuo loput 5-6 miljoonaa ovatkin ladanneet sen steamin vain imemään keskusmuistia taustalle, ilman mitään tarkoitusta tehdä ohjelmalla mitään. Juurikin niin.

Harmittaa jimms ja vastikään valikoimaan tulleet Super Flower virtalähteet. Uutena vuotena kuulemma tuli iso paketti jimmsille noita virtalähteitä, mutta oma tilauksessa ollut 750w modulaarinen ei päässytkään lähtemään matkaan kun saapuneet virtalähteet olivatkin ei modulaarisia.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

+1. Nuo loput 5-6 miljoonaa ovatkin ladanneet sen steamin vain imemään keskusmuistia taustalle, ilman mitään tarkoitusta tehdä ohjelmalla mitään. Juurikin niin.
No tehdäänkö niillä tietokoneilla mitään muuta kuin pelataan? Ei maksella laskuja, selailla internettiä, katsella youtubea, netflixiä tai jotain muuta videosisältöä...aina on silti steam-softa taustalla pyörimässä kun koneen käynnistät, jos olet kerran steam-peliä pelannut. Aivan varmasti on myös pelaajia jotka käyttävät PC:tään vain pelaamiseen, mutta olisi hauska nähdä tarkempaa tilastoa kuinka moni on oikeasti pelannut jotain Steam-peliä samaan aikaan.
Mulla on kolmessa koneessa Steam asennettuna, noista kaksi läppäriä on pääsääntöisesti ihan muussa käytössä ja tämä kone on 24/7 päällä vaikka pelaan melko harvoin Steamin kautta. Jokainen kone kuitenkin siis on päivittäin loggautuneena, koska se on oletusarvoinen asetus Steam.exessä. Näyttää muuten vievän 50 944 K, eli pieniä murusia keskusmuistista, ei varsinaisesti syy poistaa sitä käynnistyskonfiguraatiosta.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Harmittaa jimms ja vastikään valikoimaan tulleet Super Flower virtalähteet. Uutena vuotena kuulemma tuli iso paketti jimmsille noita virtalähteitä, mutta oma tilauksessa ollut 750w modulaarinen ei päässytkään lähtemään matkaan kun saapuneet virtalähteet olivatkin ei modulaarisia.

Hyvä valinta, mulla sama virtalähde jonka reilu vuosi sitten ostin edesmenneeltä Silent Rigiltä, kun meni hermot uudesta asti coil whineä pitäneeseen Corsair CX:ään :)
 
Vastaus: PC-pelaaminen

En ymmärrä ilpon viesti sivuuttamista. Ihan asiaa se on. Monet minunkin Steam listallani ovat 24/7 tai melkein koko ajan paikan päällä ilman että tekevät mitään useampaan päivään. Eli jos nämä on laskettu mukaan niin ei se kerro kunnon tuloksia. Vähän sama kuin olettaisi että konsoleita käyttäisi vain ne jotka ovat kirjautuneet palveluun ja ovat verkossa.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

En ymmärrä ilpon viesti sivuuttamista. Ihan asiaa se on. Monet minunkin Steam listallani ovat 24/7 tai melkein koko ajan paikan päällä ilman että tekevät mitään useampaan päivään. Eli jos nämä on laskettu mukaan niin ei se kerro kunnon tuloksia. Vähän sama kuin olettaisi että konsoleita käyttäisi vain ne jotka ovat kirjautuneet palveluun ja ovat verkossa.

Konsolitkin kirjautuu automaagisesti verkkoon jos ne niin laittaa tekemään. Noin 60-70% ajasta mitä mä esimerkiksi olen PSN:ään kirjautuneena katselen jotain joko PS3mediaserverin tai youtuben kautta jotain. Jos tuolle linjalle lähdetään niin mitään lukuja näistä käyttäjämääristä ilmaisen palvelun osalta ei voida pitää faktana. PSN:ssä on (viimeisen tiedon minkä mä muistan) mukaan 110 miljoonaa käyttäjää, mutta tuohon kuuluu osittain myös pelkstään PS2:n rekisteröineet kuin myös pelkästään PSP:n rekisteröineet käyttäjät, joten sitä ei voida pitää faktana. Sitten tietysti vielä tupla- ja triplatunnukset eri alueiden PSN:ää varten. Livellä on 48 miljoonaa tiliä, mutta siihen kuuluu myös pelkästään OG Xboxin omistaneiden tilit ja luultavasti myös jonkunmoinen joukko pelkästään PC:n GFWL:ää varten rekisteröityneitä käyttäjiä. Yhtäaikaisista käyttäjistä en tiedä onko PSN/XBL edes tietoja saatavilla?

