Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelialan tulevaisuus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CHAOS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

:rolleyes: Ehkä lievää liioitelua.
Pelinhän kehitti aikaisemmatikin osat tehnyt Criterion ja EA:lta siihen tuli vain musiikit ja mainoksia ratojen varsille. Seuraava osa on jo työn alla ja sitäkin kehittää Criterion, joka tosin sittemin on siirtynyt kokonaan EA:n omistukeen.
 
NewsFlash

Activision osti Vicarious Visionsin 20.01.2005

Activision on hankkinut omistukseensa pelinkehittäjä Vicarious Visionsin vahvistaakseen asemiaan seuraavan sukupolven pelien kehityksessä.
Sata henkeä työllistävä Vicarious Visions on aikaisemmin tehnyt pelejä muun muassa Crash Badicoot -, Shrek-, Spider-Man -, Star Wars - sekä Tony Hawk -pelisarjoihin kaikille alustoille ja tällä hetkellä työn alla on ainakin Doom 3:n kääntö Xboxille.


Melko mielenkiintoista, sillä Activision on viime aikoina lähinnä tyrkyttänyt itseään ostettavaksi. Ilmeisesti haluavat tehdä itsestään houkuttelevamman ostoksen.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Konami voisi iskeä tähän rakoon hankkimalla itselleen yksinoikeuden FIFProhn :rolleyes:
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

EA on kyllä helvetin hyvä tekemään bisnestä. Firma saa keskinkertaisen NFSU2:n roikkumaan jo kahdeksatta viikkoa UK:n myydyimpänä pelinä. Ei voi muuta kuin nostaa hattua.

Tuen kilpailijaa ja ostan paljon paremmalta vaikuttavan MC3: DUB editionin.
 
NewsFlash

Take-Two nappasi MLB-lisenssin 24.01.2005

Take-Two Interactive ja Major League Baseball Players Association ovat päässeet sopimukseen MLB-lisenssin myöntämisestä ensi vuoden alusta seitsemäksi vuodeksi Take-Twolle. Tällä hetkellä Take-Two julkaisee yhteistyössä Segan kanssa ESPN MLB 2K -sarjaa, joka tosin menettää ESPN-lisenssinä Electronic Artsille ensi vuonna.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana tehty sopimus kattaa vain kolmansien osapuolien konsoleille tekemät pelit, joten esimerkiksi Sonyn oman 989 Sports -studion PlayStation 2:lle kehittämän MLB-sarjan julkaisu jatkuu Pohjois-Amerikassa entiseen malliin.


NBA:han ei ilmeisesti ole suostunut myymään yksinoikeutta kenellekään, vaan laskeskeli tienaavansa eniten myymällä lisenssiä kaikille halukkaille.
NHL:stä luulisi olevan kovat neuvottelut käynnissä, liigahan ei paljon muusta tällä hetkellä rahaa saa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
NewsFlash

Take-Two osti Visual Conceptsin 25.01.2005

Take-Two on käyttänyt viime vuotisessa julkaisusopimuksessa olleen option Segan Visual Concepts -urheilupelistudion hankkimiseen. ESPN-pelisarjaa kehittänyt Visual Concepts ja sen alainen Kush Games siirtyivät Take-Twolle vain 24 miljoonalla dollarilla.

Alhaiseen hintaan on lienee osittain vaikuttanut ensi vuoden alusta Electronic Artsille siirtyvät ESPN- ja NFL-lisenssit.
 
Vastaus: NewsFlash

mixa1 sanoi:
EA:lla ja UbiSoftilla on muistaakseni nyt joku oikeuskiista, kun EA osti 20% UBia, ja yrittää ilmeisesti vallata koko firman!

ei mistaan oikeuskiistasta olla missaan ainakaan mitaan mainittu
 
NewsFlash

Take-Two perusti uuden julkaisuyhtiön 25.01.2005

Uunituoreen Visual Concepts hankintansa jälkeen Take-Two on ilmoittanut perustavansa uuden 2K Games -yhtiön, joka tulee julkaisemaan urheilupelejä 2K Sports -merkin alla. 2K Gamesin sisäisinä pelistudioina toimivat Take-Twon viime aikona hankkimat Visual Concepts, Kush Games, Indie Built, Venom Games, PopTop Software ja Frog City Software.

