Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelialan tulevaisuus?

Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Tässä indiebuumissa näkyy myös mobiilipuolen pelimarkkinoiden kehitys. Peliajasta kilpailee täppärit ja luurit vaikkakin pelit ovat sitten kasuaalimmasta päästä kasuaalipelaajille. Konsoleille toivottavasti tulee edelleen tripla A -luokan pelattavaa vaikka sittwn b-luokan budjetilla.
Tuo voi hyvinkin pitää paikkaansa. Tästä tuleekin mieleen Business Insiderin tutkimus mobiilipäätteiden noususta.

.jpg


.jpg

.jpg
Mielenkiintoista nähdä missä ala on seuraavan konsolisukupolven päättyessä. Siinä missä Take-Two on (ymmärtääkseni) pysynyt vanhassa kaavassa, keskittyen ison luokan konsoli/PC julkaisuihin, ovat EA:n pukumiehet antaneet lausuntoja missä tulevaisuuden kasvu nähdään mobiilipelaamisessa. Samasta aiheesta puhui myös Puha Heikelä Korporaation vieraana, touko-kesäkuussa.

E: Modet varmaan voisivat siirtää keskustelun esmes tänne?
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Siinä missä Take-Two on (ymmärtääkseni) pysynyt vanhassa kaavassa, keskittyen ison luokan konsoli/PC julkaisuihin, ovat EA:n pukumiehet antaneet lausuntoja missä tulevaisuuden kasvu nähdään mobiilipelaamisessa. Samasta aiheesta puhui myös Puha Heikelä Korporaation vieraana, touko-kesäkuussa.
Tuo EA:n usko mobiilipelaamiseen on pelottavaa. Yritys panostaa tällä hetkellä enemmän rahaa tabletti-FIFAn kehittämiseen kuin esim. Vita-FIFAn kehittämiseen. Omasta mielestäni tablettiversio FIFAsta ei voi ikinä päästä pelattavuudeltaan samalle tasolle kuin esim. Vitalla/XBoxilla/Playstationilla & kumpp.

Tuijotetaankohan nyt käppyröitä liikaa? Jos kunnon peli maksaa 10M kehittää, niin pystytäänkö niitä myymään dollarin hintaviidakkossa sitten viidellä kuudella eurolla niin paljon, että se olisi kannattavaa? Myykö mobiilipuoli todella niin hyvin? Pelikonsoleilla riittää 250k myytyä peliä tähän pääsemiseksi. EA onnistui FIFAllaan komeasti tässä parjatulla Vitalla. EA itseasiassa tienasi omansa takaisin kolminkertaisesti takaisin Vitan Need for Speedilla. Jopa Vitan nykyisellä laitekannalla on kannattavaa tehdä bisnestä sillä, mutta silti tableteista odotetaan jotain suurta miljardibisnesta Angry Birdsien ja Clash of Clanin sokeuttamilla silmillä. En usko hetkeäkään, että Deus Ex:n tabletti versio on ollut Square Enixille mikään rahasampo. Itse asiassa Angry Birdskään ei ole ollut mikään rahasampo pelinä. Kyllä ne miljoonat ovat tulleet muualta.

Mutta kun on nämä käppyrät, jotka sanovat... Paskat, päitä putoaa lopulta.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Tuo EA:n usko mobiilipelaamiseen on pelottavaa. Yritys panostaa tällä hetkellä enemmän rahaa tabletti-FIFAn kehittämiseen kuin esim. Vita-FIFAn kehittämiseen. Omasta mielestäni tablettiversio FIFAsta ei voi ikinä päästä pelattavuudeltaan samalle tasolle kuin esim. Vitalla/XBoxilla/Playstationilla & kumpp.
Niin tarkoittanet kosketusnäytöltä pelattuna, mutta moniin laitteisiin saa oikeasti ihan gamepadin kiinni ja useampi Android-laite tukee esim. Pleikkarin DualShock 3:a sellaisenaan. Halvat Android-tikut ja Ouyan-tyyliset Android-pelilaitteet ovat myös nostaneet päätään. Näille kaikille laitteille voidaan periaatteessa luoda kerralla yksi ja sama peli.

Ei siis ole yhtään ihme, että näille myös pelejä tuupitaan kovalla tahdilla.

edit:
Tietenkin Applen laitteet ovat jenkeissä kovassa huudossa, ja mikäs sen parempi myyntikanava, kuin maksukykyiset ihmiset.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Jännä muuten, että Sony on itse niin vahvasti mukana Android leirissä omilla älypuhelimillaan niin kuinka vaikeaa olisi upottaa Android-osaksi Vitaa esim. omana sovelluksenaan sovelluksien joukossa vai mahdollistaisiko tämä liian tehokkaasti Vitan käyttämisen emulaattoritaivaana ja samalla vaarantaisi PSOne, PSP ja PSVita pelien kopiointisuojauksen?

Varmasti ovat miettineet Japanin päässä tätäkin vaihtoehtoa, mutta nähneet nykyisen mallin kannattavampana vaihtoehtona.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Jännä muuten, että Sony on itse niin vahvasti mukana Android leirissä omilla älypuhelimillaan niin kuinka vaikeaa olisi upottaa Android-osaksi Vitaa esim. omana sovelluksenaan sovelluksien joukossa vai mahdollistaisiko tämä liian tehokkaasti Vitan käyttämisen emulaattoritaivaana ja samalla vaarantaisi PSOne, PSP ja PSVita pelien kopiointisuojauksen?

Varmasti ovat miettineet Japanin päässä tätäkin vaihtoehtoa, mutta nähneet nykyisen mallin kannattavampana vaihtoehtona.
Taitaa Android olla vielä liian kova tehosyöppö, ettei voi ainakaan Vitaa kokonaisuudessaan laittaa pyörimään sen päällä. Voihan siinä olla myös se, ettei Sony voi myöskään lisenssiehtojen vuoksi käyttää "avointa softaa" tuollaisessa käytössä.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Just vastikään julkaistiin Ouya -konsoli, tilaustyönä indiepelien alustaksi ja hyvin heikkoa on ollut myynti. Pelitekijät ovat raportoineet myyneensä muutaman satasen tai kenties tuhannenkin dollarin edestä pelejä. Tähänkö saumaan ovat nyt Microsoft ja Sony tunkemassa?
Ouya on mielestäni huono vertailukohde, koska sen laitekanta on niin pieni. Vaikka mitä tapahtuisi, PS4 ja Xbox One tulevat kumpikin myymään kymmeniä miljoonia konsoleita. PS4:llä on tilannetta helpottamassa jo olemassaoleva Vita-kanta, joka kaikesta pienuudestaan huolimatta on silti useita miljoonia laitteita. (Useat noista PS4:lle julkistetuista ja PS3:lle jo julkaistuista indiejulkaisuista on Cross-Buy-titteleitä, eli Vita-version saa samalla rahalla, ja monesti mukana on myös Cross-Save-toiminnallisuus, eli käyttävät kivasti samaa tallennustakin.)

Total Biscuit hyvin sanoi jokin aika sitten, että retro-tyyli peleissä on pääasiallisesti vain keino peitellä sitä ettei tekijä osaa tehdä parempaa grafiikkaa.
Kyse ei välttämättä ole niinkään osaamisesta vaan resursseista. Indie-pelien takana on yleensä hyvin pieniä tiimejä tai jopa vain yksi ainoa tyyppi. On hidasta ja vaivalloista luoda monimutkaisia, yksityiskohtaisia 3D-maailmoja noin pienellä miehityksellä. (Vastaesimerkkejäkin totta kai löytyy, esimerkiksi kotimainen Reset, joka näyttää aivan hämmentävän hyvältä ollakseen kahden hengen tiimin tekele.)

