Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

Jep, kyllä tämä nyt vahvasti näyttää siltä että loppuvuoden korteista ehdottomasti järkevin hinta-laatusuhteeltaan on 3080, sen ainoa heikkous on "vain" 10gb muisti.

Katselin noita testejä ja näköjään esim. Shadow of Tomb Raiderilla 3080 painaa 4K:n 80fps tuntumaan ja kun nykyinen superini pääsee 2K näytöllä 100 fps ja mulla sattuu olemaan 2K näyttö niin sillä mennään. Toki 3080 pääsisi jo 144 fps tuntumaan 2K:lla mitä näyttönikin tukee mutta ei se niin kriittistä ole kunhan ei alle 60hz mennä. VR käytössä voi sitten jossain vaiheessa tulla pelejä tai headsetin ostoa, jotka vaativat tehokkaampaa GPUta, mutta toistaiseksi taidan pärjätä 2070 superilla.

Kyllähän tuo 3080 kiinnostaa mutta ehkä siitäkin tulee vielä 3080 super malli josssa on sitten enemmän muistiakin.

Joo kyllä tässä itekkin sitä super/tiitti mallia odotan.
 
Ei kyllä ennen AMD julkaisua ostoon lähde mitään, mutta 3090 on täysin poissuljettu. Erotuksella ostaa Ait jo ps5, uuden Hotas tikun ja jää silti rahaa.
 
11% tehokkaampi kuin 3080 4K ja alle 10% 1440p keskimäärin.


500€ halvempi hinta niin olis lähtenyt ostoon, mut ei näillä hinnoilla.
Hyvin Sampsa Io-techillä vei porukkaa näiden +10% huhujen "kumoamisella":)
Jos 3080 on kova pommi hinta/teho-suhteeltaan, 3090 on sitten taas toinen ääripää.
 
Joo olin siitä ohjaimesta yhteydessä verkkokauppa.comiin ja sanoivat että se menee takuuseen. Tänään lähti postin kautta menemään.

Katsotaan jos saan siitä rahat asiakastililleni niin voin ostaa sillä reilulla 40€ uuden ja maksan siitä uudesta vain erotuksen :D
 
Kyllä mä luulen että tässä vois olla ostoskorin runkoa aika hyvin. Toki siis prossuksi sit joku 4xxx AMD.
Prossu, näyttis, emo ja vesijäähy itelle. Omat nykyiset sit loppu romuihin ja pojalle kone kasaan.
 

Liitetiedostot

  • 7DCC62E3-C38F-43CD-A067-CC4A5E4E859C.jpeg
    7DCC62E3-C38F-43CD-A067-CC4A5E4E859C.jpeg
    628 KB · Lukukerrat: 27
Kyllä mä luulen että tässä vois olla ostoskorin runkoa aika hyvin. Toki siis prossuksi sit joku 4xxx AMD.
Prossu, näyttis, emo ja vesijäähy itelle. Omat nykyiset sit loppu romuihin ja pojalle kone kasaan.
vaihtaisin emon tomahawkiin sellanen kutina et tuota hehkutettiin juuri iotechin testisssä ja näyttiksen asuksen tuffiin siinä on mielestäni paras hintalaatusuhde.
 
Kyllä mä luulen että tässä vois olla ostoskorin runkoa aika hyvin. Toki siis prossuksi sit joku 4xxx AMD.
Prossu, näyttis, emo ja vesijäähy itelle. Omat nykyiset sit loppu romuihin ja pojalle kone kasaan.

Seuraavat Ryzenit ovat 5000- sarjalaisia, ei nelosia. Jos huhuihin uskominen. Toinen noihin liittyvä huhu, tehoa olisi tulossa reilusti lisää.
 
Seuraavat Ryzenit ovat 5000- sarjalaisia, ei nelosia. Jos huhuihin uskominen. Toinen noihin liittyvä huhu, tehoa olisi tulossa reilusti lisää.

Näköjään, haluavatkohan tällä viestiä että tehohyppy on kova kun hypätään 4000 sarjan yli. Kyllä kelpaisi kunnon boosti varsinkin single core suorituskykyyn, Intel kun vielä hivenen edellä niin voisi lyödä lyötyä vähän lisää menemällä pelitehoisskin ohi.
 
vaihtaisin emon tomahawkiin sellanen kutina et tuota hehkutettiin juuri iotechin testisssä ja näyttiksen asuksen tuffiin siinä on mielestäni paras hintalaatusuhde.
Joo lähinnä siis on hintahaarukan takia osat siellä nyt. Mul on nykyisessä mortar max, joka on about sama kuin tomahawk max, joten sikäli tomahawk varmaan se valinta onkin. Asuksen näyttiksiä sit taas en ota ja rehellisesti toivon, että jos AMD Big navi ois ees 5% päässä 3080:sta, niin se tulisi paljon mielummin koneeseen. Palanu niin käpy tohon Nvidian ohjelmistoon pojan läppärissä. Itelle maistuu todella paljon mielummin AMD softa, mutta jos ei pääse, niin sit sen hetken parhain 3080 (joka ei ole asus).