2K Games -merkkiin voi törmätä pelihyllyissä melko piankin, sillä tarkoitus on siirtää joitain Global Star -merkillä julkaistavaksi suunniteltuja pelejä 2K Gamesille.


Visual Concepts (ESPN NFL 2K5, ESPN NBA 2K5, ESPN Major League Baseball)
Kush Games (ESPN NHL 2K5)
Indie Built (Top Spin, Amped, Links)
Venom Games (Rocky, Rocky Legends)

Eli ihan hyvä sportti-setti kasassa.
 
NewsFlash

EA sai enemmistön DICE:n osakkeista 25.01.2005

Electronic Artsin ostotarjous ruotsalaisen Digital Illusions CE:n (DICE) osakkeenomistajille päättyi 20. tammikuuta ja se tuloksena EA omistaa nyt 59,8% DICE:n osakkeista. EA:lla on lisäksi varaus lisätä omistustaan 67,3 prosenttiin, mutta EA ei ole vielä ilmoittanut aikomuksistaan varauksen suhteen.

Ainakin toistaiseksi Battlefield- ja RalliSport-peleistä tunnettu Digital Illusions säilyy itsenäisenä, vaikka EA suurimpana osakkeenomistajana onkin määräävässä asemassa.
 
NewsFlash

Take-Two laajensi MLB-sopimustaan 31.01.2005

Viime viikolla julkaistun MLB:n pelaajayhdistyksen kanssa tekemän diilin lisäksi Take-Two on solminut sopimukset tavaramerkit omistavan Major League Baseball Propertiesin (MLBP) ja uusista mediaformaateista vastaavan Major League Baseball Advanced Median (MLBAM) kanssa. Laajennettu sopimus antaa Take-Twolle aukottoman yksinoikeuden kehittää ja julkaista virallisia MLB-pelejä konsoleille, kannettaville ja PC:lle.

Joopa joo, NFL ja MLB... Mutta kaipa suomalaisia pelaajia eniten kiinnostaa NHL-lisenssin mahdollinen kohtalo, vai?
Luulisin kulissessa käytävän kiivaita neuvotteluja, sillä eihän liigaan taida rahaa paljon muualta tällä hetkellä tihkua.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Etusivu-uutinen koskien suosittua Havoc-fysiikkamoottoria:
Peliteollisuuden johtava fysiikkamallien ja kehitystyökalujen tuottaja Havok julkaisee seuraavan sukupolven fysiikkamallinsa vuotuisilla pelikehittäjien Game Developer Conference -tilaisuudessa Yhdysvalloissa.

Havoc Complete 3 -teknologiaratkaisu on yhtiön uusi lippulaiva, joka yhdistää kaksi komponenttia (Havok Physics 3 ja Havok Animation 3) yhdeksi työkaluksi, joka tarjoaa pelikehittäjille koko joukon uusia fysiikka- ja animaatiomalleja vaativiin pelisovelluksiin. Havoc Complete 3:sta voidaan käyttää jo nykyisillä pelialustoille, mutta sen runko on suunniteltu seuraavan sukupolven pelialustoja sekä rajapintoja varten. Xbox 2 on luonnollisesti yksi näistä.

Vuonna 1998 Irlannissa perustetun Havoc-yhtiön teknologiaratkaisuja hyödyntää yli 70 pelikehittäjää ympäri maailmaa. Sen tarjoamaa fysiikkamoottoria käyttää videopeleissä mm. Remedyn Max Payne 2, Valven Half-Life 2 sekä Bungien Halo 2.
Teknisen puolen tulevaisuus on pelialalla tasaisen kehittyvä, vaikkei itse pelien tarjoama sisältö usein samalla kehityksen tasolla pysykään. Käänteinen kärrynpyörä, mutta näyttää ainakin hyvältä pyöriessään.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Etusivu-uutinen:
Gamesindustry.biz -multimediasivuston mukaan mm. Deus Ex-, Tomb Raider-, Commandos-, ja Hitman-sarjoilla nimeään tehnyt brittipelijulkaisija Eidos myydään kokonaan Rupert Murdochin omistamalle maailmanlaajuiselle News Corporation -mediayritykselle. Lähteet Eidoksen läheltä ennakoivat kaupan toteutuvan viikkojen sisään.

