Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

Mun OCD vamma ei sit mitenkään voi hyväksyä ostaa pelejä jonka kannessa on nämä punaset viirut jossa lukee "HITS" tämä vamma alkoi jo PS1 "platinum" kansista. Vaikka olisi kyseessä kuinka kova tarjous ja peli mikä kiinnostaa nii noi kannet ei vaan käy. Onko tämä vakavaa?
 
Alhaalla olevan linkin takaa löytyy ihan hyvää juttua pelien hintakehityksestä. Inflaatio huomioiden, pelit ovat jopa (suhteellisesti) halvempia kuin toissasukupolvella. Ihmisaivot vaan tekevät tepposet, kun vertailua tehdään absoluuttisilla hinnoilla ja meni se markasta euroon siirryttäessäkin totutellessa siihen, että kaikki onkin n. 6 kertaa "halvempaa" kuin ennen, paitsi että se kukkaronkin rahamäärä pieneni valitettavasti samassa suhteessa.

Toki, en itsekään ole innoissani hintojen nostosta, varsinkin tässä taloustilanteessa (ja nyt kun hyvin poikkeuksellisesti olisi vuoden sisällä tulossa useampiakin pelejä, jotka kiinnostaisi ostaa heti julkaisussa), mutta eipä se toissasukupolvellakaan niin herkkua ollut finanssikriiseineen ja itse olin vielä opiskelijakin silloin. Nykyään saa mielestäni alesta paljon paremmin ja nopeammin laadukkaita ja suhteellisen tuoreitakin pelejä kuin tuolloin 10-15 v sitten, mutta saatan myös muistaa väärin. Ja kuten todettua, isojen pelien kehittäminen on sekä absoluuttisesti, että myös suhteellisesti kalliimpaa kuin ennen, mutta toki myyntimäärätkin ovat korkeampia. Toisaalta ala on myös kilpaillumpi ja monet pelit pidempiä kuin ennen joten ihan yksinkertaisia nämä asiat eivät tietysti ole.

Ehkä voisi karkeasti sanoa, että nykyään saa inflaatio huomioiden samalla rahalla tai halvemmallakin pidempiä teoksia, jotka tosin voivat sitten pelistä riippuen olla mahdollisesti paisutettu copy-paste -tyylisellä täytteellä pidemmiksi kuin ennen ja uudet isot IP:t ovat harvinaisempia ja nekin monesti yritetty tehdä varman päälle myyntejä ajatellen.

 
Ehkä voisi karkeasti sanoa, että nykyään saa inflaatio huomioiden samalla rahalla tai halvemmallakin pidempiä teoksia, jotka tosin voivat sitten pelistä riippuen olla mahdollisesti paisutettu copy-paste -tyylisellä täytteellä pidemmiksi kuin ennen ja uudet isot IP:t ovat harvinaisempia ja nekin monesti yritetty tehdä varman päälle myyntejä ajatellen.
No jaa, kuten itsekin kirjoitat, niin aika usein se pituus on venytetty keinotekoisesti. Yritetään antaa pelille enemmän "arvoa" vippaskonsteilla.

Sekin, että onko ne lopulta pidempiä kuin ennen? Ennen? Siis mikä se "ennen" nyt edes on? Itse vertaan ehkä X360-aikaan ja olihan silloin jo ihan hyvän mittaisia ja kokoisia pelejä. Kai ne nyt vaikka NES-ajan pelejä pidempiä on reilustikin eli paljon merkitystä mihin vertaa.

Inflaatioihin, euro/markka-muunnoksiin ja muihin en ota kantaa (kun pitäisi tutkia paremmin) mutta sanon että nykyään pelit siis nimenomaan tuntuu kalliimmilta. Tuntuu että minulla on vähemmän rahaa jos ostaisin yhtä paljon pelejä (uutena) kuin joskus. Se on senkin kautta huvittavaa että taloudellinen tilanne on silti parempi kun ei ole enää opiskelija.

Enkä jaksa uskoa että tuo tunne on pelkkä tunne. Jos ennen pystyi ostamaan huoletta pelin kuin pelin, niin nyt tuntuu että jos ostan jonkun 80 euron pelin niin se tuntuu ihan eri tavalla tilillä.

