Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelialan tulevaisuus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CHAOS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

CHAOS

New Member
Vähän mietityttää lähinnä pelien kannalta, että mihinkä suuntaan tässä mennään. Uusia ideoita ei ole pariin vuoteen tainnut tulla (kertokaa toki, jos olen väärässä) ja pelit samanlaistuvat. Kun ajattelin Haloa tässä, loppujen lopuksi räiskintäähän sekin on. Mitä uutta me olemme Halossa nähneet? Toki peli on hyvä, mutta mutta...Mitäs mieltä muut olette pelialan tulevaisuudesta, sekä pelien kehityksestä? Olenko minä tulossa vanhaksi, vai alkavatko ideat peleistä tosiaan loppumaan/ ovatko olleen jo loppu?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CHAOS
Vähän mietityttää lähinnä pelien kannalta, että mihinkä suuntaan tässä mennään. Uusia ideoita ei ole pariin vuoteen tainnut tulla (kertokaa toki, jos olen väärässä) ja pelit samanlaistuvat. Kun ajattelin Haloa tässä, loppujen lopuksi räiskintäähän sekin on. Mitä uutta me olemme Halossa nähneet? Toki peli on hyvä, mutta mutta...Mitäs mieltä muut olette pelialan tulevaisuudesta, sekä pelien kehityksestä? Olenko minä tulossa vanhaksi, vai alkavatko ideat peleistä tosiaan loppumaan/ ovatko olleen jo loppu?

Väärään suuntaan ollaan kyllä menossa. Nykyään tuntuu olevan trendinä tehdä peli jossa on hienot graffat mutta sisältö ja pelattavuus ovat lapsen kengissä. Halo on kyllä ihan mukava räiskintä. Paras mitä olen pelannut, mutta eipä siinä mitään mullistavaa ollut.
Tämä kaikki siis IMO.
 
Tarvittas joku simppeli konsoli, jolle harrastajat vois itse vääntää pelejä. Niin niitä uusia ideoita syntyisi. Ei taloudelliseen voittoon tavoittelevat pelitalot uskalla kokeilla mitään älyttömän rohkeeta. Poikkeuksiakin toki on ja joistain sellaisista syntyy uusia kassamagneetti-genrejä. Jotkut taas on tosi hyviä, mutta kukaan ei niitä osta.

Aika kaavoihin kangistuneitahan noi pelit tuntuu olevan. Päähenkilöiden pärstä ja pelin kanteen präntätty otsikko vaan muutetaan ja taas on "uusi" hittipeli markkinoilla. Näin kärjistetysti.

Oon nyt pari päivää pelannut Advance Wars 2:sta ja täytyy sanoa, etten ole vastaavaan ennen törmännyt. Kai sekin on jostain SNES-pelistä lähtöisin, mutta ihan uus kokemus mulle. Upea peli!
 
Tuskin mitään järistyttävän uutta tulee lähiaikoina Luultavasti seuraavat mullistukset nähdään vasta sitten, kun pelintekijät ovat oppineet nettipelin mahdollisuudet ja joku keksii vääntää niistä jotain ennen näkemätöntä irti.

Lähiaikoina tulleista peleistä on minua ilahduttanut hieman massasta poikkeavalla toteutuksella esimerkiksi Metroid Prime. Ei siinäkään mitään järisyttävän uutta ollut, mutta olipahan vain hyvin tehty.

Minä kyllä olen ihan tyytyväinen tähänkin tilanteeseen. Tavallisia, mutta toteutukseltaan hienosti tehtyjä pelejä on ihan tarpeeksi, eli pelattava ei lopu. Kyllä ne innovaatiotkin sitten tulevat kun aika koittaa. :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CHAOS
Vähän mietityttää lähinnä pelien kannalta, että mihinkä suuntaan tässä mennään. Uusia ideoita ei ole pariin vuoteen tainnut tulla (kertokaa toki, jos olen väärässä) ja pelit samanlaistuvat. Kun ajattelin Haloa tässä, loppujen lopuksi räiskintäähän sekin on. Mitä uutta me olemme Halossa nähneet? Toki peli on hyvä, mutta mutta...Mitäs mieltä muut olette pelialan tulevaisuudesta, sekä pelien kehityksestä? Olenko minä tulossa vanhaksi, vai alkavatko ideat peleistä tosiaan loppumaan/ ovatko olleen jo loppu?

Uskon/toivon että täysi vapaus on seuraava suuri askel. Ei Deus Ex 2:n tapainen vapaus vaan täysi vapaus.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CHAOS
Vähän mietityttää lähinnä pelien kannalta, että mihinkä suuntaan tässä mennään. Uusia ideoita ei ole pariin vuoteen tainnut tulla (kertokaa toki, jos olen väärässä) ja pelit samanlaistuvat.
Tottahan se on, että suurin osa kaupan hyllyillä olevista peleistä on avuttomia kolmannen persoonan tusinaväännöksiä, yleensä vielä jollain lisenssillä koristeltuna. Onneksi Japanista tulee aina aika ajoin jokin uusi innovaatio, vaikka hieman tuntuukin siltä, että sieltäkin päin maailmaa uusien ideoiden tulva on ainakin jossain määrin tasoittunut. Tai sitten ne eivät ole vain päässeet ohi tulleista.

