Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ainakin Street Hasslen kasettiversiossa oli Space Invaders -klooni. Omasta mielestäni paras versio koko pelistä. Musiikit olivat muistaakseni pelistä One Man and his Droid. Sopivat peliin mainiosti.

Street Hassle / Bop 'n Rumble ei ole yhtään hassumpi tappelupeli. Mummot, sokeat äijänkäppyrät keppeineen, gorillat ja muut saavat oikein isän kädestä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Rovion toimitusjohtaja menee vaihtoon: http://www.talouselama.fi/uutiset/rovio-vaihtaa-toimitusjohtajaa-ei-linjaerimielisyyksia-6235991

Rantala ehti luotsata Roviota yhden vuoden ja kaksien YT:iden ajan. Nyt ruoriin heitetään EMEA-alueen lisensointibisneksestä vastannut lakiasiainjohtaja. Jos nyt jotain positiivista tuosta uutisesta hakee, niin ainakin päätöksentekoa pudotetaan lähemmäs suorittavaa tasoa, joten norsunluutornikomentelijan sijaan asioista päätetään jatkossa siellä, mistä asioista tiedetään.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Aikaisemmin on puhuttu työelämän ja opiskelun pelillistämisestä. Seuraavaksi vuorossa on kuntoutus.

Hus haluaa parantaa potilaita videopeleillä - http://www.hs.fi/hstv/uutiset/Hus+haluaa+parantaa+potilaita+videopeleillä/v1450667189713

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin osastonylilääkäri Pekka Lahdenne uskoo, että videopeleillä on tulevaisuudessa suuri rooli potilaiden kuntoutuksessa. Opiskelijaryhmän idea näyttää, millaisia pelejä esimerkiksi fysioterapiassa voitaisiin jatkossa käyttää.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Perjantaina 1.1.16 klo 19 TV2:lla NHL 16 SM kisat:

Ensimmäiset viralliset virtuaalijääkiekon suomenmestaruuskilpailut. E-urheilun studiossa Pekka Jormakka ja Prinssi Jusuf. Studioisäntänä Riku Salminen. Selostus Teemu "wabbit" Hiilinen. Suora lähetys. HD
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Hesari uutisoi PlayStation Storen väärinkäytöstä:

Helsinkiläisperheen vanhemmat saivat joulupäivänä ikävän yllätyksen. Vanhemmat huomasivat, että perheen 12-vuotias poika oli onnistunut tekemään yli 1 500 euron laskun Sony Playstation -pelikonsolin verkkokaupassa.

Perhe oli hankkinut joululahjaksi uuden Playstation 4 -laitteen. Uutta konsolia asentaessa isä huomasi, että sähköpostiin oli kahden edellisen viikon aikana tullut viestejä Playstationin verkkokaupasta, mutta isän mukaan ne olivat menneet roskapostikansioon.

Helsinkiläisperheen isä kertoo liittäneensä aiemmin Playstation-tiliin oman luottokorttinsa, jotta laitteeseen saatiin hankittua pelejä verkosta. Järjestelmä ei isän mielestä selvästi kertonut, että ostoksia voisi vastedes tehdä ilman rajoituksia.

”Se on käyttöliittymältään niin hankala, että ei ole helpoksi tehty ymmärtää, että piikki on auki.”

Isän mukaan Sonyn asiakaspalvelusta kerrottiin, että rahoja ei palauteta.

http://www.hs.fi/talous/a1451366151871?jako=db770b8dea4645c7d3d90d1f536bebc4&ref=tw-share

Tästä kenties opimme jotakin tiliasetusten tärkeydestä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Sen kyllä tiesimme että varsinkin suomen Sony asiakaspalvelu on huonointa ikinä, mutta tässä jutussa voi syyttää vain ja ainoastaan perheen isää. Jos luottokortti laitetaan noin höllästi mihin sattuu eikä pidetä huolta siitä että ilmoitukset tulee sinne minne pitääkin, niin ei voi olla kovin terävä penaalin kynä kyseessä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Sen kyllä tiesimme että varsinkin suomen Sony asiakaspalvelu on huonointa ikinä, mutta tässä jutussa voi syyttää vain ja ainoastaan perheen isää. Jos luottokortti laitetaan noin höllästi mihin sattuu eikä pidetä huolta siitä että ilmoitukset tulee sinne minne pitääkin, niin ei voi olla kovin terävä penaalin kynä kyseessä.

