Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

Vaikka omistankin kohtalaisen PC:n (2080 super ja i7-9700k) niin silti aion hommata Xbox Series X:n, koska pelien optimointi konsoleille on ollut yleisesti ottaen parempaa kuin PC:lle. Minusta tuntuu, että konsoleilla saa enemmän raudasta irti kuin PC-tietokoneilla, koska loppuen lopuksi PC:t seuraavat konsoleja kehityksessä.

Raudasta saa enemmän irti koska ei tarvitse koodata se peli kuin yhdelle kokoonpanolle, miljoonan eri softan ja raudan yhdistelmän sijaan.
 
Noniin... elikkä minulla oli uusin Xbox ja Halo 5. On uskomatonta kuinka pelattava peli on vaikka ei ole hiirtä ja näppistä. FPS peli kuitenkin. Toiseksi grafiikka ja tehosteet ovat hienoja suurimmassa osaa kenttiä. Elikkä pelistä on tosiaan revitty paljon irti. Moni PC pelaaja ei tätä ymmärrä. Uskallan väittää että fiilis pelata haloa konsolilla on ihan eri.

Itse pidän myös PC:stä, mutta ongelma on tosiaan tuo raha. Jos todella haluan 4K pelaamista kun tässä edessäni LG OLED 65C9. Se hinta että saan tasaista 60fps lukua... 4K:na. Toiseksi täytyy miettiä pelejä. Olen niiden kanssa vielä aika hukassa.
 
Eli silti edelleen yli tuplahinta konsoliin verrattuna. Olen myös aika varma että 1200 eurolla ei saa juurikaan Xbox Series X:ää tehokaampaa PC:tä, joten rahaa pitäisi kuitenkin laittaa enemmän jos haluaa että tehoero oikeasti näkyisi ja tuntuisi kunnolla.

Mutta tosiaan, ei tehdä tästä konsoli vs. PC vääntöä. Kaikki varmasti tietää että tietokone maksaa enemmän. Kaikki varmasti myöskin tietää mitä etuja PC:llä saa konsoleihin nähden. Ja sama toisinpäin.
Ei tällä ikää jaksa vääntää. Ehkä enemmän huomiona elinkaarikustannukset eri alustoilla. Konsoli on hyvä valinta, niin myös pc.

Pitkä tarina olisi selittää, miksi tuo amdn (konsolit) ja nvidian näyttiskisa on kiinnostava teema pc-pelaajille. Graafinen suunnittelu yms. Kyse ei ole pc master race vänkäyksestä.
 
Onhan tuo DLSS2.0 melkoinen game changer, jos se yleistyy. Tässä voidaan helposti olla tilanteessa, jossa 30XX kiskaisee melkoisia fps:iä pöytään, jotka toimii kyllä myynninedistäjänä, jollei AMD:llä ole tarjota vastaavaa.

Itse suhtaudun kyllä hyvin skeptisesti siihen että AMD sellaista tekisi, paremminkin uskon että kilpaileva deep learning ratkaisu tulee unreal enginen ja muiden engineiden kautta. Nvidialla on iso etumatka, mutta oleellista on sekin, yleistyykö DLSS2.0 ja sen tulevat seuraajat miten paljon.

Uskomatonta kyllä, jo rtx 2060 pyörittää DLSS2.0:n avustamana Death Strandingia 4K/60fps. https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-death-stranding-pc-dlss-2-0-graphics-performance-60-fps-4k/


Kun jo 2060 pystyy tuohon, 3080 tulee olemaan aika unreal (pun intended).
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reactions: XYU
Vaikka omistankin kohtalaisen PC:n (2080 super ja i7-9700k) niin silti aion hommata Xbox Series X:n, koska pelien optimointi konsoleille on ollut yleisesti ottaen parempaa kuin PC:lle. Minusta tuntuu, että konsoleilla saa enemmän raudasta irti kuin PC-tietokoneilla, koska loppuen lopuksi PC:t seuraavat konsoleja kehityksessä. Minulla on jo nyt pelko, että missä vaiheessa 2080 super ei enää riitäkkään, kun uusi konsolisukupolvi tulee, jolloin rauta taas kehittyy - tällaista on olla PC-tietokoneen omistaja.

Minua ei voisi vähempääkään kiinnostaa väitellä PC vs konsolit, koska kummallakin on puolensa. Tietokone on monipuolisempi, kun taas konsolit ovat puhtaaseen pelaamiseen tarkoitettuja.

Ei ehkä kannata kaikkia tflops-höpsötyksiä ottaa tosissaan. Konsoli-tflopsit on oma kategoriansa.

RTX2060 Mobile on tflops-luvuissa samalla tasolla kuin ps4 pro. Omilla laitteilla testattu, samoja pelejä pelaten, ja arviosin eron rtxn hyväksi suunnilleen x1,6. (Jensen Huang esitti luvun)

Mun huoli on lähinnä se, että amd (ja siten myös konsolit) ovat jarruna, koska nvidian tekoälyrenderöinti on edellä ja paljon. Tflops-luvut eivät juuri merkkaa enää mitään. Kuten laskeskelin teoreettisesti, dlss 2.0 nostaa esim rtx 2060 suorituskyvyn paljon rtx 2080 tin yläpuolelle (jos jälkimmäistä käytetään ilman Dlssää).

Jännityksellä odotan dlss3.0aa ja rtx 3000-sarjaa. Amd lähti takamatkalta, ja siellä se pysyy ilman tekoälyä.
 
Tämä ei pidä paikaansa kun on jo nyt kaksi eri konsolia molemmilta valmistajilta ja tulevaisuudessa tulee olemaan 3

En nyt täysin ymmärrä. Esim PS5 yksinoikeuspelit tulee vain yhdelle koneelle. Eikä Lockhartin kanssa isoja muutoksia tarvitse tehdä kun on samat osat pienemmillä kelloilla. Ja on ne multiplattarit myös helpompi optimoida.
 
Tämä sai ilman pursuamaan sieraimistani ja hymyn huulille.

c5ldkj4zoic51.jpg
 
Tulipa sitten hankittua i7-9700K. Hintaa 306€. Raijintekin Leto jäähyksi.

On tässäkin ketjussa juttua, että peli PC kustantaa hitosti. Jos hankkii ja katsoo hintoja, pääsee paljon edullisemmin. Oma projekti kustantanut 1100€ (I7 9700K, 16Gb ram, 500 Gb nvme m2, rtx2060, 850w virtalähde). Tuo kestää pitkään, ja käytännön tehot riittävät "next-gen" peleille.

Näyttis ja Ram päivittyvät kun tuntuu siltä. Pelikirjasto seuraa mukana. 1440p ultra 60fps on vakio, ehkä nyt ennen next-gen - konsoleita tulee hankittua next-gen pc-näyttis.

Halpaa tää pc-rauta on moneen muuhun harrastukseen verrattuna (nimim. kokemusta on)
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa sitten hankittua i7-9700K. Hintaa 306€. Raijintekin Leto jäähyksi.
Ite otin loppu vuonna omaan koneeseen myös Leton ja oli kyllä niin hitonmoiset sirkkelit ne tuulettimet, eikä kyllä lämmötkään pysyneet kurissa, että mene alle viikossa tuulettimet vaihtoon. Olis vaan sillon kannattanu heti ostaa kunnon tuuletin eikä lähtee säätää.
 
  • Like
Reactions: XYU
Ite otin loppu vuonna omaan koneeseen myös Leton ja oli kyllä niin hitonmoiset sirkkelit ne tuulettimet, eikä kyllä lämmötkään pysyneet kurissa, että mene alle viikossa tuulettimet vaihtoon. Olis vaan sillon kannattanu heti ostaa kunnon tuuletin eikä lähtee säätää.

Onko sulla amdn prossu? Ne käy kuumana.
 
Onko sulla amdn prossu? Ne käy kuumana.
Juu on, mutta ei se siitä tuulettimesta sen parempaa tee. :D olivat nimittäin kyllä niin hirvittävät ja toisilla tuulettimilla lämpö tippui sellaiset 30 astetta. Nyt prossu on 33-39 asteessa, kun oli siellä 60-70 välissä.
 
  • Like
Reactions: XYU
Juu on, mutta ei se siitä tuulettimesta sen parempaa tee. :D olivat nimittäin kyllä niin hirvittävät ja toisilla tuulettimilla lämpö tippui sellaiset 30 astetta. Nyt prossu on 33-39 asteessa, kun oli siellä 60-70 välissä.

Mihin vaihdoit?

AMD on hyvä lämmitin talvisaikaan (huumoria).

Katotaan miten tossa yksikössä lämmöt vaihtuu. Riippuu niin paljon kotelosta jne.
 
Mihin vaihdoit?

AMD on hyvä lämmitin talvisaikaan (huumoria).

