Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelialan tulevaisuus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CHAOS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä postaus Cyrus1:lta.

Electronic Arts käsitetään tosiaan useiden peliharrastajien keskuudessa yleisnegatiivisena pelijulkaisijana, vaikka suoraa ja perusteltua syytä vastaan ei löytyisikään. Lisenssipelit sekä kaksi vuosittaista urheilupelisarjaa saavat usein pahimman ennakkohöykytyksen tullessaan markkinoille ja nykyään on jopa eräällä tavalla pikkumuodikasta kritisoida mm. FIFA- ja NHL-sarjoja vuosittain (foorumit) jo ennenkuin peliä keritään edes kokeilemaan. Veikkaisinpa, että osin näistä sporttisarjoista on tiedostamatta levinnyt negatiivinen vire koko EA:ta koskevaksi, mikä on tietysti vähintäänkin kohtuutonta.

Xbox-pelaajalle Live-tuen puuttuminen on yksi isoimpia moninpeli-ilon jarruttajia ja vaikka mm. EA-peliarvioissa tästä monesti negatiiviseen sävyyn ilmoitetaankin, syy ei luonnollisesti ole aivan näin yksiselitteinen: kulissien takana on aina kaksi osapuolta neuvottelemassa. Harva kuitenkaan osaa Live-tuen puuttumista laittaa osin Microsoftin piikkiin tai EA:n ja MS:n yhteiseksi ongelmaksi. EA joutuu siis tahtomattaankin mediajyrän alle.

Anyways, sympatiat EA:lle...harva iso ja menestyvä pelitalo on yhtä aliarvostettu pelaajien keskuudessa.
 
EA:lta pukkaa tasalaatuista tuotetta vähän kuin jalostamolta makkaraa. Mikäs siinä jos metritavara kelpaa, mutta mieluummin minä syön riistaa ja syljeskelen hauleja.
 
Kyllähän EA on osan haukuista ansainnutkin aivan omasta ansiostaan, mutta on se mielestänikin mennyt viime aikoina yli. EA:n urheilupelisarjat ovat haukkujen syy, ainakin näin uskoisin. Tai ei välttämättä syy ole pelkästään pelien. Vaikka EA:n urheilupelit eivät edusta markkinoiden parhaita tuotteita, ne ovat silti vuodesta toiseen myydyimpiä ja tämä lienee haukkujen syy. Eli ne jotka haukkuvat, haukkuvat lähinnä niitä jotka pelejä ostavat, mutta koska eivät suoraan sitä sano niin kohdistavat sen EA:han koska "suurta pahaa" on helppo syyllistää ja oikein porukalla. Onhan näitä muitakin kuten Microsoft, McDonalds, yms.

EA:n suosituin peli (ja maailman myydyin peli) The Sims voidaan helposti ns. "tosipelaajien" toimesta leimata näpertelyksi ja naurettavaksi nukkekotisimulaatioksi. Kukapa tosipelaaja sitä nyt vaikka purkkapoppia kuuntelee? Mutta tosiasia senkin pelin kanssa on, että se yksinkertaisesti vetoaa ihmisiin ja on myös oikeasti laadukas tuotos. Ei se ole EA:n vika, että se on tehnyt melkein toisenkymmentä lisäosaa jotka kiinnostavat ihmisiä. Jos esimerkiksi GT3:seen tulisi samaan tahtiin autopaketteja, ei kukaan kehtaisi itkeä asiasta. Pelit on bisnestä ja siinä on tärkeää toimittaa ihmisille sitä mitä ne haluavat.

Ja siitä lisenssiroskasta... onneksi EA:lla on esim. LotR:n ja 007:n lisenssit, koska se on tehnyt niistä loistavia pelejä. (unohdetaan nyt joku 007: AUF).

Ja tuota Euroopan alueen tulosta lienee parantanut myös se, että EA toimii jakelijana muutamille japskifirmoille ja heidän kauttaan on tullut mm. Capcomin, Namcon ja Square Enixin pelejä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Corca
Xbox-pelaajalle Live-tuen puuttuminen on yksi isoimpia moninpeli-ilon jarruttajia ja vaikka mm. EA-peliarvioissa tästä monesti negatiiviseen sävyyn ilmoitetaankin, syy ei luonnollisesti ole aivan näin yksiselitteinen: kulissien takana on aina kaksi osapuolta neuvottelemassa. Harva kuitenkaan osaa Live-tuen puuttumista laittaa osin Microsoftin piikkiin tai EA:n ja MS:n yhteiseksi ongelmaksi. EA joutuu siis tahtomattaankin mediajyrän alle.