Miksi erityisesti Sony nostaa indie-pelit niin korkealle jalustalle? Kuka niitä haluaa?
Pelaava kansa. Tämä voi tuntua kirsikoiden poiminnalta, mutta esimerkiksi Retro City Rampagen lukemiksi ilmoitettiin heinäkuussa 170+270k. (Jälkimmäinen luku on PlayStation Plus -jäsenien latausmäärä.)

For some perspective, RCR has now sold over 170K units plus 270K on PS Plus. It’s had a strong tail, generating even more revenue this year than last year.
Ei kuulosta paljolta, mutta kun pelin kaikki versiot on tehnyt Brian Provinciano käytännössä yksinään, se on melkoinen tulonlähde yhdelle ihmiselle.

Toisaalta Joystiq raportoi Thomas Was Alonen yltäneen yli 700 000 myytyyn peliin (PS3/Vita/PC/Linux/Mac), ja tuossa EI ole mukana PlayStation Plus -latauksia.

Indie darling Thomas Was Alone has sold a rather impressive "over 700,000" copies to date. The game's creator, Mike Bithell, revealed the figure in our first Gamescom podcast*, which you should be able to listen to shortly. The figure comprises PC, Mac, Linux, PS3, and Vita sales, and does not include copies obtained through PS Plus for free.

Toki sillai saa paljon pelititteleitä listattua oman alustan taakse, mutta kuinka pitkälle näiden keskinkertaisten pelien imu riittää? Mihin me tarvittiinkaan next geniä, nuo indiepelit pyörisivät vaikka PS1:ssä?
Tuo on aika kova kärjistys. Toki tuo Retro City Rampage toimii jopa NESillä - koska NES-pelinä se alkoikin - mutta kyllä noista löytyy ihan moderneja ominaisuuksia saavutusjärjestelmistä ja verkko-ominaisuuksista lähtien. Ja toisaalta, mitä väliä sillä on, vaikka peli ei olisikaan teknisesti sitä AAA-tasoa? Eikö hyvä peli ole hyvä peli huolimatta alustasta?

Ite olen tässä viime vuosina alkanut yhä enemmän tykästyä nimenomaan noihin indiehelmiin. Niitä kolmen A:n räiskintöjä, ajopelejä ja toimintapläjäyksiä on tullut pelattua niin paljon, että kyllästyminen uhkaa iskeä. Esimerkiksi niinkin teknisesti pätevä ja erittäin näyttävä peli kuin Metro: Last Light tuntui paikoitellen siltä toissapäiväisen puuron uudelleenlämmitykseltä.

Lähteet: Retro City Rampage Blog ja Joystiq
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Ite olen tässä viime vuosina alkanut yhä enemmän tykästyä nimenomaan noihin indiehelmiin. Niitä kolmen A:n räiskintöjä, ajopelejä ja toimintapläjäyksiä on tullut pelattua niin paljon, että kyllästyminen uhkaa iskeä. Esimerkiksi niinkin teknisesti pätevä ja erittäin näyttävä peli kuin Metro: Last Light tuntui paikoitellen siltä toissapäiväisen puuron uudelleenlämmitykseltä.
Samaa mieltä. Lisäksi kynnys ostaa peli 10-15e:lla on paljon matalampi, kuin hankkia 60-70e maksava peli, oli kyseessä sitten totaalinen hitti tai keskikertainen räpellys.

Myös 15e:n pelin eteen tuskin uhrataan samanlaista työpanosta, jolloin ei ole edes niin väliä, vaikkei pelistä tulisikaan niin kova myyntihitti, jokunen tuhat myytyäkin saattaa olla jo plussaa.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Oikeassa olet. Useampi korkean profiilin kehittäjä onkin povannut "middle tier" pelien kuolemasta

Joitakin vuosia sitten "middlellä" tarkoitettiin hieman pienemmän budjetin (ja skaalan) pelejä, jotka kuitenkin myytiin ihan levyllä ja kivijalkakaupoissa. Ja niitä myytiin ihan hyvin. Näitähän oli pilvin pimein PS2-aikana ja paljon vielä PS3/360 konsolien alkutaipaleella. Tämä osasto on tosiaan jo pitkälti "kuolemassa" ja ne ovat siirtyneet sitten pelkästään digitaaliseen jakeluun.

Mutta käsittääkseni "middlellä" menee aika hyvin sitten digipuolella, varsinkin kun AAA-pelit harvemmin enää ottavat isoja riskejä tai edes kokeilevat uusia juttuja. Uusien IP:iden tuottaminen (ehkä Sonya lukuunottamatta) on sekin hiljentynyt.

Se on tietysti sitten osin hassua, että monelle 15 euroa maksava peli digitaalisessa jakulussa on "kallis", vaikka se sitten poikkeaisikin AAA-pelien tasaisesta massasta edukseen. Voiko kunnianhimoista digipeliä sitten tehdä jos se on hinnoiteltava heti "alle 10e" kategoriaan? Hinnoittelu/laatu/ostajien halut ehkä vieläkin hakeavat muotoaan digitaalisessa maailmassa.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Mun on pitäny sanoa tästä aiemminkin, mutta sanotaan nyt. Mä en ymmärrä kummankin konsolivalmistajan hinkua indie pelien perään. Oon varmaan missannu jotain, mutta mistä lähtien määrä on korvannu laadun? Tottakai indie peleissä on olemassa helmiä mukana, mutta sitten on sitä kamaa mikä kiehtoo hyvin hyvin marginaalista porukkaa. PC-puolella sen näkee hyvin, valtaosa indiepeleistä myy hyvin heikosti, ei niistä kaikista koodaajista tule miljonäärejä ja kuuluisammatkin indie pelit on jo puolessa vuodessa hyväntekeväisyysjakelussa.
Hyvä peli on hyvä peli. Mikäli sinun mielestäsi indie-peleissä ei ole laadukasta pelattavaa niin ehkäpä tarvittavan monen mielestä on. Yleistäminen on aina vaarallista, sillä ei meillä ole dataa siitä, mitä suuri yleisö ajattelee näistä tai edes AAA-peleistä.

Monipuolisten pelikokemusten tarjoaminen on mielestäni ihan positiivista. Ehkeivät ne välttämättä graafisesti kilpailekaan AAA/A-pelien kanssa, mutta niissä on yleensä joku muu koukku. Kirjoitit myös siitä, ettei helmien löytäminen ole helppoa. Nythän julkaisijat tuovat näitä enemmän esille, mikä helpottaa niiden löytämistä. Kuten varmaan aiemmista kirjoituksistani voi päätellä, olen todella positiivisilla fiiliksillä tämän indie-suuntauksen johdosta. Muistuu mieleen vanhat Amiga-ajat. Mistä tulikin mieleen, että Amiga-kirjastosta voidaan tulevaisuudessa nähdä entistä enemmänkin uudelleenjulkaisuja tai "henkisiä perillisiä".

Tuosta Minecraftista vielä, että sehän ei siis täytä sinun täyttämiäsi kriteereitä indie-pelille? Määritelmistä voitaisiin keskustella maailman tappiin, mutta samalla menisi tärkein pointti ohi. Olet varmaankin siinä samaa mieltä, että Minecraft sentään alkoi indie-pelinä? Tämähän on ehkä juuri se, mikä julkaisijoita kiinnostaa. Mistä löydetään seuraava tekele, josta voidaan kasvattaa samanlainen menestystarina.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Tuosta Minecraftista vielä, että sehän ei siis täytä sinun täyttämiäsi kriteereitä indie-pelille? Määritelmistä voitaisiin keskustella maailman tappiin, mutta samalla menisi tärkein pointti ohi. Olet varmaankin siinä samaa mieltä, että Minecraft sentään alkoi indie-pelinä? Tämähän on ehkä juuri se, mikä julkaisijoita kiinnostaa. Mistä löydetään seuraava tekele, josta voidaan kasvattaa samanlainen menestystarina.
Toisaalta Notch itse on pari vuotta sitten viimeksi ihan virallisesti ilmoittanut, ettei Mojang ole indie-peliyhtiö. Peli alkoi kyllä harrastelijapelinä, mutta en uskalla sanoa sitä indie-peliksi vieläkään (en tiedä onko peliä virallisesti myyty indienä). Pelinä se on hyvin indiemäinen ja alkanut hyvinkin vaatimattomasta harrastelijapelistä.