Toisaalta ehkä tässä on ongelmana se, että kaikki maksaa enemmän, niin ehkä sitä ei siksi ole niihin kalliimpiin peleihinkään rahaa.
 
No jaa, kuten itsekin kirjoitat, niin aika usein se pituus on venytetty keinotekoisesti. Yritetään antaa pelille enemmän "arvoa" vippaskonsteilla.

Sekin, että onko ne lopulta pidempiä kuin ennen? Ennen? Siis mikä se "ennen" nyt edes on? Itse vertaan ehkä X360-aikaan ja olihan silloin jo ihan hyvän mittaisia ja kokoisia pelejä. Kai ne nyt vaikka NES-ajan pelejä pidempiä on reilustikin eli paljon merkitystä mihin vertaa.
Vertasin lähinnä X360 ja PS3 aikaan, kuten hinnanmuutostakin. Tämä on tietty vain yksittäinen esimerkki, mutta PS3:n God of Warit olivat sen 8-10h ja nämä uudemmat ovat sen 20-25h tarinaltansa, lisätekemistäkin uudemmissa on vanhoja enemmän. Onko tuo tarinaosuuskin jo sitten liian pitkä on varmaankin makukysymys. Ubin copypastea en ole oikein pelannut, niin en niihin osaa sen kummemmin ottaa kantaa. NES-aikoihin ymmärtääkseni venytettiin pelien kestoa korkealla vaikeusasteella kohtalaisen usein? Muutenhan ne olivat hyvin lyhyitä keskimäärin. Onneksi siitä on sentään päästy pois. Mieluummin sitten vaihtoehtoinen lisätekeminen, jonka halutessaan voi skipata. Kovin pitkä tarina tietysti on se, mikä ei sovi kaikille ja vaatii pelintekijöiltäkin enemmän.

No jaa, kuten itsekin kirjoitat, niin aika usein se pituus on venytetty keinotekoisesti. Yritetään antaa pelille enemmän "arvoa" vippaskonsteilla.

Sekin, että onko ne lopulta pidempiä kuin ennen? Ennen? Siis mikä se "ennen" nyt edes on? Itse vertaan ehkä X360-aikaan ja olihan silloin jo ihan hyvän mittaisia ja kokoisia pelejä. Kai ne nyt vaikka NES-ajan pelejä pidempiä on reilustikin eli paljon merkitystä mihin vertaa.

Inflaatioihin, euro/markka-muunnoksiin ja muihin en ota kantaa (kun pitäisi tutkia paremmin) mutta sanon että nykyään pelit siis nimenomaan tuntuu kalliimmilta. Tuntuu että minulla on vähemmän rahaa jos ostaisin yhtä paljon pelejä (uutena) kuin joskus. Se on senkin kautta huvittavaa että taloudellinen tilanne on silti parempi kun ei ole enää opiskelija.

Enkä jaksa uskoa että tuo tunne on pelkkä tunne. Jos ennen pystyi ostamaan huoletta pelin kuin pelin, niin nyt tuntuu että jos ostan jonkun 80 euron pelin niin se tuntuu ihan eri tavalla tilillä.

Toisaalta ehkä tässä on ongelmana se, että kaikki maksaa enemmän, niin ehkä sitä ei siksi ole niihin kalliimpiin peleihinkään rahaa.

