Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PCars Formula Rookie sarja, kausi päättynyt, kiitos kaikille.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omenanraato
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

Piti kattella vähä replaytä pizzan ja oluen kanssa, lähinnä ekaa kisaa ku toinen meni poskelleen, täytyy antaa ensi pienet simolle joka tyylikkäästi nousi kolmannelta sijalta kahdella puhtaalla ohituksella voittoon, on se ammattimies . Harmi ettei voi seurata ku omaa autoa, siinä oli 3-4.-sijasta pojilla hyvännoloista racingiä. Replay on muutenki vähä onneton ku ei voi edes skipata loppuun eikä näy sijotuksia.
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

Testailin vähän molempia versioita hokkesta molemmat käy, mutta mun mielestä olis parempi ajaa vaan sitä lyhyttä versioo. Jotenkin se suora on vaan liian pitkä näille autoille. Ja kierros ajoista kun ne aina kaikkia kiinnostaa niin lyhyellä radalla 1.31 aikoja ja pitkällä 1.49 muutamien kierrosten jälkeen.

Niin ja säästä sen verran että mun puolesta voitas ajaa vaan clear- asetuksella paitsi ehkä yks wet-viikonloppu :)
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

Minun mielestä reilu kisa vaikka jotain sattuukin välillä. Ainahan kilpailussa tapahtuu. Tuskin kukaan tarkoituksella vahinkoa tekee ja kun ei yhteisesti sovittuja sääntöjä, niin vaikea kaikkien on niitä tietää. Otetaan opiksi ja jatketaan mukavaa kisailua. Eikä mitään rankkuja vielä jaella!
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

No niin. Nyt on pienessä hiprakassa vepsun voittoisan matsin (vihdoinkin) jälkeen kasattu pieni kooste ensimmäisen osan toisesta kisasta Doningtonista.

Päätelkää te koinko mielestänne vääryyttä vai en :). Lopussa myös kisani pilannut ihmeellinen ohjausliike vastustajalta joka ikävä kyllä oli myös Formulaliiga :D.

https://www.youtube.com/watch?v=CaxaR88EIz4

Eikä tästä nyt mitään rikkeitä tarvi kenellekään jaella. Tehdään vain ns. reilut herramiessäännöt selviksi ja eiku kovaa kisaa ensi viikolla.
 
PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

Eiköhän tämä "äänestys" riitä radan suhteen. Pidetään lyhyempi alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

Tuolle säälle on tehtävä jotain! Noi random slotit on niin hanurista ettei tule toimimaan. Joko ennalta määritelty slotit, tai sitten kokonaan sade tai kokonaan kuivaa.

Riittäisikö jos ois yksi sadekisa kauteen (vaikka kahdella slotilla, et on heikkoa sadetta ja sadetta), muut kokonaan kuivaa tai sitten yksi kisa missä yksi slotti sadetta?


Sehän on aivan sama missä se blokkaus tapahtuu..kärki tai vika sijoista taistellessa. Aina se vituttaa joka joutuu vääryyden kohteex.

en missään nimessä tarkoittanutkaan, ettei sen takia rankkuja jaeta, kun oli pistesijojen ulkopuolella tapahtunut! Kaikki ollaan samalla viivalla. Mutta tarkoitin, että eka kisa ja näköjään sääntöjen suhteen ei ollut kaikki selvää, niin kukaan ei sen takia onneksi menettänyt elintärkeitä pisteitä.


Edit: onkohan jossain yleispätevää listausta herrasmiessäännöistä?
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

No niin. Nyt on pienessä hiprakassa vepsun voittoisan matsin (vihdoinkin) jälkeen kasattu pieni kooste ensimmäisen osan toisesta kisasta Doningtonista.

Päätelkää te koinko mielestänne vääryyttä vai en :). Lopussa myös kisani pilannut ihmeellinen ohjausliike vastustajalta joka ikävä kyllä oli myös Formulaliiga :D.

https://www.youtube.com/watch?v=CaxaR88EIz4

Eikä tästä nyt mitään rikkeitä tarvi kenellekään jaella. Tehdään vain ns. reilut herramiessäännöt selviksi ja eiku kovaa kisaa ensi viikolla.

Meinasin jo mennä koisimaam, mutta oli pakko kirjottaa vielä tosta videosta, nyt mä ymmärrän speitanin "kävyn" palamisen. Mulle riitti 1,5 minuuttia videota, ei tarvii kattoa loppuun... Tolla ajamisella ei oo mitään tekemistä reilun kisaamisen kanssa, ei herranen aika sentään. Ei tää oo mitään gta: ta. Jatkossa tällaset mutkittelut pois kiitos, ja hyvää yötä.
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

No niin. Nyt on pienessä hiprakassa vepsun voittoisan matsin (vihdoinkin) jälkeen kasattu pieni kooste ensimmäisen osan toisesta kisasta Doningtonista.

Päätelkää te koinko mielestänne vääryyttä vai en :). Lopussa myös kisani pilannut ihmeellinen ohjausliike vastustajalta joka ikävä kyllä oli myös Formulaliiga :D.

Eikä tästä nyt mitään rikkeitä tarvi kenellekään jaella. Tehdään vain ns. reilut herramiessäännöt selviksi ja eiku kovaa kisaa ensi viikolla.

No joo, noiden osumien ulkopuoleltakin jo sanottava, että todella todella härskiä peippausta oli. Toki nyt kövi ilmi, ettei Formulaliiga tiennyt kyseisestä säännöstä mitään, joten ei kisassa tiennyt toimineensa edes väärin.

Mutta missään nimessä jatkossa tuollaista ei suvaita ja jos noin mittavassa määrin on koko kisan osalta jatkossa vastaavaa keneltäkään, niin tulee suoraan hylkäys. Pienemmissä määrin voidaan katsoa aikasakkoa tms.

Eli kun tulet suoralle, toinen tulee eri ajolinjalle niin saat mennä eteen..kerran. Sen jälkeen kaveri vaihtaa linjaa niin eteen et saa mennä ja mutkissa annetaan tilaa.

Etenkin tuo jälkimmäinen tilanne oli aika karu, sillä Formulaliiga oli juuri ohittamassa toista autoa, joten tiesi siellä olevan auto, mutta tilaa ei annettu vaan ajettiin toinen ulos radalta. Videolla vaikuttaa, että tuon jälkeen näki peileistä Speitan auton ja luuli pääsevänsä eteen, mutta osui.

Kärjessä oli vastaavanlainen tilanne samassa kohtaa, kolme autoa rinnakkain mentiin ja seuraavaan mutkaan yksi luovutti ja kaksi jatkoi rinnakkain ja siitä sitten taas jonoksi.

Mulla ja antimikaelilla oli hyvää vääntöä, kannattaa antimikaelin video ekasta kisasta katsoa, hän antoi uskomattoman hienosti tilaa, eikä turhia estellyt.
Kisaa ajetaan kovaa, mutta reilusti tilaa antaen. Jos toinen menee ohi, niin kuittaa seuraavalla kierroksella takaisin, älä tuki tietä. :)

Koska säännöissä oli epäselvyyttä, kukaan ei kärsinyt muuta kuin v*tutusta (ei pisteitä mennyt), ensimmäinen kisa ja kärsiväosapuoli oli samaa mieltä, niin ei rangaistuksia. Ei formulaliigalle edes varsinaista varoitusta, mutta kannattaa tutustua herrasmiessääntöihin seuraavaan kisaan. (Etenkin jos joku löytäis jonkun kivan valmiin oppaan, muistelen moisen nähneeni netissä).


Ps. Ekan kisan peräpään kaverit. Annoitte liian hienosti tilaa kierroksella ohittaessa. Kun kuulin et porukka jää kierroksella, niin luulin hyötyväni siitä ja saavuttavani edellä olevia. Vielä mitä, jätkät parkkeeras radan reunaan vaikka oli oma kisa kesken ja päästi ohi. :D
Nousee samalla hattua, että oman kisan kannalta päristelyä kun en päässyt hyötymään teistä tukkona. :D
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

En puolusta enkä syytä ketään, mutta ei voi olettaa tosielämän rata-ajon sääntötietämystä kaikilta osallistujilta.

Sarjan vakavuusaste oli alun alkaenkin melko kevyt, mutta pelisäännöt on laadittava ajoissa. Vielä ehtii.

