Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelialan tulevaisuus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja CHAOS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: NewsFlash

Oliver sanoi:
EA osti lisää Digital Illusionsia 23.05.2005

Electronic Arts on lisännyt omistustaan ruotsalaisesta Digital Illusions CE:stä (DICE) 67,8 prosenttiin. Lisäksi EA:lla on edelleen varaus yli kahteen miljoonaan osakkeeseen, joka nostaisi EA:n osuuden Battlefield-kehittäjästä 73,8 prosenttiin.
Miten noilla riittää tuota rahnaa? Kohta ei muuta olekaan kuin EA.
 
NewsFlash

Ubisoft tyrkyttää itseään 29.05.2005

Ubisoftin pääjohtaja Yves Guillemot on kertonut yhtiön neuvottelevan useiden osapuolten kanssa mahdollisesta yhdistymisestä tai sijoittamisesta yhtiöön. Hän ei myöskään sulje pois ajatusta koko yhtiön myynnistä, jos tarpeeksi hyvä tarjous lyödään pöytään.

Electronic Arts osti joulukuussa lähes 20 prosenttia Ubisoftin osakkeista, mutta Guillemotin mukaan he eivät kuitenkaan ole lähdössä ensimmäisen halukkaan ostajan kyytiin, eikä neuvotteluja EA:n kanssa ole tällä hetkellä käynnissä.
 
NewsFlash

VU Games osti Cold Winter -kehittäjän 15.06.2005

Vivendi Universal Games ihastui ilmeisesti siinä määrin Swordfish Studiosin juuri valmiiksi saamaan Cold Winter -FPS-peliin, että päätti hankkia koko 45 henkisen brittistudion itselleen. Jo aikaisemmin tänä vuonna kanadalainen Radical Entertainment siirtyi Vivendin alaisuuteen ja Vivendin osastona toimiva Blizzard osti Swingin' Ape Studiosin.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Yllättäen uusimmassa MikroBitissä oli kolumnin mitan verran asiaa peliteollisuudesta. Kirjoittaja oli tehnyt yllättäen saman havainnon kuin minä: Nintendo tosiaan mainitsi E3-messuilla tekevänsä pelien tekemisestä mahdollista pienellä budjetilla (offina: luulin jo hetken, että olin ainoa joka asian huomasi). Kolumni kritisoi varsin suoraan nykyistä peliteollisuuden tilaa: pitää olla hienompaa, sitä pitää olla enemmän ja niin edelleen, mutta lähes aina idea, juoni ja omaperäisyys puuttuvat. Hienomman ja laajemman pelin tekeminen maksaa kuitenkin tolkuttomasti rahaa ja vaatii todella paljon työvoimaa. Pelejä voi siis tehdä yhä vain vähemmän ja vähemmän, mutta niistä täytyy saada enemmän rahaa. Raha määrää liian paljon ja pakottaa tekemään pelin, joka kiinnostaa mahdollisimman monia.

Nintendo siis todennäköisesti yrittää poiketa tältä linjalta. Tarkkaa suunnitelmaahan emme tiedä, mutta itseänikin on aina kiinnostanut pelin koodaaminen konsolille. Se on vain jäänyt aika unelmoinniksi, koska missään ei ole ollut mitään kannustavaa moisen tempauksen tekemiselle. Ei minulla oikeasti ole paljoa pelin koodaamiselle aikaa, mutta varmasti vähintään kokeilisin jos se olisi mahdollista tehdä jokseenkin vähällä vaivalla. Olisi mielenkiintoista suunnitella strategiatyylisempää peliä konsolin puitteisiin. Tätä Nintendon linjausta tukee se, ettei Revolution tule olemaan tehoiltaan yhtä hurja kuin PS3 ja Xbox 360: laitteiston rajoitukset joskus jopa kannustavat luoviin ratkaisuihin tai "ylittämään" laitteiston kyvyt.

Tämän(kin) vuotinen Assembly oli oikeastaan varsin hyvä esimerkki luovuuden ja pienten koodaajaporukoiden voimasta: pelikompossa esiteltiin useampikin hyvä addiktoiva peli.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Revolutioninhan on tarkoitus olla erittäin kehittäjäystävällinen alusta juuri sen takia, että pelien teko olisi edullisempaa ja vaivattomampaa. Näin Nintendo toivoo kehittäjien keskittyvän olennaiseen eli sisännön luontiin, mikä onkin ihan loogista.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Knight sanoi:
Revolutioninhan on tarkoitus olla erittäin kehittäjäystävällinen alusta juuri sen takia, että pelien teko olisi edullisempaa ja vaivattomampaa. Näin Nintendo toivoo kehittäjien keskittyvän olennaiseen eli sisännön luontiin, mikä onkin ihan loogista.
Vähän epäilyttää, miten tuo käytännössä toteutuu. Peleille pitäisi löytää ostajia. Cubella muiden kuin Nintendon tekemät pelit myivät aika heikosti. Jos Revolutionin myötä lähdetään selvästi marginalisoitumaan vetämällä kilpailijoista selvästi poikkeavaa linjaa, voi vaikutus olla vielä kovempi.