Aika jyrkästi sanottu, jos on sitä mieltä, ettei Sonyllä ja Playstationilla ole tässä osaa eikä arpaa. Ei toi PS4:n valikkoviidakko ihan helpolla avaudu, jos ei tosissaan ole kiinnostusta asiasta, tai ole muuten teknisesti orientoitunut. Niinkuin harrastajat tällä foorumilla. Äkkiä voisi kuvitella, että ostoksen voisi tehdä kertaluontaisesti, ilman että luottokorttitiedot jäävät systeemiin lopullisesti.

Sinänsä hassua, että usein vastaavat palvelut lähtevät ilman muuta sovittelemaan laskua asiakkaan kanssa. Jopa kuittaavat kokonaan, jos lapsi on ollut asialla, vaikkei edes tarvitsisi. Imagosyistä. PlayStationin ei tartte, täällä ollaan heti jopa puolustelemassa Sonya että jopa oli tyhmä käyttäjä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Sinänsä hassua, että usein vastaavat palvelut lähtevät ilman muuta sovittelemaan laskua asiakkaan kanssa. Jopa kuittaavat kokonaan, jos lapsi on ollut asialla, vaikkei edes tarvitsisi. Imagosyistä.

Miksi Sonyn/Playstationin/Nordisk Filmin täytyisi kuitata lasku, joka on syntynyt täysin lapsen isän virheestä? Eri asia tietenkin, jos luottotiedot olisivat joutuneet oikeasti vääriin käsiin, josta olisi aiheutunut haittaa. Nyt kuitenkin rahoilla on ostettu pelejä yms., jotka kaikki ovat tilin haltijan käytössä. Joo, Store ei ilmoittanut jenkkityyliin, että "älä jätä ohjainta ymmärtämättömän lapsen käsiin, jos luottokorttitiedot on tallennettu järjestelmään", mutta kuitenkin. Ehkä asia muuten ilmoitetaan niissä Storen käyttöehdoissa, jotka yleensä vaan kuitataan lukematta, en tiedä?

Jos Sony/Playstation/NF "imagosyistä" maksaisi tuon laskun, tai osan siitä, niin siinäpä meillä olisikin sitten hyvä ennakkotapaus. Jonkun muun perheenkin isä ostaa itselleen tonnilla pelejä Storesta ja vetää valitusvirren, että "meidän muksu pääsi vahingossa painelemaan noita ostoksia, mitä ei ollut tarkoitus ostaa...voisitteko te hyvitellä hintaa?".

Kyllä kuluttajallakin pitää olla jokin vastuu omien laitteidensa käytöstä! Ei niitä käyttöehtoja ihan turhaan kuitenkaan siihen ruudulle pamauteta, vaan oletetaan, että Pertti Peruskäyttäjä lukee ne, jos ei ole aikaisemmin käyttänyt kyseistä toimintoa. Ei voida olettaa Ameriikan tyyliin, että mikroaaltouunin manuaalissakin pitäisi lukea "älä kuivaa tällä laitteella kissaasi".
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Aika jyrkästi sanottu, jos on sitä mieltä, ettei Sonyllä ja Playstationilla ole tässä osaa eikä arpaa. Ei toi PS4:n valikkoviidakko ihan helpolla avaudu, jos ei tosissaan ole kiinnostusta asiasta, tai ole muuten teknisesti orientoitunut. Niinkuin harrastajat tällä foorumilla. Äkkiä voisi kuvitella, että ostoksen voisi tehdä kertaluontaisesti, ilman että luottokorttitiedot jäävät systeemiin lopullisesti.

