Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vai Mac?

Vastaus: PC vai Mac?

...ei kaatumisia ja säätämistä ym.

Mikä siinä muuten on, että monet PC -> Mac vaihdon tehneet ovat joutuneet painimaan kaatumisten ja säätämisten kanssa jatkuvasti?

Itselle on tullut jumittavia ja kaatuilevia koneita ainoastaan joidenkin tuttujen kohdalla, jotka asentavat koneeseen kaiken mahdollisen mitä netistä löytävät ja surffaavat ilman minkäänlaista tietoturvaa. Vähänkään valveutuneempien käyttäjien (esim appivanhemmat, 40-luvulla syntyneet) koneita on harvoin tarvinnut korjailla (nimenomaan softapuolella).
 
Vastaus: PC vai Mac?

Mac himassa, PC töissä, iPhone taskussa.

Mac on suosikki, helppokäyttöisyyden takia. Ei uudelleenkäynnistelyjä, romahteluja eikä komponenttipäivityksien tarvetta. Toimii.

Samasta syystä pelaan konsoleilla, elämässä on henkkoht parempaa tekemistä kuin arpoa ja säätää, mutta ymmärrän täysin ihmisiä jotka haluavat kasailla peliPC:tä ja kikkailla ajurien ja näytönohjainten kanssa.

Jokainen tyylillään ja tarpeiden mukaisesti.
 
Vastaus: PC vai Mac?

Niin no, mun käyttö ei oo miksikään muuttunut, ja paljon vähemmän on mitään ongelmia. Ei se XP:kään mitään kaatuillut kauheasti, mut muita ongelmia oli paljonkin.

Samoin nyt ei oo 8 vuoteen mäkissä ollut mitään viruksentorjuntaa esim, sit taas windows puolella nämä lähes järjestäen tahmaavat konetta ihan liikaa.

Ohjelmien asennus tuntui taas aivan älyttömältä kun pariviikkoa sitten saatiin olohuoneeseen yks win 7 läppäri nelos koneeksi. Tottunut liian helppoon ja toimivaan.

PS. nyt on nannaa kun tuo facetime tuli mäkillekkin. Taloudessa kaks mäkkiä kameran kera, ja kaks iphone 4:sta. Tanskasta ja ruotsista suomeen on tullu jo soiteltua iPhonejen kesken, mut nyt vain paranee. Mahtavuutta.
 
Vastaus: PC vai Mac?

Tämä ei sit ole provoviesti. Löysin vaan tällaisen ketjun ja sanon pari asiaa, jotka toivottavasti auttavat pohtijoita.

Plussia - MAC:
- helppokäyttöisyys
- varmatoimisuus
- tietyissä asioissa lähes standardi (musiikin teko & videot)

Miinuksia - MAC:
- lisälaitetuki
- vaikea korjata itse
- usein hajoaakin "totaalisesti" eli tarvitaan huollon apua

Plussia - PC:
- standardien puitteissa täydellinen kustomointi
- itsekorjaus/päivitys asiaan perehtyneille helpompaa
- windowsia paremmat ilmaiset käyttöjärjestelmät (tätä ei moni ole ajatellut täällä)
- tietyn merkkiset valmiskoneet alkavat olla melko toimintavarmoja (maksavat vaan enemmän: tää on melkein miinus)

Miinuksia - PC:
- valmiskoneissa pakko "maksaa" windowssista
- kustomoidut raudat vaativat usein perehtymistä et kokoonpano toimisi
- ylläoleva erityisesti ilmaisten järjestelmien kohdalla
- varmatoimimattomuus: itsellä työkoneena "huippuvarma" Lenovo ja kyllä sekin kyykkää sen kerran viikossa ihan varoittamatta (win xp), joskus useammin
 
Vastaus: PC vai Mac?

Lisälaite tuki on kyllä nykysin jo aikalailla hyvällä tasolla.

Esim meillä on wlan tulostin jota ei olla viel saatu kolmes pc:ssä (xp, vista, seiska) toimimaan muutoin kuin piuhalla.

Kaikki kolme mäkkiä (tiikeri, leopardi ja lumileopardi) sen sijaan tunnistaa sen suoraan ilman mitään asetuksia ja toimii kuin ajatus.
 
Vastaus: PC vai Mac?