Tästähän EA voi syyttää itseään. MS on huomannut, että sillä on toimiva moninpelijärjestelmä eikä sillä ole varmasti mitään intressejä alkaa tukemaan EA:n omia näpertelyjä. Pelaajathan tästä kärsivät ja toivoisin, että joku ratkaisu saataisiin jo E3-messuilla. Mutta kärsii tästä varmasti EA:kin, ilman Live-tukea sen peleistä puuttuu terävin särmä. En kyllä ymmärrä mitä EA koittaa saavuttaa sillä, että se haluaa käyttää omaa järjestelmäänsä. Tulee vähän tunne siitä, että kyseessä on vain kahden älyttömän ison egon yhteentörmäys. Taisi vain EA törmätä vielä liian ison egon kanssa yhteen ja joutuu poistumaan kentältä nöyrtyen takavasemmalle.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NviperO

Tästähän EA voi syyttää itseään. MS on huomannut, että sillä on toimiva moninpelijärjestelmä eikä sillä ole varmasti mitään intressejä alkaa tukemaan EA:n omia näpertelyjä. Pelaajathan tästä kärsivät ja toivoisin, että joku ratkaisu saataisiin jo E3-messuilla. Mutta kärsii tästä varmasti EA:kin, ilman Live-tukea sen peleistä puuttuu terävin särmä. En kyllä ymmärrä mitä EA koittaa saavuttaa sillä, että se haluaa käyttää omaa järjestelmäänsä. Tulee vähän tunne siitä, että kyseessä on vain kahden älyttömän ison egon yhteentörmäys. Taisi vain EA törmätä vielä liian ison egon kanssa yhteen ja joutuu poistumaan kentältä nöyrtyen takavasemmalle.

Kyseessä on mitä ilmeisimmin bisnes. MS on huomannut, että suljetulla järjestelmällään se pystyy kerämään rahaa verkkopelaamisesta. EA on suuri julkaisija, joten omalla järjestelmällään se haluaa tehdä rahaa ilman MS:n välistävetoja. Vaikka verkkopelibisnes ei vielä olekaan kovin suurta, niin siinä on potentiaalia ja "varhainen lintu nappaa madon", eli EA ei halua joutua tilanteeseen, jossa MS:llä on monopoli.

Vaikka LIVE onkin toimiva verkkopeliympäristö, niin yleensä näille suljetuille järjestelmille syntyy myös negatiivisia lieveilmiöitä. Pitkällä tähtäimellä on siis kuluttajan etu, että on verkkopelipalveluilla on kilpailua.

Seuraavalla konsolisukupolvella kaikilla kolmella valmistajalla tulee mitä todennäköisimmin olemaan verkkoliityntä konsoliin sisäänrakennettuna. Tällöin esim. EA:n verkkopalvelu voisi mahdollistaa erimerkkisten konsoleiden omistajien välisen verkkopelaamisen, johon taas LIVE ei taivu.

Eli avoimet verkkopelipalveluntarjoajat ja näiden välille kilpailua, niin palvelun taso nousee. Tämä on pelaajan etu.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jyyki
Kyseessä on mitä ilmeisimmin bisnes. MS on huomannut, että suljetulla järjestelmällään se pystyy kerämään rahaa verkkopelaamisesta. EA on suuri julkaisija, joten omalla järjestelmällään se haluaa tehdä rahaa ilman MS:n välistävetoja. Vaikka verkkopelibisnes ei vielä olekaan kovin suurta, niin siinä on potentiaalia ja "varhainen lintu nappaa madon", eli EA ei halua joutua tilanteeseen, jossa MS:llä on monopoli.
Tuntuu vähän siltä, että EA on jättänyt Liven tukemisen pois, koska pelkää myös Sonyn ja PS2:n (PS3:n) lähtevän samanlaiseen systeemiin mukaan. Central Station on selkeä merkki siitä, että Sonykin on huomannut suljetun järjestelmän hyvät puolet. Itse ainakin odotan Sonyn vievän CS:ää kohti Livemäisyyttä viimeistään PS3:n julkaisuun mennessä.

