Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Peliarvostelujen laatu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Solid Snake

Active Member
Peliarvostelut ovat aina olleet suuri intohimoni. Olen tykännyt lukea arvosteluja lehdistä ja netistä. Lisäksi olen katsellut niitä TV:stä aina kun satun sen ääressä olemaan. SuPo lehteä olen aina haukkunut puollueelliseksi, koska se on puolueellinen. Silti olen seurannut myös heidän antamiaan pisteitä. MoonTV:llä, Edgessä, Pleikkari2:ssa tai vaikkapa Pelit lehdessä on näkynyt hyvin tehtyjä arvosteluja, mutta viimeviikolla eräs SubTV:llä näkynyt ohjelma sai minut raivon valtaan. Siinä arvosteltiin erästä GameCube peliä eikä arvostelijat selvästikkään ole koskaan ennen pelanneet TV pelejä. Hyvät kuluttajat: katsokaa tarkasti mitä arvosteluja luette ennen kuin luotatte niihin. Pelien kasvaessa samoihin mittoihin elokuvien ja TV ohjelmien kanssa, TV:n ja lehtiin ilmestyy kokoajan uusia arvostelijoita joilla ei ole hajuakaan peleistä.

Itse teen päätökseni pelin ostosta niin, että luen mahdollisimman monta arvostelua kyseisestä pelistä ja muodostan näistä arvosteluista mielessäni jonkinlaisen "keskiarvon".

Sitten lopuksi heitän soppaan sekaan ns. perstuntuman, joka on muodostunut yli kymmenen vuoden ajalta pelien ostosta ja kun tämä kaikki on tehty, voin tehdä päätökseni pelin ostamisesta tai ostamatta jättämisestä.

Mihinkäs suuntaan se SuPo (vai mikä lie nykyään onkaan) on kallellaan. Ei ole tullut netin hankkimisen jälkeen pahemmin luettua. Lähinnä joskus Snes-vuosina viimeksi... Silloinhan lehti oli 100% Nintendo.

SuPoa en ole viitsinyt ostaa pitkään aikaan, mutta täysin Nintendo lehtihän se on. Nintendo sitä Nintendo tätä. Ei siinä mitään jos käsittelisivät vain yhtäkonsolia, mutta kaikkia konsoleita käsittelevä lehti pitäisi olla puolueeton. Pieneksi vinkiksi Pelit lehdelle;)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Edgessä on näkynyt hyvin tehtyjä arvosteluja.

Buahahahaha! Edgessä hyvin tehtyjä arvosteluja. Milloin? Arvostelut ovat juuri Edgen suurin kompastuskivi. Heidän mielestäänhän pelin pitäisi aina olla innovatiivinen edistysaskel ja teknisesti loistelias, jotta irtoaa kovia pisteitä. Eikä välttämättä silloinkaan. Esimerkki: Silent Hill 2. Kun siinä ei ollut mitään järisyttävän uutta niin vot, 7. Jak&Daxter 8 vaikka se on yksi parhaista loikkapeleistä mitä olen pelannut. Mietinpä vain, mitä olisi saanut, jos olisi ollut Nintendon peli... Sitten puolestaan FF IX sai 8 vaikka koko arvostelun ajan peliä kritisoitiin. Toisin sanoen arvostelujen tekstin ja pisteytyksen linja ei ole kovinkaan yhdenmukainen. Välillä tuntuu, että siellä on Tiltin porukka arvostelemassa. Ovathan nuo pisteet kyllä ihan hyviä, ei siinä mitään, mutta parempaa olisivat ansainneet. Ja nuohan olivat vain raapaisuesimerkkejä. Lisäksi tekijät tuntuvat olevan aika herkkänahkaisia. Jos joku peijooni erehtyy olemaan jostain eri mieltä, niin johan se kyykytetään postipalstalla. Aika keskenkasvuinen asenne siltä osin. Muutenhan Edge on kyllä oikein laadukas lehti, mutta sen arvosteluihin en todellakaan luota.

SuPoa en ole viitsinyt ostaa pitkään aikaan, mutta täysin Nintendo lehtihän se on. Nintendo sitä Nintendo tätä. Ei siinä mitään jos käsittelisivät vain yhtäkonsolia, mutta kaikkia konsoleita käsittelevä lehti pitäisi olla puolueeton. Pieneksi vinkiksi Pelit lehdelle;)

Super Poweriahan ei ole ollut pitkään aikaan, vaan muutti nimensä Konsolipelaajaksi ja nyt on yhdistynyt surkeasti Pelit-lehden kanssa (suurimmilta osin PC-asiaa siis edelleen...)