Mutta siis ongelma on se että jos nämä luvut sivuutetaan koska idle niin voidaan sivuuttaa myös joka ikinen muu luku jollain verukkeella. Kyllä nuo ilmoitetut luvut on nimenomaan todellisia lukuja, paljon luotettavampia kuin nämä tilien kokonaismäärät palveluissa oli sitten kyse Steam/PSN/XBL, koska tuplatunnukset. Ottakaa huomioon se että Steamin vuoden isoimman alen viimeiset päivät on menossa joten ihan varmasti siellä on nyt eniten käyttäjiä jotka nimenomaan myös käyttää palvelua, oli se sitten pelaamista tai ostosten tekoa.

Lisäksi mulla ainakin on myös kaverilistalla käyttäjiä, jotka käynnistää Steamin vain pelatessaan jos silloinkaan, pelata kun voi myös offline-modessa. Jokaista esimerkkiä kohtaan autologinia päällä pitävästä voidaan heittää esimerkki pelaajasta joka signaa Steamiin vain kun ostaa jotain tai pelaa verkkopeliä.

Mun on vaikea ymmärtää sitä miksi te koitatte jotenkin vähätellä näitä lukuja, varsinkin kun ei ole tiedossa muitten palvelujen vastaavia lukuja, ja vaikka olisikin niin mitä sitten? PC-pelaaminen kasvattaa suosiotaan, onko se teiltä jotenkin pois jostain?
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Mun on vaikea ymmärtää sitä miksi te koitatte jotenkin vähätellä näitä lukuja, varsinkin kun ei ole tiedossa muitten palvelujen vastaavia lukuja, ja vaikka olisikin niin mitä sitten? PC-pelaaminen kasvattaa suosiotaan, onko se teiltä jotenkin pois jostain?

Juu, sinähän et puolia painota niin millään tavalla ja vähättele muita (laitteita ja palveluita).
Ei minulta todennäköisesti tule olemaan pois (ainakaan kauheasti) jos PC-pelaaminen kasvaa mutta harmittelen sitä että kuinka homogeeniseksi ohjaustavat sitten muuttuisivat kun valuttaisiin takaisin siihen hiiri+näppis komboon. En usko että padi ohjaimet nimittäin nousisi suosioon PC:llä, edes Steam-ohjaimen avulla ilman että konsolit olisi se "pakollinen paha" jonka vuoksi niitä voisi edes huomioida pelien suunnittelussa.

Mutta mitä itse pitäisin parempana indikaattorina että onko milläkin alustalla minkälaista kasvua olisi käytetty rahamäärä per asiakas sekä aktiivinen asiakaskunta (asiakas joka ostaa x määrä peliä vuodessa) josta sitten johtaa liikevaihto.
 
Vastaus: PC-pelaaminen


Esimerkiksi nuo Steamin käyttäjäluvut ja aiemmin linkkaamani uutinen missä Steam-tilien määrää verrattiin XBL-tilien määrään. Ja tietysti pitää muistaa että Steam on vain yksi kauppapaikka, esimerkiksi League of Legendsillä, World of Tanksilla ja Battle.netillä on kymmeniä miljoonia käyttäjiä joista kaikki ei välttämättä käytä Steamiä.

Juu, sinähän et puolia painota niin millään tavalla ja vähättele muita (laitteita ja palveluita).