Vaikka kukapa sitä tietää?
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Tavallaan Nintendo pystyisi tuottamaan kilpailijoista poiketen paljon pelejä kaikenlaiselle yleisölle. Eli pelivalikoima olisi älyttömän laaja, kenelle tahansa löytyisi jotakin ja huippupelejä olisi tietysti myös paljon enemmän. Tietysti monet peleistä eivät olisi kovin laajoja eivätkä välttämättä maailman näteinpiä, mutta tavallaan siinä olisi paluuta vanhaan.

Mielenkiintoista nähdä miten tämä sitten toteutuu, jos tämä mitenkään tähän tapaan edes on suunniteltu toteutuvan. Ainakin tämä ideana kuulostaa jopa toimivalta.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Merri sanoi:
Tavallaan Nintendo pystyisi tuottamaan kilpailijoista poiketen paljon pelejä kaikenlaiselle yleisölle. Eli pelivalikoima olisi älyttömän laaja, kenelle tahansa löytyisi jotakin ja huippupelejä olisi tietysti myös paljon enemmän. Tietysti monet peleistä eivät olisi kovin laajoja eivätkä välttämättä maailman näteinpiä, mutta tavallaan siinä olisi paluuta vanhaan.

Mielenkiintoista nähdä miten tämä sitten toteutuu, jos tämä mitenkään tähän tapaan edes on suunniteltu toteutuvan. Ainakin tämä ideana kuulostaa jopa toimivalta.

60 "pikkupelistä"?
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Slaisser sanoi:
60 "pikkupelistä"?

Käsitinkö, että sanot Revolutionin "pikkupelien" maksavan 60?

Jos Revon pelit tulevat olemaan jotenkin "yksinkertaisia", niin eiköhän ne hinnoiteta sen mukaan? (ainakin toivon mukaan!)

NDS:n pelien hinnat ovat jo osoittaneet, että Nintendo on vetämässä fiksu(jakin) päätöksiä: kilpailija (PSP) tulee markkinoille, mitä tekee Nintendo? Tiputtaa pelien normaalihinnan alas! Todella hieno tempaus! GBA:n pelit maksavat uutena 50 - 60 euroa, NDS:n 40 euroa. Siinä on iso ero!

Huomatkaa muuten miten Hex puhuu Gamecubesta jo menneessä aikamuodossa. :)
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Revon pelit 40 hieman wanhemmalla grafiikalla ja tiiviinä pelikokemuksena? Win! Varsinkin jos pelitarjonta olisi nykyistä melko mustavalkoista linjaa kirjavampaa.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Hakkiz sanoi:
Revon pelit 40 hieman wanhemmalla grafiikalla ja tiiviinä pelikokemuksena? Win! Varsinkin jos pelitarjonta olisi nykyistä melko mustavalkoista linjaa kirjavampaa.

Sanoitko tuon nyt sarkastisesti vai et?
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Minä olen pitänyt jo ihan selvänä tosiseikkana sitä, että Revon pelien keskihinta on nykyisten konsoleiden vastaavaa pienempänä. Minun on ehkä vähän vaikea uskoa, että ihan tuohon neljäänkymppiin päästäisiin, mutta lähelle kumminkin.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Tonppa sanoi:
Käsitinkö, että sanot Revolutionin "pikkupelien" maksavan 60?

Jos Revon pelit tulevat olemaan jotenkin "yksinkertaisia", niin eiköhän ne hinnoiteta sen mukaan? (ainakin toivon mukaan!)

NDS:n pelien hinnat ovat jo osoittaneet, että Nintendo on vetämässä fiksu(jakin) päätöksiä: kilpailija (PSP) tulee markkinoille, mitä tekee Nintendo? Tiputtaa pelien normaalihinnan alas! Todella hieno tempaus! GBA:n pelit maksavat uutena 50 - 60 euroa, NDS:n 40 euroa. Siinä on iso ero!

Huomatkaa muuten miten Hex puhuu Gamecubesta jo menneessä aikamuodossa. :)
Ehheh..... freudilainen lipsahdus tuo aikamuoto. :p

(oikeasti en mitään tarkoittanut)

Ihan ovela veto tosiaan tuo NDS:n pelien hintojen pudotus. En ole kyllä yhtään vakuuttunut, että sama toimisi lähestkään yhtä hyvin isoissa konsoleissa. Peleiltä halutaan eri tyyppisillä koneilla eri asioita. Muutenkin lähtökohdat GBA:n ja Cuben jälkeiselle koneelle ovat ihan erilaiset.