Muutenkin nykyään "indie-pelitalot" ovat melko kaukana oikeista indie pelitaloista. Nykyäänhän "indie-pelitalot" saavat rahoituksen isommilta tahoilta, vaikka itse pelitalot ovatkin hyvin pieniä. Eikös indie viittaisi kuitenkin riippumattomaan, joka taas tarkoittaisi, ettei ulkopuolista rahoitusta ole. Nykyaikaiset "indie-pelitalot" tuntuvat enemmänkin (hyvin) pieniltä tuntemattomimmilta lafkoilta.

Hyvänä esimerkkinä on Braid ja Fez, jotka molemmat tehtiin isomman firman rahoituksella (jopa varsin huomattavalla summalla), mutta jotka molemmat ovat silti laajalti pidetty "indiepeleinä".
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Ite olen tässä viime vuosina alkanut yhä enemmän tykästyä nimenomaan noihin indiehelmiin. Niitä kolmen A:n räiskintöjä, ajopelejä ja toimintapläjäyksiä on tullut pelattua niin paljon, että kyllästyminen uhkaa iskeä. Esimerkiksi niinkin teknisesti pätevä ja erittäin näyttävä peli kuin Metro: Last Light tuntui paikoitellen siltä toissapäiväisen puuron uudelleenlämmitykseltä.

Samaa mieltä.

Tämä tuntuu olevan aktiivipelaajien keskuudessa enemmän kuin yleistä. Jokaisesta suuren budjetin julkaisusta hiotaan ne vähäisetkin särmät pois suuremman yleisön toivossa. Vastikään tuli kuunneltua Weedend Confirmed jakso missä Jeff Cannata nostatti Rogue Legacyn vuoden peliksi. Peliä +20h pelanneena on vaikea olla eri mieltä hänen kanssa. Siinä missä esim. Bioshock: Infinite toisti räiskintäpeleistä tuttua ja kulahtunutta kaavaa, tarjoavat pienten studioiden (ml. indiet) pelit aidosti virkistäviä kokemuksia. Ilman näitä olisin mitä luultavammin jättänyt pelaamiset sikseen pari vuotta taaksepäin, sen verta aneemiselta on näyttänyt viime vuosien suuret julkaisut.

Joitakin vuosia sitten "middlellä" tarkoitettiin hieman pienemmän budjetin (ja skaalan) pelejä, jotka kuitenkin myytiin ihan levyllä ja kivijalkakaupoissa. Ja niitä myytiin ihan hyvin. Näitähän oli pilvin pimein PS2-aikana ja paljon vielä PS3/360 konsolien alkutaipaleella. Tämä osasto on tosiaan jo pitkälti "kuolemassa" ja ne ovat siirtyneet sitten pelkästään digitaaliseen jakeluun.
Tehokkaasti nämä "keskitason" pelit ovat kadonneet kauppojen hyllyiltä. Näin äkkiseltään mietittynä Dishonored taitaa olla niitä harvoja middle tier pelejä mitkä ovat vielä menestyneet markkinoilla. Dead Island sekä Saints Row voidaan ehkä laskea vielä samaan kastiin.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Muutenkin nykyään "indie-pelitalot" ovat melko kaukana oikeista indie pelitaloista. Nykyäänhän "indie-pelitalot" saavat rahoituksen isommilta tahoilta, vaikka itse pelitalot ovatkin hyvin pieniä. Eikös indie viittaisi kuitenkin riippumattomaan, joka taas tarkoittaisi, ettei ulkopuolista rahoitusta ole. Nykyaikaiset "indie-pelitalot" tuntuvat enemmänkin (hyvin) pieniltä tuntemattomimmilta lafkoilta.
Tässähän on se ongelma, ettei liene olemassa yhtä yleisesti hyväksyttyä määritelmää indie-studiolle tai -pelille. Riippumattomuus on ehkä se tärkein kriteeri, mutta onko nimenomaan taloudellinen riippumattomuus? Saako studiolla olla ulkoista rahoitusta esimerkiksi pankista tai isommalta pelistudiolta? Itse miellän sen jotenkin niin, että studiolla täytyy olla täysi taiteellinen riippumattomuus, mutta rahoitus voi tulla vaikka mistä.

Mutta määritelmästä keskusteleminen on kyllä loputon suo. Ehkäpä muutenkin tulevaisuudessa sanotaanko perinteiset indie-studiot ja mid-tier-talot lähenevät määritelmällisesti toisiaan jakelun siirtyessä enemmän konsolivalmistajien ja Steamin kaltaisiin sähköisiin kauppapalveluihin. En ihan osta noita väitteitä mid-tier-pelienkään kuolemasta. Osittain sähköisen jakelun ansiosta esimerkiksi Telltalella ja Paradoxilla menee ihan kivasti.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Ouya on mielestäni huono vertailukohde, koska sen laitekanta on niin pieni.
Ouya on mitä parhain vertailukohde, se on konsoli joka on rakennettu lähes yksinomaan indiepelien areenaksi ja kuluttajat ovat nyt näyttäneet kuinka paljon moista laitetta tarvittiin/haluttiin.

Kyse ei välttämättä ole niinkään osaamisesta vaan resursseista. Indie-pelien takana on yleensä hyvin pieniä tiimejä tai jopa vain yksi ainoa tyyppi. On hidasta ja vaivalloista luoda monimutkaisia, yksityiskohtaisia 3D-maailmoja noin pienellä miehityksellä. (Vastaesimerkkejäkin totta kai löytyy, esimerkiksi kotimainen Reset, joka näyttää aivan hämmentävän hyvältä ollakseen kahden hengen tiimin tekele.)
No mutta kyllähän se on siitä osaamisesta kiinni! Jos grafiikan tekee koodari, se retrografiikka on parasta mitä hän pystyy tuottamaan (poikkeuksiakin voi löytyä). Tottakai se liittyy myös resursseihin, mutta jos tiimissä rupee oleen parikymmentä henkeä koossa, voidaan alkaa kyseenalaistaan indie-status. Alaa tuntevat tietävät ettei kickstaterkampanja millään riitä rahoittamaan vaikkapa muutaman kymmenen hengen tiimiä paria vuotta, se varsinainen rahoitus tulee siis muualta ja on vaikea kuvitella että isoja summia irtoo pankeista ilman julkaisusopimusta.

Pelaava kansa. Tämä voi tuntua kirsikoiden poiminnalta, mutta esimerkiksi Retro City Rampagen lukemiksi ilmoitettiin heinäkuussa 170+270k. (Jälkimmäinen luku on PlayStation Plus -jäsenien latausmäärä.)
170k on sun mielestä pelaavan kansan painava sana siihen että indie pelejä halutaan? Mun mielestä se on aika pieni luku kun laitekanta on noin 160 miljoonaa (vai onko tuo luku ajalta ennen Xbox live julkaisua? Onko luvussa PC-latausmääriä?). Nyt kun lisätään mukaan fakta että kyseessä on 10-15 dollarin peli, ei konsolivalmistajalla kovin isoa siivua jää. Miksi siis Sony ja MS näkee tuossa business rakoa? Minecraftin tasoiset helmet voisi kyllä poimia PC-puolelta porttauksena hitiksi nousemisen jälkeen.