Lähivuosien uusista innovaatioista mieleen on parhaiten jäänyt ainakin EyeToy ja Boktai. Myös Icon pelisysteemi on ennennäkemätön. Mutta toivotaan, etteivät pelit mene aivan aivottomiksi tusinatuotteiksi ja että pelinkehittäjät jaksavat yhä luottaa uusiin ideoihin, eivätkä aina turvaudu helpoimpaan tapaan rahastaa pelaajia.

Edit: Mutta ainakin vielä toistaiseksi hyviä pelejä julkaistaan vuoden aikana paljon kaikille alustoille ja osa niistä on myös innovatiivisiä, mutta ne vain pitää osaa kaivaa esiin kaiken paskan keskeltä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse en näe syytä huoleen, ainakin omasta näkökulmasta katsottuna parhaat pelit on nykyään parempia kuin ennen. Ongelmaksi saattaakin suuren tarjonnan vuoksi muodostua jyvien erottelu akanoista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tarkennetaan vielä, että mielestäni peleillä on vielä runsaasti annettavaa. Ala on nuori ja todellisia lahjakkuuksia tulee varmasti entistä enemmän mukaan kuvioihin. Tätä kautta näemme varmasti mielenkiintoisia projekteja. Itse toivon ja odotan kiihkeästi Monkey Islandin ja DOTT:n kaltaisten pelien uutta tulemista, tosin Broken Swordiakaan en ole valitettavasti ehtinyt tukemaan, mutta tässä genressä on selvästi potentiaalia viedä pelit sisällöltään uudelle tasolle...
 
ja sitten kun joku tekee hieman erillaisen pelin esim shen mue 2 joka on omasta mielestäni xboxin paras peli(vaikka onkin dreamcast porttaus)niin sitten sitä ei japanin ulkopuolella myydä paljonkaan kun tämä nykyinen gta-sukupolvi pitää sitä tylsänä...
 
Re: Re: Pelialan tulevaisuus?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Uskon/toivon että täysi vapaus on seuraava suuri askel. Ei Deus Ex 2:n tapainen vapaus vaan täysi vapaus.

Ja siihen seuraksi vielä pelaajille mahdollisuus luoda omia "maailmoja/kenttiä" ja tehtäviä niihin ni johan ollaan oikealla asialla. :cool:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan pelle
ja sitten kun joku tekee hieman erillaisen pelin esim shen mue 2 joka on omasta mielestäni xboxin paras peli(vaikka onkin dreamcast porttaus)niin sitten sitä ei japanin ulkopuolella myydä paljonkaan kun tämä nykyinen gta-sukupolvi pitää sitä tylsänä...

Onhan Shenmue 2 loistava peli, joskin häviää karvan verran ykkösosalle. Oikeastaan juuri Shenmuen tyylisiä pelejä kaivattaisiin. Siinä ei jää viikkokausiksi jumiin, mutta silti se vaatii harmaita aivosoluja, refleksejä ja taitoa. Kun sen maailmaan on päässyt sisälle, sieltä ei pääse pois. Toisin kuin nykypäivän pelit esim. True Crime on muutamassa illassa ohi, Shenmuen täydellinen läpipelaaminen, kaiken kokeileminen, minipelit ym. voivat viedä aikaa enemmän kuin sitä on tuhlattavaksi. Kunhan nyt se kolmonen tulisi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Shenmuen täydellinen läpipelaaminen, kaiken kokeileminen, minipelit ym. voivat viedä aikaa enemmän kuin sitä on tuhlattavaksi. Kunhan nyt se kolmonen tulisi.
Myöskin PS2:lle.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CHAOS
Vähän mietityttää lähinnä pelien kannalta, että mihinkä suuntaan tässä mennään. Uusia ideoita ei ole pariin vuoteen tainnut tulla (kertokaa toki, jos olen väärässä) ja pelit samanlaistuvat. Kun ajattelin Haloa tässä, loppujen lopuksi räiskintäähän sekin on. Mitä uutta me olemme Halossa nähneet? Toki peli on hyvä, mutta mutta...Mitäs mieltä muut olette pelialan tulevaisuudesta, sekä pelien kehityksestä? Olenko minä tulossa vanhaksi, vai alkavatko ideat peleistä tosiaan loppumaan/ ovatko olleen jo loppu?

XboxFin-osion uutinen:

Vahvassa noususuhdanteessa porskutteleva julkaisijatalo Ubisoft ilmoitti tuoreeltaan etsivänsä noin 200:aa uutta pelialan työntekijää Montrealin "lippulaiva"-studioonsa Kanadaan. Lisätyövoimaa haetaan ohjelmointiin, suunnitteluun sekä taidepuolelle.

Montrealin päästudio työllistää tällä hetkellä yli 600 henkilöä, joten kyseessä on todella huomattava pelialan massarekrytointi, jonka taustalla on yhtiön suuri menestys viimeisten vuosien aikana. Etenkin Tom Clancy -lisenssin alla tehdyt pelijulkaisut sekä yleinen pelien laatutaso ovat nostaneet harppauksin ranskalaisfirman profiilia videopelimarkkinoilla.