Plussia - PC:
- tietyn merkkiset valmiskoneet alkavat olla melko toimintavarmoja (maksavat vaan enemmän: tää on melkein miinus)

Miinuksia - PC:
- valmiskoneissa pakko "maksaa" windowssista
- varmatoimimattomuus: itsellä työkoneena "huippuvarma" Lenovo ja kyllä sekin kyykkää sen kerran viikossa ihan varoittamatta (win xp), joskus useammin

Muuten aika pitkälti samoilla linjoilla, mutta nuo ylläolevat vähän aiheuttavat eripuraa.
Nämä "tietyn merkkiset" valmiskoneet ovat kuitenkin lähes poikkeuksetta halvempia kuin Mac.

Valmiskoneita saa ilman käyttistäkin. Itse ostanut läppärin Linuxilla ja useamman valmiin koneen (ei merkki) ilman mitään käyttistä.

Minulla on työkoneena joku fujitsun (monet kiertävät nämä kaukaa, kun fujitsu on muka roskaa) pöytämalli core 2 duo prossulla, eikä se ole kaatunut kertaakaan. Käyttiksenä XP. Ainoat kerrat kun on jäänyt työt koneiden takia tekemättä ovat johtuneet firman verkon kyykähtämisestä -> ei yhteyttä tarvittaviin verkkoresursseihin. Kone päällä 24/7 ja käytössä 8-10h päivässä. Kotona miniläppäri johon tungettu Windows 7 ja se on päällä sitten loppuillan. Edelleen ihmettelen miten porukalla voi olla niin mahdottoman paljon ongelmia toimivuuden kanssa?

Mac on varmasti sillä osa-alueella varmempi kun käyttäjä ei voi omilla toimillaan sotkea koneen toimintaa yhtä helposti.
 
Vastaus: PC vai Mac?

Macin korkeampaa hintaa toisaalta tasoittaa se että niistä saa käytettynä paremman hinnan. Esim. minun pari vuotta vanhasta Macbookista voisi ilmeisesti yhä saada 500 euroa myynnissä, mikä oli aika yllätys.

Itselleni miellyttävin ominaisuus Leopardissa on ollut että yhden ohjelman jumittuminen ei vaikuta muiden toimintaan millään tavalla. Töissä on käytössä jotain Lenovon toimistokoneita, jotka hyytyvät totaalisesti yhden ohjelman köhiessä. Windows 7:a en tosin ole käyttänyt, ehkä se toimii jo paremmin.

Toisaalta jos kotikoneella tarvitsisi työhommiin raskaampia ohjelmia kuin nettiselaimen ja Officen, ostaisin PC:n.
 
Vastaus: PC vai Mac?

Toisaalta jos kotikoneella tarvitsisi työhommiin raskaampia ohjelmia kuin nettiselaimen ja Officen, ostaisin PC:n.

Nimenomaan photoshoppaus jutut ja videon käsittely editoinnnit jne raskaammat softat toimii paremmin mäkillä. Tästä syystä juuri monessa media-alan hommissa mäkkejä näkyy.

Syynä osittain myös mäkin muistin määrä, jota pystyy nykyisellään jo lisäämään aika hurjia määriä
 
Vastaus: PC vai Mac?

Nimenomaan photoshoppaus jutut ja videon käsittely editoinnnit jne raskaammat softat toimii paremmin mäkillä. Tästä syystä juuri monessa media-alan hommissa mäkkejä näkyy.

Tämä on toki totta. Olisi pitänyt täsmentää että omassa käytössäni tarvittavat ohjelmat olisivat simulaatiosoftaa, mittausdatan analysointia sekä piirtämistä ja mittalaitteiden ohjelmistoja, joista ei ole olemassa Mac-versioita. Kaksi rinnakkaista käyttistä ei puolestaan houkuta ollenkaan.
 
Vastaus: PC vai Mac?

Tämä on toki totta. Olisi pitänyt täsmentää että omassa käytössäni tarvittavat ohjelmat olisivat simulaatiosoftaa, mittausdatan analysointia sekä piirtämistä ja mittalaitteiden ohjelmistoja, joista ei ole olemassa Mac-versioita. Kaksi rinnakkaista käyttistä ei puolestaan houkuta ollenkaan.


Nykyisinhän tuo onnistuu jopa niin, että sulla on mahdollisuus lennosta vaihtaa käyttistä, aivan kuin vain hyppäisit eri työpöydälle, eli molemmat käyttikset samaan aikaan päällä, voit käyttiksestä toiseen myös saumattomasti siirtää tiedostoja.
 
Vastaus: PC vai Mac?

Mikä siinä muuten on, että monet PC -> Mac vaihdon tehneet ovat joutuneet painimaan kaatumisten ja säätämisten kanssa jatkuvasti?

Jaa-a. En kyllä osaa siihen sanoa, itellä ei ole Mäkkien kanssa ollut juuri minkäänlaisia ongelmia, mutta PC:n kanssa tuntui että aina on jotain säätämistä. Jo niiden virustorjuntojen kanssa meni monen monituista kertaa hermot. Mäkissä ei tarvi moisista juuri huolehtia.

Samoin PC:t tuntuu mun kokemuksella hidastuvan huomattavasti nopeammin kuin Mäkki. En edelliseen puuseehen asennellut juurikaan mitään ylimääräisiä ohjelmia ja huolehdin pöpökarkotteista säännöllisesti, mutta silti parin vuoden jälkeen koneen käynnistäminen kesti ja kesti ja taustalla soi hirveä rutinakonsertti. Yli 2 vuotta vanha mäkki käynnistyy sitävastoin edelleen silmänräpäyksessä ja äänettömästi.
 
Vastaus: PC vai Mac?

Muuten aika pitkälti samoilla linjoilla, mutta nuo ylläolevat vähän aiheuttavat eripuraa.
En tosiaan halua riidellä, koska omia havaintojahan nuo kaikki olivat.

Ihan nimittäin viime viikolla etsin verkkokaupoista valmiskonetta Linux-käyttöön niin en löytänyt konetta ilman järjestelmää. Tuosta hintajutusta olen kuitenkin täysin samaa mieltä. Eli vaikka esim. Lenovosta joutuu maksamaan enemmän kuin Acerista, niin mäkkiä halvemmalla päästään (tätä tarkoitin). Ja en tiedä miksi keskimäärin Windows kaatuu toimistokäytössä. Sen jotenkin sulattaisin jos koneella yrittäisi tehdä jotain vaativaa samalla, mutta ei. "Nollakuorma" kaataa usein järjestelmän. Vikahan on varmaan selaimessa tms., mut mielestäni järjestelmän pitäisi olla sellainen et kaatuva softa ei vie sitä mennessään.
 
Tuo on totta, tässä just hetki sit korjailin yhtä läppäriä joka oli vajaa 2v vanha ja aivan jumissa. Konetta ei oltu koskaan käytetty mihinkään muuhun kuin nettipankkiin.

Käyttiksen uusiks asennus auttoi.

Sen sijaan Itellä 5v vanha mäkin läppäri ja toimii edelleen kuin uus ja on asennettu kaikkee mitä ei ois ees tarvinnu
 
Vastaus: PC vai Mac?

Samoin PC:t tuntuu mun kokemuksella hidastuvan huomattavasti nopeammin kuin Mäkki. En edelliseen puuseehen asennellut juurikaan mitään ylimääräisiä ohjelmia ja huolehdin pöpökarkotteista säännöllisesti, mutta silti parin vuoden jälkeen koneen käynnistäminen kesti ja kesti ja taustalla soi hirveä rutinakonsertti. Yli 2 vuotta vanha mäkki käynnistyy sitävastoin edelleen silmänräpäyksessä ja äänettömästi.
Riddle me this; mitähän hintaluokkaa oli edellinen PC? Entä mäkki? Ja winkkarikin on varmaan tossa 4+ vuodessa ehkä vähän edistynyt. Paitsi innokkaimpien mäkkinistien mielissä, joille mummon vuonna markka citymarketista ostama WIN95 halpakone edustaa Windowsin kehityskaaren huippua.

Mullakaan ei ole ollut kovin suuria ongelmia omien Win koneiden kanssa, edes Vistan. En mä saa koneita enää nykyään kaatumaan. Ja jos joskus saankin, oon huomannut että useinmiten syytä sille saa etsiä sieltä omien korvien välistä. Mutta kyllähän se totta on, Apple saa sulkeutuneista laitteistaan vakaampia ja idioottivarmempia.