Kuluttajahintaindeksiä kun katsoo, niin ei se mielestäni paljoa tarvitse perehtymistä, että riittävästi kärryille pääsee. Toki se on kuluttajien maksamien tavaroiden ja palveluiden, eli hyödykkeiden, keskimääräinen hinta, joten hajontaa tietysti löytyy myös. Mutta pointti onkin se, että jos pelien hintaa vertaa inflaatioon tai kuluttajahintaindeksiin, niin pelit ovat suhteellisesti halvempia kuin ennen. Eli jos ennen sait yhden pelin hinnalla vaikka 50 kurkkua, niin nykyään saat yhden pelin hinnalla enää 40 kurkkua, riippumatta siitä, mitä se pelin hinta on euroina. Se, miksi pelit voivat nykyään tuntua kalliimmilta voi sitten johtua siitä, että esimerkiksi yleinen tai sitten ihan vain henkilökohtainen palkkakehitys ei ole pysynyt hintojen nousun mukana. Tai sitten menoja on vain tullut huomaamatta koko ajan lisää joko siten, että on tullut uusia kulutuskohteita, tai sitten muiden hyödykkeiden hinnat ovat vaivihkaa nousseet sen verran, että tilillä ei vaan olekaan enää pakollisten menojen jälkeen yhtä paljon rahaa kuin siellä on ennen ollut. Kun itse olet ollut opiskelija, niin varmasti tulot ovat nyt paljon suuremmat, mutta niin ovat luultavasti menotkin, vaikka en sinusta tietysti mitään tiedä. Itsellä opiskelijana ei kuukaudessa mennyt vuokrineen ja ruokineen varmaan juuri 500 €/kk enempää ja nykyään sillä rahalla ei saa edes kuukauden ruokaostoksia lainanlyhennyksestä, bensoista, sähköstä (sähkölämmitys vielä hetken halvalla kiinteällä hinnalla, mutta koska omakotitalo...), vedestä, kiinteistöveroista yms puhumattakaan. Silti on kyllä enemmän varaa ostaa, mutta toisaalta pitäisi myös säästääkin. Lisäksi jos pelit ovat suhteellisesti halvempia ja vaikkapa juuri sähkö ja ruoka kallistuvat, niin tuntuuhan se sitten muussakin kulutuksessa, kun näistä ei välttämättä ole niin helppo tinkiä. Varsinkin jos niihin ei ole aikaisemminkaan törsännyt. Tällöin rahaa vähemmän välttämättömiin hyödykkeisiin jää tietysti vähemmän, kuten tuossa lainauksen lopussa tuumitkin.

Kuten @Eliminaattori tuolla aikaisemmin kirjoitteli, niin eivät ne suuret tulot, vaan pienet menot ja taisit itsekin siihen vastata, että sinulla periaatteessa olisi varaa, mutta et vain halua maksaa. Ja se on tietysti täysin ok, mutta mielestäni on hyvä tiedostaa rahan arvon muuttuminen ajan myötä eikä vain päivitellä pelien hintojen nousua, sillä niin nousee keskimäärin kaiken muunkin hinta. Korkea inflaatio laskee tietysti ihan konkreettisesti elintasoa, kun palkat eivät pysy perässä ja kuluttajien ostovoima heikkenee ja tällöin ymmärrän tunteen, että ei ole varaa laittaa rahaa pelaamiseen tai muihinkaan harrastuksiin entiseen malliin, koska se on ihan kiistaton fakta. Mutta jos palkkasi nousee samaa tahtia tai jopa nopeammin kuin itsesi käyttämien hyödykkeiden keskimääräinen hinta, niin silloin tätä ongelmaa ei pitäisi tulla, jos elintason pitää samana, eli kuluttaa vain niihin samoihin hyödykkeisiin kuin ennenkin (tai vaihtaa hyödykkeitä siten, että kokonaissumma ei muutu). Ja todettakoon myös, että palkkakehitys ei tietysti ole sama alalla kuin alalla, kuten tässä keväällä on voinut uutisistakin seurata, joten sieltäkin tulee hajontaa.

