Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eihän tolla hinnalla määritellä mikä on indie peli vai ei
En mielestäni sanonutkaan että hinta määrittelisi mikä on indietä ja mikä ei. Toisaalta jos tarkkoja ollaan niin kyllä hinnankin perusteella voi päätellä pitkälti millaisesta pelistä on kyse.

Mutta tarkoitin siis sanoa että 30 euroa ei ole indie-pelistä mielestäni paljon jos sille saa vastinetta. Indie-pelejä kun kuitenkin on myös niin laidasta laitaan, joista osa on todella lyhyitä/suppeita kokemuksia ja toiset jo lähentelee AAA-tasoa.
 
Täytyy tämäkin hakea Gigantista, kun 55e näyttää olevan hinta ja konsolien digikaupat taas yrittää rahastaa 80e tästäkin. Eli 25e säästö jälleen. On kyllä hullua touhua, kun digitaalisen pitäisi periaatteessa olla selvästi halvempi. Kun fyysiset tehdään, pakataan ja kuljetetaan kauppoihin(unohtamatta, että fyysinen työllistää monta ihmistä ja heidän palkat maksetaan myös) .
Miten Gigantti tässä aina onnistuu. Tuleva Doom maksaa fyysisenäkin 80€, niin saas nähä mihin hintaan Gigantti sitä julkkarissa myy.
 
Miten Gigantti tässä aina onnistuu. Tuleva Doom maksaa fyysisenäkin 80€, niin saas nähä mihin hintaan Gigantti sitä julkkarissa myy.
Mähän olin vuosia Gigantissa tuttu näky, koska käytännössä jokainen PS4 ja jopa Switchin pelit oli aina julkaisupäivänä viikkotarjouksessa 45-50e. Ja siellä tuli viikoittain rampattua.

Sitten se vaan loppui kuin seinään, samalla kertaa sössivät nettikaupan.
Nykyään nämä julkkarialet koskevat vain isoimpia ja tunnetuimpia julkaisuja.

XCX tuskin julkkarialeja näkee, joten se lähti VPD kautta tilaukseen ja tätä toivottavasti päätyisi pieni erä Hämeenlinnaan. Tuosta nopeasti alen hyödyt katoaa kun paukauttaa postikulut päälle.


Mitä tulee digien hintaan niin kilpailun puute tekee sen että pelit maksaa poikkeuksetta enemmän kuin fyysiset. Niin älyttömältä kuin se tuotteen kustannusmielessä onkin.
 
Digitaalisen hinnat pysyy myös siksi korkealla että porukka selvästi ostaa niitä silläkin hinnalla. FOMOt ja pakko saada heti jne., jolloin se 10-30 euron lisähinta ei ilmeisesti tunnu missään. Eihän minkään tuotteen hinta pysyisi korkealla jos kukaan ei tuotetta pyyntihinnalla ostaisi, riippumatta siitä onko kilpailua vai ei.

Olen samaa mieltä, että digihinnat on liian kalliita yleisesti mutta eihän nyt Gigantin tai yksittäisen kaupan normaalia halvempaa hintaa voi lähtä vertaamaan pelin normaaliin hintaan jonain perusteluna, että fyysinen on halvempi, kun digitaalinen. Kyllä se ovh tuolle pelille on fyysisenäkin ihan sama 80€ mitä se on digitaalisenakin.
Montako kauppaa pitää olla että voi sanoa että fyysisenä se ei silti käytännössä ole 80 euroa? Tällä hetkellä kuusi kauppaa myy alle 70 eurolla ja kaksi 55 eurolla.


Ovh-hinnat on muutenkin sellaisia että harvoin tuotteita niillä hinnoilla myydään. Ainakin omat kokemukset ovh-hinnoista on sitä. Nimensä mukaisesti se on vain ohjevähittäishinta eikä mikään pakote ja käytännössä tuo näkyy niin, että harvoin mitään myydään ovh:lla. Paitsi tietysti diginä, ja silti porukka maksaa.

Mutta jos haluat vain sanoa että "fyysisenkin ovh on 80 euroa", niin eipä siihen kukaan voi vastaan sanoa. Käytäntö on kuitenkin mielestäni se mikä merkitsee ja jos fyysistä ei myydä ovh:lla, niin mikä järki sitä on ottaa vertailuun.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom