Vastaus: PC-pelaaminen
Kesällä tuli tosiaan palattua pc-pelaajaksi vuosien tauon jälkeen ja olen sen seurauksena innostunut pelien modaamisesta. Tämä on kieltämättä luonut aivan uudenlaista kipinää itse pelaamiseen. Ensinnäkin on erittäin hienoa, että on pitkästä aikaa päässyt pelaamaan klassisia LucasArtsin, Sierran sun muiden seikkailupelejä sekä sellaisia roolipeliklassikoita kuin Lands of Lore tai kevytsimuja kuten X-Wing Alliance. Mukavinta on kuitenkin ollut erinäisten uudempien klassikoiden, kuten Knights of the Old Republicin, Mass Effectin, Morrowindin yms. pelaaminen modattuna. Vanhat pelit saa näyttämään yllättävänkin hyvältä ja parhaimmillaan harrastelijoiden luoma lisäsisältö on tuonut peleihin uutta, suht laadukasta pelattavaa. Olenkin metsästellyt paljon vanhoja pelejä käytettynä tai ostellut niitä gog:sta (minulle gog on paras digitaalisten pelien kauppa koskaan).
Viimeisimpänä tuli ostettua nippu Star Wars -pelejä gog:in edellisestä alunneksasta ja esim. Pandemicin Star Wars Battlefront 2:n saa näyttämään melko hyvältä. Peli on muutenkin jo vanilla-versiona aivan uskomaton sisältönsä puolesta, mutta modattuna siitä ei pelattava lopu käytännössä koskaan. EA:n Battlefront saa hävetä kaiken muun paitsi ulkoasunsa puolesta, kun sitä verrataan Pandemicin tuotokseen. On uskomatonta, että 2005 julkaistussa pelissä on paljon ominaisuuksia, mitä ei saatu tuotua 2014 julkaistuun peliin (tiedän toki, että peli kiirehdittiin Episode VII:n julkaisuun). Nettipeli toimii taas tätä nykyä ja yksinkin sitä voi pelata yli 60 botin kanssa - siinä on oikeasti eeppisen sodan tuntua. Tulikin tuossa kokeiltua EA:n Battlefront 2:n avointa betaa ja nauraen vaihdoin takaisin Pandemicin mestariteokseen - ei todellakaan ole tuon betan perusteella tarvetta ostaa EA:n tulevaa julkaisua. Muutenkaan ei kyllä ole tullut enää konsolipelejä kesän jälkeen ostettua ja nyt tässä harkitsen, että ostanko Shenmue 3:nkin (ainoan odottamani konsolipelin) sitten joskus suoraan pc:lle.
Kun pc on vielä yhdistetty 65" 4k-televisioon sekä äänentoistoon ja fiiliksen mukaan käytän suurimmassa osassa pelejä Xbox Onen tai PS4:n ohjainta, niin ei kyllä kokemus paljoa eroa konsolipelaamisesta. Vielä kun ohjaintuki on nykyään erittäin hyvä pc:llä, ja vanhemmatkin pelit saa toimimaan padien kanssa erinäisten ohjelmien ansiosta, niin pc on kyllä avannut aivan uudenlaisen ikkunan rakkaaseen harrastukseen.
Pc:n vaikeus alustana on kyllä suuresti liioiteltua ja perustuu vanhoihin uskomuksiin. Jopa pelien modaaminen on yllättävänkin helppoa, kun vain vähän viitsii ohjeita lukea (tai katsoa videotutoriaaleja) ja monet modit vieläpä installoivat itse itsensä. Kun kiinnostavia konsoliyksinoikeuksia ei ole tullut aikoihin, eikä niitä oikein näy horisontissakaan, niin Xbox One ja PS4 Pro toimittavat tätä nykyä lähinnä kalliiden Netflix-toistimien virkaa.
Täytyy myös todeta, että olen onnellinen, että peliharrastuksen 30 vuotta sitten aloittaneena siedän hyvin vanhaakin grafiikkaa, joten nyt minulla on mahdollisuus taas nauttia sellaisistakin nuoruuden klassikoista, joita ei voi modata - puhumattakaan niistä klassikoista, jotka jäivät väliin, kun pelasin ainoastaan konsoleilla. Plussaa on myös reshaden, scummvm:n ja dosboxin mahdollistamat grafiikkafiltterit, joilla saa peleihin esim. vanhaa tunnelmaa luovat scanlinet.
On se vain hieno vehje tuo vanha kunnon pc. Voi jopa olla, että konsolipelaamiseni (poislukien ajoittaiset klassikkojen uudelleenpeluut) on taakse jäänyttä elämää.
Ai niin, suomalainen Legend of Grimrock rokkaa!!