Mulla on toki suosikkini, mutta käytössä aktiivisesti on myös Sonyltä PS2 & 3, Vita ja PSP ja Nintendolta 3DS ja 2x DS, 360 mulla oli pitkään pääasiallisena konsolina jolle mulla oli 70+ peliä. PC:stä tuli innostuttua uudestaan muutama vuosi sitten ja sillä tiellä ollaan nyt, pentuna tuli pelattua käytännössä kaikki PC:llä kunnes teininä eksyi Applen ja konsolien maailmaan muutamaksi vuodeksi.

Ei minulta todennäköisesti tule olemaan pois (ainakaan kauheasti) jos PC-pelaaminen kasvaa mutta harmittelen sitä että kuinka homogeeniseksi ohjaustavat sitten muuttuisivat kun valuttaisiin takaisin siihen hiiri+näppis komboon. En usko että padi ohjaimet nimittäin nousisi suosioon PC:llä, edes Steam-ohjaimen avulla ilman että konsolit olisi se "pakollinen paha" jonka vuoksi niitä voisi edes huomioida pelien suunnittelussa.

PC:llä ynnä muilla kotitietokoneilla (Amiga, C64 yms.) on ollut jo 80/90-luvulta asti käytössä erilaiset ohjaimet joten en todellakaan ymmärrä tätä pointtia. Käytännössä kaikilla ketä lapsenakin tunsin ja jotka pelasivat PC:llä/Amigalla/C64:llä oli joystickejä ja pädejä. Mullakin on ollut vuosien varrella ohjaimia PC:lle joystickeistä ja Graviksen pädeistä lähtien 360:n pädiin ja jossain vaiheessa tarkoitus ostaa myös Dualshock 4 PC:lle testattavaksi. Hyvin hyvin harva peli ei suoraan tue ohjaimia nykyään, varsinkin jos puhutaan konsoliporttauksista, Mass Effect on ainut iso sarja joka tulee äkkiä mieleen, mutta on niitä jotain muitakin. Niissä missä tukea ei ole sen saa tosin erillisillä ohjelmilla yleensä toimimaan.

Todellakaan en ymmärrä miten hitossa joku voi edes nähdä PC:n ohjaustavat homogeenisenä kun vaihtoehtoja ohjaimeksi on varmaan satakertaisesti verrattuna konsolien valikoimaan.

Mutta mitä itse pitäisin parempana indikaattorina että onko milläkin alustalla minkälaista kasvua olisi käytetty rahamäärä per asiakas sekä aktiivinen asiakaskunta (asiakas joka ostaa x määrä peliä vuodessa) josta sitten johtaa liikevaihto.

No tälläisiä lukuja tuskin saadaan ihan äkkiä vertailtavaksi, mutta tottahan se on että noilla luvuilla olisi parempi vertailla. Silti vaikka noilla luvuilla olisikin parempi vertailla, ei mun mielestä yhtäaikaisen käyttäjämäärän kasvua parissa kuukaudessa 1,7 miljoonalla voi ohittaa tuosta vaan...
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Ja tietysti pitää muistaa että Steam on vain yksi kauppapaikka, esimerkiksi League of Legendsillä, World of Tanksilla ja Battle.netillä on kymmeniä miljoonia käyttäjiä joista kaikki ei välttämättä käytä Steamiä.
Ihan turha väite. Voisi ihan hyvin ajatella myös vastaavaa SEN:in, Liven ja Nintendon netti jutun kanssa.

