Vastaus: GamesCom - Euroopan E3
Ouya on mitä parhain vertailukohde, se on konsoli joka on rakennettu lähes yksinomaan indiepelien areenaksi ja kuluttajat ovat nyt näyttäneet kuinka paljon moista laitetta tarvittiin/haluttiin.
Ouyan perusluonne - ja sitä myöten oletettava ostajakuntakin - on kuitenkin niin erilainen verrattuna seuraavan sukupolven konsoleihin, että itse en käyttäisi sitä verrokkina. Ouya oli (ja on) aika lailla suuri tuntemattomuus, ja sille ei noita AAA-titteleitä vielä edes olevan. PS4:llä ja Xbox Onella on takanaan 150+ miljoonan nykyisen asiakkaan joukko, joista varsin iso osa siirtynee seuraavaankin sukupolveen.
Ouyan pelien menestys tai menestymättömyys ei siis mielestäni edelleenkään kerro käytännössä mitään siitä, mikä on indiepelien kohtalo PS4:llä ja Xbox Onella.
No mutta kyllähän se on siitä osaamisesta kiinni! Jos grafiikan tekee koodari, se retrografiikka on parasta mitä hän pystyy tuottamaan (poikkeuksiakin voi löytyä).
Tässä on mielestäni vähän outo olettamus, että koodarin taiteelliset lahjat useimmiten rajoittuvat pelkkään pikseligraffaan. Indiepelien graafisia tyylejä kun on varsin paljon erilaisia, eli eivät ne ole joko pikseligraffaa (ala RCR tai Hotline) tai hienoa 3D:tä (ala Reset).
Tottakai se liittyy myös resursseihin, mutta jos tiimissä rupee oleen parikymmentä henkeä koossa, voidaan alkaa kyseenalaistaan indie-status.
En lähde tuohon määritelmäväittelyyn mukaan, vaan otan suoraan PlayStation Storen Indie-kategoriasta pelejä. (Obs! Enpä otakaan, Storessa on huoltokatko, hahah! Päivitän tähän listaa peleistä, jotka Sony on luokitellut PS3:n indiejulkaisuiksi.)
Update!
Storen Indie Games -kategoriassa on tällä hetkellä peräti 115 nimikettä. Sieltä vaan pläräämään. Löytyy monen näköistä, kokoista ja tyylistä peliä aina yhden hengen tuotoksista n. 40 pään voimin tehtyihin Trineihin.
170k on sun mielestä pelaavan kansan painava sana siihen että indie pelejä halutaan? Mun mielestä se on aika pieni luku kun laitekanta on noin 160 miljoonaa (vai onko tuo luku ajalta ennen Xbox live julkaisua? Onko luvussa PC-latausmääriä?).
Se 170k kattaa kaikki siihen astiset versiot (PSN, XBLA, Wiiware ja PC). Toki se voi tuntua pieneltä luvulta laitekannan huomioiden, mutta kun sen suhteuttaa tuotantokustannuksiin, lukema voikin näyttää erilaiselta. Yhden miehen tuotokselle 440k (kun ne Plus-jäsenillekin annetut kappaleet lasketaan mukaan) on mielestäni aika huisa määrä. 100 hengen peliprojektille se tarkoittaisi 44 miljoonaa myytyä peli - sillä karkealla oletuksella, että se tuotto ja kulut jotenkin mystisesti jakaantuisivat kaikkien osallisten kesken, mitä ei todellisuudessa tietystikään tapahdu.
Nyt kun lisätään mukaan fakta että kyseessä on 10-15 dollarin peli, ei konsolivalmistajalla kovin isoa siivua jää. Miksi siis Sony ja MS näkee tuossa business rakoa?
Kaikki se on silti kotiinpäin. Lisäksi pitää muistaa se, että seuraavassa sukupolvessa näiden indiejulkaisujen sertifiointikierrostakin helpotetaan huomattavasti, ei konsolijulkaisijalta kulu omia testausresurssejaan niin paljon.
Voidaan kysyä ketkä ovat uuden sukupolven asiakaskuntaa, voisin kuvitella että siellä on pääasiassa henkilöitä jotka hakevat graafista paremmuutta edelliseen sukupolveen verrattuna, uppooko näille tyypeille retro-pelit?
Graafinen tyyli ei tee mielestäni pelistä retroa. Itse peli-idea voi olla täysin tuore ja uniikki, ja juuri noita uudenlaisia kokemuksia itse kaipaan. Kun budjettia ei mitata kymmenissä miljoonissa, antaa se vapaammat kädet kokeilla jotain erilaistakin. Erilaisuus ei tietystikään tarkoita automaattisesti parempaa, mutta tärkeää on, että sateenkaaressa on jatkossakin runsain mitoin värejä.
Indie pelit myyvät parhaimmillaan kymmeniätuhansia kappaleita, jotkut myyntihitit sitten satoja tuhansia, yli miljoonan myyneitä indiepelejä on varsin vähän (onko niitä yhtään?).
Super Meat Boy, joka on kahden miekkosen aikaansaannos, ja jo
tammikuussa 2012 myynyt yli miljoona kappaletta (alustoina XBLA ja PC). Se tekee yli puoli miljoonaa myytyä peliä per Team Meatin karvanaama.
Sille yksinäiselle pelintekijälle 200k myynti on lottovoitto, mutta mä en ymmärrä miksi Sony keskittyy nyt tähän segmenttiin. Voisin jotenkin ymmärtää sen jos PS3:n elämää pitkitettäisiin noilla peleillä, mutta myydäänkö uutta sukupolvea "kännypeleillä"?
On taas aika karkeaa yleistää indiepelit "kännypeleiksi" saatikka kaataa tätä jotenkin Sonyn "ongelmaksi", kun ihan yhtä lailla Microsoft on kovasti rummuttamassa Xbox Onen
ID@Xbox-ohjelmansa puolesta. Sony on kieltämättä tuonut asian näkyvämmin esille, koska se oli aiemmin hereillä. Xbox Onen indiejulkaisujen suhteen tilanne oli pitkään auki, kunnes kelkka ohjattiin nykyisille urille. Silti pääpaino PS4:llä(kään) ei ole pelkkä indietarjonta, vaan koko se pelien kirjo.
Tässä kohtaa pitää viä tarkentaa että sillähän ei ole merkitystä avaako Sony ja MS alustansa itsejulkaisemiselle ja sallii jos jonkinlaisten tuotosten ilmaantumisen myyntipaikoilleen, mutta sillä on merkitystä että Sony jo toisessa isossa presentaatiossaan nostaa nämä indie-pelit niin korkealle että monet kovan luokan AAA pelit jäävät taustalle.
Mie ainakaan en kokenut, että AAA-pelit olisivat jotenkin jääneet (taikka jätetty) taustalle. Minulle näiden pienempien narikoiden tuotosten esittely ison maailman tyyliin tarkoitti ennemminkin sitä, että myös niihin halutaan panostaa (koska ne ovat osoittautuneet PS3:lla ja Vitalla menestyksiksi).
Ja jos päivityksistä ei oteta hintaa, niitä ei myöskään laitealustan puolesta ennakkotarkisteta, näin sieltä konsolista voi pukata vaikka mitä troijalaista mukana, taidampa erottaa uuden sukupolven konsolit kotiverkostani erilleen.
En tunne seuraavan sukupolven konsolien peli- ja päivityssertifiointiprosessia tarpeeksi tarkkaan, mutta uskallan silti väittää, että tuollaiset troijalaisella pelottelut kuuluvat sinne samaan FUD-laariin Kinectin salakatselun/kuuntelun kanssa.
Just ton takia COD ja AC myy niin heikosti kun ihmiset on niin lopen kyllästyneitä AAA-peleihin ja samasta syystä Ouya on myynyt kuin jätski kesähelteillä. Eiku...
Tässä on niin äärimmäinen vastakkainasettelu, etten koe vertailua edes mielekkääksi. Käytännössä ne myydyimmät pelit tulevat jatkossakin olemaan suuren budjetin titteleitä, mutta se ei silti poista sitä seikkaa, että se uusi COD on kuitenkin hyvin pitkälti sitä samaa kuin aina ennenkin. Henkilökohtaisella tasolla tarkoittaa, että peli päätyy hyllyyn, kun hinta on painunut alle 15 euron - ja siinä välissä olen todennäköisesti ehtinyt nauttia ties kuinka monesta pienemmästä julkaisusta.
Huippuluokan yksinoikeuspelit myyvät konsoleita, ei indiepelit...jotka on julkaistu vielä perhanan monella muullakin alustalla.
Tästä olen samaa mieltä. Isossa kuvassa nuo isot ja nimekkäät pelisarjat myyvät konsoleita jatkossakin, mutta jos pelitarjonta rajoittuisi vain näihin suuriin julkaisuihin, olisi pelimaailma paljon ankeampi paikka.