Katotaan miten tossa yksikössä lämmöt vaihtuu. Riippuu niin paljon kotelosta jne.
Nyt on tälläiset:

Nuokin kamalan kuuloiset +80%:ssa, mutta ei tarvitse rasituksessakaan nyt edes 60%:ia. Ei ollu sillo hyllyssä muuta ni otin nuo.

Kotelossa mulla on 7kpl tuulettimia ja tosiaan kaikki muu pysyi ennallaan, ainoastaan tuulettimet vaihtui ja ero oli ihan älytön.
Mulla toki 5700 xt tuo osansa lämmöstä, mutta Red devil on siinäkin viileämmästä päästä ja pyörii 50-60 asteen välissä sen lämmöt.
 
Nyt on tälläiset:

Nuokin kamalan kuuloiset +80%:ssa, mutta ei tarvitse rasituksessakaan nyt edes 60%:ia. Ei ollu sillo hyllyssä muuta ni otin nuo.

Kotelossa mulla on 7kpl tuulettimia ja tosiaan kaikki muu pysyi ennallaan, ainoastaan tuulettimet vaihtui ja ero oli ihan älytön.
Mulla toki 5700 xt tuo osansa lämmöstä, mutta Red devil on siinäkin viileämmästä päästä ja pyörii 50-60 asteen välissä sen lämmöt.

Mikä on siis prosessorituuletin? Laitetuulettimia mulla on 2+1, ja läpivirtaus toimii. Edestä sisään, takaa ulos. Hiljaista o.
 
Mikä on siis prosessorituuletin? Laitetuulettimia mulla on 2+1, ja läpivirtaus toimii. Edestä sisään, takaa ulos. Hiljaista o.
Siis mulla on nuo nimenomaan prossussa kiinni. Sekä ilmanpaine, että virtaus selvästi parempi kuin raijintekin orkkis tuulettimissa.

Kotelossa on näitä, kun kotelon mukana näitä jo oli neljä, ostin kolmen setin lisää:

Edit: ja siis kaikki noi prossujäähyn mukana tulevat tuulettimet on irtomyynnissä laitetuuletin nimellä. Vaikka toinen laitetuuletin on suunniteltu enemmän prossun jäähylle ja joku toinen koteloon.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa mietiskelin uusien kuulokkeiden ostoa ja kuolasin Logitechin G Pro X malleja jotka näyttävät todella tyylikkäiltä ja mukavilta päässä, ainut ongelma oli että en halua ylimääräisiä johtoja roikkumaan päästä kun pelaan.

Tänään Logitech kuitenkin päätti julkaista langattomat versiot niistä joten tottakai piti laittaa heti tilaukseen, uhraudutaan nyt ja testataan onko hyvät mutta langallisia on ainakin kehuttu paljon. Hinta on toki isompi langattomissa n.100€ vs 200€ mutta näinhän se aina menee, helppokäyttöisyys maksaa.


 
Tuossa mietiskelin uusien kuulokkeiden ostoa ja kuolasin Logitechin G Pro X malleja jotka näyttävät todella tyylikkäiltä ja mukavilta päässä, ainut ongelma oli että en halua ylimääräisiä johtoja roikkumaan päästä kun pelaan.

Tänään Logitech kuitenkin päätti julkaista langattomat versiot niistä joten tottakai piti laittaa heti tilaukseen, uhraudutaan nyt ja testataan onko hyvät mutta langallisia on ainakin kehuttu paljon. Hinta on toki isompi langattomissa n.100€ vs 200€ mutta näinhän se aina menee, helppokäyttöisyys maksaa.



Itse olen valinnut langalliset aina sen takia, koska bluetooth-yhteydellä kaikki kuulostaa omasta mielestäni tasapaksulta. :D En sitten tiedä, että ovatko nykyään bluetooth-kuulokkeet jo lähellä langallisia äänenlaadultaan.
 
Itse olen valinnut langalliset aina sen takia, koska bluetooth-yhteydellä kaikki kuulostaa omasta mielestäni tasapaksulta. :D En sitten tiedä, että ovatko nykyään bluetooth-kuulokkeet jo lähellä langallisia äänenlaadultaan.

En osta Bluetooth kuulokkeita pelaamisen koska niissä on valtava viive. Mutta äänenlaatu langattomissa kuulokkeissa on nykypäivänä hyvä, niistä vaan saa maksaa paljon enemmän.
 
Ylös Bottom