Vastaus: Pelaatko pelit läpi?
Itse pelaan lähes aina pelin "läpi" (puhun siis yksinpelistä ja normaalista läpipeluusta, en niin että kaikki trophyt saatava, kaikki vaikeustasot pelattava, yms) jos sen aloitan, se jotenkin on kuulunut jo vuosia pelaamisen peruspilareihin (itsellä). Pelaan aina "normaali" vaikeustasolla, en koskaan "helpolla" ja aika harvoin myöskään "vaikealla". Hankala minusta on pelistä lopullista tuomiota antaa, jos sitä ei ole kokonaan pelannut.
Kesken on jäänyt muistini mukaan seuraavat nykyisen "sukupolven" pelit (useita on hyllyssä tosin niin, etten ole vielä edes aloittanut - en myy pelejäni minnekään):
*GTA4 (360) = Tämä oli eka peli sen jälkeen kun ostin Xbox 360-konsolin myös. Infernaalinen levynlukumeteli alkoi niin paljon ottamaan päähän, että pelistä meni kerralla maku (meinasin roudata konsolin takaisin kauppaan - onneksi nyt on tuo "pelien asennus"-ominaisuus). Muutenkaan ei peli oikein iskenyt. Otetaan uusi yritys joskus, tuskin se "huono" peli on.
*Assassin's Creed (PS3) = Pelasin useamman tunnin, mutta pelimuoto oli aivan toinen kuin kuvittelin (luulin, että se oli tuollainen "MGS hiiviskely keskiajalla" tms). Ei surkea, mutta jotenkin paha pettymys. Toivattavasti jatko-osa ei ole samanlaista junnaamista.
*Dead Rising (360) = Mulle ei tipu ollenkaan, että zombeja tulee *koko ajan* uusia, eikä niiden listimisellä loppujen lopuksi ole kuin pieni hidastava vaikutus. Jälleen - ei surkea peli tms, mutta jatko-osa jää hyllyyn jos sama meno (=zombit ei lopu) jatkuu. Toisaalta, ehkäpä vain missasin koko pelin idean..
*Viva Piñata: Trouble in Paradise (360) = Hauska, "söpö" ja koukuttavakin peli, mutta mulla ei riitä kärsivällisyys pelata loppuun asti. Jos tuota nyt "loppuun" voi ylipäänsä peleta, en ole ihan varma.
*Mirror's Edge (PS3) = Juokseminen ja kaikki muu tosi hienosti toteutettu ja "freesi" idea, mutta ne poliisit ja helikopterit aivan turhaa tässä pelissä. Juokseminen ja hyppely ok, mutta poliisien kanssa leikkimisessä meni maku hetkessä. Harmi.
Sitten on toki urheilu- ja autopelejä, joita en ole pelannut niin, että olisi kaikki radat, autot, pelimuodot yms auki. Mutta en tiedä voiko noita laskea tähän..
...tai sitten yksinkertaisesti ei vain kiinnosta enää jankata jotain tiettyä kohtaa sataa kertaa.
Mun henk.koht. "sääntö" tässä menee niin, että jos useampi, kunnon yritys ei vain millään onnistu (ja aikaa on mennyt jo "tarpeeksi"), niin sitten katson ohjeista apua. Sitten yleensä kyllä menee, sillä kesken en peliä liian vaikean kohdan takia jätä (vaikka todella lähellä se oli ainakin Halo3:sen "Cortana"-kentässä, hermot oli jo riekaleina..
). Ei ohjeitten katsomista kauheasti tarvitse tehdä, mutta välillä kuitenkin. En kuitenkaan näe mitään mieltä katsoa ohjeita koko ajan tai aina kun on vähänkin tiukempi paikka (eihän pelit olisi mitään ilman haasteita). Ja mitään "cheat-koodeja" en käytä.