Sinänsä hassua, että usein vastaavat palvelut lähtevät ilman muuta sovittelemaan laskua asiakkaan kanssa. Jopa kuittaavat kokonaan, jos lapsi on ollut asialla, vaikkei edes tarvitsisi. Imagosyistä. PlayStationin ei tartte, täällä ollaan heti jopa puolustelemassa Sonya että jopa oli tyhmä käyttäjä.
En puolusta Sonyn, kuten sanoin se asiakaspalvelu on huonointa mitä olen itse missään kokenut ja tämän takia en ihmettele yhtään Sonyn kieltäytymisestä sopia tämä sotku. Ja kyllä,olen sitä mieltä että jos aikuinen ihminen ei osaa ottaa tälläisiä asioita vakavasti niin syy on hänessä itsessään. Luottokorttien ja ylipäätään raha asioiden kanssa ei pidä olettaa yhtään mitään jos on täysin tuntemattomilla vesillä. Elämä opettaa ja Sonyn asiakaspalvelu jatkaa voittoisaa kusipää linjaa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Isä oli liittänyt luottokorttinsa tiedot järjestelmään ja antanut konsolin pojan käyttöön. Kyllä tuossa on tehty selkeä valinta. Kaksitoista vuotias kyllä ymmärtää tekojensa seuraukset. Tässä on nyt lähdetty syyttämään kauppiasta käyttäjäystävällisen käyttöliittymän rakentamisesta (helppo ostaa muutamalla napin painalluksella).
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Miksi Sonyn/Playstationin/Nordisk Filmin täytyisi kuitata lasku, joka on syntynyt täysin lapsen isän virheestä? Eri asia tietenkin, jos luottotiedot olisivat joutuneet oikeasti vääriin käsiin, josta olisi aiheutunut haittaa. Nyt kuitenkin rahoilla on ostettu pelejä yms., jotka kaikki ovat tilin haltijan käytössä. Joo, Store ei ilmoittanut jenkkityyliin, että "älä jätä ohjainta ymmärtämättömän lapsen käsiin, jos luottokorttitiedot on tallennettu järjestelmään", mutta kuitenkin. Ehkä asia muuten ilmoitetaan niissä Storen käyttöehdoissa, jotka yleensä vaan kuitataan lukematta, en tiedä?

Jos Sony/Playstation/NF "imagosyistä" maksaisi tuon laskun, tai osan siitä, niin siinäpä meillä olisikin sitten hyvä ennakkotapaus. Jonkun muun perheenkin isä ostaa itselleen tonnilla pelejä Storesta ja vetää valitusvirren, että "meidän muksu pääsi vahingossa painelemaan noita ostoksia, mitä ei ollut tarkoitus ostaa...voisitteko te hyvitellä hintaa?".

Kyllä kuluttajallakin pitää olla jokin vastuu omien laitteidensa käytöstä! Ei niitä käyttöehtoja ihan turhaan kuitenkaan siihen ruudulle pamauteta, vaan oletetaan, että Pertti Peruskäyttäjä lukee ne, jos ei ole aikaisemmin käyttänyt kyseistä toimintoa. Ei voida olettaa Ameriikan tyyliin, että mikroaaltouunin manuaalissakin pitäisi lukea "älä kuivaa tällä laitteella kissaasi".
Ei ole täysin ennenkuulumatonta, että tällaisissa tilanteissa rahat palautetaan asiakkaalle. Tässä esimerkiksi pari uutista kuinka Google ja Apple on maksanut asiakkaille lasten ostoista johtuneita kuluja:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/1...0-euroa-clash-clansissa-google-palautti-rahat
http://www.hs.fi/talous/a1409886370754