En ole jokaista titteliä tutkinut, mutta tollai päältä katselemalla näyttäisi että PS4:n indietarjonta ainakin aluksi tarkoittaa vuosi sitten PC:llä julkaistuja indie pelejä. Otetaan esimerkiksi nyt vaikka Don't Starve, julkaistu huhtikuun lopussa ja jo heinäkuussa se oli Steam Salessa pilkkahintaan. Sitten se julkaistaan marraskuun lopussa PS4:lle, miksi tämmöistä peliä esitellään isolla lavalla E3:ssa? Pelin metascore muuten 79/100.
On totta, että varsin moni noista toistaiseksi esitellyistä PS4:n indiepeleistä on julkaistu jo PC:llä. Mutta ei se tee niistä vähemmän hyviä tai mielenkiintoisia, eikä se varsinkaan tarkoita, että läheskään kaikki olisivat niitä PC:llä jo pelanneet. Sitä paitsi 79 MC-pisteen pelihän on käsittääkseni varsin hyvä, ja loppujen lopuksi jollain MC-keskiarvollakaan ei ole mitään merkitystä, jos peli kolahtaa omaan makuhermoon (tai maistuu ihan kakkelilta).
Mä en usko että kuluttajat ajattelevat määrän korvaavan laadun.
Shovelwarea on nähty tähän asti ihan fyysisinäkin julkaisuina ihan mielinmäärin. Mikä sen vaikutus on ollut, sitä en osaa sanoa. Sen sijaan seison edelleen sen näkemyksen takana, että mitä suurempi diversiteetti pelitarjonnassa on, sitä useampi löytää itselleen sopivia pelejäkin sieltä. Ja tuota monimuotoisuutta ei saavuteta pelkästään isojen julkaisijoiden peleillä.
Elikkä toisinsanoen Sonyn omien studioiden tuotokset tulee joskus 1-3 vuoden päästä ja nyt julkaisuun läimitään titteleitä riippumatta niiden laadusta. No tollai ajatellen rupeen ymmärtään innostumisesta indie-peleihin, kun ei ole vaihtoehtoja.
Eihän se nyt noin sentään mene. Sonyn omia julkaisuja löytyy
PS4-julkaisuikkunasta useita: DC Universe Online, DriveClub, Killzone: Shadow Fall, Knack, inFamous: Second Son, PlanetSide 2, The Order: 1886. 3rd partyt kun isketään päälle, PS4:llä ei todellakaan ole minkäänlaista puutetta ns. isoista peleistä. Pelkän indietarjonnan varassa ei todellakaan mennä.
Mä en usko että indie pelit myyvät konsolia, iso yleisö haluaa nähdä mitä AAA-pelejä tulee.
Ja olen tässä suurimmaksi osaksi samaa mieltä. Mielestäni on kuitenkin vähän kapeakatseista ajatella, etteikö jokin pienempi julkaisu voisi silti toimia juuri sinä viimeisenä tönäisynä konsoliostopäätöksen suuntaan. Paljon puhutaan näistä ns. killer appeista, eli peleistä jotka saavat ihmiset ostamaan konsoleita. Joskus noin käy, joskus taas ei. Gran Turismo 3 oli meikulle yksistään se peli, jonka takia PS2:n ostin. Toisaalta kuitenkin X360:n ostoon en osaa nimetä varsinaisesti mitään yksittäistä peliä. Sille ehti kertyä tarpeeksi kiinnostavia pelejä, ja kun Rock Bandin PS3-versio Euroopassa myöhästyi, päätettiin boksi meille ostaa. Mutta jos siellä takaraivossa ei olisi ollut valmiiksi kolottamassa mm. Mass Effect, Bioshock ja Dead Rising, ei Rock Band yksistään olisi riittänyt. Olisin odottanut PS3-versiota ja X360 olisi jäänyt siinä kohtaa ostamatta.
Mitä tuo sitten siis voisi tarkoittaa next-genissä? Vaikkei julkaisuikkunan indietarjonta välttämättä myykään konsoleita itsessään, aikaa myöten sieltä voi pulpahdella niitä helmiä sen verran paljon, että itse konsolin ostokynnys ylittyy.
Huhheijaa, tulipas tästä taas vähän tämmöinen, joten loppuun vielä äärimmäinen tiivistys mielipiteestäni. Ovatko indiepelit oleellisia? Kyllä. Voivatko indiepelit vetää vertoja AAA-titteleille? Ehdottomasti. Saavatko indiepelit ostamaan enemmän konsoleita? Tuskin. Onko monipuolisuus hyvä juttu? On. Oliko tämä viimeinen kysymys? Joo!