Eidos on avoimesti hakenut osakekantansa ostajaa jo muutamia kuukausia ja ollut neuvotteluyhteydessä myös useiden kilpailevien pelijulkaisijatahojen kanssa, kunnes tuorein huhu on kääntämässä brittifirmaa kohutun mediamogulin takataskuun. Kaupan toteutuessa Eidos jatkaisi normaalisti toimintaansa uuden omistajansa suojissa.

Kovan liikemiehen maineessa olevan Murdochin omistama News Corporation ei ole ihan pieni kala globaalissa mediataloudessa. Yhtiö pyörittää omaa televisiokanavaa Aasiassa, valtaosaa Australian sanomalehtiteollisuudesta sekä noin kolmannesta Britannian sanomalehdistä suositun BSkyB-kanavan ohella. Yhdysvalloissa Murdochilla on vaikutusvaltaa elokuva-, sanomalehti- ja televisiopuolelta aina kirjakustantamoihin, urheilujoukkueisiin sekä lukuisiin muihin viihdeteollisuuden aloihin asti. Peliteollisuuteen Murdochin imperiumi ei ole toistaiseksi ulottunut. Nyt siihen saattaa tulla muutos.
Ei mitenkään yllättävää, että tämänkaltaisia kauppoja saattaa syntyä nyt ja tulevaisuudessa.

There is no business like game business.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Ubisoft tukka putkella:

XboxFINin etusivu-uutiset:
Ubisoft haastaa Electronic Artsin sporttipelitarjonnan ensimmäistä kertaa debytoimalla omalla urheilupelisarjallaan. Ubisoft tekee laajennuksen lukuisten maailmanlaajuisten lisenssisopimusten ja yhteistyösopimusten tukemana. Yksinoikeuslisenssinä Ubisoft hankki vastikään oikeudet fijiläiseen maailmankuuluun Vijay Singh golf-pelaajaan, jonka voimin ranskalainen pelitalo aikoo haastaa EA:n oman Tiger Woods golf-pelisarjan. Ubisoft hankki samalla oikeudet, työkalut, teknologian ja lähdekoodit Microsoftin omaan urheilupelisarjaan, joka käsittää NHL Rivalsin (jääkiekko), NFL Feverin (amerikkalainen jalkapallo), NBA Inside Driven (koripallo) sekä MLB Inside Pitchin (baseball).

"Nykyisissä urheilupeleissä on vielä tilaa uusille innovaatioille ja Ubisoftilla on muutamia todella hienoja ideoita, mitä olemme valmiita niihin sisällyttämään mukaan. Emme toivo vain tarjoavamme urheilupelien ystäville massasta erottuvia pelijulkaisuja, vaan myös jotain joka todella hyödyntää nykyisen ja seuraavan sukupolven mahtavia ominaisuuksia." - Yves Guillemont, Ubisoft
ja
Ubisoft ilmoitti tuoreeltaan aikeistaan hankkia kanadalaisen MC2-Microids -kehitystiimin omistukseensa integroidakseen studion työntekijöineen rajusti kasvavaan Montrealin päästudioonsa. Kauppa tukee Ubin taanoista ilmoitusta laajentaa Montrealin studionsa henkilöstöä yli 1000:een muutamien vuosien sisään.

MC2-Microidsin 50 hengen studio tunnetaan parhaiten mm. Syberia -pelisarjasta ja vastikään työn alla olevasta Still Life -toimintajännityspelistä. Mahdollinen Ubisoft-kauppa ei kuitenkaan koske MC2-Microidsin työn alla olevia pelijulkaisuja tai muita sen omistamia tekijänoikeuksia.
Melkoisessa nosteessa tämä fransmannien peliputiikki. Etenkin urheilupelisarjan hankkiminen tietää pitkää leipää EA:n sporttisarjalle tulevaisuudessa, mikäli Ubi saa palikat lokeroihinsa.
 
Ylös Bottom