Tottakai Sony voi tehdä ihan mitä itse haluavat, mutta ei varmaan olisi kuitenkaan pahitteeksi muokata käyttöliittymää siihen suuntaan, että tällaisia ei pääsisi niin helposti tapahtumaan? Ellei sitten tarkoituksella haluta tehdä rahaa sillä, että lapset luvattomasti vinguttaa isin luottokorttia.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ei ole täysin ennenkuulumatonta, että tällaisissa tilanteissa rahat palautetaan asiakkaalle. Tässä esimerkiksi pari uutista kuinka Google ja Apple on maksanut asiakkaille lasten ostoista johtuneita kuluja:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/1...0-euroa-clash-clansissa-google-palautti-rahat
http://www.hs.fi/talous/a1409886370754

Tottakai Sony voi tehdä ihan mitä itse haluavat, mutta ei varmaan olisi kuitenkaan pahitteeksi muokata käyttöliittymää siihen suuntaan, että tällaisia ei pääsisi niin helposti tapahtumaan? Ellei sitten tarkoituksella haluta tehdä rahaa sillä, että lapset luvattomasti vinguttaa isin luottokorttia.

Eli haluat että ostaminen tehdään meille kaikille muille vaikeammaksi?
Itse pidän siitä että voin laitteella kuin laitteella ostaa pelin Storesta ilman verkkopankkitunnuksia tai luottokorttia kädessäni.

Ainut mitä tuohon voisi laittaa on esimerksi joku salasana mikä pitää aina syöttää oston yhteydessä.

Olen kyllä itse siinä samaa mieltä että kyllä kuluttajallakin täytyy olla joku vastuu. Isä on ollut todella huolimaton ja 12-vuotias lapsikin todennäköisesti osaa lukea ja ymmärtää että pelit eivät ole ilmaisia. Tai jos ei ymmärrä, on se vanhempien vastuulla tämä opettaa, ei Sonyn.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ei mitään salasanoja. Paras on kun vastuullinen vanhempi jättää luottokorttitiedot syöttämättä. Vain fyysiset pelit ja latauskupongit pelikaupasta. Yksittäistapausten takia ei pidä hankaloittaa enemmistön asiointia. Vastuun siirtäminen lasten kasvatuksessa muiden harteille taas ei ole mikään uutinen. Kaksitoista vuotias tiesi tasan tarkkaan mitä oli tekemässä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Onhan tässä nyt kuitenkin kaksi näkökulmaa. Toisaalta kuluttajalla pitäisi olla vastuu omista tekemisistään (tai vanhemmilla lasten tekemisistä), mutta toisaalta Sonyn kategorinen tyyli ilmoittaa että rahoja ei palauteta on jäätävän paskaa asiakaspalvelua ja PR:ää.

Asiat voi esittää fiksusti tai tyhmästi. Euroopan Sony on jääräpäisesti jälkimmäisellä linjalla.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kun myydään konsoleita ja tiedetään yhden keskeisen käyttäjäryhmän olevan lapset olisi koko kauppakokemuksen pitänyt ottaa tämä usecase huomioon alusta asti. Kysytään tietoja syöttäessä esim. "Käyttääkö laitetta muu kuin kortin omistaja?" ja jos kyllä niin halutaanko rajoittaa ostoja esim pin koodilla tms.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Eli haluat että ostaminen tehdään meille kaikille muille vaikeammaksi?
Itse pidän siitä että voin laitteella kuin laitteella ostaa pelin Storesta ilman verkkopankkitunnuksia tai luottokorttia kädessäni.

Ainut mitä tuohon voisi laittaa on esimerksi joku salasana mikä pitää aina syöttää oston yhteydessä.