Ja toisaalta, mitä väliä sillä on, vaikka peli ei olisikaan teknisesti sitä AAA-tasoa? Eikö hyvä peli ole hyvä peli huolimatta alustasta?
Kysyin tuon kysymyksen sen takia, että samalla kun Sony markkinoi oman konsolinsa olevan tykein pelikone ikinä, niin samalla se näyttää pelejä joiden graafinen taso on 20-30 vuoden takaa. Voidaan kysyä ketkä ovat uuden sukupolven asiakaskuntaa, voisin kuvitella että siellä on pääasiassa henkilöitä jotka hakevat graafista paremmuutta edelliseen sukupolveen verrattuna, uppooko näille tyypeille retro-pelit?

Hyvä peli on hyvä peli. Mikäli sinun mielestäsi indie-peleissä ei ole laadukasta pelattavaa niin ehkäpä tarvittavan monen mielestä on. Yleistäminen on aina vaarallista, sillä ei meillä ole dataa siitä, mitä suuri yleisö ajattelee näistä tai edes AAA-peleistä.
No kyllä niistä nyt jonkinverran dataa on tarjolla. Indie pelit myyvät parhaimmillaan kymmeniätuhansia kappaleita, jotkut myyntihitit sitten satoja tuhansia, yli miljoonan myyneitä indiepelejä on varsin vähän (onko niitä yhtään?). Sille yksinäiselle pelintekijälle 200k myynti on lottovoitto, mutta mä en ymmärrä miksi Sony keskittyy nyt tähän segmenttiin. Voisin jotenkin ymmärtää sen jos PS3:n elämää pitkitettäisiin noilla peleillä, mutta myydäänkö uutta sukupolvea "kännypeleillä"?

Tuosta Minecraftista vielä, että sehän ei siis täytä sinun täyttämiäsi kriteereitä indie-pelille? Määritelmistä voitaisiin keskustella maailman tappiin, mutta samalla menisi tärkein pointti ohi. Olet varmaankin siinä samaa mieltä, että Minecraft sentään alkoi indie-pelinä? Tämähän on ehkä juuri se, mikä julkaisijoita kiinnostaa. Mistä löydetään seuraava tekele, josta voidaan kasvattaa samanlainen menestystarina.
Tässä kohtaa pitää viä tarkentaa että sillähän ei ole merkitystä avaako Sony ja MS alustansa itsejulkaisemiselle ja sallii jos jonkinlaisten tuotosten ilmaantumisen myyntipaikoilleen, mutta sillä on merkitystä että Sony jo toisessa isossa presentaatiossaan nostaa nämä indie-pelit niin korkealle että monet kovan luokan AAA pelit jäävät taustalle. Mä näkisin että 99% ihmisistä ne AAA luokan pelit ovat sellaisia jotka saavat sijoittamaan satoja euroja/dollareita uuteen viihdelaitteeseen.
Mainittakoon muuten vielä, että tulee oleen hauska nähdä kuinka monta katastrofia tullaan näkemään kun pelitekijät heittävät keskeneräisiä tekeleitään myyntiin ja niihin puututaan vasta kohun jälkeen. Steamistä löytyy paljon tuollaisia esimerkkejä, otetaan esimerkiksi vaikkapa War Z. Ja jos päivityksistä ei oteta hintaa, niitä ei myöskään laitealustan puolesta ennakkotarkisteta, näin sieltä konsolista voi pukata vaikka mitä troijalaista mukana, taidampa erottaa uuden sukupolven konsolit kotiverkostani erilleen.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Tuo EA:n usko mobiilipelaamiseen on pelottavaa. Yritys panostaa tällä hetkellä enemmän rahaa tabletti-FIFAn kehittämiseen kuin esim. Vita-FIFAn kehittämiseen. Omasta mielestäni tablettiversio FIFAsta ei voi ikinä päästä pelattavuudeltaan samalle tasolle kuin esim. Vitalla/XBoxilla/Playstationilla & kumpp.

Mobile Game Revenue Q2 2013: Portable consoles in trouble | BGR

Pelkästään Google Playn liikevaihto on enemmän kuin Sonyn ja Nintendon käsikonsolien pelien yhteensä. iOS vielä tuplaten siihen päälle..

The long-term challenge that mobile apps present Nintendo keeps getting more formidable. The new joint study from IDC and App Annie shows how consumer spending on games for iOS and Android continues to soar above spending on portable console games. In Q2 2013, revenue from iOS games was more than double the revenue generated by 3DS and Sony Vita games. Google Play games alone also generated more revenue than the entire portable console industry.

The trend lines are ugly: while portable console game sales decreased as the industry moved from Q1 2013 to Q2 2013, iOS and Google Play game app sales continued robust sequential growth. The mobile app market is so hot that it is delivering double-digit quarter on quarter sales growth even as the console sales shrink.

In November, the new home consoles from Sony and Microsoft are going to vie seriously for consumer Christmas spending. The portable console market is facing a squeeze between the lavish marketing spending for impressive new tabletop consoles and the continuing growth of game app sales on smartphones and tablets.

The best talent in the gaming industry has already migrated to the app industry, where a major game can generate $50-100 million a month for a year or two.

Finding a new billion-dollar blockbuster in the portable console market is a fool’s errand.

EA:n liikevaihto viimeisin neljännes http://files.shareholder.com/downlo...Y14_Earnings_Release_w_press_tables_FINAL.pdf

Näytä liitetiedosto 11334

Mobile on vaarallisen lähellä jo vanhoja konsoleita ja ainut kasvava segmentti. F2P kultakimpaleen jahtaaminen jatkuu. Nintendo voi jatkaa käsikonsoleillaan varmaan vielä seuraavan generaation mutta jos nyt myynnit 3DS:llä USA:ssa ovat samat kuin PSP:llä vuosia sitten..welp. Sony ja Microsoft vain yrittävät hidastaa tämän tapahtumista myös konsoleille kaikin keinoin helpottamalla pelien tuomista alustalle. Amazonin huhutaan tuovan oman Android "konsolin" ja ovat hankkineet paljon peliosaamista Microsoftilta.

http://9to5mac.com/2013/07/24/app-s...-partner-by-sales-for-the-first-time-in-june/

EA revealed today during its earnings call with investors that for the first time, Apple has become “EA’s biggest retail partner as measured by sales” as a result of the App Store. It’s a big announcement for the publisher that previously sold the majority of its content through retail channels for console games, and it could be a sign that EA will be investing more in iOS and other mobile titles in the months to come. In its earnings release, the company noted that it was “the #1 global publisher in the iOS game market in the June quarter,” and also highlighted a few of its more successful iOS titles, including: The Simpsons: Tapped Out, Real Racing 3, and The Sims:

Appstore EAn isoin yksittäinen myyntipartneri ennen Gamestoppeja ja muita.. huhuh.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Kysyin tuon kysymyksen sen takia, että samalla kun Sony markkinoi oman konsolinsa olevan tykein pelikone ikinä, niin samalla se näyttää pelejä joiden graafinen taso on 20-30 vuoden takaa. Voidaan kysyä ketkä ovat uuden sukupolven asiakaskuntaa, voisin kuvitella että siellä on pääasiassa henkilöitä jotka hakevat graafista paremmuutta edelliseen sukupolveen verrattuna, uppooko näille tyypeille retro-pelit?
Edelleen, miksei voi saada molempia? Ei Sonyn pääfokus ole kuitenkaan näissä indie-peleissä vaikka niitä nostavatkin esille. Eivätkä AAA-pelit ole Sonyn konsolia jättämässä, eiköhän me nähdä suurin osa peleistä kaikilla alustoilla. Sonyn Gamescom-pressiä pidettiin kaiketi mediassa aikas hyvänä, eivätkä he paljastaneet oikeastaan yhtään AAA-titteliä. Omituista. Halvaksi tulee.

Eli miksi esimerkiksi Sony (ja oikeastaan kaikki valmistajat) rummuttavat indie-pelejä ja haluavat olla kehittäjien kavereita? Äkkiseltään keksin jokusen mahdollisen syyn:
1. Menneisyys ei ole tae tulevasta. Indie-pelien (tai ylipäätään pienempien pelien) merkitys voi hyvinkin kasvaa tulevaisuudessa.
2. Indietarjonta vetoaa ihmisiin, jotka ovat lopen kyllästyneitä AAA-peleihin. Kuten minä.
3. Valmistajat haluavat erottua muista. "Nämä AAA-pelit tulevat toki muillekin, mutta sen lisäksi meidän alustalla on nämä indie-pelit".
4. Valmistajat haluavat varmistaa monipuolisen pelivalikoiman.
5. Wii U:n julkaisu osoitti, että konsolille pitäisi olla pelejäkin. Määräkin on tärkeää. Indiet ovat halpa tapa varmistaa tasainen uusien pelien virta etenkin julkaisuikkunassa. Vitan valikoimahan alkaa näyttää jo hyvältä nimenomaan näiden indie-pelien ansiosta.
6. Tulevaisuuden AAA-pelien tekijöitä löytynee nykyisistä indie-studioista jonkin verran. Valmistajat haluavat luoda hyvät suhteet näiden kanssa tulevaisuutta varten.
7. Mitä jos löydetään uusi Minecraft?
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Eli miksi esimerkiksi Sony (ja oikeastaan kaikki valmistajat) rummuttavat indie-pelejä ja haluavat olla kehittäjien kavereita? Äkkiseltään keksin jokusen mahdollisen syyn:
1. Menneisyys ei ole tae tulevasta. Indie-pelien (tai ylipäätään pienempien pelien) merkitys voi hyvinkin kasvaa tulevaisuudessa.
Alustavalmistajan ei tarvitse olla pelitalon kaveri, suhde perustuu vain ja ainoastaan rahaan! Pelitalo ei julkaise peliään alustalla X sen takia että heillä oli aivan mahtava saunailta viime kesänä vaan sen takia että pelitalo katsoo löytävänsä alustalta X asiakaskunnan peleillensä.
2. Indietarjonta vetoaa ihmisiin, jotka ovat lopen kyllästyneitä AAA-peleihin. Kuten minä.
Just ton takia COD ja AC myy niin heikosti kun ihmiset on niin lopen kyllästyneitä AAA-peleihin ja samasta syystä Ouya on myynyt kuin jätski kesähelteillä. Eiku...
3. Valmistajat haluavat erottua muista. "Nämä AAA-pelit tulevat toki muillekin, mutta sen lisäksi meidän alustalla on nämä indie-pelit".
Ilman Haloa Xbox Onea ei olisi olemassa. Huippuluokan yksinoikeuspelit myyvät konsoleita, ei indiepelit...jotka on julkaistu vielä perhanan monella muullakin alustalla. En ole jokaista titteliä tutkinut, mutta tollai päältä katselemalla näyttäisi että PS4:n indietarjonta ainakin aluksi tarkoittaa vuosi sitten PC:llä julkaistuja indie pelejä. Otetaan esimerkiksi nyt vaikka Don't Starve, julkaistu huhtikuun lopussa ja jo heinäkuussa se oli Steam Salessa pilkkahintaan. Sitten se julkaistaan marraskuun lopussa PS4:lle, miksi tämmöistä peliä esitellään isolla lavalla E3:ssa? Pelin metascore muuten 79/100.
4. Valmistajat haluavat varmistaa monipuolisen pelivalikoiman.
Mä en usko että kuluttajat ajattelevat määrän korvaavan laadun.
5. Wii U:n julkaisu osoitti, että konsolille pitäisi olla pelejäkin. Määräkin on tärkeää. Indiet ovat halpa tapa varmistaa tasainen uusien pelien virta etenkin julkaisuikkunassa. Vitan valikoimahan alkaa näyttää jo hyvältä nimenomaan näiden indie-pelien ansiosta.
Elikkä toisinsanoen Sonyn omien studioiden tuotokset tulee joskus 1-3 vuoden päästä ja nyt julkaisuun läimitään titteleitä riippumatta niiden laadusta. No tollai ajatellen rupeen ymmärtään innostumisesta indie-peleihin, kun ei ole vaihtoehtoja.
6. Tulevaisuuden AAA-pelien tekijöitä löytynee nykyisistä indie-studioista jonkin verran. Valmistajat haluavat luoda hyvät suhteet näiden kanssa tulevaisuutta varten.
Sama vastaus kuin kohtaan yksi. Jääkiekkoilijakin menee pelaamaan siihen seuraan joka maksaa parhaiten, pr-puheissa voidaan toki väittää että on fanittanut tulevaa seuraansa pienestä asti, mutta kyllä se raha määrää työpaikan. Ottaisitko itse työpaikan puolella palkalla sen takia kun se vähemmän maksava työnantaja oli sun koulukaveri 20 vuotta sitten? Bungie ei mennyt Microsoftin siipien alle kuin yhdestä ainoasta syystä: Raha.
7. Mitä jos löydetään uusi Minecraft?
Minecraftia ei julkaistu ensimmäisenä Xboxilla, silti myynti sujui hyvin.
Ja voihan ne indiepelit hyvin PC:n sijasta/ohella parveilla myös konsoleilla, mutta miksi niitä markkinoidaan niin ponnekkaasti kun kuitenkaan ei ole mitään pohjaa sille että ihmiset haluaisivat niitä.

Mun pointti perustuu siis tähän:
Mä en usko että indie pelit myyvät konsolia, iso yleisö haluaa nähdä mitä AAA-pelejä tulee.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Alustavalmistajan ei tarvitse olla pelitalon kaveri, suhde perustuu vain ja ainoastaan rahaan! Pelitalo ei julkaise peliään alustalla X sen takia että heillä oli aivan mahtava saunailta viime kesänä vaan sen takia että pelitalo katsoo löytävänsä alustalta X asiakaskunnan peleillensä.
Nämä indie-pelitalot voivat olla yhden ihmisen pajoja, joten voihan tuollakin olla merkitystä. Mutta ylipäätään sanoisin, että sopimukset elämässä yleensä perustuvat vähän muuhunkin kuin rahaan. Esimerkiksi vastineeksi saatava tuki voi olla pienelle studiolle tärkeää. Tätä tukeahan nämä valmistajat kilvan hehkuttavat. Lisäksi voidaan tehdä sopimus esimerkiksi 3 pelin julkaisusta yksinoikeudella. Sonyn kannalta thatgamecompanyn sopimus oli varmaankin ihan passeli. Se viimeinen peli voi olla se seuraava "Minecraft".

Just ton takia COD ja AC myy niin heikosti kun ihmiset on niin lopen kyllästyneitä AAA-peleihin ja samasta syystä Ouya on myynyt kuin jätski kesähelteillä. Eiku...
Parempi onkin, sillä kehityskustannukset lienevät messevää luokkaa. Ouya on outo vertaus. Yritän tässä sanoa, että indie-pelit eivät ole niin huonoja kuin tekstisi perusteella oletan sinun ajattelevan. Jokusen tähänkin ketjuun kirjoittaneen mielestä ne ovat tarjonneet elämyksiä, joita ei AAA-peleistä olla saatu. Totta kai ne myyvät huonommin kuin COD. Kaikki myyvät. Toki miljoonamyyntejäkin nopealla googlailulla löytyy. Pointtini on, että ns. indie-pelit tai ylipäätään pienemmät pelit voivat tulevaisuudessa olla tärkeämpi osa pelaamista. Miksi maksaa pelistä 60 euroa, kun samaan rahaan saa esimerkiksi kuusi 10 euron julkaisua? Ilmeisesti jokin trendi on olemassa, kerran kaikki valmistajat indie-peleihin näin keskittyvät.