Tietysti, jos homma olisi tarpeeksi erilaista, niin ehkä sitten? Sitä toivoisi, koska mitä hyötyä on PS3 ja X360:n tyyppisestä koneesta, joka aika mahdollisesti jää niiden jalkoihin? Tuli mieleen, että jos Nintendo repäisee ohjaimesta jotain rohkeaa, tekee peleistä erilaisia ja muutenkin vetää selvästi omalaatuista linjaa, voisivatko tuossa tapauksessa tutut Nintendo-hahmot toimia omalaatuisuuteen pyrkivää imagoa vastaan?
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Pienenä pilkunviilauksena: Nintendo vetää jo nykyään omalaatuista linjaa ja tekee erilaisia pelejä :) (sen tietysti tajusin, että tarkoitit heidän yrittäisivän vetää nykyisestä poikkeavaa omalaatuista linjaa)


Isot konsolit ovat tietysti kysymysmerkki: on jännää nähdä kuinka paljon PS3:n ja Xbox 360:n "kodin mediakeskus" -idea vetää ihmisiä puoleensa. Tällä hetkellähän on se tilanne, että hyvin monet ovat enemmän kuin tyytyväisiä DVD:n laatuun, eikä DVD:lle oikein ole olemassa haastajaa. Lisäksi DVD:t pyörivät sillä vähän vanhemmankin tekniikan koneella aivan hyvin. Muutenkin mediapuoli yleensä toteutetaan muilla tavoin kuin pelikonsolin avustuksella. Tuntuu että uusilla koneilla halutaan haukata aivan liian iso pala kaikenlaisia erilaisia asioita. Siinä mielessä Revolution tuntuu "järkevämmältä" (se tekee sen perusvaatimuksen, eli toistaa DVD-levyjä).

Tämä kuitenkin menee ohitse aiheesta. Vaihtuu pelikonsolikeskusteluksi eikä niinkään pelialan tulevaisuudesta puhumiseksi. Tietty asia kulkee jonkun matkaa käsi kädessä, mutta alkoi jo tuntua että joku saattaisi innostua vastaamaan liikaakin ja menee konsolisodaksi.

Jäämme siis odottelemaan tulevaisuutta.


Muoks Tuli muuten mieleen, että oletteko huomanneet että Nintendo on itse jo työstänyt "minipelejä"? Esimerkiksi Yoshi! Touch & Go on täydellinen esimerkki: peliä ei ole ollut työstämässä kovinkaan suuri tiimi, mutta peli on aivan tolkuttoman addiktoiva ja mielestäni aivan hintansa väärti.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Merri sanoi:
Esimerkiksi Yoshi! Touch & Go on täydellinen esimerkki: peliä ei ole ollut työstämässä kovinkaan suuri tiimi, mutta peli on aivan tolkuttoman addiktoiva ja mielestäni aivan hintansa väärti.

Totta, mielestäni parhaimpia DS-pelejä, vaikka jotkut ovatkin haukkuneet peliä enemmänkin tekniikkademoksi. Nykyään peliltä ilmeisesti vain odotetaan enemmän sisältöä, mikä rajaa jo ajatuksena monta peli-ideaa ulkopuolelle. Yoshia on varmaankin kehittänyt muutamia henkilöitä, ja tästä toinen hyvä esimerkki on Astro Boy Omega Factor GBA:lle, eräässä haastattelussa taisi olla maininta viiden hengen tiimistä. Jos joku on pelannut peliä, niin tietää ettei yhtään huonompi suoritus. Onhan se hyvä jos pienempiä tiimejä rohkaistaan pelintekoon valmistajan puolelta, kyllä ne sinne isompien ja näyttävämpien pelien sekaan mahtuvat.

Kenties Nintendolla ei ole maailmanvalloitusstrategiaa, vaan tarkoitus pysyä kannattavana ja säilyttää uskollinen ostajakunta sekä saada jokunen prosentti lisää yleisöä. Tuntuisi, että näin he jakaisivat intressit pienempien tiimien kanssa. Itse tässä elättelen toiveita 2D:n kulta-aikojen osittaisesta paluusta pelimarkkinoille, sillä uskon kysynnän jatkuvan... Advance Wars, Fire Emblem, Castlevaniat... myyntimenestystä suodaan toivottavasti jatkossakin 2D-peleille.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Jep. Tuossa on pohjaa. Minua otti niin pahasti pannuun 90-luvun lopun meininki luopua lähes kokonaan 2D-pelien teosta, että lopulta kun kaikesta piti tehdä pakolla 3D:tä niin kiinnostus koko peliteollisuuteen meni. Ja nyt kun viimein olen tässä parina viime vuonna palaillut kuvioihin, tuntuu siltä kun en olisi menettänyt mitään. Välissä ehdin mm. retroilla ja pelailla vanhempia PC-pelejäni. Hankin sitten PSonen jossain vaiheessa ja sille Final Fantasyt, joihin addiktoiduin retrokokeilujen seurauksena (FF6 <3).