Mikäli löytyy ainesta Ubisoftin pelijaoston työntekijäksi, klikkaa firman työpaikkaosioon.
Ubisoftin kaltaiset rekrytöintiuutiset ovat peliallalla aina positiivinen uutinen, vaikka koko peliteollisuus joutuukin vuosi vuodelta enemmän kiristelemään hampaitaan taloudellisten ja tuloksellisten tavoitteiden kanssa (Interplay).

Itse pelikehityksen puolella tuoreet ideat ovat varmasti kortilla tulevaisuudessa, ellei hardware-puolella tapahdu merkittäviä uusia innovaatioita, jotka muuttavat koko käsityksen pelaamisesta. Toteutustapoja, tyylejä ja eräänlaisia pelityyppien hybridejä riittää silti nykyisilläkin hardware-standardeilla varmasti riittämiin. Kyse on enemmän siitä, kuinka hyvin pelisuunnittelijat hanskaavat hommansa visioidensa esilletuomisessa.

Loistavan pelin tekemiseen ei silti tarvita läheskään aina originaalia ideaa. Niinkin kliininen urheilupelityyppi kuin vaikkapa tennis voi saada aivan uutta koukkua, jos se toteutetaan asianmukaisella tavalla (Virtua Tennikset ja Top Spin). Eikä noistakaan kumpikaan ole ottanut vielä läheskään kaikkea irti lajityypin suomista mahdollisuuksista.

Pointtina siis: vain ihmismieli ja siihen käytettävä tekniikka on rajana pelien tulevaisuudelle.
 
Etusivun uutinen:

Electronic Artsin asema johtavana pelijulkaisijana sai uuden virstanpylvään viime kuun lopulla, kun yhtiö ilmoitti Euroopan markkina-alueen yhden vuoden tulokseksi yli miljardi dollaria (n. 827 milj. euroa).

Ennätyslukemat kertautuvat ynnätessä maailmanlaajuista liikevaihtoa, joka kaikkinensa kohoaa yli kolmen miljardin dollarin (n. 2,5 mrd. euroa). Puhdasta voittoa kuluerien jälkeen EA:lle jää 776 miljoonaa dollaria (n. 642 milj. dollaria), jossa on huima 70% kasvu edellisvuoteen verrattuna.

Menestyksekkään vuoden takana on luonnollisesti pelimyynti.
Yhtiö kirjaa 27 pelijulkaisua, joista jokainen on myynyt yli miljoona yksikköä sekä 6 pelisarjaa, jotka ovat ylittäneet viiden miljoonan myydyn kappaleen rajapyykin. Pelisarjat ovat: The Sims, Need for Speed, Medal of Honor, FIFA, Lord of the Rings sekä Madden.

Pelimarkkinoilla ei liene EA:n puolesta tyventä luvassa, sillä yhtiö ennakoi tämän vuoden liikevaihdon kasvavan entisestään noin 10-15 prosentilla 3.25-3.4 miljoonan dollarin tietämille.

EA:lla ei ainakaan pelialan tulevaisuus huoleta...
 
Kyllä kekseliäitä pelejä vielä tehdään. Niitä pitää vain osata etsiä. Laadukas peli on silti aina paikkansa ansainnut, olivat elementit lainatut tai omat, sen todistavat megapeleistä mielestäni mm. Halo ja Ratchet & Clank. Onnistuu EA:kin joskus, NBA Street Vol. 2 on nimittäin mielestäni helpostikin urheilupelien kärkiainesta.

Oman kulutustottumukseni perusteella innovaatiot ovat löytäneet kodin PS2:sta. Täytyy nimittäin muistaa, että isoimmalla konsolilla ovat myös marginaalimarkkinat potentiaalisimmat. Viimeisin iloinen yllätys oli Gregory Horror Show. Harva peli iskee huumorisuoneeni yhtä osuvasti.

Siihen, miten suuri yleisö saadaan vainulle uusista peli-ideoista, minulla ei ole vastausta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan CHAOS
Niinpä. Lisenssikrääsä myy.
Kyllä EA osaa tehokkaan lisenssoinnin, mutta on firmalla paljon menestyneitä pelisarjoja, jotka eivät ratsasta lisenssillä.
 
EA:n haukkuminen on minusta(kin?) mennyt hiukan yli. Se on juuri sellaista periaatteellista sontaa, jossa faktoilla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa. EA:lla on laatupelejä vaikka muille jakaa. Ja sitäpaitsi, pitääkö KAIKKIEN pelien olla kekseliäitä, omaperäisiä, täynnä uusia ja mullistavia ideoita? EA julkaisee paljon viihdyttäviä ja laadukkaita pelejä ja on heillä persoonallisiakin pelejä.
Minä aion ainakin ostaa EA:n pelejä tulevaisuudessakin. Ehkäpä minä sitten samalla äänestän pelialan tuhon puolesta. En kuitenkaan itse usko siihen.
 
Ylös Bottom