Olen kyllä itse siinä samaa mieltä että kyllä kuluttajallakin täytyy olla joku vastuu. Isä on ollut todella huolimaton ja 12-vuotias lapsikin todennäköisesti osaa lukea ja ymmärtää että pelit eivät ole ilmaisia. Tai jos ei ymmärrä, on se vanhempien vastuulla tämä opettaa, ei Sonyn.
En kai missään ole sanonut haluavani ostamista vaikemmaksi? Lähinnä ajattelin, että ensimmäisen tilauksen yhteydessä kysytään jotain tyyliin: "haluatko, että luottokortin tiedot tallennetaan konsolille ja tulevilla ostokerroilla ostot pystyy tekemään ilman erillistä vahvistusta" tai jotain sinnepäin. Eiköhän siellä Sonyllä ole ammattilaisia töissä, jotka osaisivat tämän toteuttaa siten, että ne ketkä haluavat ostaa pelin nopeasti syöttämättä tietoja pystyvät sen tekemään, ja samalla tällaiset lasten tekemät ostot vähentyisivät. Mutta niinkun jo aiemmin totesin, Sony saa tehdä niinkuin itse parhaaksi näkevät.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Onhan tässä nyt kuitenkin kaksi näkökulmaa. Toisaalta kuluttajalla pitäisi olla vastuu omista tekemisistään (tai vanhemmilla lasten tekemisistä), mutta toisaalta Sonyn kategorinen tyyli ilmoittaa että rahoja ei palauteta on jäätävän paskaa asiakaspalvelua ja PR:ää.

Asiat voi esittää fiksusti tai tyhmästi. Euroopan Sony on jääräpäisesti jälkimmäisellä linjalla.

Nimenomaan näin. Sony ei ole velvollinen korvaamaan mitään, mutta ehkä tässä voisi tulla vähän vastaan, vaikka tosiaan itsekin haluan elää maailmassa missä kuluttajalla on jokin vastuu.

Hyvä kuitenkin muistaa se täälläkin mainittu fakta, että huomattava osa väestä ei ole niin perillä näistä asioista kuin me konsoliharrastajat. Itse olen kasvanut perheessä jossa teknologia ja pelikonsolit ovat olleet läsnä jo lapsesta asti, mutta viimeistään työelämässä (ja esim. fiksun ja menestyvän appiukon kanssa teknologiasta puhuessa :D ) on tajunnut, miten monien vanhempien ihmisten on kuitenkin lopulta vaikeaa suhailla valikkoviidakoissa ja ymmärtää monia toimintamalleja.
Tämä ei edelleenkään mitätöi vastuuta teoista, mutta jos pelikonsoleita olisi kautta aikain kehitetty vain ja ainoastaan hc-pelaajien näkökulmasta kaikille muille "mitäs et tajunnut miten se toimii"-öhötellen niin meno ois himpun verran marginaalisempaa kuin tänä päivänä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

jos pelikonsoleita olisi kautta aikain kehitetty vain ja ainoastaan hc-pelaajien näkökulmasta kaikille muille "mitäs et tajunnut miten se toimii"-öhötellen niin meno ois himpun verran marginaalisempaa kuin tänä päivänä.
Hyvä pointti. Miettikää, miten tavallinen kuluttaja lukisi esim. tällaisen lainauksen Sonyn edustajalta lehdessä:

"Olemme jo hyvittäneet asiakkaalle erehdyksessä tehdyt ostot. Ymmärrämme, että kaikki asiakkaamme eivät halua opetella monimutkaisia teknisiä järjestelmiä voidakseen nauttia siitä kiehtovasta sisällöstä, jota PS4-konsoli tarjoaa. Vaikka pyrimmekin jatkuvasti kehittämään laitteidemme käytettävyyttä, emme aina onnistu estämään tällaisten tilanteiden syntymistä. Haluamme asiakkaidemme silti muistavan, että ostaminen Playstationin verkkokaupasta on aina vaivatonta ja turvallista."

Nythän viesti on lähinnä "paska säkä, imekää soiroa".
 
Ylös Bottom