Ja tosiaan prossu on seuraava AMD, on se sit 4xxx, tai 5xxx.
 
Täytyy kyllä olla tyytyväinen valintoihin, laitoin alkuvuodesta x570 aorus elite emon ja 750W virtalähteen vähän kuin varuilta, nyt näyttäisi että noilla mennään aika pitkään kun sekä 3080 että tulevat AMD:n zen3 prossut että nopeammat SSD:t menevät kaikki nykykokoonpanoon ja -koteloon.
 
Tästä näkee hyvin kuinka hyvä tuo 3080 on hinta/FPS suhteeltaan, jopa kovempi kuin AMD 5700/5700XT. Että saa AMD pistää kovaa tiskiin että pystyy lyömään 3080 tehoissa että hinta/FPS suhteessa. Hauskaa kyllä että 3090 on silti parempi suhde kuin 2080Ti vaikka on ylikallis kuin mikä, kertoo lähinnä kuinka metsään Nvidia viime kerralla meni.

1600976404340.png
 
Öhh. Tässä ei ole tarkoitus kehittää amd/intel kähinää. Tuossa vaan katoin, että pelikäytössä i7 9700k peittoaa kaikki amd:n ökythreadripperit. https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html

Z390 emo ja prosessori Yht. 450€. Käytettynä vähemmän. Nopeampi pelikäytössä kuin Ryzen Threadripper 3970X (noin 2000€+500€ emolevy).

En vain ymmärrä,miksi ihmiset ostavat kalliilla hitaampaa.
 
Öhh. Tässä ei ole tarkoitus kehittää amd/intel kähinää. Tuossa vaan katoin, että pelikäytössä i7 9700k peittoaa kaikki amd:n ökythreadripperit. https://www.tomshardware.com/reviews/cpu-hierarchy,4312.html

Z390 emo ja prosessori Yht. 450€. Käytettynä vähemmän. Nopeampi pelikäytössä kuin Ryzen Threadripper 3970X (noin 2000€+500€ emolevy).

En vain ymmärrä,miksi ihmiset ostavat kalliilla hitaampaa.

9700 vs samanhintainen 3700x, ero tuon listan mukaan reilu 3% ja kaikessa muussa kun pelikäytössä AMD vie inteliä kun pässiä narussa. Sen takia ihmiset ostavat AMDtä, Threadripperiä ei osteta pelaamiseen joten siihen on turha verrata.
 
9700 vs samanhintainen 3700x, ero tuon listan mukaan reilu 3% ja kaikessa muussa kun pelikäytössä AMD vie inteliä kun pässiä narussa. Sen takia ihmiset ostavat AMDtä, Threadripperiä ei osteta pelaamiseen joten siihen on turha verrata.
Juu, muussa käytössä amd on kovempi. Kuitenkin erot pelikäytössä on toisinaan todella suuria.

 
Juu, muussa käytössä amd on kovempi. Kuitenkin erot pelikäytössä on toisinaan todella suuria.


On jos pelaa 1080p välillä aika iso ero, 1440p aika harvassa on pelit joissa on iso ero. Mutta vähän sellainen fiilis että kun uudet prossut tulee ulos niin tilanne saattaa kääntyä.
 
Ja iso ongelmahan on esimerkiksi MSFS tyyppiset pelit jotka pohjautuu koodin osalta kivikauteen (FSX) ja eivät osaa pätkääkään hyödyntää kuin yhtä ydintä kerrallaan.
Nyttenhän uusin MSFS päivitys tätä tilannetta jo paransi hieman, mutta kyllä siellä itsellä ainakin edelleen 1-2 ydintä on moninverroin kovemmalla rasituksella, minkä vuoksi intelit toki vie niissä.
 
On jos pelaa 1080p välillä aika iso ero, 1440p aika harvassa on pelit joissa on iso ero. Mutta vähän sellainen fiilis että kun uudet prossut tulee ulos niin tilanne saattaa kääntyä.
Eikö myös ryzenit hyödy myös muistista enemmän jolloin jopa FPS nousee Tovin verran?
E:hyödy nopeista nopeista
 
Viimeksi muokattu:
No jep ja mun mielestä ryzenit viel halvempi joten jos on luokkaa 3-15% peleissä enemmän FPS ja muissa tehtävissä häviää niin en paljoon huutelis ku ei ihmis silmä edes erota tota kun mennään yli 200fps (mä en erota 144-200 koska oon puusilmä )
Toki hyvää keskustelua saa aikaa.
 
Ylös Bottom