Vastaus: PC-pelaaminen
Hyvä näkökulma tähän aiheeseen:
http://www.eurogamer.net/articles/2014-01-11-valve-plays-the-long-game-again
Tl;dr: Valve ei edes yritä kilpailla myynneissä tai käyttäjämäärissä "next-genin" kanssa, vaan tavoite on pitää PC varteenotettavana vaihtoehtona ja taata sen säilyminen pelialustana.
Näkökulma, jossa on erikoisia oletuksia, mm. Valve-controllerin kiinnostavuus kehittäjien silmissä yhtenäisenä kontrollialustana. Mitä? Yhtenäinen Höyryboksien kanssa kyllä, mutta ei se poista sitä ongelmaa, että Valven laite ei näytä kovin kiinnostavalta --> jos sitä ei osteta suuria määriä, niin ei ole sitä yhtenäistä padiakaan...
Samoin kirjoittajan yritys saada pieni SteamOs:n valikoima (vain 90% Steam-peleistä tukee SteamOS:ää, nykyinen kirjasto saattaa jäädä aika karuksi, kun ostat Steam Machinen) näyttämään hyvältä, koska hän väittää että ne pelit tulevat toimimaan SteamOS:llä aina, on ontuva. Ensinnäkin, koko ajatus että SteamOS:n pelit toimivat aina ja ikuisesti käyttiksellä on hänen oma oletus. Me emme tiedä sitä ennen kuin ajan kanssa. Toisekseen, Valvelle ja raudantoimittajille tulee jossakin vaiheessa tarve kehittää palvelua ja laitteistoa. Voidaanko siis sanoa, että kaikki pysyy niin samalla pohjalla, että ne vanhemmat pelit toimivat alustalla ilman päivityksiä? Kolmanneksi, mikäli pelit vaativat päivityksiä, niin toimittaako pelintekijät ne vai Valve?
Toki Steamin tuki tällä hetkellä on aika mainio, eikä siellä juurikaan taida olla vanhoiksi jääneitä pelejä. Kuitenkin pelit ja varsinkin vanhemmat pelit eivät kaikki toimi ilman pientä kikkailua Steamillakaan. Olen itse ostellut joitakin vanhempia pelejä aikoinaan ja niiden käyntiin saattaminen vaati pientä kikkailua. Osaan sain ohjeet Steamin foorumeita pläräämällä, osaan muualta netistä. Pointtina kuitenkin se, että olohuoneen pelilaitteena ja konsolien haastajana, en soisi Steam Machinella näkeväni moista säätöä. Toisaalta juuri tätä varmaankin pyritään karsimaan sillä, että vain 90% nykyisistä Steam-peleistä tulevat SteamOS:llä pyörimään.
Kirjoituksessa on joitakin varmasti aika pitäviäkin pointteja, mutta suurinta asiaa kirjoittaja välttää pohtimasta. Millä tämän kaiken saa myytyä kuluttajalle?
Vaikka Steam Machinet olisivatkin Valven oma "Save the whal... PC-platform"-kampanja, niin se ei edelleenkään näytä kovin houkuttelevalta vaihtoehdolta kuluttajalle. Steam Machinet buffaavat jonkin verran SteamOS:ää varmasti, mutta kuinka moni raudantarjoaja jaksaa pysyä leikissä mukana, jos heidän tuotteensa ei mene kaupaksi. Tällä hetkellä ainoat kilpailuvaltit, joita Steam Machinet voisivat tarjota ovat hinta (suurimpana) ja kompakti/olohuone-ystävällinen ulkomuoto (huomattavasti vähäisempi). Saa nähdä kuinka moni nyt julkaisuista laitevalmistajista on mukana vielä, sanotaan kolmen vuoden kuluttua, laitteen markkinalanseerauksesta.
Valven konsolissa on ideaa ja ymmärrän kyllä Eurogamerin jutun pointit, siinä on kuitenkin paljon sellaista, mitä en välttis näe oikeasti houkuttavana kuluttajalle. Ja vaikka kuinka puhutaan, että Steam Machine ei tule kilpailuun suoraan kotikonsoleiden kanssa tai että Steam Machine on vain vaihtoehto, niin todellisuus on se, että Steam Machine kilpailee tasan tarkkaan myös perinteisempien konsoleiden kanssa. Steam Machine on pelilaite ja sellaisena sitä markkinoidaan ja sellaiseksi se ostetaan, jos ostetaan!