Mun pointti perustuu siis tähän:
Mä en usko että indie pelit myyvät konsolia, iso yleisö haluaa nähdä mitä AAA-pelejä tulee.
Ja tätä ei varmaankaan kukaan kiistä. Edelleen, ei Sonyn pääfokus ole indie-peleissä. Jos sinua häiritsi indie-pelit E3-pressissä niin kyllähän siellä eniten AAA-peleihin keskityttiin. Ennen kaikkea goodwilliä Sony tuolla presiksellä hankki. Sonyllä on läjä AAA-pelistudioita, joiden puuhailuista ei olla kuultu mitään, mutta eiköhän sieltä ajan kanssa tulla niitäkin esittelemään. Indie-pelit ovat vain laadukas lisä pelitarjontaan.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Nämä indie-pelitalot voivat olla yhden ihmisen pajoja, joten voihan tuollakin olla merkitystä. Mutta ylipäätään sanoisin, että sopimukset elämässä yleensä perustuvat vähän muuhunkin kuin rahaan. Esimerkiksi vastineeksi saatava tuki voi olla pienelle studiolle tärkeää. Tätä tukeahan nämä valmistajat kilvan hehkuttavat. Lisäksi voidaan tehdä sopimus esimerkiksi 3 pelin julkaisusta yksinoikeudella. Sonyn kannalta thatgamecompanyn sopimus oli varmaankin ihan passeli. Se viimeinen peli voi olla se seuraava "Minecraft".
Tuki=Rahaa
Siis se voi olla ihan puhdasta käteistä, tai sitten ilmaiset kehitysohjelmistot joista muutoin pitäisi maksaa, tai sitten koodausapua vaikeussa paikoissa joka sekin on tukea jota voi saada ihan rahallakin vapailta markkinoilta. Kolmen pelin julkaisusoppari on yhtäkuin lupaus maksaa rahaa kolmesta pelistä vaikka eka olisikin ihan kuraa. Yksinoikeussoppari on enemmän rahaa. Thatgamecompanyn viimeinen peli oli Journey (1. Flow 2. Flower), ekan 5 kuukauden aikana myynti noin 100k kpl, tekijätiimissä 18 henkeä ja kehitysaika 3 vuotta. Ei ole vaikea laskea että Sony teki raakasti tappiota.

Toki miljoonamyyntejäkin nopealla googlailulla löytyy.
Voisitko kertoa yhden, minä kun en löytänyt yhtään.

Pointtini on, että ns. indie-pelit tai ylipäätään pienemmät pelit voivat tulevaisuudessa olla tärkeämpi osa pelaamista. Miksi maksaa pelistä 60 euroa, kun samaan rahaan saa esimerkiksi kuusi 10 euron julkaisua? Ilmeisesti jokin trendi on olemassa, kerran kaikki valmistajat indie-peleihin näin keskittyvät.
Tässä on varmaankin olemassa nyt semmonen ikivanha vääristymä, joka näkyi tuossa jonkun pistämässä taulukossakin. Moni markkina-analyytikko tutkii esimerkiksi täppärien myyntiä verraten tätä vuotta viime vuoteen ja sitä edelliseen ja tuon datan perusteella vetää myyntikäyrät aina vuoteen 2020 asti ja sit kauhistuu että vuonna 2020 maailmassa myydään 200 miljardia täppäriä joka vuosi. Nollasta kun lähtee joku homma liikkeelle, nousu on aivan kauheeta, mutta sitten ei osata tajuta sitä että mikä se todellinen kyllästymispiste onkaan. Muistaako kukaan miniläppäreitä, niitä jotka räjäyttivät markkinat muutama vuosi sitten ja nyt niitä ei kukaan enää valmista?
Ja niin, tottakai joku haluaa ostaa 10 mopoautoa ennemmin kuin yhden 700 sarjan bemarin, mutta mun mielestä Sony ja MS ajaa lujaa metsään jos luulevat trendin olevan menossa tohon suuntaan.

Ja tätä ei varmaankaan kukaan kiistä. Edelleen, ei Sonyn pääfokus ole indie-peleissä. Jos sinua häiritsi indie-pelit E3-pressissä niin kyllähän siellä eniten AAA-peleihin keskityttiin. Ennen kaikkea goodwilliä Sony tuolla presiksellä hankki. Sonyllä on läjä AAA-pelistudioita, joiden puuhailuista ei olla kuultu mitään, mutta eiköhän sieltä ajan kanssa tulla niitäkin esittelemään. Indie-pelit ovat vain laadukas lisä pelitarjontaan.
Nii-i, ehkä mä näen asian väärin, oudoksun vaan ajatusta että ostava kansa ostaisi uutta konsolia indiepelien takia. E3 ja Gamescon on aika tärkeitä paikkoja myydä ajatus ostaa uuden sukupolven konsoli, aika riskialtis paikka esitellä retrografiikkaa. Ehkä suurelle massalle konsolit markkinoidaan julkaisuikkunassa erilaisin lähtökohdin kuin mitä ovat tähän asti esittäneet.
 
Vastaus: Pelialan tulevaisuus?

Alustavalmistajan ei tarvitse olla pelitalon kaveri, suhde perustuu vain ja ainoastaan rahaan! Pelitalo ei julkaise peliään alustalla X sen takia että heillä oli aivan mahtava saunailta viime kesänä vaan sen takia että pelitalo katsoo löytävänsä alustalta X asiakaskunnan peleillensä.

Monet olisivat varmasti halunneet julkaista pelinsä X360:llä. Käytännössä mahdotonta ennen kuin Microsoft jostain ihmeellisestä syystä muutti ehtojaan koska katsoi edukseen että ko. pelit ovat alustalla.

Just ton takia COD ja AC myy niin heikosti kun ihmiset on niin lopen kyllästyneitä AAA-peleihin ja samasta syystä Ouya on myynyt kuin jätski kesähelteillä. Eiku...

Se että COD ja AC myy ei ole todiste siitä että AAA olisi kasvusegmentti. Seuraavassa generaatiossa julkaistaan $60 hintalapulla vähemmän pelejä ja vain yhä varmempia tapauksia. Tulevaisuuden midtier pelit ovat F2P tapauksia pienemmiltä julkaisijoilta kuin EA/Ubisoft/Activision.. F2P oli bannissa melkein koko edellisen generaation.

Oyua why? Jos joku haluaa tehdä Android pelin niin luultavasti valitsee miljardiyleisön joka käyttää alustaa kosketusnäytölla. HC yleisö joka ostaisi erillisen indie konsolin on jo Steamissa tai muilla konsoleilla jotka ovat vähintään kymmmenen kertaa tehokkaampia. Oyua teki tehtävänsä: konsolit ovat avoimempi kuin ennen.

Elikkä toisinsanoen Sonyn omien studioiden tuotokset tulee joskus 1-3 vuoden päästä ja nyt julkaisuun läimitään titteleitä riippumatta niiden laadusta. No tollai ajatellen rupeen ymmärtään innostumisesta indie-peleihin, kun ei ole vaihtoehtoja.

Jos julkaisua katsoo vain mainstream AAA julkaisijoiden toimesta on se aika paljon parempi kuin X360/PS3 julkaisut molemmilla konsoleilla. Vaikea nähdä että PS4 julkaisu olisi huonompi kuin PS3.

Minecraftia ei julkaistu ensimmäisenä Xboxilla, silti myynti sujui hyvin.
Ja voihan ne indiepelit hyvin PC:n sijasta/ohella parveilla myös konsoleilla, mutta miksi niitä markkinoidaan niin ponnekkaasti kun kuitenkaan ei ole mitään pohjaa sille että ihmiset haluaisivat niitä.

Koska Sony on luvannut kehittäjälle x markkinointituessa ilmaisen mainonnan jotta peli y on julkaisussa saatavilla konsoleista vain Sonyn alustoilla

Mun pointti perustuu siis tähän:
Mä en usko että indie pelit myyvät konsolia, iso yleisö haluaa nähdä mitä AAA-pelejä tulee.

Eivät tietenkään myy mutta tässä myydään konsolia myös kehittäjille.

Tuki=Rahaa
Siis se voi olla ihan puhdasta käteistä, tai sitten ilmaiset kehitysohjelmistot joista muutoin pitäisi maksaa, tai sitten koodausapua vaikeussa paikoissa joka sekin on tukea jota voi saada ihan rahallakin vapailta markkinoilta. Kolmen pelin julkaisusoppari on yhtäkuin lupaus maksaa rahaa kolmesta pelistä vaikka eka olisikin ihan kuraa. Yksinoikeussoppari on enemmän rahaa. Thatgamecompanyn viimeinen peli oli Journey (1. Flow 2. Flower), ekan 5 kuukauden aikana myynti noin 100k kpl, tekijätiimissä 18 henkeä ja kehitysaika 3 vuotta. Ei ole vaikea laskea että Sony teki raakasti tappiota.

Kun pelillä on julkaisija joka lapioi rahaa ei voi puhua edes mistään indie pelistä. Se on ihan normaali julkaisusopimus. Pelin koko ei määrittele sitä onko se indie. Super Stardust HD ei ole yhtään enempää indie kuin Quantum Break. Yleensä sopimus voidaan katkaista minkä tahansa pelin jälkeen, 3 pelin sopimus ei tarkoita että ne kaikki toteutuu jos edellinen ei myy tarpeeksi. Thatgamecompany on ilmoittanut saaneensa jo royalty tuloja Journeysta jonka kehitys oli vuoden myöhässä http://www.eurogamer.net/articles/2013-07-02-journey-has-finally-become-profitable-chen-says
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Ouya on mitä parhain vertailukohde, se on konsoli joka on rakennettu lähes yksinomaan indiepelien areenaksi ja kuluttajat ovat nyt näyttäneet kuinka paljon moista laitetta tarvittiin/haluttiin.
Ouyan perusluonne - ja sitä myöten oletettava ostajakuntakin - on kuitenkin niin erilainen verrattuna seuraavan sukupolven konsoleihin, että itse en käyttäisi sitä verrokkina. Ouya oli (ja on) aika lailla suuri tuntemattomuus, ja sille ei noita AAA-titteleitä vielä edes olevan. PS4:llä ja Xbox Onella on takanaan 150+ miljoonan nykyisen asiakkaan joukko, joista varsin iso osa siirtynee seuraavaankin sukupolveen.

Ouyan pelien menestys tai menestymättömyys ei siis mielestäni edelleenkään kerro käytännössä mitään siitä, mikä on indiepelien kohtalo PS4:llä ja Xbox Onella.

No mutta kyllähän se on siitä osaamisesta kiinni! Jos grafiikan tekee koodari, se retrografiikka on parasta mitä hän pystyy tuottamaan (poikkeuksiakin voi löytyä).
Tässä on mielestäni vähän outo olettamus, että koodarin taiteelliset lahjat useimmiten rajoittuvat pelkkään pikseligraffaan. Indiepelien graafisia tyylejä kun on varsin paljon erilaisia, eli eivät ne ole joko pikseligraffaa (ala RCR tai Hotline) tai hienoa 3D:tä (ala Reset).

Tottakai se liittyy myös resursseihin, mutta jos tiimissä rupee oleen parikymmentä henkeä koossa, voidaan alkaa kyseenalaistaan indie-status.
En lähde tuohon määritelmäväittelyyn mukaan, vaan otan suoraan PlayStation Storen Indie-kategoriasta pelejä. (Obs! Enpä otakaan, Storessa on huoltokatko, hahah! Päivitän tähän listaa peleistä, jotka Sony on luokitellut PS3:n indiejulkaisuiksi.)

Update! Storen Indie Games -kategoriassa on tällä hetkellä peräti 115 nimikettä. Sieltä vaan pläräämään. Löytyy monen näköistä, kokoista ja tyylistä peliä aina yhden hengen tuotoksista n. 40 pään voimin tehtyihin Trineihin.

170k on sun mielestä pelaavan kansan painava sana siihen että indie pelejä halutaan? Mun mielestä se on aika pieni luku kun laitekanta on noin 160 miljoonaa (vai onko tuo luku ajalta ennen Xbox live julkaisua? Onko luvussa PC-latausmääriä?).
Se 170k kattaa kaikki siihen astiset versiot (PSN, XBLA, Wiiware ja PC). Toki se voi tuntua pieneltä luvulta laitekannan huomioiden, mutta kun sen suhteuttaa tuotantokustannuksiin, lukema voikin näyttää erilaiselta. Yhden miehen tuotokselle 440k (kun ne Plus-jäsenillekin annetut kappaleet lasketaan mukaan) on mielestäni aika huisa määrä. 100 hengen peliprojektille se tarkoittaisi 44 miljoonaa myytyä peli - sillä karkealla oletuksella, että se tuotto ja kulut jotenkin mystisesti jakaantuisivat kaikkien osallisten kesken, mitä ei todellisuudessa tietystikään tapahdu.

Nyt kun lisätään mukaan fakta että kyseessä on 10-15 dollarin peli, ei konsolivalmistajalla kovin isoa siivua jää. Miksi siis Sony ja MS näkee tuossa business rakoa?
Kaikki se on silti kotiinpäin. Lisäksi pitää muistaa se, että seuraavassa sukupolvessa näiden indiejulkaisujen sertifiointikierrostakin helpotetaan huomattavasti, ei konsolijulkaisijalta kulu omia testausresurssejaan niin paljon.

Voidaan kysyä ketkä ovat uuden sukupolven asiakaskuntaa, voisin kuvitella että siellä on pääasiassa henkilöitä jotka hakevat graafista paremmuutta edelliseen sukupolveen verrattuna, uppooko näille tyypeille retro-pelit?
Graafinen tyyli ei tee mielestäni pelistä retroa. Itse peli-idea voi olla täysin tuore ja uniikki, ja juuri noita uudenlaisia kokemuksia itse kaipaan. Kun budjettia ei mitata kymmenissä miljoonissa, antaa se vapaammat kädet kokeilla jotain erilaistakin. Erilaisuus ei tietystikään tarkoita automaattisesti parempaa, mutta tärkeää on, että sateenkaaressa on jatkossakin runsain mitoin värejä.

Indie pelit myyvät parhaimmillaan kymmeniätuhansia kappaleita, jotkut myyntihitit sitten satoja tuhansia, yli miljoonan myyneitä indiepelejä on varsin vähän (onko niitä yhtään?).
Super Meat Boy, joka on kahden miekkosen aikaansaannos, ja jo tammikuussa 2012 myynyt yli miljoona kappaletta (alustoina XBLA ja PC). Se tekee yli puoli miljoonaa myytyä peliä per Team Meatin karvanaama.