Mulla on toki suosikkini, mutta käytössä aktiivisesti on myös Sonyltä PS2 & 3, Vita ja PSP ja Nintendolta 3DS ja 2x DS, 360 mulla oli pitkään pääasiallisena konsolina jolle mulla oli 70+ peliä. PC:stä tuli innostuttua uudestaan muutama vuosi sitten ja sillä tiellä ollaan nyt, pentuna tuli pelattua käytännössä kaikki PC:llä kunnes teininä eksyi Applen ja konsolien maailmaan muutamaksi vuodeksi.
Mitä sillä on väliä että olet omistanut aikaisempia konsoleita? Ei se muuta sitä sinun puolueellisuuttasi.
PC:llä ynnä muilla kotitietokoneilla (Amiga, C64 yms.) on ollut jo 80/90-luvulta asti käytössä erilaiset ohjaimet joten en todellakaan ymmärrä tätä pointtia. Käytännössä kaikilla ketä lapsenakin tunsin ja jotka pelasivat PC:llä/Amigalla/C64:llä oli joystickejä ja pädejä. Mullakin on ollut vuosien varrella ohjaimia PC:lle joystickeistä ja Graviksen pädeistä lähtien 360:n pädiin ja jossain vaiheessa tarkoitus ostaa myös Dualshock 4 PC:lle testattavaksi. Hyvin hyvin harva peli ei suoraan tue ohjaimia nykyään, varsinkin jos puhutaan konsoliporttauksista, Mass Effect on ainut iso sarja joka tulee äkkiä mieleen, mutta on niitä jotain muitakin. Niissä missä tukea ei ole sen saa tosin erillisillä ohjelmilla yleensä toimimaan.

Todellakaan en ymmärrä miten hitossa joku voi edes nähdä PC:n ohjaustavat homogeenisenä kun vaihtoehtoja ohjaimeksi on varmaan satakertaisesti verrattuna konsolien valikoimaan.
No miksi sitten tulee vastaan useampia kommentteja padia vastaan PC:n puolelta? Jossakin oli hirveätä itkua siitä kuinka Assassin's Creed PC versio vaati padin (vai tukiko se heikosti tai ei ollenkaan hiirtä+näppäimistöä?) pelatakseen. Ja näin viimeisimpänä esimerkkinä Dark Souls PC versio jossa hiiri tuki on aivan peestä jos on kaksi näyttöä käytössä sillä hiiri jatkaa liikettä toiseen näyttöön eli peliä on pakko pelata padilla (En ole vieläkään saanut Namcolta sitä Live koodia jotta voisin pelata kyseistä peliä. Ei näet tallenna ilman kirjautumista).

Ja vaikka sinä kuulut näemmä siihen porukkaan joka voi, pystyy, haluaa(?) ja suostuu ostamaan uuden ohjaimen jos sen näkee tarpeelliseksi peliä pelatakseen niin kehityskustannuksien nousun takia voit kuulua siihen vähemmistöön mikä ei pysty toimimaan pelin rahoittajana. Voi käydä niin että pelin laajuutta tai näyttävyyttä joudutaan laskemaan huomattavasti.

Sitten on tietysti mahdollisuus että pelikohtaisia padeja alkaa syntymään kuin sieniä sateella peli tai studio kohtaisesti ja siinä vasta olisi riemukas ruutitynnyri mutta tuskin kuitenkaan koska kaikki pysyisivät siinä vanhassa hiiri+näppis yhdistelmässä koska se löytyy kaikilta PC pelaajilta. No ehkä Mac kärsisi.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Ihan turha väite. Voisi ihan hyvin ajatella myös vastaavaa SEN:in, Liven ja Nintendon netti jutun kanssa.

Niin eli nyt päästään sitten siihen, että näitä palveluita ei voida millään tavalla vertailla ikinä, koska aina joku keksii jonkun tavan millä luvut saadaan "kumottua" kuten alunperin toi autologin/idle-juttu. Toisaalta ei ollut alunperin mulla tarkoitus vertaillakkaan lukuja mihinkään muuhun kuin Steamin edelliseen suurimpaan käyttäjämäärään, josta nousua oli parissa kuukaudessa 1,6 miljoonaa, jonka taas voisi mielestäni tulkita tarkoittavan sitä että PC-pelaamisen suosio kasvaa.

Mitä sillä on väliä että olet omistanut aikaisempia konsoleita? Ei se muuta sitä sinun puolueellisuuttasi.

Vastasin koska mielestäsi vähättelen laitteita, vaikka itseasiassa pelaan konsoleilla melkein yhtä paljon kuin PC:llä. Tottakai jokaisella on suosikkialustansa olemassa, mutta sokea fanittaminen tai jonkun asian väheksyminen/vihaaminen on sitten taas ihan eri asia. Mulla on kokemusta paljon eri vehkeistä joten olen vetänyt omat johtopäätökseni kaikista alustoista ja sillä tavalla päätynyt suosimaan tiettyä alustaa, jos niin asian haluaa ilmaista. Vaikka onko se nyt sitten mulla PC:n suosimista, kun parin viime kuukauden aikana eniten peliaikaa kevyesti on saanut 3DS?

PC tuntuu herättävän täälläkin aika vahvoja tunteita kuin myös ulkomaisilla foorumeillakin jostain syystä...

No miksi sitten tulee vastaan useampia kommentteja padia vastaan PC:n puolelta? Jossakin oli hirveätä itkua siitä kuinka Assassin's Creed PC versio vaati padin (vai tukiko se heikosti tai ei ollenkaan hiirtä+näppäimistöä?) pelatakseen. Ja näin viimeisimpänä esimerkkinä Dark Souls PC versio jossa hiiri tuki on aivan peestä jos on kaksi näyttöä käytössä sillä hiiri jatkaa liikettä toiseen näyttöön eli peliä on pakko pelata padilla (En ole vieläkään saanut Namcolta sitä Live koodia jotta voisin pelata kyseistä peliä. Ei näet tallenna ilman kirjautumista).

Ehkä sun pitäisi kysyä tota joltakulta muulta, mulle ei tuota ongelmaa pelata 360:n pädillä, vaikka kyllä monessa genressä suosinkin näppistä ja hiirtä. Jotain AC:n ja Dark Soulsin tapaista peliä nyt melkeinpä pelaa pädillä mieluummin jokatapauksessa, vaikka esimerkiksi Arkham Cityn nyt vedinkin näppiksellä ja hiirellä.

Ja vaikka sinä kuulut näemmä siihen porukkaan joka voi, pystyy, haluaa(?) ja suostuu ostamaan uuden ohjaimen jos sen näkee tarpeelliseksi peliä pelatakseen niin kehityskustannuksien nousun takia voit kuulua siihen vähemmistöön mikä ei pysty toimimaan pelin rahoittajana. Voi käydä niin että pelin laajuutta tai näyttävyyttä joudutaan laskemaan huomattavasti.

Pädituen kehityskustannukset pitäisi olla käytännössä hyvin pienet, kun DirectX:ssä (varmaan myös OpenGL:ssä?) on siihen käsittääkseni valmiit kirjastot olemassa ja sen ei pitäisi olla vaikea implementoida peliin. Mun on vaikea nähdä itseäni tässä asiassa vähemmistöksi, kun myös jokaisella IRL-kaverilla jotka pelaa PC:llä löytyy jonkunlainen pädi. En sit tiedä, voihan se olla että mun tuttavapiiri on erilainen kuin suurin osa PC-pelaajista.

Sitten on tietysti mahdollisuus että pelikohtaisia padeja alkaa syntymään kuin sieniä sateella peli tai studio kohtaisesti ja siinä vasta olisi riemukas ruutitynnyri mutta tuskin kuitenkaan koska kaikki pysyisivät siinä vanhassa hiiri+näppis yhdistelmässä koska se löytyy kaikilta PC pelaajilta. No ehkä Mac kärsisi.

Tän pointti menee nyt kokonaan ohi, siis onko kyse siitä että button promptit ei näkyisi oikein vai siitä että jokaiselle erilaiselle pädille pitäisi tuki koodata joka peliin erikseen? Koska niinhän se ei ole vaan Xinput/DirectInput on olemassa...
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Mun on vaikea ymmärtää sitä miksi te koitatte jotenkin vähätellä näitä lukuja, varsinkin kun ei ole tiedossa muitten palvelujen vastaavia lukuja, ja vaikka olisikin niin mitä sitten? PC-pelaaminen kasvattaa suosiotaan, onko se teiltä jotenkin pois jostain?
En lähtenyt vertaamaan mihinkään muuhun, kunhan heitin arvelun että tuo ilmoitettu 7 miljoonaa ei pidä edes sinnepäin paikkaansa, vaan siinä on ilmaa aika runsaasti.
Ei PC-pelaamisen suosio ole minulta mitenkään pois, sen parissa käytän eniten aikaani. Vaikka pääosa peleistäni on konsoleille, ne todelliset aikasyöpöt on PC:llä (Minecraft, Civ5...). Mutta se on jännä että sun mielestä PC-pelaaminen kasvattaa suosiotaan, mutta samaan aikaan PC-myynti putoaa luokkaa 10% per vuosi. Toimistot ja tehtaat ei ainakaan voi siirtyä täppäreihin, tuo myynnin putoaminen on sieltä kotitalouksista, jossa myös pelataan.

Esimerkiksi nuo Steamin käyttäjäluvut ja aiemmin linkkaamani uutinen missä Steam-tilien määrää verrattiin XBL-tilien määrään. Ja tietysti pitää muistaa että Steam on vain yksi kauppapaikka, esimerkiksi League of Legendsillä, World of Tanksilla ja Battle.netillä on kymmeniä miljoonia käyttäjiä joista kaikki ei välttämättä käytä Steamiä.
No hei tuolla laskukaavalla PC-pelaaminen on kuollut totaalisesti. Kymmenet miljoonat pelaajat kun on niin pieni läiskä verrattuna puhelimien ja täppärien Angry Birdseihin.
Mutta sä käänsit tämän nyt taisteluksi PC-pelaamisen puolesta, mä ainoastaan kyseenalaistin Valven ilmoittamat luvut toteamalla sen faktan että jos oot kerran pelannut Steam peliä, mutta et ole poistanut Steam.exe tiedostoa koneeltasi, olet aina kirjautuneena Steamin palveluun kun tietokoneesi on päällä.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Niin eli nyt päästään sitten siihen, että näitä palveluita ei voida millään tavalla vertailla ikinä, koska aina joku keksii jonkun tavan millä luvut saadaan "kumottua" kuten alunperin toi autologin/idle-juttu. Toisaalta ei ollut alunperin mulla tarkoitus vertaillakkaan lukuja mihinkään muuhun kuin Steamin edelliseen suurimpaan käyttäjämäärään, josta nousua oli parissa kuukaudessa 1,6 miljoonaa, jonka taas voisi mielestäni tulkita tarkoittavan sitä että PC-pelaamisen suosio kasvaa.
No älä sitten jatkossa ota esille tällaisia hataroita argumentteja jos kerta sen itsekin tiedät että ilman riittävää tietoa ei väitettä voi todistaa puolin ja toisin.

Vastasin koska mielestäsi vähättelen laitteita, vaikka itseasiassa pelaan konsoleilla melkein yhtä paljon kuin PC:llä. Tottakai jokaisella on suosikkialustansa olemassa, mutta sokea fanittaminen tai jonkun asian väheksyminen/vihaaminen on sitten taas ihan eri asia. Mulla on kokemusta paljon eri vehkeistä joten olen vetänyt omat johtopäätökseni kaikista alustoista ja sillä tavalla päätynyt suosimaan tiettyä alustaa, jos niin asian haluaa ilmaista. Vaikka onko se nyt sitten mulla PC:n suosimista, kun parin viime kuukauden aikana eniten peliaikaa kevyesti on saanut 3DS?

PC tuntuu herättävän täälläkin aika vahvoja tunteita kuin myös ulkomaisilla foorumeillakin jostain syystä...
Ihan viesti historiaasi tuolla PC vs Konsolit ketjussa viittasin. Minulla taas on kokemusta muutamista laitteista mutta ei ole ollut tarvetta pönkittää pelattuja laitteita.
Ehkä sun pitäisi kysyä tota joltakulta muulta, mulle ei tuota ongelmaa pelata 360:n pädillä, vaikka kyllä monessa genressä suosinkin näppistä ja hiirtä. Jotain AC:n ja Dark Soulsin tapaista peliä nyt melkeinpä pelaa pädillä mieluummin jokatapauksessa, vaikka esimerkiksi Arkham Cityn nyt vedinkin näppiksellä ja hiirellä.
Asiasta saisi helposti ainakin jonkin sorttista tietoa tekemällä yksinkertaisen äänestyksen jokaiseen suureen digitaalipalveluun. Pelaisitko peliä jossa olisi padi tai muun ohjaimen pakko?
Pädituen kehityskustannukset pitäisi olla käytännössä hyvin pienet, kun DirectX:ssä (varmaan myös OpenGL:ssä?) on siihen käsittääkseni valmiit kirjastot olemassa ja sen ei pitäisi olla vaikea implementoida peliin.
Ongelma ehkä siinä jos ei mennä perinteisellä padi suunnittelulla.
 
Vastaus: PC-pelaaminen


Toi oli mielenkiintoinen artikkeli, mutta täynnä niitä pieniä virheitä/ristiriitaisuuksia kuin on kaikessa tätä asiaa käsittelevissä keskusteluissa.
- Minecraft mainitaan esimerkkinä PC:n voittokulusta, mutta vain joka kolmas Minecraft on myyty PC:lle.
- Indiepelien esiinmarssi konsoleille mainitaan PC:n ansioksi, mutta unohdetaan kuinka suosittuja XLIG ja Live Arcade pelit ovat olleet Xboxin puolella. Tottakai Minecraft saa ainakin 50% indiepelien rynnistyksen aiheuttamisesta, mutta indiepelit eivät ole pitkään aikaan olleet PC:n etuoikeus.
- Sosiaalinen pelaaminen lasketaan yksioikoisesti PC:n eduksi, vaikka samat pelit pelataan puhelimilla ja tableteilla.
- Unohdetaan se fakta, että monialusta julkaisuissa PC:n myynti on järjestäen murusia verrattuna konsolimyynteihin riippumatta halvemmasta hinnasta.

Tuntuu olevan melko suosittu aihe toitottaa joko PC-pelien kuolemisesta tai noususta, mä en vaan ymmärrä mitä järkeä kummassakaan on. PC-pelaaminen ei takuulla lopu niin kauan kun on tietokoneita ja mitä ihmeen merkitystä sillä on jos suhteellinen osuus kaikesta pelaamisesta nouseekin, onko oikeesti jonkun itsetunto siitä kiinni kuinka moni muukin pelaa samalla laitteella? Kaksi kymmenestä kaikista pelaajista aiheuttaa suurta masennusta, mutta kolme kymmenestä tarkoittaa että pitää rintaa röyhistää ja selitellä asioita paremmaksi.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Mutta se on jännä että sun mielestä PC-pelaaminen kasvattaa suosiotaan, mutta samaan aikaan PC-myynti putoaa luokkaa 10% per vuosi.

PC-myynteihin lasketaan pakettikoneet, jotka tottakai menettää suosiotaan kun monet jotka käyttää PC:tä emailiin/laskujen maksuun yms ostaa sen tabin koska tietokoneelle ei ole tarvetta. Ensi vuonna tulee Steam Machinet, jää nähtäväksi onko niillä PC-myynteihin vaikutusta. Mutta komponenttien myynti ei ole mun käsityksen mukaan juurikaan tippunut, ja kyllähän iso osa PC-pelaajista ostaa ja kokoaa koneensa itse, tai tilaavat sen koottuna esimerkiksi Jimmsin kaltaisista liikkeistä, jolloin myynnit lasketaan komponenttimyynteihin. Kun puhutaan PC-myynnin laskusta tarkoitetaan nimenomaan näitä HP, Dell, Fujitsu valmiskonepaketteja IIRC.

No älä sitten jatkossa ota esille tällaisia hataroita argumentteja jos kerta sen itsekin tiedät että ilman riittävää tietoa ei väitettä voi todistaa puolin ja toisin.

Antaa tän nyt olla, kun pointti ei mene perille, mä tuun tähän threadiin taas postaamaan kun 8 tai 9 miljoonaa yhtäaikaista käyttäjää menee rikki, ja te esitätte saman vastaväitteen, ja minä lupaan ignorata teidän vastaväitteet. Ok?

Asiasta saisi helposti ainakin jonkin sorttista tietoa tekemällä yksinkertaisen äänestyksen jokaiseen suureen digitaalipalveluun. Pelaisitko peliä jossa olisi padi tai muun ohjaimen pakko?

Ainakin Brothers - A Tale of Two Sons vaatii pädin ja käsittääkseni se on PC:llä myynyt melko hyvin siitä huolimatta.

edit. Fallout 3:n Steam-rekisteristä on putkahtanut ulos tietoja jotka viittaa siihen että GFWL on siitäkin pelistä poistumassa. Hyvä juttu että ainakin osa julkaisijoista on tilanteen tasalla ja on aloittanut tai jo poistanut GFWL:n.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

PC-myynteihin lasketaan pakettikoneet, jotka tottakai menettää suosiotaan kun monet jotka käyttää PC:tä emailiin/laskujen maksuun yms ostaa sen tabin koska tietokoneelle ei ole tarvetta. Ensi vuonna tulee Steam Machinet, jää nähtäväksi onko niillä PC-myynteihin vaikutusta. Mutta komponenttien myynti ei ole mun käsityksen mukaan juurikaan tippunut, ja kyllähän iso osa PC-pelaajista ostaa ja kokoaa koneensa itse, tai tilaavat sen koottuna esimerkiksi Jimmsin kaltaisista liikkeistä, jolloin myynnit lasketaan komponenttimyynteihin. Kun puhutaan PC-myynnin laskusta tarkoitetaan nimenomaan näitä HP, Dell, Fujitsu valmiskonepaketteja IIRC.
Voi olla että PC-myynti lasketaan tuollai kuten sanoit, olen itse elänyt siinä uskossa että PC-myynti lasketaan joko pöytäkoneiden prosessoritoimituksista tai käyttöjärjestelmämyynneistä. Ja jos ymmärrän alla olevan lauseen oikein, kaikki nuo seikat otetaan huomioon:
IDC's Worldwide Quarterly PC Tracker gathers PC market data in over 80 countries by vendor, form factor, brand, processor brand and speed, sales channel and user segment. The research includes historical and forecast trend analysis as well as price band and installed base data.
http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS24065413
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Hyvä valinta, mulla sama virtalähde jonka reilu vuosi sitten ostin edesmenneeltä Silent Rigiltä, kun meni hermot uudesta asti coil whineä pitäneeseen Corsair CX:ään :)
Jimmsiltä tulikin mailia että voi kestää jopa kuukausia että nuo saapuu, tuli sitten peruttua tilaus ja laitettua Seasonicin täysmodulaarinen M12II 750W virtalähde tilaukseen. Kymmenisen euroa tuli lisähintaa mutta nyt on suhteellisen akuutti tarve uudelle virtalähteelle kun GTX 780:kin on matkalla jo. Tilalle jimmsiltä tarjosivat samaa 750w Super Floweria ei modulaarisena 9€ halvemmalla. Oli kuitenkin sen verta paska tarjous että piti kieltäytyä kun modulaarisuus oli kuitenkin yksi tärkeimmistä asioista uudessa virtalähteessä.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Platinum Gamesin eilen (tänään) steamissa julkaistu Metal Gear Rising: Revengeance kärsii yhdestä itselle todella vakavasta ongelmasta. Peliä ei voi pelata fullscreeninä mikäli näyttösi on HDMI-piuhalla kiinni. Peli haluaa nimittäin laittaa refresh raten 24Hz jostain syystä, saaden kuvan väreilemään ja tietysti yli 24fps ei tuolla virkistystaajudella saa irti. Ainakin omalla kohdalla täytyy nyt peli pelata lävitse windowed modessa ja jollain erillisellä ohjelmalla laittaa se peli-ikkuna borderllesiksi. Aikamoista säätöä.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

GOG.com: The First 5 Years

[video=youtube;iNORr7t5st4]http://www.youtube.com/watch?v=iNORr7t5st4[/video]

Hieman ihmetytti kun tossa videossa on heavenly sword 2:48 kohdalla ja hintana 4.95
 
Ylös Bottom