Digitaaliseen mediaan liittyvä liiallisuus? Minusta tuo termi, liiallisuus, on sopivampi someen, erityisesti Instagram, TikTok ja vastaavat.
Toki peleissäkin on sitä, että tehdään sitä samaa kaavaa, jolloin pelit alkaa olemaan samaa. Tietysti myös kun liiasta puhutaan, niin isoin siihen osuva juttu onkin se tapa venyttää pelien sisältöä kestämään sen suunnilleen sata tuntia. Sitä voisin itse kutsua sisällön osalta liiallisuudeksi.
Mutta tämä teksti ennen kuin olen lukenut tuosta tutkimuksesta mitään. Itse käytetyt sanamuodot vain herättivät pohtimaan asiaan.
Mikäli taas kysytään, että miten tuollaista digiliiallisuutta hallitsee, niin ihan yksinkertaisesti niin, että ei roiku jatkuvasti jossain some-alustalla. Perheellisellä ihmisellä tulee vähän pakostakin kun ei oikeasti edes ehdi turhaan tuijotella ruutua. Pelatakaan ei ehdi niin paljon kuin ehkä haluaisi.
Tuntuisi vähän turhalta pitää päiväkirjaa, kun puhelinkin kertoo että päivässä käytän sitä alle tunnin. Tosin IG on kärjessä siellä silti ja haukkaa viikkoajasta huimat kaksi tuntia. Ainakin kertomani siitä, etten roiku luurissa, pitää aika hyvin paikkansa. On sitä parempaakin tekemistä.