Eli avoimet verkkopelipalveluntarjoajat ja näiden välille kilpailua, niin palvelun taso nousee. Tämä on pelaajan etu.
Nouseeko? Omat kokemukset PC-puolen nettipeleistä vuosien ajalta eivät ainakaan ole kovinkaan positiivisia, eivätkä avoimuuden puollustajia.
 
Huomaan kommenttini aiheuttaneen ilmeistä hämmennystä ja haluan korjata asiaa: Tarkoitin tässä ihmisiä, jotka ostavat lisenssikrääsää. Tuo kyseinen lauseeni ei ollut EA:n mollaamista. Anteeksi, jos ilmaisin mielipiteeni epäselvästi ja jätin liikaa päättelemisen mahdollisuutta.
 
Etusivu-uutinen:
Pelijulkaisija/kehittäjä/jakelija Vivendi Universal Games jatkaa toimintojensa tiivistämistä sekä uudelleenorganisoimista jakautumalla kolmeen alueelliseen toimintayksikköön ympäri maapalloa. Uudet divisioonat ovat Eurooppa, Aasia sekä Pohjois-Amerikka, joista jokainen raportoi Vivendin globaalitoiminnoista vastaavalle, toimitusjohtaja Bruce Hackille. Muutoksella haetaan dynaamisempaa toimintakykyisyyttä vastuualueiden sisällä.

Vivendin kansainvälisistä toiminnoista tähän asti vastannut Christophe Ramboz jättää tehtävänsä osana muutosprosessia. Rambozin jatko-aikeista ei ole tietoa.

Massiivinen uudelleenorganisointi yhtiön toiminnoissa on jo toinen kuukauden sisään. Kesäkuussa kolmannes Vivendin yli 900 työntekijän joukosta sai lähteä. Samalla useiden kehitysstudioiden ovet sulkeutuivat lopullisesti.
Melkoisten isojen muutosten kourissa kookkaatkin pelitalot kilpailun ja kannattavuuden puristuksessa ovat:
Uudelleenorganisointia, toimintojen hajauttamista tai keskittämistä, potkuja, massairtisanomisia, studioiden sulkemisia, säästöbudjetteja...phuuh.

Taistelu vesirajan yläpuolella säilymisessä on on pelitalojen kesken kova.
 
Etusivu-uutinen:
Yhdysvaltalainen pelijulkaisija Atlus USA Inc. avasi tuoreeltaan tänään uudistetut kotisivut omaperäiselle seikkailupeli Galleonille, joka ilmestyy syyskyyn puolessa välissä rapakon takana Pohjois-Amerikan pelimarkkinoille.

Viime kuussa Euroopan puolella julkaistun pelin kulisseissa tapahtuu, sillä pelin kehittäneen Confounding Factor -tiimin ympärillä olevien tietolähteiden mukaan studio aikoo laittaa lopullisesti lapun luukulle jenkkijulkaisun jälkeen. Tieto olisi varsin murheellinen uutinen jo ennestään vaikeuksista kärsineelle tunnetulle kehitystiimille.

Confounding Factor -studio syntyi huhtikuussa 1997 Lara Croft-peliklassikon vuonna -96 työstäneiden Toby Gardin sekä Paul Douglasin toimesta. Parivaljakko lähti silloisen Core Designedin riveistä, kun kaksikkoa pyydettiin tekemään alle 12 kuukaudessa Lara Croftille jatko-osa. Gard ja Douglas eivät innostuneet jatko-osan tekemisestä näin kireällä aikataululla ja lähtivät Coren palkkalistoilta.

Kaksikon pystyttämä Confounding Factor julkisti ensimmäistä kertaa Galleon -nimisen toimintaseikkailun ilmestyvän vuoden -99 jouluksi. Lukuisten vaikeuksien ja ongelmien nivoutumana pelin julkkaisuaikataulu on revennyt lähes 5 vuotta eteenpäin näihin päiviin saakka. Aika näyttää, kuinka kaksikon ja kehitystiimi käy.

Galleonista tulossa XboxFIN-arvio lähiaikoina.
Jos huhu pitää paikkansa, on ko. tiimin ympärillä ollut kohtuullinen vitsaus ja kirous nämä Galleonin tekovuodet.
Tiimi uppoaisi kirjaimellisesti laivansa (galleon = laivamalli) mukana...ironic.