Tärkeintä kai on että saa oman mielenrauhan pidettyä valitulla käyttöjärjestelmällä. Kannattaa kuitenkin muistaa ettei sama päde välttämättä vieruskaverille, ennenkuin julistaa täällä omaa evankeliumiaan universaalina totuutena.
 
Vastaus: PC vai Mac?

Tärkeintä kai on että saa oman mielenrauhan pidettyä valitulla käyttöjärjestelmällä. Kannattaa kuitenkin muistaa ettei sama päde välttämättä vieruskaverille, ennenkuin julistaa täällä omaa evankeliumiaan universaalina totuutena.
Totta, kaikissa asioissa. Mut silti voi huomata että puhutaan omista kokemuksista. Universaalin totuuden julistajia en ole täällä nähnyt. Tai no Joonahin, mut se joutu siitä jäähylle. :D

Siis kaikissa mun bongaamissa "mäkki on paras"-viesteissä on "itellä on", "mun kokemuksella", et ne ilmaisut jos ymmärtää kaiken kattaviksi, niin voi syyttää vaan itseään.
 
Vastaus: PC vai Mac?

Siis kaikissa mun bongaamissa "mäkki on paras"-viesteissä on "itellä on", "mun kokemuksella", et ne ilmaisut jos ymmärtää kaiken kattaviksi, niin voi syyttää vaan itseään.
No sitä hain että sitä kokemuspohjaa vois vähä koittaa suhteellistaa. Emmätiä, eihän Xbox360 vertailla suoraan PS2:een, ja tehdä siitä johtopäätöksiä PS3:n suhteen. Tai kai niin voi tehdä, ja puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä, mutta en näe pointtia.

Ja kyllä mä oon aistivinani semmosta pyhän omenan uskontunnustusta ilmassa täälläkin. Mutta ehkä se oon vaan minä, omenalle allerginen.
 
Vastaus: PC vai Mac?

Ja kyllä mä oon aistivinani semmosta pyhän omenan uskontunnustusta ilmassa täälläkin. Mutta ehkä se oon vaan minä, omenalle allerginen.
Se on totta myöskin. Se on vaan asia mikä pitää sulattaa. Helpommalla pääsee jos ei lähde vääntämään. Ei mullakaan mitään mäkkiä ole (isoveljellä ja tuttavapiirissä on), mutta silti kyllä mäkin ottaisin jos saisin. En tiedä mistä se kumpuaa. :)
 
Vastaus: PC vai Mac?

Riddle me this; mitähän hintaluokkaa oli edellinen PC? Entä mäkki? Ja winkkarikin on varmaan tossa 4+ vuodessa ehkä vähän edistynyt. Paitsi innokkaimpien mäkkinistien mielissä, joille mummon vuonna markka citymarketista ostama WIN95 halpakone edustaa Windowsin kehityskaaren huippua.

Samaa hintatasoa suurinpiirtein kumpikin konepaketti, PC taisi olla hieman kalliimpi. Ja kuten aiemmin mainitsin, Macceja olen käyttänyt lähes päivittäin vuodesta 1996 lähtien ja PC oli kotikoneena n. vuosina 1997-2008. Eli PS2-X360-vertaus meni nyt sikäli ohi, että kumpiakin koneita käytin rinnakkain vuosikymmenen ajan. Viestistäsi saakin nyt käsityksen, että Windows on kehittynyt vasta viimeisen neljän vuoden sisään toimivaksi? Itse taas kuulin, että Vista oli ennemmin askel taaksepäin.

WIN95 tosiaan oli käyttis ekassa PC:ssäni, silloin kun ei vielä ymmärrettävästi uudempaa Windowsia ollut. Uudemmassa koneessa pyöri XP.
 
Itellä tos uusimmas läppäris seiska ja ei se mun mielestä oo menny ku sekavanpaan suuntaan. Monta hyvää juttua verrattuna vistaan ja xp:een, mutta kun käyttänyt 98%:sti os x:ää niin kyl tuolta on todella vaikea löytää mitään. Jopa vaimo, jonka käännytin mäkin käyttäjäksi vasta 6kk sitten on ihan hukassa tuon Seiskan kanssa välillä.
 
Ylös Bottom