Lisäksi, pelien hinnannostoja tehdään yleensä melko harvoin ja melko reilusti kerralla, joten hintojen pomppaus on myös yhtäkkiä kohtalaisen suuri, kun yleensä puhutaan kympistä kerralla. Esim. kurkun hinta kun vaihtelee tietysti vuodenajan mukaan, mutta myös muutenkin paljon tiheämmällä välillä ja nyt kun tuotantokustannukset ovat nousseet hyvinkin merkittävästi, niin kurkkujen hinnat ovat nousseet nopeasti, jotta niitä ei myytäisi tappiolla ja bisnes olisi kannattavaa. Peleissä tämä taas tarkoittaa sitä, että jos myyntihintaa ei nosteta, mutta työntekijöiden palkat seuraavat inflaatiota, niin silloin firmalle jää luonnollisesti vähemmän katetta, olettaen, että pelien tekemiseen on tarvittu sama määrä työtunteja. Toinen vaihtoehto katteen säilyttämiseen on nostaa S0Å.tehokkuutta, eli käyttää pelien tekemiseen vähemmän työtunteja (käyttämällä esim. copy-pastea tai tekoälyä) tai siirtää tuotantoa halvemman työvoiman maihin (ja toivoa, että laatukustannukset eivät kasva liiaksi ja että ylipäätään homma toimii) tms. Kolmas vaihtoehto olisi tehdä pienempiä pelejä ja pyytää niistä edelleen sama vanha hinta. Ja varmaan niitä konsteja olisi muitakin, mutta nuo nyt tuli äkkiseltään mieleen. Ja oman lisämausteensa tuo tietysti se, että nyt kun digitaalisten pelien osuus myynneistä on niin suurta ja kaikissa konsoleissa ei edes ole levyasemaa, ei käytetyt pelit enää vie markkinoita uusilta peleiltä samaan tapaan kuin aikaisemmin. Samalla uskoisin, että digipelit joitakin poikkeuksia lukuunottamatta tulevat myös nopeammin alennuksiin ja isompiin sellaisiin. Nintendoa en tosin tähän nyt laske mitenkään kun ei ole sen hintapolitiikasta oikein mitään kokemusta, eli tarkoitan nyt boxia ja pleikkaa. Kuitenkin, niin kauan kun on oikeaa kilpailua ja vaihtoehtoja, niin markkinat määrittävät minkälaisia ja kuinka suuria pelejä pelataan ja mihin hintaan.

Tuli vähän pitkä postaus, mutta jos tuosta nyt jotain tolkkua saisi. Parempaan ei näin työpäivän jälkeen pystynyt omilla taloustieteen vaatimattomilla taidoilla. Joku voi kirjoittaa selkokielisemmin, lisäillä ja korjata virheet, kiitos :D

Edit: tarkennetaan vielä, että omat ruoat eivät maksa yli 500€ ja vaimo osallistuu kolmehenkisen perheemme kustannuksiin, mutta puoliksikin laitettuna ruokaan menee melkein opiskeluajan yksiön vuokran verran.

Edit2: Itseasiassa, meinaan mennä tässä itsekin inflaatiohalpaan, tuo vajaan kymmenen vuoden takainen yksiön vuokrahinta on tietysti nykyrahassa selkeästi enemmän (ainakin n. 40€ enemmän en muista tarkkaa vuokraa), joten ei tuo ruokalasku ihan kaksinkertainen sen aikaiseen vuokraan ole. Mutta ehkä pointti tuli selväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan Live Service buumin kupla puhkeamassa? Toki Fortnite on varmaan edelleen suosittu, mutta uusia varteenotettavia yrittäjiä ei ole hirveästi. Tai eivät ainakaan menesty. Fall Guys ja Warzone olivat pari kolme vuotta sitten varteenotettavia, mutta niidenkin kulta-aika on varmaan loppunut. Tai tuntuu ainakaan että kukaan ei enää hirveästi puhu niistä.

Samoin mikromaksut eivät ole kovin suosiossa nykyään. Eikö Suicide Squadia ainakin osittain tästä johtuen ei tulla näkemään vielä pariin vuoteen?

Itse kyllä mieluummin maksan täyden 80e pelistä, kuin laitan ne tuollaisiin mikromaksuihin. Vaikka ikävää se on että hinnat nousevat, mutta niin se vain tuppaa olemaan nykyään.

Pari kolme uutta peliä voin ostaa vuodessa. Itse olen tänä 80e maksanut Tlousta, Dead Spacesta ja RE4:sta. Ja on ennestään backlogia tarpeeksi, joten ei ole tarvetta ostaa enään pelejä tämä vuonna.
 
Onkohan Live Service buumin kupla puhkeamassa? Toki Fortnite on varmaan edelleen suosittu, mutta uusia varteenotettavia yrittäjiä ei ole hirveästi. Tai eivät ainakaan menesty. Fall Guys ja Warzone olivat pari kolme vuotta sitten varteenotettavia, mutta niidenkin kulta-aika on varmaan loppunut. Tai tuntuu ainakaan että kukaan ei enään hirveästi puhu niistä.
Ilmeisesti ei koska sonyllä on 12 liveservice peliä suunnitteilla.
 