Varsin positiivisissa merkeissä on torstai-päivä edennet pelialan ailahtelevassa aallokossa. Ei muuta kun tyrskyjä päin, sano.
 
Oh please! CF on kärsinyt jo ihan riittävästi. Ajattelin juuri tänään, että tuleekohan Galleonille jatko-osa. Minusta se olisi mahtavaa, jos pelin pieni karkeus saataisiin jatko-osassa karsittua. Toby Gard on osaava heppu, joka ei anna periksi. Uskomattoman pienestä tiimistä ja rahoitusvaikeuksista huolimatta Galleon on kokonaisuudessaan hyvä peli, joka varsinkin Xboxin pelivalikoimassa erottuu monella tapaa edukseen. Galleonia on kehittänyt pelin loppusuoralla kuulemma kuusi kehittäjää, eikä tiimin koko koskaan ole ollut suurempi kuin parikymmentä henkeä. Määrä on aivan toista luokkaa kuin keskivertostudioilla tätä nykyä. Esimerkiksi Ubisoft Montrealin leivissä on kaiketi 700 kehittäjää ja laajennuksesta 900:aan on ollut puhetta. En tosin tiedä, onko laajennus jo toteutettu. Kaikki eivät tietenkään häärää saman pelin parissa, mutta yhtä kaikki resursseista ei ainakaan sillä suunnalla ole pulaa.
 
Electronic Arts on ostanut mm. Burnout -sarjastaan ja RenderWare -pelimoottorista tunnetun Criterion Softwaren. EA:lla oli jo julkaisusopimus syksyllä ilmestyvästä Burnout 3: Takedownista, mutta nyt koko kehitystiimi siirtyy EA:n palkkalistoille. Burnoutin lisäksi Criterion on työstänyt Black -nimellä tunnettua peliä, joka sai ylistystä toukokuussa pidetyillä E3-messuilla.

EA aikoo hyödyntää RenderWarea ja seuraavalle konsolisukupolvelle suunnitteilla olevaa RenderWare4:ää laajalti tulevissa julkaisuissaan. Kaupan yhteydessä EA ilmoitti, että se jatkaa RenderWaren lisenssoimista ulkopuolisille pelinkehittäjille. RenderWare on nykyisin erittäin suosittu pelinkehittäjien joukossa, joten mihinkään tusinatuotteeseen EA ei dollareitaan ole käyttänyt.

Isot kasvaa ja pienet katoaa... mutta kaipa tämä oli jo ennustettavissa.
 
NviperO sanoi:
Isot kasvaa ja pienet katoaa... mutta kaipa tämä oli jo ennustettavissa.
Näinpä. Seuraavana veikkaisin jonkun ostavan Free Radicalin, jos Second Sight ja seuraava TimeSplitters täyttävät odotukset. Second Sightin julkaisee Codemasters ja TimeSplittersin... EA!
 
NewsFlash

EA haluaa Digital Illusionsin 15.11.2004

19 prosenttia ruotsalaisesta Digital Illusionsista (Dice) omistava Electronic Arts on tehnyt ostotarjouksen yhtiön jäljellä olevista osakkeista. EA:lle muun muassa Battlefield -sotapelisarjaa tehneen firman johtoryhmä suosittelee osakkeenomistajille tarjouksen hyväksymistä. Johtoryhmä toivoo EA:n resursseista ja teknisestä osaamisesta apua kasvaviin tuotantokustannnuksiin ja siirtymiseen tuleville pelialustoille.

Dicen kehittämä Battlefield: Modern Combat julkaistaan PlayStation 2:lle ja Xboxille ensi vuoden aikana.


Free Radical Design sitten seuraavaksi....
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Minusta ei ole mitenkään positiivista, että EA ostaa jokaikisen pelistudion. Joka EA:n pelistä väännetään sitten vuosikertaa 2005, 2006, 2007... Burnout 2005, Fight Night 2005, eikö PRKL ne iänikuiset änäri, koris ja jenkkifutis päivitykset riitä!?!
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Kyllä se on niin, että uutisessakin sanottu tuotantokustannusten raju kasvu seuraavalla konesukupolvella ajaa monen pisuisen firman joko perikatoon tai isoveljien siipien suojaan. Kehitystyö työ on yksinkertaisesti aikaavievää ja kallista puuhaa, ja EA:n kaltaisen ison julkaisijan välitön tuki on elinehto pienille tiimeille (joiden tulee kaiken lisäksi kasvaa, kun resurssipula seuraavien koneiden pelien kehityksessä iskee vasten kasvoja).

EDIT:
tsinivuo sanoi:
Minusta ei ole mitenkään positiivista, että EA ostaa jokaikisen pelistudion. Joka EA:n pelistä väännetään sitten vuosikertaa 2005, 2006, 2007... Burnout 2005, Fight Night 2005, eikö PRKL ne iänikuiset änäri, koris ja jenkkifutis päivitykset riitä!?!

Tuo on vain yksi osa EA:n toimintaa. Nykyään sekin on laajentumassa monimuotoisemmaksi ja erilaisia pelejä tulee EA:lta ulos enemmän ja enemmän.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

CHAOS sanoi:
Vähän mietityttää lähinnä pelien kannalta, että mihinkä suuntaan tässä mennään. Uusia ideoita ei ole pariin vuoteen tainnut tulla (kertokaa toki, jos olen väärässä) ja pelit samanlaistuvat. Kun ajattelin Haloa tässä, loppujen lopuksi räiskintäähän sekin on. Mitä uutta me olemme Halossa nähneet? Toki peli on hyvä, mutta mutta...Mitäs mieltä muut olette pelialan tulevaisuudesta, sekä pelien kehityksestä? Olenko minä tulossa vanhaksi, vai alkavatko ideat peleistä tosiaan loppumaan/ ovatko olleen jo loppu?

Naah... ainahan peliteollisuus perustuu toisten ideoiden kopioimiseen. Mutta jos kysytään vakavasti mitä pelialalle käy tulevaisuudessa, tiettyjä trendejä pystytään jo nyt näkemään:

A) Toiminta siirtyy yhä suurempiin yksikköihin kustannussyistä (katso mm. EA:ta joka hallitsee USA:n pelimarkkinoista 42 prosenttia ja hotkii pienempiä firmoja kuin Pacman).

B) Pelien tekeminen tasapäistyy. Tervehtikää NHL 2007:ä, Bam Magera Pro Skater 3:sta, Pikmin 5000:tta ja miljoonia muita kierrätettyjä peli-ideoita.

C) Pelintekeminen palaa pienempiin ryhmiin eikä uuden sukupolven grafiikkaa voida hyödyntää yhtä tehokkaasti. Suurin syy tähän on se, että pelien myynti ei ole kasvanut samassa suhteessa pelien tekemiseen kuluviin kustannuksiin. Ihmiset odottavat koko ajan yhä hienompaa ja hienompaa grafiikkaa, mutta kaikki se syö aikaa ja rahaa, joka taas vähentää pelitalojen katetta.

D) Verkkopelaaminen on täällä pysyäkseen. Olipa sitten kyseessä Xbox Live, Nintendo DS tai Playstation 3, yhä useampi tulee saamaan pelikokemuksensa verkosta.

E) DRM, eli Digital Rights Management yleistyy. Pelin aitous ja käyttäjän autenttisuus tarkastetaan tulevaisuudessa yhä useammin palvelimelta. Iso veli valvoo ja suuret korporaatiot murskaavat ihmisten toivon yksityisyydestä (yritän leikkiä täällä hirttomiestä). :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Tulipa vaan mieleeni että tulevien pelikonesukupolvien myötä kehittyy
myös verkkopalvelut. Käyttäjäautentikointia parannetaan ja pelejä aletaan
kauppaamaan 'palasissa'; haet kaupasta/verkosta rallipelin ja kyseiseen
peliin ostat haluamasi radat ja autot erikseen. Näin voidaan rakentaa tuottavaa
sisältöä isolla rahalla tuotettuun pelimoottoriin. Eli kaupallisesti ajatellen peli ei
olekaan enää yksittäinen, kertarykäisyllä myytävä tuote, vaan teknologia
johon myydään erikseen sisältöä pidemmällä aikavälillä. Näin teknologiaan
voidaan oikeasti panostaa, koska laadukkaalle enginelle voidaan pukata
myytävää 'kontenttia' pitkään.

"Näi mää ainaski tekisi...!!
 
Ylös Bottom