Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Peliarvostelujen laatu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Guardian Viper

Konsolipelaaja ei anna mitään kun sitä ei ole enää olemassa. Ja siinähän silloin vaihtui tuohon 1-10 asteikkoon tuo systeemi. Eli ei anna mitään, ja jos antaisi niin sekin olisi 10 :D

Olen kyllä tietoinen asiasta, enkä tarkoittanut sitä ihan noin. Ymmärsit viestin ihan väärin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton

En ymmärrä yhtään valitsemiasi "vääryyksiä" peliarvosteluista. Tuntuu vain ettet ole vielä kunnolla sisäistänyt Edgen kriteerejä. Seiska Edgeltä on todella hyvä arvosana ja vastaa useimpien muiden lehtien/nettisivujen 85-90%. SH2:lle se sopii kuin nenä päähän.

Jos ymmärrän oikein, niin väität että J&D:n olisi pitänyt saada vieläkin enemmän kuin kasin. Olen täysin erimieltä, sillä omasta mielestäni sekin on jo liikaa. J&D:ssä tekninen puoli on todella loistava ja muu kokonaisuuskin on tasavahva, mutta se on liian lyhyt, suhteellisen helppo, ei sisällä mitään uutta, ja pelattavuudestakin tulee mieleen liiaksi Crash, jossa ei ole minkäänlaista syvyyttä.

FFIX:n arvostelu on mielestäni täysin oikeanlainen. Siinä Edge moitti erityisesti pelin ikivanhaa pelimekaniikkaa, mutta kaikki jotka ovat hiukan perillä edellisistä FF-arvosteluista ymmärtävät heti miksi peli saa silti niin korkean arvosanan, vaikka haukkumista onkin yli puolet tekstistä. Eihän samantyyppisellä mekaniikalla varustettu peli yhdessä vuodessa ihan surkeaksi voi muuttua (FF7 ja 8 saivat ysin).

Itse ostin huiman kalliin Edgen erikoisnumeron (ei ehkä aivan seitsemänkympin arvoinen), joka sisältää Edgen merkittävimmät arvostelut ensimmäisestä sadasta numerosta. Siinä Edge myös arvostelee itse tekemiään arvostuja. Edgen puheiden mukaan mm. FF8 ja Black & White (ysi) saivat aikoinaan liikaa ja vastaavasti Doom (7) ja Chono Trigger (7) saivat liian vähän.

Nemesis: Edgen keskitaso on viisi eikä kuusi. Eli se vastaa vähintäänkin muiden 70%. Muistakaa, että kutosen peli Edgessä on vielä hyvä.

Myönnetään, että olin ehkä hiukan liian kärjistävä kommentoinnissani. Mutta silti Edgen arvosteluissa ei aina ole kaikki kohdallaan. Kriittisyys on toki hyvä asia, Edge vain tuppaa ampumaan välillä yli aika raskaasti. Monet varsin hyvät pelit ovat kärsineet Edgen käsittelyssä. Välillä pisteitä ropisee puolestaan sitten liian helposti. Tästä esimerkkinä tuo jo aiemmin mainittu B&W. Olisikohan Molyneuxin ihannointi ollut osatekijänä tuossa tapauksessa.

No, aletaanpa vääntämään kättä... Nuo valitsemani esimerkit olivat tosiaankin vain esimerkkejä, mutta tarkennanpa hiukan, mitä ajoin takaa. Silent Hill 2 olisi mielestäni ansainnut kasin, sillä omasta mielestäni Edgen kasi vastaa muiden lehtien tuota 85-90%. Alle 85% peli ei Silent Hill mielestäni ole. Kuten siinä pienessä boxissa ennen arvosteluita sanotaan, 8=Excellent.

Jak&Daxter olisi mielestäni ansainnut ysin. Prosentteina olisin antanut sille ehkä 92. Miksi? Koska pelissä on sitä imua, mitä tasohyppelyistä yleensä puuttuu. Pelimekaniikka toimi loistavasti. Tupeloinnista sai lähes aina syyttää vain itseään. Lisäksi peli pisti päihin useimpia pelityypin edustajia oikein kunnolla. Pelin lyhyys tai helppous eivät saisi mielestäni toimia pisteitä alentavana tekijänä. No, ehkä vähän. Lisäksi se, että peli lainaa raskaasti muilta, ei välttämättä ole kritiikin aihe. Niin muutkin tekevät, mutta tekeekö se pelistä huonomman. Nope. Varsinkin jos on lainattu oikeista paikoista.