Edit: pikku korjauksi ja lisäyksiä

Re: Re: Peliarvostelujen laatu!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan -JKHH-

Buahahahaha! Edgessä hyvin tehtyjä arvosteluja. Milloin? Arvostelut ovat juuri Edgen suurin kompastuskivi. Heidän mielestäänhän pelin pitäisi aina olla innovatiivinen edistysaskel ja teknisesti loistelias, jotta irtoaa kovia pisteitä. Eikä välttämättä silloinkaan. Esimerkki: Silent Hill 2. Kun siinä ei ollut mitään järisyttävän uutta niin vot, 7. Jak&Daxter 8 vaikka se on yksi parhaista loikkapeleistä mitä olen pelannut. Mietinpä vain, mitä olisi saanut, jos olisi ollut Nintendon peli... Sitten puolestaan FF IX sai 8 vaikka koko arvostelun ajan peliä kritisoitiin. Toisin sanoen arvostelujen tekstin ja pisteytyksen linja ei ole kovinkaan yhdenmukainen. Välillä tuntuu, että siellä on Tiltin porukka arvostelemassa. Ovathan nuo pisteet kyllä ihan hyviä, ei siinä mitään, mutta parempaa olisivat ansainneet. Ja nuohan olivat vain raapaisuesimerkkejä. Lisäksi tekijät tuntuvat olevan aika herkkänahkaisia. Jos joku peijooni erehtyy olemaan jostain eri mieltä, niin johan se kyykytetään postipalstalla. Aika keskenkasvuinen asenne siltä osin. Muutenhan Edge on kyllä oikein laadukas lehti, mutta sen arvosteluihin en todellakaan luota.

Totta, mutta Edge ei anna liian helposti täysiä pisteitä pelille. Niinkuin SuPo teki esim. Zeldan (100/100) kohdalla. Edgessä on noita huonoja arvosteluja, mutta yleensä katson myös nekin ennen pelin ostoa.

Re: Re: Re: Peliarvostelujen laatu!

Niinkuin SuPo teki esim. Zeldan (100/100) kohdalla.

Tuosta tuli tuossa samaisessa numerossa yksi kohta mieleen joka on saanut pariin kertaan suupielet ylöspäin (niin hyvässä kuin pahassakin): "The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Maailman paras peli. Kaikkina aikoina. Kaikissa kategorioissa. Jos ei pidä The Legend of Zelda: Ocarina of Time-pelistä, voi yhtä hyvin lopettaa TV-pelien pelaamisen." :D

Mutta täytyy muistuttaa että mikään muu peli ei SuPossa saanut tuota 100/100 pistemäärää, joten eivät hekään niitä pisteitä "liian helposti" mielestäni peleille antanut :)

Peliarvosteluita on aina mukava lukea. Niitä on mukava lueskella ihan vain sen takia, että mitkä ovat seikkoja minkä takia peli pitäisi ostaa. Sellasist mie pien.

Muistakaa kuitenkin, että peliarvosteluita teettäessä täytyy olla aina niin negatiivinen kuin positiivinen. Arvostelijan täytyy myös muistaa, että omia mielipiteitä ei saa olla kuin hitunen, ja jotkut mielipiteet pitää koota itsestäänselvyyksiksi, jotta peli olisi edes jonkun verran jokaisen lukijan silmistä samanlainen.

Mutta mikään ei vedä vertoja MoonTv:n peliarvosteluille. Äijät osaavat hommansa, totta Mooses.

Re: Re: Re: Re: Peliarvostelujen laatu!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Guardian Viper

Tuosta tuli tuossa samaisessa numerossa yksi kohta mieleen joka on saanut pariin kertaan suupielet ylöspäin (niin hyvässä kuin pahassakin): "The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Maailman paras peli. Kaikkina aikoina. Kaikissa kategorioissa. Jos ei pidä The Legend of Zelda: Ocarina of Time-pelistä, voi yhtä hyvin lopettaa TV-pelien pelaamisen." :D

Mutta täytyy muistuttaa että mikään muu peli ei SuPossa saanut tuota 100/100 pistemäärää, joten eivät hekään niitä pisteitä "liian helposti" mielestäni peleille antanut :)

Minun mielestäni 100/100 on liikaa Legend of Zeldalle. 100/100 on täydellinen peli eikä se Ocarina of Time ole täydellinen peli. Erinomainen joka tapauksessa.

Re: Re: Re: Re: Re: Peliarvostelujen laatu!

Minun mielestäni 100/100 on liikaa Legend of Zeldalle. 100/100 on täydellinen peli eikä se Ocarina of Time ole täydellinen peli. Erinomainen joka tapauksessa.

Ehkä ei ole täydellinen peli, myönnetään... mutta sinänsä ainakin minä ymmärrän tuo ja yksi syy siihen on että edellinen Zelda SNESillä sai 99 pistettä aikoinaan. Totta kai jos pitää enemmän N64-Zeldasta niin onhan pisteitä annettava enemmän kuin 99.
Mutta en itse ole koskaan ollut sitä mieltä että 100/100 on täydellinen vaan paras mitä markkinoilta tähän mennessä löytyy. Totta kuitenkin on että tuo 1-100 asteikon suhteen saa olla aika tarkka noiden pisteiden kanssa.

Itsekin olen vähän tuota 100pistettä-linjaa vastaan, mutta jos joku peli ansaitsee 100 pistettä, niin kyllä se voisi hyvin olla tuo zelda. Vaikka kyllä tuo Supo/Konsolipelaaja oli TÄYSIN Nintendoa suosiva lehti. Itse luen vähän kaikkia peleihin liittyvää matskua, nettisivuja ja lehtiä, telkkarista katon Moontv:n peliohjelmat. Mutta kyllä tosimies osaa sanoa jo pelin kannen perusteella kannattaako sitä ostaa :D

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Peoplez
Itsekin olen vähän tuota 100pistettä-linjaa vastaan, mutta jos joku peli ansaitsee 100 pistettä, niin kyllä se voisi hyvin olla tuo zelda. Vaikka kyllä tuo Supo/Konsolipelaaja oli TÄYSIN Nintendoa suosiva lehti. Itse luen vähän kaikkia peleihin liittyvää matskua, nettisivuja ja lehtiä, telkkarista katon Moontv:n peliohjelmat. Mutta kyllä tosimies osaa sanoa jo pelin kannen perusteella kannattaako sitä ostaa :D

Jos haluaa antaa jollekin pelille täydet pisteet niin 10/10 on hyvä. Paljon konsolipelaaja antaa Gamecuben Legend of Zeldalle jos se paranee vieläkin. 101/100?

Jos haluaa antaa jollekin pelille täydet pisteet niin 10/10 on hyvä. Paljon konsolipelaaja antaa Gamecuben Legend of Zeldalle jos se paranee vieläkin. 101/100?

Konsolipelaaja ei anna mitään kun sitä ei ole enää olemassa. Ja siinähän silloin vaihtui tuohon 1-10 asteikkoon tuo systeemi. Eli ei anna mitään, ja jos antaisi niin sekin olisi 10 :D

No siis Edge nyt on vähän erilainen kuin meidän peruspelilehdet. Niinkuin sanoit, Edgen pojat arvostelevat pelit suurimmalti osin innovatiivisuuden osalta. Ja ihan oikeinhan se on. En minäkään antaisi Silent Hill kakkoselle mitään todella hyviä pisteitä, koska se on aika pitkälti sama peli kuin ykkönenkin, vaan hienommilla graffoilla. Edgen arvosteluasteikko on myös paljon erilaisempi kuin muiden lehtien. Kun muissa lehdissä keskinkertainen peli saisi jotakin 7.5-8 pistettä, Edgessä se saisi kutosen. Tosin en nyt väitä, että Edge olisi mikään hyvä arvostelemaan. Vähän liikaahan ne valittaa joistakin hyvin pienistä ongelmista, joilla ei lopussa ole paljoa merkitystä.

JKHH:
En voi olla samaa mieltä kanssasi. Itse olen lukenut Edgeä pitkään ja voin sanoa, että luotan Edgen arvosteluihin enemmän kuin mihinkään muuhun. En välttämättä ole aina samaa mieltä, mutta siitä voin olla aina varma, että kyseessä on Edge, joten yleensä tiedän jo valmiiksi mitä on tulossa. Vaikka usein tuleekin vastaan sellaisia numeroita, että ihmettelen mistä v****ta tuokin oikein pyllähti, niin yleensä juuri lukemalla tekstin ymmärrän Edgen näkökannan. Edge ei havittele maassoja, vaan kulkee omilla teillään ja yleensäkin pitää erinomaisesti kiinni omista arvosteluperusteistaan. Ongelmana arvosteluissa on niiden lyhyys. Edge odottaa että lukijoilla on jo valmiiksi jonkinmoinen käsitys peleistä yleensä, eikä ala latelemaan kovin yksityiskohtaista tietoa niistä, itsetäänselvyyksistä puhumattakaan. Ja toinen ongelma on se, että usein peliä pitää pelata paljon, jotta todella ymmärtäisi Edgen näkökannan.

En ymmärrä yhtään valitsemiasi "vääryyksiä" peliarvosteluista. Tuntuu vain ettet ole vielä kunnolla sisäistänyt Edgen kriteerejä. Seiska Edgeltä on todella hyvä arvosana ja vastaa useimpien muiden lehtien/nettisivujen 85-90%. SH2:lle se sopii kuin nenä päähän.

Jos ymmärrän oikein, niin väität että J&D:n olisi pitänyt saada vieläkin enemmän kuin kasin. Olen täysin erimieltä, sillä omasta mielestäni sekin on jo liikaa. J&D:ssä tekninen puoli on todella loistava ja muu kokonaisuuskin on tasavahva, mutta se on liian lyhyt, suhteellisen helppo, ei sisällä mitään uutta, ja pelattavuudestakin tulee mieleen liiaksi Crash, jossa ei ole minkäänlaista syvyyttä.

FFIX:n arvostelu on mielestäni täysin oikeanlainen. Siinä Edge moitti erityisesti pelin ikivanhaa pelimekaniikkaa, mutta kaikki jotka ovat hiukan perillä edellisistä FF-arvosteluista ymmärtävät heti miksi peli saa silti niin korkean arvosanan, vaikka haukkumista onkin yli puolet tekstistä. Eihän samantyyppisellä mekaniikalla varustettu peli yhdessä vuodessa ihan surkeaksi voi muuttua (FF7 ja 8 saivat ysin).

Itse ostin huiman kalliin Edgen erikoisnumeron (ei ehkä aivan seitsemänkympin arvoinen), joka sisältää Edgen merkittävimmät arvostelut ensimmäisestä sadasta numerosta. Siinä Edge myös arvostelee itse tekemiään arvostuja. Edgen puheiden mukaan mm. FF8 ja Black & White (ysi) saivat aikoinaan liikaa ja vastaavasti Doom (7) ja Chono Trigger (7) saivat liian vähän.

Nemesis: Edgen keskitaso on viisi eikä kuusi. Eli se vastaa vähintäänkin muiden 70%. Muistakaa, että kutosen peli Edgessä on vielä hyvä.

Onko tuota Edgen erikoisnumeroa (enää) saatavana Suomessa?

Edit:
En ole lukenut Edgeä, mutta Nakkertonin juttu sai minut kiinnostumaan. Kuinka usein se ilmestyy ja paljon irtonumerot maksavat?

Viimeksi muokannut moderaattori:
Minun mielipiteeni Edgen arvosteluista menee tuohon JKHH:n ja Nakkertonin mielipiteiden väliin. Uuden ja innovatiivisen palkitseminen on oikein, joskin Edge menee siinä välillä vähän liiallisuuksiin. Olen lukenut lehteä neljä vuotta ja välillä on kyllä selvää, että on pisteytetty roimasti alakanttiin ja joskus ollaan ihan kuutamolla mikä tekee hyvän pelin. Vähän vanhaa esimerkkiä, mutta miten on voitu aikanaan antaa Tie Fighterille ja ensimmäiselle Doomille 7/10? Entä Black&White 9/10? Innovatiivinen kyllä, mutta onneton peli joka tapauksessa.

Joka tapauksessa on parempi, että huteja tulee yleensä alaspäin eikä ylös. Ja mielipiteitähän nämä ovat. Edgen arvostelut ovat ainakin mielenkiintoisia lukea ja tuovat uusia puolia peleistä. Ehdittyinä muihin arvosteluihin saa yleensä riittävän kuvan kannattaako peliä ostaa.

Olisi hienoa, jos lehtien ja websivustojen peliarvosteluissa käytettäisiin samanlaista (lukuina ilmoitettuihin) painoarvoihin perustuvaa systeemiä kuin Tekniikan Maailmassa. Jos ette tiedä mitä tarkoitan, vilkaiskaa itse. Se nimittäin toimii loistavasti.

Re: Re: Re: Peliarvostelujen laatu!

FFIX:n arvostelu on mielestäni täysin oikeanlainen. Siinä Edge moitti erityisesti pelin ikivanhaa pelimekaniikkaa, mutta kaikki jotka ovat hiukan perillä edellisistä FF-arvosteluista ymmärtävät heti miksi peli saa silti niin korkean arvosanan, vaikka haukkumista onkin yli puolet tekstistä. Eihän samantyyppisellä mekaniikalla varustettu peli yhdessä vuodessa ihan surkeaksi voi muuttua (FF7 ja 8 saivat ysin).

Itse ostin huiman kalliin Edgen erikoisnumeron (ei ehkä aivan seitsemänkympin arvoinen), joka sisältää Edgen merkittävimmät arvostelut ensimmäisestä sadasta numerosta. Siinä Edge myös arvostelee itse tekemiään arvostuja. Edgen puheiden mukaan mm. FF8 ja Black & White (ysi) saivat aikoinaan liikaa ja vastaavasti Doom (7) ja Chono Trigger (7) saivat liian vähän.

Nemesis: Edgen keskitaso on viisi eikä kuusi. Eli se vastaa vähintäänkin muiden 70%. Muistakaa, että kutosen peli Edgessä on vielä hyvä. [/B][/QUOTE]

Gran Turismo 1 sai Edgessä 10/10. Se on mielestäni eri asia kuin 100/100.

Ylös Bottom