Yoshi ei ole ehkä koodillisesti mikään maailman suurin tuotos. Silti se on juuri sellainen kuin monet ensimmäisen kulta-aallon peleistä oli: helppo oppia, vaikea hallita. Haastetta riittää jatkuvasti lisää. Tyttöystävä itseasiassa addiktoitunut pahemmin kuin minä, jatkuvasti tahtoo takoa uutta maratoniennätystä. Tähän peliin on tuhlattu jo paljon enemmän aikaa kuin moniin muihin peleihin...
 
NewsFlash

Square-Enix tahtoo Taiton 22.08.2005

Final Fantasy sarjastaan parhaiten tunnettu Square-Enix, on ilmoittanut haluavansa ostaa 67 prosentin osuuden Taiton (Space Invaders) osakkeista. Jos Square-Enix onnistuu tavoitteessaan, siirtyy Taito Squaren alaisuuteen.

36 prosenttia Taiton osakkeista omistava Kyocera Corporation on jo ilmoittanut olevansa halukas myymään osuutensa Squarelle.
 
Late NewsFlash

Bandai Namco Games aloittaa ensi vuonna 14.09.2005

Namcon ja Bandain syyskuun lopulla aloittava yhteenliittymä Bandai Namco Holdings on paljastanut hiukan tulevaisuuden suunnitelmiaan. Uuden jättiyhtiön toimialoihin kuuluu kaikenlaista leluista ravintolaketjuihin, mutta pelaajia kiinnostanee eniten ensi vuoden huhtikuussa aloittava Bandai Namco Games, joka yhdistää molempien yhtiöiden peliosastot.

Namcolta uuteen yhtiöön siirtyy 1300 työntekijää ja Bandailta 60. Bandailla on ollut tapana ulkoistaa pelinkehitys, joten sillä ei ole paljoa omaa henkilöstöä. Bandain omat Banpresto- ja BEC-peliyhtiöt jatkavat edelleen erillisinä yksikköinä, mutta kaikkia kolmea valvoo Bandai Namco Holdingsin peliosasto.

Namco ja Bandai yhdistävät toimintansa myös Yhdysvalloissa ja sikäläinen Namco Bandai Holdings aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa.


Laitoin tämän vielä tänne lähinnä sen vuoksi, että viimeisimmät huhut kertovat Konamin harkitsevan fuusioitumista kohonneiden kehityskustannusten vuoksi.
 
NewsFlash

Space Invaders Square Enixille 23.09.2005

Square Enix on saanut hankittua asettamaansa määräaikaan mennessä tavoittelemansa enemmistön Taiton (Space Invaders) osakkeista. Itse asiassa Squaren tavoite ylittyi reilusti, sillä yrityskauppaan vaadittavan 247900 osakkeen sijaan Square sai ostettua peräti 346689 osaketta. Osakekauppojen tuloksena Taito siirtyy Square Enixin alaisuuteen 28.9.2005 alkaen. Squaren edustajien mukaan Taito jatkaa kuitenkin omana tuotemerkkinään.

Kauppahuhujen kohteen on edelleen myös ranskalainen Ubisoft, jonka pääjohtaja Yves Guillemot on taipunut tiukasta ei-kannastaan puoltamaan yrityksen myyntiä, jos hinta osuu kohdalleen. Todennäköisenä ostajaehdokkaana pidetään Electronic Artsia, joka hankki jo viime vuoden lopulla 20 prosentin osuuden Ubisoftista.

Bloomberg-taloussivuston analyytikko on puolestaan ennustanut Konamin ja Capcomin mahdollisesti yhdistyvän lähiaikoina.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Teinien mielenkiinto konsolipeleihin on tutkimuslaitos Piper Jaffrayn mukaan laskussa. Ylitse 2300:lle opiskelijalle 41:ssä osavaltiossa tehty tutkimus paljasti, että 75 prosenttia teeneistä on menettänyt mielenkiintoaan konsolipeleihin, ja 78 prosenttia totesi että he ovat pelanneet tänä vuonna vähemmän pelejä kuin viime vuonna. Syitä tylsistymiseen ei kyselty, mutta joka tapauksessa kyseessä on huolesttuva trendi pelimarkkinoiden tulevaisuuden suhteen.

URL: http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=6755
 
Ylös Bottom