FFIX:n otin esimerkiksi siksi, että välillä Edgessä teksti ja arvosana eivät kohtaa. Edgessähän oli aikoinaan puhetta numeroiden poistamisesta. Mietihän jos FFIX:ssä ei olisi ollut arvosanaa ja FF:jä ennen pelaamaton olisi tehnyt ostopäätöksensä arvostelun perusteella. Olisi voinut jäädä ostamatta. Vaikka noihin arvostelussa kritiikkiä saaneisiin asioihin onkin hyvä kiinnittää huomiota, on Edgellä ikävä tapa antaa liikaa painoarvoa pienille yksityiskohdille. Pelin saama arvosana oli toki omastakin mielestäni kohdillaan.

Tuosta loppukommentistasi sen verran, että viisi on todellakin Edgen keskiverto, mutta kuusi ei mielestäni ole vielä hyvä. Se ainoastaan kertoo sen, että mikäli sen tyyppisistä peleistä pitää, niin kutosen pelikin saattaa kolahtaa.

Lopuksi on vielä todettava, että tokihan minäkin Edgen arvostelut luen ja käytän niitäkin avuksi, mutta ostopäätöstäni en uskaltaisi tehdä pelkästää edgen tuomion perusteella. Plussaa Edgelle tosin siitä, että se uskaltaa sentään käyttää hyväkseen koko asteikkoa. Ykkösiäkin on muistaakseni näkynyt ja kympit ovat menneet oikeille kohteille. Eihän sellaisessa asteikossa ole mitään mieltä, minkä ääripäitä ei uskalleta hyödyntää.

P.S. Onko tuo erikoisnumero muuten hankkimisen arvoinen tällaisen Edgen arvosteluihin kriittisesti suhtautuvalle kerettiläiselle. Kiskalla näytti niitä vielä pari olevan...

P.P.S. Ei kellään sattuisi olemaan Edgen ensimmäistä numeroa? On nimittäin viheliäisesti ainoa numero, joka puuttuu.

Mun mielestä Edge on kyllä ihan asiallinen lehti. Kyllähän siinäkin oikeasti hyvät pelit saavat hyvät numerot esim.Mario64 10/10 ja SF2turbo 9/10.

Hex:
On totta että Edgenkin arvosanat tuntuvat ja ovatkin vähän tulleet randomilla. Kaikkien arvosteluista löytyy kuitenkin aina moittimista, eikä Edge ole helpossa asemassa juuri omien tavanomaisesta eroavien arvostelukriteeriensä ansiosta. Mutta myönnän kyllä itsekkin, että Edge kyllä osaa myös yllättää ja se sapettaa lähes aina aivan eri tavalla kuin muiden "päivän erikoiset".

JKHH:
Edgen viimeisimmän linjauksen mukaan SH2:lla ei olisi kyllä mielestäni mitään mahdollisuutta saada kasia. Viime vuoden kaikki huippu PS2-pelit kaatuivat kuin itärajalle yrittäessään ylittää edes kasia: GT3, GTA3, Tony Hawk 3 ja Devil May Cry saivat kaikki kasin. Ja kaikki nuo pelit ovat saaneet muissa lehdissä pikemminkin yli 95%, kuin alle sitä. SH2 ei kuulu tuohon joukkoon vai mitä?

Yksi ysin PS2-peli on jo olemassa: yllätys yllätys todella innovatiivinen Rez. Itse en voi kyllä uskoa olevani tuossa samaa mieltä Edgen kanssa, mutta en voi sanoa olleeni kovin yllättynytkään.

Sanot siis antavasi J&D:lle 92%. Se kyllä mielestäni vastaa lähinnä Edgen kasia. Ysin pelin pitäisi olla jo valmiiksi klassikko, eikä J&D mielestäni ole sitä.

Kutonen on Edgessä hyvä, sillä pelit kuten Max Payne, Extreme G3, Syphon Filter ja Tekken Tag ovat kaikki arvostettuja kutosen pelejä. Mielestäni et ole kyllä kunnolla sisäistänyt Edgen asteikkoa. Kutonen on selkeähkösti yli keskitason. Pelit-lehdessä kyseessä olisi ehkäpä 79-84%. Muilla vähän alle kahdeksankymmenen.

Edgen arvosteluihin voi hyvinkin vaikuttaa myös heidän henkilökohtaiset suhteet pelintekijöihin. Edge kun sattuu tuntemaan suurimman osan britannialaisista pelisuunnitteljoista ja välillä kyllä huomaa, että ainakin tekstissä yritetään olla hiukan solidaarisempia kuin muille. Ainakin Shiny Entertainmentin pelien arvosteluihin kannaattaa suhtautua varauksella, sillä firman pääsuunnittelija Dave Perry on viime vuosina ollut kuin Edgen oma kansikuvapoika. B&W:n korkean arvosanan yksi syy voi hyvinkin olla juuri Molyneux.

Itse olen aika tyytyväinen Edgen erikoisnumeroon. Seitsemänkymppiä on paljon, mutta maksaahan OPSM2 saman verran ja sen lopullinen sijoituspaikka on varmasti kyllä kaatopaikka, eikä demoillakaan tee muutaman vuoden päästä yhtään mitään. Itse olen alkanut aktiivisesti ostamaan Edgeä vasta numeron 70 paikkeilla, joten suurin osa arvosteluista on uusia. Erityisen mielenkiintoinen on jokaisen arvostelun lopussa oleva lyhyehkö "in retrospect", jossa Edge tarkastelee pelin todellista merkitystä pelien historiassa ja myös kommentoi Edgen omaa suoritusta arvostelijana. Spessussa on myös mukana sadan ensimmäisen lehden kaikki arvosanat. Jos olet kuitenkin lukenut Edgeä ihan alusta alkaen, etkä pidä muutenkaan Edgen arvosteluista, niin en näe mitään syytä suositella sitä sinulle.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Mun mielestä Edge on kyllä ihan asiallinen lehti. Kyllähän siinäkin oikeasti hyvät pelit saavat hyvät numerot esim.Mario64 10/10 ja SF2turbo 9/10.

Vaan kun aina ei asian laita näin ole. Ne kympit ovat kyllä menneet sinne minne pitääkin, mutta esimerkiksi GTA3 ja Soul Reaver 2 saivat kutosen kumpikin. Meniköhän arvosanat hiukan alakanttiin. Menihän ne. Ja Ion Stormin Anachronox sai nelosen vaikka on kuulemma varsin kelpo peli (en ole tosin itse pelannut, mutta pelanneet väittävät sitä ihan hyväksi). Tätä listaa voisi jatkaa aika pitkään, jos vain kaivaisin kaikki lehteni esiin.

JKHH:
Edgen viimeisimmän linjauksen mukaan SH2:lla ei olisi kyllä mielestäni mitään mahdollisuutta saada kasia. Viime vuoden kaikki huippu PS2-pelit kaatuivat kuin itärajalle yrittäessään ylittää edes kasia: GT3, GTA3, Tony Hawk 3 ja Devil May Cry saivat kaikki kasin. Ja kaikki nuo pelit ovat saaneet muissa lehdissä pikemminkin yli 95%, kuin alle sitä. SH2 ei kuulu tuohon joukkoon vai mitä?

Yksi ysin PS2-peli on jo olemassa: yllätys yllätys todella innovatiivinen Rez. Itse en voi kyllä uskoa olevani tuossa samaa mieltä Edgen kanssa, mutta en voi sanoa olleeni kovin yllättynytkään.

Sanot siis antavasi J&D:lle 92%. Se kyllä mielestäni vastaa lähinnä Edgen kasia. Ysin pelin pitäisi olla jo valmiiksi klassikko, eikä J&D mielestäni ole sitä.

Kutonen on Edgessä hyvä, sillä pelit kuten Max Payne, Extreme G3, Syphon Filter ja Tekken Tag ovat kaikki arvostettuja kutosen pelejä. Mielestäni et ole kyllä kunnolla sisäistänyt Edgen asteikkoa. Kutonen on selkeähkösti yli keskitason. Pelit-lehdessä kyseessä olisi ehkäpä 79-84%. Muilla vähän alle kahdeksankymmenen.

Edgen arvosteluihin voi hyvinkin vaikuttaa myös heidän henkilökohtaiset suhteet pelintekijöihin. Edge kun sattuu tuntemaan suurimman osan britannialaisista pelisuunnitteljoista ja välillä kyllä huomaa, että ainakin tekstissä yritetään olla hiukan solidaarisempia kuin muille. Ainakin Shiny Entertainmentin pelien arvosteluihin kannaattaa suhtautua varauksella, sillä firman pääsuunnittelija Dave Perry on viime vuosina ollut kuin Edgen oma kansikuvapoika. B&W:n korkean arvosanan yksi syy voi hyvinkin olla juuri Molyneux.

Sori, mutta en voi kuin olla yhä eri mieltä. Jos otetaan huomioon, että Edge itsekin toteaa keskiverron olevan 5, ei kutosen peli voi millään ilveellä olla vielä hyvä sanan varsinaisessa merkityksessä. Silloin nimittäin hyville peleille on merkillisen paljon arvosanavaihtoehtoja ja hyppäys keskiverrosta hyvään on oudon lyhyt (ts. vitosesta kutoseen). Eikä Edgen arvostelusysteemi tuolloin tosiaankaan ole tasapainoinen. Ja GTA3 muuten sai tosiaankin vain kutosen, ei kasia. Oliko se sopiva arvosana mielestäsi? Sen toki myönnän, että jos jokin peli saa Edgessä ysin, on se jo pakostakin kovaa kamaa. Tässä olikin sopivan laho aasinsilta, eli...

...Minuakin vähän ihmetytti tuo Rezin saama ysi, mutta enpä minäkään pahemmin yllättynyt. Olen myöskin pistänyt merkille tuon tiettyjen pelintekijöiden nuoleskelun. Molyneuxin ja Perryn lisäksi myös Miyamoto, Meier ja Suzuki ovat Edgen kestojumalia.

Mutta ei tehdä tästä turhaa kinastelua. Tässä vaiheessa lienee selvää, että meillä kummallakin on eriävät näkemykset Edgen arvostelupolitiikasta ja luotettavuudesta arvosteluiden suhteen. Sanokaamme, että we agree to disagree.

Ootteko muuten huomannut, että "normaaleissa" pelilehdissä suurin osa peleistä saa arvosteluasteikon yläpäästä arvosanan... eli mulla on hieman sammoinen käsitys, että todella monet 100% asteikkoa noudattavat lehdet antavat suurimmalle osalle peleistä noin 80%. Arvosteluasteikon alapäätä ei käytetä melkein ollenkaan. Tämä tuo ikävän harhan, jota edge ei mun mielestä kyllä luo.

Edge ei (käsittääkseni) anna pisteitä pelille siksi että se on esim. Tomb Raider tai Final Fantasy. Eli pelin on oltava hyvä, eikä vain nimen. Ja hehän ovat antaneet vain kahdelle pelille täydet pisteet. Gran Turismo 1 ja Mario 64.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan -JKHH-
Ja GTA3 muuten sai tosiaankin vain kutosen, ei kasia. Oliko se sopiva arvosana mielestäsi? Sen toki myönnän, että jos jokin peli saa Edgessä ysin, on se jo pakostakin kovaa kamaa. Tässä olikin sopivan laho aasinsilta, eli...

GTA3 sai kasin vaikka lehdessä lukeekin kuusi. Se oli kuulemma misprintti, oikeasti. Asiasta huomatettin jossain muussa Future Publishingin lehdessä. Jo keskitaso yläpuolella oleva peli on ainakin minun mielestäni hyvä peli. Ehkäpä ajattelemme vain eri tavalla..

Solid Snake:
Edge on antanut neljälle pelille kympin:
Mario 64,
GT,
Zelda: OOT,
ja tuorein on Halo.

GTA3 sai kasin vaikka lehdessä lukeekin kuusi. Se oli kuulemma misprintti, oikeasti. Asiasta huomatettin jossain muussa Future Publishingin lehdessä. Jo keskitaso yläpuolella oleva peli on ainakin minun mielestäni hyvä peli. Ehkäpä ajattelemme vain eri tavalla..

Solid Snake:
Edge on antanut neljälle pelille kympin:
Mario 64,
GT,
Zelda: OOT,
ja tuorein on Halo.

Hmm... Taidan olla vähän jäljessä?

Ylös Bottom