Mitä nyt sitten luxury hobby tarkoittaakaan, periaatteessa kaikki elektroninen viihde on jollain tavalla luksusta. Ostaahan jengi jotain tonnin televisioita ja älypuhelimia, sekä pyörittää useita suoratoistopalveluita per kk... kyllä niissäkin saa rahan äkkiä palamaan. Moni tuntuu myös unohtavan että jo 90-luvulla jos osti uutena NES tai SNES pelin niin siitä sai pulittaa 500-600 markkaa (tästä on itsellänikin jokune todiste pelikaapissa), joka oli tuohon aikaan aika paljon rahaa. Konsoli laitteet ehkä ollut halvempia tuolloin? En tiiä.
Joka tapauksesa, kaikki hinnat nousee, ei voi mittään. Jokaisen kuluttajan vastuulla on mielestäni että miten sitä rahaa käyttää. Ei se liity peleihin varsinaisesti mitenkään. Jos ostaa jokaisen uutuus AAA -pelin julkkarissa ja täytyy olla aina Pro -vehkeet ja televisiot millä pelaa, niin toki, onhan se parempiosaisten touhua. Mutta ei ole pakollista, kukin päättää paljonko harrastukseen rahaa laittaa. 500 eur konsoilla pelaa helposti 10+ vuotta, nykyisin on "edukkaat" suoratoistopalvelut myös pelipuolella. Jos jaksaa odottaa tarjouksia niin aika nopeasti tulee hinnat alas, käytettyjä fyysisiä pelejä voi myös ostaa, kirjasto, AAA vs. indie pelit jne... mahdollisuuksia on monia.
Samaa mieltä Shamaniacin kanssa että f2p suosio ei johdu pelkästään ilmaisuudesta. Se toki auttaa asiaa mutta f2p suosia perustuu varmasti enemmän siihen millaisia pelejä ne ovat ja millaisiksi ne suunnitellaan. Games as a service -tyyppisten tapauksien tehtävä on pitää ihmiset mahdollisimman pitkään saman pelin parissa, keinolla millä hyvänsä. Sanomattakin selvää että ne suunnitellaan eri tavalla esim. addiktoiviksi kuin joku AAA-tason tarinallinen peli. Puhutaan hyvin eri asioista.