Sille yksinäiselle pelintekijälle 200k myynti on lottovoitto, mutta mä en ymmärrä miksi Sony keskittyy nyt tähän segmenttiin. Voisin jotenkin ymmärtää sen jos PS3:n elämää pitkitettäisiin noilla peleillä, mutta myydäänkö uutta sukupolvea "kännypeleillä"?
On taas aika karkeaa yleistää indiepelit "kännypeleiksi" saatikka kaataa tätä jotenkin Sonyn "ongelmaksi", kun ihan yhtä lailla Microsoft on kovasti rummuttamassa Xbox Onen ID@Xbox-ohjelmansa puolesta. Sony on kieltämättä tuonut asian näkyvämmin esille, koska se oli aiemmin hereillä. Xbox Onen indiejulkaisujen suhteen tilanne oli pitkään auki, kunnes kelkka ohjattiin nykyisille urille. Silti pääpaino PS4:llä(kään) ei ole pelkkä indietarjonta, vaan koko se pelien kirjo.

Tässä kohtaa pitää viä tarkentaa että sillähän ei ole merkitystä avaako Sony ja MS alustansa itsejulkaisemiselle ja sallii jos jonkinlaisten tuotosten ilmaantumisen myyntipaikoilleen, mutta sillä on merkitystä että Sony jo toisessa isossa presentaatiossaan nostaa nämä indie-pelit niin korkealle että monet kovan luokan AAA pelit jäävät taustalle.
Mie ainakaan en kokenut, että AAA-pelit olisivat jotenkin jääneet (taikka jätetty) taustalle. Minulle näiden pienempien narikoiden tuotosten esittely ison maailman tyyliin tarkoitti ennemminkin sitä, että myös niihin halutaan panostaa (koska ne ovat osoittautuneet PS3:lla ja Vitalla menestyksiksi).

Ja jos päivityksistä ei oteta hintaa, niitä ei myöskään laitealustan puolesta ennakkotarkisteta, näin sieltä konsolista voi pukata vaikka mitä troijalaista mukana, taidampa erottaa uuden sukupolven konsolit kotiverkostani erilleen.
En tunne seuraavan sukupolven konsolien peli- ja päivityssertifiointiprosessia tarpeeksi tarkkaan, mutta uskallan silti väittää, että tuollaiset troijalaisella pelottelut kuuluvat sinne samaan FUD-laariin Kinectin salakatselun/kuuntelun kanssa.

Just ton takia COD ja AC myy niin heikosti kun ihmiset on niin lopen kyllästyneitä AAA-peleihin ja samasta syystä Ouya on myynyt kuin jätski kesähelteillä. Eiku...
Tässä on niin äärimmäinen vastakkainasettelu, etten koe vertailua edes mielekkääksi. Käytännössä ne myydyimmät pelit tulevat jatkossakin olemaan suuren budjetin titteleitä, mutta se ei silti poista sitä seikkaa, että se uusi COD on kuitenkin hyvin pitkälti sitä samaa kuin aina ennenkin. Henkilökohtaisella tasolla tarkoittaa, että peli päätyy hyllyyn, kun hinta on painunut alle 15 euron - ja siinä välissä olen todennäköisesti ehtinyt nauttia ties kuinka monesta pienemmästä julkaisusta.


Huippuluokan yksinoikeuspelit myyvät konsoleita, ei indiepelit...jotka on julkaistu vielä perhanan monella muullakin alustalla.
Tästä olen samaa mieltä. Isossa kuvassa nuo isot ja nimekkäät pelisarjat myyvät konsoleita jatkossakin, mutta jos pelitarjonta rajoittuisi vain näihin suuriin julkaisuihin, olisi pelimaailma paljon ankeampi paikka.

En ole jokaista titteliä tutkinut, mutta tollai päältä katselemalla näyttäisi että PS4:n indietarjonta ainakin aluksi tarkoittaa vuosi sitten PC:llä julkaistuja indie pelejä. Otetaan esimerkiksi nyt vaikka Don't Starve, julkaistu huhtikuun lopussa ja jo heinäkuussa se oli Steam Salessa pilkkahintaan. Sitten se julkaistaan marraskuun lopussa PS4:lle, miksi tämmöistä peliä esitellään isolla lavalla E3:ssa? Pelin metascore muuten 79/100.
On totta, että varsin moni noista toistaiseksi esitellyistä PS4:n indiepeleistä on julkaistu jo PC:llä. Mutta ei se tee niistä vähemmän hyviä tai mielenkiintoisia, eikä se varsinkaan tarkoita, että läheskään kaikki olisivat niitä PC:llä jo pelanneet. Sitä paitsi 79 MC-pisteen pelihän on käsittääkseni varsin hyvä, ja loppujen lopuksi jollain MC-keskiarvollakaan ei ole mitään merkitystä, jos peli kolahtaa omaan makuhermoon (tai maistuu ihan kakkelilta).

Mä en usko että kuluttajat ajattelevat määrän korvaavan laadun.
Shovelwarea on nähty tähän asti ihan fyysisinäkin julkaisuina ihan mielinmäärin. Mikä sen vaikutus on ollut, sitä en osaa sanoa. Sen sijaan seison edelleen sen näkemyksen takana, että mitä suurempi diversiteetti pelitarjonnassa on, sitä useampi löytää itselleen sopivia pelejäkin sieltä. Ja tuota monimuotoisuutta ei saavuteta pelkästään isojen julkaisijoiden peleillä.

Elikkä toisinsanoen Sonyn omien studioiden tuotokset tulee joskus 1-3 vuoden päästä ja nyt julkaisuun läimitään titteleitä riippumatta niiden laadusta. No tollai ajatellen rupeen ymmärtään innostumisesta indie-peleihin, kun ei ole vaihtoehtoja.
Eihän se nyt noin sentään mene. Sonyn omia julkaisuja löytyy PS4-julkaisuikkunasta useita: DC Universe Online, DriveClub, Killzone: Shadow Fall, Knack, inFamous: Second Son, PlanetSide 2, The Order: 1886. 3rd partyt kun isketään päälle, PS4:llä ei todellakaan ole minkäänlaista puutetta ns. isoista peleistä. Pelkän indietarjonnan varassa ei todellakaan mennä.

Mä en usko että indie pelit myyvät konsolia, iso yleisö haluaa nähdä mitä AAA-pelejä tulee.
Ja olen tässä suurimmaksi osaksi samaa mieltä. Mielestäni on kuitenkin vähän kapeakatseista ajatella, etteikö jokin pienempi julkaisu voisi silti toimia juuri sinä viimeisenä tönäisynä konsoliostopäätöksen suuntaan. Paljon puhutaan näistä ns. killer appeista, eli peleistä jotka saavat ihmiset ostamaan konsoleita. Joskus noin käy, joskus taas ei. Gran Turismo 3 oli meikulle yksistään se peli, jonka takia PS2:n ostin. Toisaalta kuitenkin X360:n ostoon en osaa nimetä varsinaisesti mitään yksittäistä peliä. Sille ehti kertyä tarpeeksi kiinnostavia pelejä, ja kun Rock Bandin PS3-versio Euroopassa myöhästyi, päätettiin boksi meille ostaa. Mutta jos siellä takaraivossa ei olisi ollut valmiiksi kolottamassa mm. Mass Effect, Bioshock ja Dead Rising, ei Rock Band yksistään olisi riittänyt. Olisin odottanut PS3-versiota ja X360 olisi jäänyt siinä kohtaa ostamatta.

Mitä tuo sitten siis voisi tarkoittaa next-genissä? Vaikkei julkaisuikkunan indietarjonta välttämättä myykään konsoleita itsessään, aikaa myöten sieltä voi pulpahdella niitä helmiä sen verran paljon, että itse konsolin ostokynnys ylittyy.

Huhheijaa, tulipas tästä taas vähän tämmöinen, joten loppuun vielä äärimmäinen tiivistys mielipiteestäni. Ovatko indiepelit oleellisia? Kyllä. Voivatko indiepelit vetää vertoja AAA-titteleille? Ehdottomasti. Saavatko indiepelit ostamaan enemmän konsoleita? Tuskin. Onko monipuolisuus hyvä juttu? On. Oliko tämä viimeinen kysymys? Joo!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom