Sekin tosiaan vielä, että ihan viime vuosien pelejä saa aika halvalla, ja en minä ainakaan ole niitä kaikkia ehtinyt millään pelaamaan. Eihän tässä tarvitse edes ostaa täydellä hinnalla pelejä, vaikka kuinka kauan odotettu mestariteos tulisikin.
Ei ainakaan enää jaksa välittää mistään fomosta tai alkuhypeen hyppäämisestä. Muutenkin pelaamiseen käytettävä aika on vähentynyt huomattavasti, joten alkuhypeen hyppääminen onnistuu enää harvoin. Mikä ei tosiaan tämän ikäisenä paljoa hetkauta. Ostakoon muut vain täydellä hinnalla heti julkaisussa, mihin tässä on itsellä kiire. Säästää rahaakin ohessa mukavasti.
Itsellä oli pitkään melko samanlainen tapa, mutta nyt ihan viimeisen 1,5 v aikana on tullut sen verran kovia "pakko-ostoksia", että muutama on tullut heti ennakkotilattua. Tähän on ollut lähinnä kaksi syytä.
1) Yksinpeleissä se, että molempien sarjojen edellisistä peleistä on kulunut todella kauan (Alan Wake 11 vuotta, Silent Hill, öh, viimeisistä räpellyksistä 12 vuotta), joten halusin ehdottomasti tukea näitä. Lompakolla äänestäminen kulkee kuitenkin molempiin suuntiin, joten tällaisissa pienemmän suosion peleissä se kannattaa muistaa, jos kyseessä on todella merkityksellinen peli ja haluaa jatkossakin saman sarjan tai tyylin pelejä. WRC:tä halusin myös tukea, kun Codemasters viimein sai lisenssin ja teki ylipäätään uuden simcade-rallipelin. Vaikka peli ei olekaan mestariteos, niin roimasti enemmän omaan mieleen kuin KT:n tekeleet ja peli kyllä vei mennessään, kunnes tuli Tekken 8. FF7 Rebirth taas oli hutiostos, Remaken lainasin aikoinaan kaverilta kun ei erityisesti innostanut, mutta sehän vei mennessään. Ostin lätyn parilla kympillä omaksi ja pelasin uudelleen läpi sitten ennen Rebirthin julkaisua, mutta Rebirth ei sitten ihan vastannutkaan odotuksia.
2) Vähemmän suosituissa moninpeleissä aktiivisuus netissä voi olla huomattavasti vähäisempää jo vuoden päästä julkaisussa ja vähän genrestä riippuen peliin sisäänpääseminen voi olla hankalampaa myöhemmin jos aktiivinen pelaajapopulaatio on selvästi aloittelijaa parempia. Lisäksi joissain tapauksissa sarjan seuraava peli tai sitä vastaava peli toisesta sarjasta saattaa viedä pelaajat sitten mukanaan ja nettipuoli kuolee. Eri nettipelejä ei määrällisesti sinänsä ihan hirveästi tule harrastettua, mutta paria peliä sitten säännöllisesti ihan isommissa märin. Tekken 8 menee tähän vähän nichempään kategoriaan, vaikka se mätkintäpeleistä toiseksi suosituin onkin. Eikä se ollut vikatikki siitäkään huolimatta, että viimeisin päivitys käytännössä pilasi pelin toistaiseksi. Pelinkellossa on jo lähemmäs 750h ja se sinänsä riittää, vaikka toki toivon kehittäjien tekevän korjausliikkeen, koska peli oli ennen kakkoskautta varsin hyvissä kuosissa. Se on kuitenkin oma juttunsa se.
Monet roolipelit ja tarinalliset toimintapelit voin kuitenkin yleisesti ottaen hyvin pelata vuosienkin odottelun jälkeen. Muutenkin Game Pass ja PS+ hillitsevät tekemästä heräteostoksia täysihintaisista peleistä tai miten sen muotoilisi, "vähemmän merkittävistä" yksinpeleistä. Olenkin ottamassa GP:n kohta taas käyttöön, kun sinne tuli kolme erittäin mielenkiintoista peliä tässä n. puolen vuoden sisällä, joten siinä riittääkin pelattavaa taas arviolta 80h verran. Ei sillä, ettenkö voisi näitä ostaa ainakin alesta, mutta en itsekään näe tässä järkeä, kun ne ovat aika lailla kerran pelattavia tällä backlogin määrällä. Siltikin joitain heräteostoksia aleista tulee tehtyä, eli ostan vähän turhan kalliilla siihen nähden, että en ehdi peliä pitkään aikaan kuitenkaan pelata. Levyversioissa tosin voi osan rahoistaan saada takaisinkin jos myy eteenpäin.
TLDR: Jokaisella on omat syynsä säästää tai käyttää haluamansa määrä niihin peleihin joista pitää ja minä en siihen sen kummemmin halua ottaa kantaa tai tuomita ketään tms. Lähinnä vain halusin muistuttaa, että rahan nimellinen arvo on siihen hämäävä mittari, kun asioita tarkastellaan pitemmällä aikavälillä. Jos oli valmis maksamaan 60€ PS3-pelistä vuonna 2009, niin pitäisi lähtökohtaisesti olla valmis maksamaan 80€ PS5-pelistä vuonna 2024, koska se 80€ viime vuonna vastasi reaaliselta arvoltaan 60€ vuonna 2009. Tämä vain on fakta ja siksi mielestäni on ontuvaa perustella ostamatta jättämistä sillä, että ennen pelit olivat 20€ halvempia kuin nykyään, sillä se on vain itsensä huijaamista, näin suoraan sanottuna. Parempi perustelu mielestäni olisi esimerkiksi, että ennen uusi peli antoi enemmän vastinetta rahoille kuin nykyään ajattelematta pelin hintaa numeroina. Tämäkin on taas hyvin subjektiivinen asia ja nykyään pelit tuppaavat olla paljon pidempiä, jolloin €/h on paljon edullisempi nykypeleillä, mutta toisaalta määrä ei aina korvaa laatua jne jne, tämä on oma keskustelunsa. Mutta kuten jo todettu, se mitä joku on valmis maksamaan peleistä, ei ole niin yksinkertainen asia, vaan siihen vaikuttaa periaatteiden ja muiden aatteellisempien asioiden ja kulutustottumusten ja elämäntilanteiden muutoksien (kasvaneet menot esim. lapsista tms) lisäksi myös se, miten omat tulot ovat tuosta kehittyneet suhteessa inflaatioon ja sekin on oma keskustelunsa, kuten myös pelien kasvaneet budjetit ja pelialan konsolidoituminen.