Onkohan Live Service buumin kupla puhkeamassa? Toki Fortnite on varmaan edelleen suosittu, mutta uusia varteenotettavia yrittäjiä ei ole hirveästi. Tai eivät ainakaan menesty. Fall Guys ja Warzone olivat pari kolme vuotta sitten varteenotettavia, mutta niidenkin kulta-aika on varmaan loppunut. Tai tuntuu ainakaan että kukaan ei enään hirveästi puhu niistä.

Samoin mikromaksut eivät ole kovin suosiossa nykyään. Eikö Suicide Squadia ainakin osittain tästä johtuen ei tulla näkemään vielä pariin vuoteen?

Itse kyllä mielummin maksan täyden 80e pelistä, kuin laitan ne tuollaisiin mikromaksuihin. Vaikka ikävää se on että hinnat nousevat, mutta niin se vain tuppaa olemaan nykyään.

Pari kolme uutta peliä voin ostaa vuodessa. Itse olen tänä 80e maksanut Tlousta, Dead Spacesta ja RE4:sta. Ja on ennestään backlogia tarpeeksi, joten ei ole tarvetta ostaa enään pelejä tämä vuonna.
Käsittääkseni ainakin Fortnite tekee vielä ihan kivasti rahaa noilla skineillä ja tuo aivan kamalan näköinen Suicide Squad peli on tulossa helmikuussa.

Mutta tottahan se on, että Live Service puolella ei vain ole helppoa onnistua, mutta yrittäjä taitaa riittää edelleen.
 
Niin siis onhan noita varmasti, mutta eri asia että tuottaako ne pelit. Fortnite on toki poikkeus kuten sanoinkin. Mutta jotenkin tuntuu että yhä useampi on alkanut arvostamaan sellaisia pelejä joista maksetaan kerran vaikka sen 80e ja sillä saa koko kokemuksen. Toki DLC:T ovat erikseen ja ei ne haittaa jos niissä on oikeasti pelattavaa.

Toki Live Service on aika välttämätön, jos haluaa pelin säilyvän hengissä pidemmän aikaa. Tottakai se siis on yleisempää Online peleissä. Itse tosiaan suosin nykyään enemmän yksinpelejä ihan vain rajallisen peliajan takia
 
Capcom taitaa olla seuraava pulju joka nostaa pelien hintoja:

Vähän kyllä naurahdin tolle jutulle. Ala on menny naurettavaan suuntaan. No eipähän tarvii tuollaista tukea ostamalla julkkarissa ökyhintaisia ja todennäköisesti bugisia pelejä. Ei näin. Pitäisikö pelien kokoa laskea, ettei kehityskustannukset olisi niin suuria? Ei, pitäähän niiden pomojenkin päästä ökyjahdille tai mitä ikinä tekevätkään. Hohhoijaa.
 
Vähän kyllä naurahdin tolle jutulle. Ala on menny naurettavaan suuntaan. No eipähän tarvii tuollaista tukea ostamalla julkkarissa ökyhintaisia ja todennäköisesti bugisia pelejä. Ei näin. Pitäisikö pelien kokoa laskea, ettei kehityskustannukset olisi niin suuria? Ei, pitäähän niiden pomojenkin päästä ökyjahdille tai mitä ikinä tekevätkään. Hohhoijaa.
On kyllä mielenkiintoinen ajatusmaailma, noilla rikkailla ja erittäin oikealla olevilla tahoilla. Kun kulut ovat yhteiskunnissa nousseet erityisesti tavallisilla kuluttajilla, niin ratkaisu on se, että pidetään niiden rikkaimpien vaurastuminen vaan samalla tasolla kuin ennenkin nostamalla tuotteiden hintoja nousseiden kulujen verran, vaikka ihmisten ostovoima on laskenut ihan muutaman viime vuoden aikana ihan helvetisti. Samaa mantraa hokevat nämä kaikki ahneet paskiaiset aina Suomen hallituksesta valitettavan useiden kotimaisten sekä kansainvälisten yritysten johtajiin. Hallitus ottaa nimenomaan vähävaraisilta pois, eikä laita varakkaita näihin ”lisätalkoisiin”. Se, että varakkaat maksavat ennestään paljon veroa massiivisista tuloistaan ei oikeuta siihen, ettei nyt myös ”lisätalkoisiin” pidä osallistua vähintään samalla suhteella lisää kuin vähempivaraiset nyt joutuvat osallistumaan.

Se sinänsä politiikasta, mutta kyllä oksettaa tuo miten varakkaat aina pyrkivät takaamaan vähintään samat voitot kuin aina ennenkin, vaikka ostovoima on kuluttajilla merkittävästi laskenut. Se oikea ratkaisu kun olisi hyväksyä tässä vaiheessa muuttunut talouden tilanne ja ostovoiman jyrkkä putoaminen ja suunnitella ainakin toistaiseksi halvempia pelejä kehityskuluiltaan, jos kerran ostovoimakin on alentunut. Välillä tuntuu, ettei bisnesjohdoissa ole juurikaan muuta kuin ahneita putkiaivoja, jotka eivät osaa ajatella yhtä tai kahta kvartaalia pidemmälle oikein missään asiassa.
 
Sama, tässä vielä lisäksi huomioitavaa kun nykyään pelit on usein aivan liian bugipaskaa julkkarissa. Ja ikävintä, että tämä tauti alkaa leviään myös yksinpeleihin. Viimeisin esimerkki tämä 80 € Deadspace, ei vissiin teknisesti ihan nappisuoritus ykkösellä? Mielummin sen poimii alelaarista vuoden päästä ja siihen mennessä toivottavasti suurimmat kulmat on hiottu pois. Tai voihan se Game Passiinkin tulla, jolloin ei tarvitse lunastaa omakseen lainkaan.

On kyllä btw. sikahintainen peli. Tuossa nopeasti koitin räknäillä, että maksoikohan nuo kaikki allekirjoituksessani mainitut kuusi peliä yhteensä sen verran kuin Dead Space? Jos laskee, että PUBG nolla euroa, niin ei muuten aivan tolkuttomasti mene yli_kuusi peliä, voi moro! Ja noistahan joka pelistä revitään tosi suuria tuntimääriä hupia irti, toisin kuin "kertakäyttöisestä" Dead Spacesta, jonka olenkin jo aiemmin pelannut. En mitenkään pystyisi perustelemaan itselleni sen ostamista täyteen hintaan tässä ja nyt...

Nooni! Ja Dead Space Game Passiin, ihanaa! Viimeksi viime viikonloppuna katselin, että "miten se voi vieläkin olla noin saatanan kallis" eikä tullut kauppaa. Jos olisi ollut esim. parisen kymppiä, niin olisi saattanut tullakin. Noh tyytyväinen olen siitä, että maltoin äänestää lompsalla vastaan. 80 € on ihan sika hinta pelkästä yksinpelistä, varsinkin jos puhutaan remakesta.
 
80 € on ihan sika hinta pelkästä yksinpelistä, varsinkin jos puhutaan remakesta.
Puhut ilmeisesti digistä vai onko tuo muka noin järkyttävällä hintalapulla myös fyysisenä?

No, joka tapauksessa kaiholla muistellen aikaa kun Shadow of the Colossuksen remaken sai PS4:lle reilusti alle normipelin hinnalla. Nykyään kaikki remaket ja remasteritkin on suoraan sen 80 euroa - ainakin diginä.
 
No, joka tapauksessa kaiholla muistellen aikaa kun Shadow of the Colossuksen remaken sai PS4:lle reilusti alle normipelin hinnalla. Nykyään kaikki remaket ja remasteritkin on suoraan sen 80 euroa - ainakin diginä.
Ei tarvitse noin kauaksi muistella, AW Remastered oli julkaisussa kaksi vuotta sitten 30€ niin fyysisenä kuin digitaalisena. Mutta harvassahan nuo on.
 
Arvelin viime syksynä, että viimeistään pääsiäsialessa voisin jo ostaa Alan Wake 2:n alle 30 eurolla. Mutta eipä vieläkään tämän kriittisen pisteen alle menty, minkä olen digipelistä valmis maksamaan. Noh, pelataan sitten pääsiäisenä Tomb Raider remastereita, sillä trilogia lähtee nyt storesta hintaan 22,46€, joka on jo ihan hyvä diili kolmesta pelistä. Alan Wake saa toistaiseksi jäädä painajaismaailmaansa odottelemaan parempia aikoja.
 
Ylös Bottom