Vastaus: Peliarvosteluiden taso vuonna 2007
Nyt mun mielestä unohdetaan pelien teknisyys. Peli voi olla teknisesti parasta tai täysin kelvoton, esim. olen viihtynyt monien yhden tähden leffojen parissa, mutta ala-arvoisia pelejä ei tule yhtään mieleen. Elokuva-arvostelut ovat lähinnä viihdettä, jossa oma mieltymys merkitsee paljon enemmän. En lue elokuva-arvosteluja lähes koskaan ja hyvin on mennyt, mutta en koskaan osta peliä lukematta arvostelua/katsomatta pisteitä. Hyvänkin pelisarjan uusin tuotos voi olla täysin onneton. Maailman huonoin elokuva voi saada kulttistatuksen, mutta maailman surkein peli on sellainen paskiainen, johon ei halua käsiään liattavan.
Toinen mikä tässä unohtuu on, etteivät peliarvostelut ole tiedettä, eikä niiden kuulukaan olla. Ei niitä noin vakavasti täydy ottaa ja kuuluttaa objektiivisuutta (silloinhan niitä eivät ihmiset edes kirjoittaisi). Kyllä yhteinen linja tuntuu aina löytyvän pisteytyksissä. Tekstisi voisi ymmärtää niin, ettei pisteistä osaa tehdä minkäänlaista johtopäätöstä (tämä varmasti pätee elokuviin ja siinä olen kanssasi samaa mieltä, mutta peleistä oli tällä kertaa kyse). Väitän, että lähes kaikki peleistä kiinnostuneet seuraavat pisteitä ja myös luottavat niihin. Usein ne myös pitävät aika hyvin paikkaansa, esittämäsi kysymykset myös aliarvioivat aika lailla pelitoimittajia, mutta he varmaan puolustavat omaa ammattitaitoaan eikä mulla siitä sen enempää. Toisekseen teksti on aivan yhtä subjektiivinen näkemys, onko siellä perässä pisteitä vai ei. Lopulta vain oma peli-/katselukokemus ratkaisee, kuinka paljon piti. Moni tuntuu pisteistä pitävän ja niitä kaipaavan, jos niiden poistolle tulee tilaus, ne varmasti poistuvat.
Pelit ovat viihdettä ja teknisiä taidonnäytteitä. Niitä pitää kohdella mekaanisesti juuri siitä syystä, että tarina voi olla täyttä kuraa, mutta peli voi silti toimia erinomaisesti ja tarjota hyvää pelattavaa.
Peliarvosteluissa suurin ongelma tänä päivänä on mun mielestä tekstin sisällöttömyys. Usein pelaajat sanovat, että älä katso arvosanaa, vaan lue se teksti. Tällä vaan ei mun mielestä tunnu usein olevan mitään muuta eroa kuin, että tekstin lukeminen on hitaampaa. Sisällöttömyydellä (karmea sanahirviö) tarkoitan, että 95 pisteen pelistä kerrotaan "upea, mahtava, erinomainen, osta tämä heti, jne. superlatiiveja toisensa perään". Arvostelun luettua en tiedä itse pelistä paljoakaan, mutta hyvä sen täytyy olla, mitä ikinä siinä tehdäänkään. Huono peli taas on "surkea, karmea jne tylytystä alusta loppuun". Huonon pelin kohdalla pelin "toimimattomuus" tulee selväksi, mutta hyvän pelin kohdalla ne muut kuin hehkutukset avaisivat pelin sopivuutta juuri minulle. Pelistä tulisi aina kertoa, miten peliä pelataan ja miten se toimii. Jos ei arvostelun lopussa edes ole varma onko taistelu vuoropohjainen vai ei, jotain meni metsään. Pisteet ehkä pitävät paikkaansa, mutta teksti jonka pitäisi kertoa pelin sopivuudesta minulle, on etenkin lehdissä usein täysin hukassa.
Aki Ahlroth sanoi:Miten se voi olla hyvä tapa, jos kukin kriitikko painottaa (tarpeettoman laajaksi muovattua) arvosteluasteikkoa vähän eri tavoin? Miten se voi olla hyvä tapa, jos samantyyppisiä pelejä arvioi useampi kuin yksi henkilö, ja kaikilla näillä on erilaiset preferenssit? Miten se voi olla hyvä tapa, jos yksittäisen arvioijan pelimieltymykset ovat muuttuneet sitten edellisen samantyyppisen pelin arvioinnin?
