Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien ikärajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Simppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Simppa

New Member
Mitenkäs täällä ihmiset suhtautuvat noihin pelien kansiin printattuihin ikäsuosituksiin?

Löytyykö jokaisen esiteinin hyllystä esim. GTA3, ja jos löytyy ostitko itse vai hankkivatko valveutumattomat vanhemmat :)

Mun mielestä peleissä ei pitäisi olla ikärajoja.
Peleissä pitäisi alaikäistenkin saada tappaa, kun oikeassa elämässä he eivät saa tappaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan AnKh
Mun mielestä peleissä ei pitäisi olla ikärajoja.
Peleissä pitäisi alaikäistenkin saada tappaa, kun oikeassa elämässä he eivät saa tappaa.

Eihän kaikissa peleissä, joissa tapetaan, ole K-18 lätkää kannessa. Täysin moraalisesti kieroutuneet, raakaa väkivaltaa sisältävät pelit (GTA3) eivät mielestäni ole mitään 12-vuotiaille sopivaa tavaraa. Tottakai pelin vaikutus pelaajaan riippuu pelaajan kypsyysasteesta ja alttiudesta ulkoisille vaikutteille, sekä sekopääfaktorista (lähteekö hakkaamaan pesäpallomailalla, jos pelissäkin tehdään niin). Mutta mielestäni ikärajat ovat ihan hyvä juttu.

Ikärajat on hyvä olla mun mielestä olemassa kun pelit rupee
muutenkin jo muistuttaa enemmän leffoja kuin pelejä.

Ihmettelikö kukaan muu muuten SH2:sen 15 vuoden ikärajaa?
Mä ihmettelin. Vaikka siinä ei verta ihan älyttömästi ollut mutta
se oli muuten kyllä aika ahdistava. Kuvitelkaa kun joku nassikka pelaa sitä yksin pimeessä huoneessa ja pyramidipää panee nukkea millä on pelkkiä jalkoja niin voi olla että unet jää vähiin.Mulla ainakin jäi:D

Tästä jo tuonne GTA3-ketjuun kirjoitin, joten tämä on lainaus sieltä

Ikärajat ovat vain ja ainoastaan hyvä asia

- Myyjä ei voi nähdä päältä päin sopiiko peli sinun nuorelle vaikutuksille alttiille mielellesi, joten sinänsä keinotekoiset ikärajat ovat nopea ja paras tapa hoitaa valtion osuus valvonnasta
- Ja koska meillä on ikärajat, eivät kukkahattutädit ja puritaanit pysty syyttämään pelintekijöitä vastuuttomasta väkivallan ihannoinnin levittämisestä lapsille. Jos ei ole ikää ei pelaa, simple?
- Ja täten vastuu siirtyy niille joilla se oikeasti on eli vanhemmille. Eivät ikärajat voi olla ehdottomia ohjeita ja käskyjä. Valtiokaan ei voi vahtia mitä joka pikku Kimmo pelaa olohuoneessaan.
Vanhempien tulee katsoa lastensa harrastusten perään, ja muodostaa omat tulkintansa siitä mikä on sopivaa heidän lapsilleen ja mikä ei. Myyjät nuodattakoot ikärajoja ja vanhemmat ostakoot pelit jos ikää ei riitä. Siis sillä ehdolla, että vanhemmat oikeasti ottavat selvää mitä lapsilleen ostavat.
Ja luonnollisesti iän ja kokemuksen myötä nuori voi itse päättää mikä on hänelle sopivaa ja mikä ei.

Pointti siis, että ikärajoista on huomattavasti enemmän hyötyä kuin haittaa. Ja haitaksi ei sitten kelpaa se, ettette saaneet 13 vuotiaana ostaa GTA3:sta.

Siinäpä se

Eipä niitä silloin varmaankaan tarvittaisi, jos vanhemmat kattoisivat mitä heidän lapsensa pelaavat. Haittaa niistä tuskin on, sillä jos välttämättä jonkun pelin haluaa, niin yleensä on aina joku kaveri/veli joka sen voi sitten ostaa.

No jaa...mul on 11-vuotias broidi ja se pelaa GTA3:sta!

Kyl se erottaa todellisuuden ja virtuaalimaailman! ettei se sit mee pesismailal vetämään ihokulkijoita!
Jos tälläsiä tapahtuu, niin jenkit ovat aina olleet asialla! tyhmiä ihmisiä!

Mut pelin "prostituutiohommelit" en oo kertonu sille:p

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
GTA3:ssa ei ole mitään mitä esim. 15 vuotiaat eivät saisi nähdä.

No joo mutta jos peliin lätkäistään K-15 tarra niin ei kukaan ota sitä tosissaan. Kyllä K-18 on siihen aivan sopiva. Nuoret saavat kuitenkin helpommin vaikutteita viihteestä, ja GTA3:n tarjoama viihde (hakkaa huoraa pesäpallomailalla vaikka 15 min. putkeen, harrasta rikollista toimintaa jne. jne.) on vääränlaista viihdettä aivan nuorimmille.

Itse olen 15-vuotta ja mun mielestä ainakin pelien ikärajat ovat loppujen lopuksi ihan hyvä idea, vaikka se aluksi ärsyttikin. Ihan sama; peli tai elokuva ; kaikki eivät ole sopivia kaikkien silmille. Vaikka itse erottaisikin todellisuuden ja elokuvan/pelin niin kaikki eivät välttämättä ole yhtä, miten sen nyt sanoisi, "kypsiä". Jos ikärajoja ei olisi saattaisi monikin alaikäinen kilahtaa tai ainakin kärsiä unettomuudesta vaikka nyt ei siltä tuntuisikaan. Tämä on mun mielipide.

No oikeastaan ihan hyvä asia, vaikka välillä tuleekin olo, että niistä hössötetään liikaa. Myönnän että nuorempana (noin 12 vuoden iässä) tuli noita ikärajoja noudatettua, koska en yksinkertaisesti voinut katsoa raaempaa meininkiä ilman pahoinvointia, ja osittain en edelleenkään. Mutta tuolloin pelailtiinkin vielä SNESillä ja Pleikkarin ensimmäisiä pelejä, joissa ei loppujen lopuksi hirveästi suolenpätkiä lennelltykään. Hyvähän se on aina tietää ikäraja, varsinkin jos ei pidä hirveästä väkivallasta, niin ei yksinkertaisesti ryhdy pelaamaan sellaisia pelejä/katsomaan sellaisia leffoja joissa on 18 ikäraja. Jos tulee odottamatta sellaisia kohtauksia mitä ei voi sietää, niin kyllähän siitä voi joissain tapauksissa yöunet mennä... Toisaalta nyt esilleotettu GTA3 olisi ehkä ansainnut mielestäni 16-leiman eikä 18-leiman, mutta koska 16-rajaa ei enää käytetä, niin 18 on soveltuvampi vaihtoehto kuin 15.

Sekavaa tekstiä, I know.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan AnKh
Jos jonkun pelin takia käyttäytyy väkivaltaisesti on muuallakin vikaa kuin pelissä.

Tottakai silloin on vika ihmisessä, mutta pelit saattavat antaa juuri näille väkivaltaisesti käyttäytyville huonoja käytösmalleja.

Miksi näissä väkivaltakeskusteluissa esimerkit ovat aina äärisellaisia? Tyyliin "en minä mene pelituokion jälkeen ammuskelemaan mummoja haulikolla tai raiskaamaan naapurin kissaa". Uskoisin, että pelien kuten elokuvienkin vaikutukset näkyvät hyvin paljon arkisemmissa asioissa ja käytösmalleissa.

Jos tarpeeksi viiraa yläkerrasta, niin yllykkeen tappamiseen voi saada vaikka Aku Ankasta...

Käly puhuu asiaa, perusteluni olisivat samat. Vanhempien vastuullahan se on, millainen aikuinen lapsesta kasvaa. Oli sitten pelejä tai ei :D

Se, miksi otin asian puheeksi johtuu siitä, että kuulin takanani bussissa istuvien nuorten (14-16v) keskustelevan tyyliin: v****u, et ois siistii niinku v****u potkii jotain niinku daijuu sillee niinku v****u eilen wrestlingis!!! Nii tai v****u kuristaa jalkalukolla jotain niin kauan et se v****u tukehtuis!!!

Hämmästyttävää, väittäisin että vaikka itsekin toki olen saman ikäkauden läpikäynyt, ei läppäni tuolle tasolle yltänyt/laskenut (yliviivaa tarpeeton). Kieltämättä, kuten jo edellä mainittiin, tämä on täysin yksilökohtaista ja ko. veijarit olivat luultavasti muutenkin elämän (vanhempien) päähänpotkimia. Silti... kuvottavaa...:confused:

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Simppa
Se, miksi otin asian puheeksi johtuu siitä, että kuulin takanani bussissa istuvien nuorten (14-16v) keskustelevan tyyliin: v****u, et ois siistii niinku v****u potkii jotain niinku daijuu sillee niinku v****u eilen wrestlingis!!! Nii tai v****u kuristaa jalkalukolla jotain niin kauan et se v****u tukehtuis!!!

Tuossa on yksi malliesimerkki siitä, mitä tarkoitin mahdollisilla arkisimmilla vaikutuksilla. Ei mummojen potkimista vaan edelläkuvatun kaltaista arvojen ja moraalikäsityksen höltymistä. Pelottavaa se on vaikka jäisikin vain puheen tasolle.

no iteasiassa ei noi ikärajat noissa merkkaa paljon mitään, koska ne pelit joko hommataan semmosta liikkeestä mikä ei välitä ikärajoista tai sitten kavereiden tms kautta. mutta hyvähän ne on olemassa suuntaa antamassa niinkuin elokuvissakin, vaikka joskus tuntuukin että jotkut pelit/elokuvat ovat saaneet vääränlaisen ikärajan.

enemmänkin toi simpan kuvaama tilanne on yhteiskunnallinen ongelma.

australiassa on kyllä tosi hilpeä maa kun siellä bannataan aika kesyjäkin pelejä (roque spear esimerkiksi)

Jenkeissähän kaavaillaan lakiuudistusta (tai jotain sellaista), että on laitonta myydä pelejä alaikäisille. Se sitten tuleeko se ikinä voimaan ja miten se tarkalleen "toimisi", saa nähdä... Jos joku tietää tarkempaa infoa tuosta niin olisi ihan mielenkiintoista kuulla.

Ylös Bottom