Kun pistetilanne kiristyy, alkaa usein viimeistään siinä vaiheessa myös rattiote kiristyä.
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

En puolusta enkä syytä ketään, mutta ei voi olettaa tosielämän rata-ajon sääntötietämystä kaikilta osallistujilta.

Sarjan vakavuusaste oli alun alkaenkin melko kevyt, mutta pelisäännöt on laadittava ajoissa. Vielä ehtii.

Kun pistetilanne kiristyy, alkaa usein viimeistään siinä vaiheessa myös rattiote kiristyä.

Enkä halua edelleenkään mitään hampaat irvessä sotimista radalle ja tykkäsin kun juteltiin mikkeihin jne. Koitin ennen ekaa kisaa painottaa tilan antamista jne, mutta ei jotenkin tullut mieleenkään alkaa erikseen puhumaan estelyistä. :D

Tuota lukuunottamattahan kisat meni rehdisti ja tilaa tuli ja kaikilla käsittääkseni oli ihan hauskaa, eikä liian vakavasti edes kärjessä taisteltu?
Mun näkökannalta oli erittäinkin rento ilta ja mulla oli tosi kivaa. Toivon että se sama välittyisi muillekin.

Mitään sikailuja ei suvaita ja normaalisti tuo olisi sellaista ollut, mutta jos säännöt ei olleet kerran tuttuja niin menee kokemattomuuden piikkiin eikä siinä mitään. Haluaisin pitää tämän sarjan ja mahdolliset tulevatkin kevytmielisempänä kuin monet muut sarjat ja toivoisin ettei tarvitsisi kenenkään ajoon sen kummemmin puuttua ja jos jotain sovitaan esim pakollisten renkaanvaihtojen tms suhteen, niin niihin voi luottaa. Sama juttu jos joku rata mahdollistaa oikaisemisen ja "kukaan ei näe", niin en haluaisi joutua tällä porukalla tilanteeseen missä joku härskisti käyttäisi sellaista hyväkseen.

Itse olen itselleni myöntänyt, etten ainuttakaan kisaa tule voittamaan ja joillain radoilla taistelen sijoista 6-8, mutta mulle riittää että ajaminen on kivaa kivassa suomiporukassa. Pidetäänkö jätkät sarja myös sellaisena? Se on meistä kaikista kiinni ja myönnetään että opitaan virheistä ja korkataan seuraavaan koitokseen. :)
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

^ Kuulostaa hyvältä.
Pelisäännöt voi ilmoittaa ihan näin viesteilläkin ja täsmentää vielä vaikka ennen kisaa.

Kuinkas paljon auto saa käydä Hockenilla radan ulkopuolella? <- Tämä saattaa olla seuraava jälkilöyly.
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

En minäkään tästä mitään suurta numeroa halua sen kummemmin tehdä. Ehkä semmoinen esimerkki siitä kuinka ei "saa" tehdä herramiessääntöjen mukaan kilpa-autoilussa.

Omat oletukset sarjasta on samanlaiset kuin Ompulla. Voittoja tuskin tulee tai podiumeja ilman muiden epäonnea. Minulle sijoitukset on pääasiassa yhdentekeviä kunhan vain saa kisaa aikaiseksi ja hienoja tilanteita. Kivahan se on kuitenkin edes vähän menestyä eikä aina olla viimeisenä kuten oli itselläni muinoin boxipuolella Forzassa [emoji12]. Kyllähän sen tiedostaa koska on mahikset kamppailla sijoituksista tosissaan ja koska ei. Jatketaan harjoituksia ja kuten muutkin sanoivat: opitaan virheistä. Kaikki niitä tekee ja toivottavasti oppii niistä jotakin. En minäkään täydellinen ole.

Hyvää kisaa on pääasiassa ajeltu niin Formulaliigan järjestämissä rennoissa merkeissä kuten tässä vähän totisemmassakin sarjassa nyt pari kisaa.
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

Mä olen sitä mieltä, että pääsääntöisesti kaksi rengasta radalla. Siinä ekassa mutkassa menee todella herkästi pitkäksi, mutta kanttari on niin korkealla, että hidastaa vauhtia. Jos sitä kauemmas menee, tulee jo kierrosajan hylkääminen, joten se on jo liian pitkällä. Muita haastavia paikkoja ei oikein taida olla siellä? Maalisuoralle tultaessa ennen viimeistä mutkaa tosin pääsee todella kaukaa kiertämään, mutta siinä sama homma. Kaksi rengasta radalla.
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

hockenheim eka mutka voi kyl oikoa iha kunnol tai vetää leveeks nii paljo ku tykkää ilma että kierrosta hylätään siinä jo voittaa jonku 0.5
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

Kyllä kyllä. Löytyyhän niitä kymmenyksiä, kun sääntöjä venyttää. Kompromisseja kannattaa löytää.
Joku mutka eli siitä ulostulo, oli rata mikä hyvänsä, voitaisiin vapauttaa. Ts. voisi ajaa rataviivan ylitse reilumminkin.

Minun teesit loppuu tähän tällä erää. Laitetaan vielä jäniskevennys loppuun.

Sattuu sitä isommissakin piireissä, 2010 Malesiassa:

[video=youtube;f0fjH625sMA]https://www.youtube.com/watch?v=f0fjH625sMA[/video]
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

Edit: onkohan jossain yleispätevää listausta herrasmiessäännöistä?

Mitä nyt hieman googlella etsin niin varikkosuora.org:ista löytyi ihan hyvä kokoelma herrasmiessäännöistä. Varikkosuoran yleiset kilpasäännöt alueelta löytyy säännöt PDF-muodossa josta kokemattomammat kuskit ja miksei kokeneemmatkin voivat halutessaan lukea miten radalla mielellään tulisi käyttäytyä mutta terveen järjen käyttö taitaa olla parempi tapa kuin "sääntöjen" pilkuntarkka noudattaminen kun varoo kisan aikana osumasta toisiin autoihin. Kokemuksen myötä herrasmiessääntöjä tulee noudatettua huomaamatta.

Varikkosuoran säännöistä kannattaa lukea sivut 2-5 (kohdat 1-7) sekä sivun 6 noin puolesta välistä alkava kohta 10 (seisova lähtö) loput säännöistä koskee enemmän tai vähemmän varikkosuoran omia sääntöjä kuin mitä yleisiä ratakäyttäytymisen herrasmiessääntöjä.

Tai sitten mikäli täältä löytyy joku noheva (miksei useampikin) kokeneiden kuskien joukosta niin toinen vaihtoehto olisi järjestää joku ilta jonkinlainen "oppitunti" kokemattomille kuskeille koskien herrasmiessääntöjä. Tällöin kokemattomilla kuskeilla olisi tarpeen tullen mahdollisuus kysyä kaikennäköisiä asioita kokeneemmilta sekä tilanteita voisi näyttää ikäänkuin livenä radalla jolloin "oppilaat" voivat seurata pilttuussa istuen monitorin kautta kun kaksi kokeneempaa kuskia ajaa hitaasti radalla samalla selittäen erilaisia tilanteita ja miten tulisi "sääntöjen" mukaan käyttäytyä.
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

Speitanin puolesta täytyy sanoa, että olihan tuo aika julmaa kohtelua mutta uskon, että kaikki me tästä opitaan. Seuraavissa kisoissa ei sitten enään moista saa tehdä! Itse opin sen, että myös omaa kisaa täytyy ajaa. En vain viitsinyt olla tien tukkona ja siksi aika vapaasti päästin eli melkein pysäköin nurmelle, kun kierroksella menivät ohi. Siinähän se oma rytmi sekoili, kun enemmän katsoin peiliin, kuin eteen [emoji3]
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

En oo tässä ehtinyt koneelle, mutta nyt summaisin omat mietteeni.

Ensimmäiseksi täytyy sanoa, että oli hyvää kisailua nuo 2 kisaa. Kiitokset kaikille siitä. Itsellä meni ihan päin seiniä eka aika-ajo, kun yritin liikaa säätää autoa. Lähtö oli ihan hyvä, mutta siinä sitten varoessani alussa muita kuskeja niin menin nurtsin puolelle ja sieltä radalla ja sitten joku osui muhun ja spinnasin nurmikolle. Edessä kuitenkin sattui ja tapahtui ja nousin edes pisteille. 2 kisassa hyvä lähtö ja siinä sitten puhdas kisa ja nelossija, vaikkei vauhti ois ihan noin korkealle riittäny. Ainoastaan kävin hiukalla lopun shikaanissa, kun f1masa ajoi aika hurjasti korotuksien yli ja osui mun perään. Mut masa ois tullu ohi kuitenkin, joten ei harmita sinänsä. Mutta jatkon kannalta kannattaa muistaa, että perääänajava on syyllinen, jossei edellä oleva jarruta todella aikaisin tai poikkeavasti.

Mitä tulee säähän niin, jos ne slotit ei oikein toimi niin itse ottaisin mieluummin sitten kuivan kelin kisoja. Koska ainakin nyt kuivalla oli oikein mukavia kisoja ja romua tuli jo nytkin.

Ja mitä sääntöihin tulee niin tässä mun mielestä tärkeimmät säännöt joilla pitäisi pärjätä jo hyvin.

-yksi linjanvaihto per suora
-jarrutusalueella ei saa vaihtaa linjaa
-vähintään 2 rengasta radan puolella (myös ohittaessa)
-varikon ulostulon sulkuviivaa ei saa ylittää
-toiselle kuskille pitää ohittaessa jättää auton mentävä tila (toisinsanoen radalta pois pakottaminen on kielletty)
-aika-ajossa tilan antaminen nopealla kierroksella olevalla, kisassa sinisten lippujen noudattaminen
-toisen kuskin peräänajaminen on takana olevan vika lähes poikkeuksetta


Ja lisäksi suosittelen kaikille, että jos pääsee toisesta ohi epäreilulla tavalla niin päästää toisen takaisin ohi ja näin ei tarvitse miettiä mitään sanktioita.


Mitä tulee ensi viikon kisaan niin toivottavasti saan uuden toimivan ohjaimen seuraaviin kisoihin, tiistai kisan jouduin ajamaan ohjaimelle, jossa ei r2 (kaasu) toimi kunnolla. Ja täten menetän koko ajan tehoa kaasuttaessa läpi kisan. Lopulta päädyin painamaan voimalla r2 pohjaan välillä minimoimaan hävityn tehon, mutta voin sanoa että tuon ajorupeaman jälkeen oli sormi todellakin jo kipeä ja 2 kisan viimeiset kierrokset eivät olleet enää kovin nautinnolisia ajaa.
"Wink wink: salainen uusi "moottori" tulossa seuraaviin kisoihin team King Henkan autoon kovan testaamisen tuloksena. Huhut kertovat useamman kymmennyksen kierrosaika parannuksista". :D
 
PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

Siinä ne tärkeimmät säännöt hyvin tulikin. Kiitos!

Ajattelin tuossa kohta vielä slotteja testailla, mutta pahasti näyttää ettei niitä voi fiksusti käyttää, johtuen juuri siitä, että se pyörittää jo siitä 90min harjoituksista alkaen sitä kolmea slottia, joten vähän väliä on jokatapauksessa kuivaa ja toisaalta vähän väliä todella varmasti sataa...mutta koitan ottaa useamman kisan nyt tekstiksi tänään ja tutkia lisää. Tietysti jos laittaa vain 2x nopeuden kun kuitenkin kyseessä 90+15+5min+12 kierroksen kisa..

Edit: vai tiputetaanko 10 kierrokseen, niin kisa kestää sen noin 15min?
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

Haluaisin muistuttaa ulosajon jälkeen palaamisesta radalle. Pitää varmistaa ettei tule radalla olevan eteen,ja varsinki jos käyttää "resetointia". Resetointia käyttäessä auto palautuu aina parhaalle ajolinjalle. Resetointi pitäs kieltää kokonaan ja se on todella kaukana realismista. Padissa toi oli näköjään vakiona ja rattiin en ole sitä laittanut.
 
Vastaus: PCars Formula Rookie Euro, Kausi 1 (sarja täynnä, varakuskeja mahtuu)

Samaa mieltä, resetointi voitais tosiaan kieltää.

Koittelin tuossa ja mun mielestä lyhennetään 2x10 kierroksen kisoiksi. Edelleen sää slotit oli aivan hanurista ja jostain syystä sadekelin renkaat täysmyrskyssä lämpeni ekaan mutkaan punaisiksi...
 
Ylös Bottom