Ymmärrän kyllä, että ihmiset ovat tottuneet numeroarvosanoihin/tähdityksiin, mutta traditio onkin IMO ainoa edes jotenkin perusteltavissa oleva syy niiden säilyttämiseen.
Nyt mun mielestä unohdetaan pelien teknisyys. Peli voi olla teknisesti parasta tai täysin kelvoton, esim. olen viihtynyt monien yhden tähden leffojen parissa, mutta ala-arvoisia pelejä ei tule yhtään mieleen. Elokuva-arvostelut ovat lähinnä viihdettä, jossa oma mieltymys merkitsee paljon enemmän. En lue elokuva-arvosteluja lähes koskaan ja hyvin on mennyt, mutta en koskaan osta peliä lukematta arvostelua/katsomatta pisteitä. Hyvänkin pelisarjan uusin tuotos voi olla täysin onneton. Maailman huonoin elokuva voi saada kulttistatuksen, mutta maailman surkein peli on sellainen paskiainen, johon ei halua käsiään liattavan.
Toinen mikä tässä unohtuu on, etteivät peliarvostelut ole tiedettä, eikä niiden kuulukaan olla. Ei niitä noin vakavasti täydy ottaa ja kuuluttaa objektiivisuutta (silloinhan niitä eivät ihmiset edes kirjoittaisi). Kyllä yhteinen linja tuntuu aina löytyvän pisteytyksissä. Tekstisi voisi ymmärtää niin, ettei pisteistä osaa tehdä minkäänlaista johtopäätöstä (tämä varmasti pätee elokuviin ja siinä olen kanssasi samaa mieltä, mutta peleistä oli tällä kertaa kyse). Väitän, että lähes kaikki peleistä kiinnostuneet seuraavat pisteitä ja myös luottavat niihin. Usein ne myös pitävät aika hyvin paikkaansa, esittämäsi kysymykset myös aliarvioivat aika lailla pelitoimittajia, mutta he varmaan puolustavat omaa ammattitaitoaan eikä mulla siitä sen enempää. Toisekseen teksti on aivan yhtä subjektiivinen näkemys, onko siellä perässä pisteitä vai ei. Lopulta vain oma peli-/katselukokemus ratkaisee, kuinka paljon piti. Moni tuntuu pisteistä pitävän ja niitä kaipaavan, jos niiden poistolle tulee tilaus, ne varmasti poistuvat.
Pelit ovat viihdettä ja teknisiä taidonnäytteitä. Niitä pitää kohdella mekaanisesti juuri siitä syystä, että tarina voi olla täyttä kuraa, mutta peli voi silti toimia erinomaisesti ja tarjota hyvää pelattavaa.
Peliarvosteluissa suurin ongelma tänä päivänä on mun mielestä tekstin sisällöttömyys. Usein pelaajat sanovat, että älä katso arvosanaa, vaan lue se teksti. Tällä vaan ei mun mielestä tunnu usein olevan mitään muuta eroa kuin, että tekstin lukeminen on hitaampaa. Sisällöttömyydellä (karmea sanahirviö) tarkoitan, että 95 pisteen pelistä kerrotaan "upea, mahtava, erinomainen, osta tämä heti, jne. superlatiiveja toisensa perään". Arvostelun luettua en tiedä itse pelistä paljoakaan, mutta hyvä sen täytyy olla, mitä ikinä siinä tehdäänkään. Huono peli taas on "surkea, karmea jne tylytystä alusta loppuun". Huonon pelin kohdalla pelin "toimimattomuus" tulee selväksi, mutta hyvän pelin kohdalla ne muut kuin hehkutukset avaisivat pelin sopivuutta juuri minulle. Pelistä tulisi aina kertoa, miten peliä pelataan ja miten se toimii. Jos ei arvostelun lopussa edes ole varma onko taistelu vuoropohjainen vai ei, jotain meni metsään. Pisteet ehkä pitävät paikkaansa, mutta teksti jonka pitäisi kertoa pelin sopivuudesta minulle, on etenkin lehdissä usein täysin hukassa.