Vastaus: Pelien parhaat musiikit kautta aikojen?
Muutama itselleni ajattomaksi noussut suosikki...
Chris Hülsbeckin lähinnä Amigalle TFMX-formaattiin tekemä tuotanto, josta yksi ylitse muiden on ilman muuta Turrican II. Ei tule mieleen yhtään toista peliä, jonka musiikkipuoli on kautta linjan yhtä tasaisen vahvaa. Kyseinen formaattihan on melkoinen perverssiys, joka periaatteessa tunnetaan MODien sukulaisena, mutta oikeasti oli enemmänkin makro-ohjelmointikieli nimenomaan Amigan ääniraudalle.
Konamin Kukeiha Clubin sävellykset sieltä sun täältä. Itselleni eniten mieleen ovat 80-luvun loppupuolen MSX-julkaisujen musiikit, erityisesti Nemesis/Gradius-sarjassa. Lisä-äänipiirin kanssa toteutetut musiikit ovat paitsi tarttuvuudeltaan edelleen ehdotonta huippuluokkaa myös teknisesti melkoisen kova saavutus alustan ominaisuuksiin nähden. 1990-luvun puolelta Konamilta löytyy sitten Castlevania: Symphony of the Night.
Tuoreemmasta tuotannosta kolisee parhaiten varmasti Yasunori Mitsudan tuotanto, erityisesti Chrono Cross. Pari muuta peliä joiden soundtrackin on viime vuosina noteerannut positiivisessa mielessä on ollut Primal ja Metroid Prime.
Teknologian kehityksen myötä pelimusiikin käyttö ja tyylilaji on tuntunut muuttuneen erityisesti länsimaisissa peleissä melko dramaattisesti. Ennen wanhaan raudan ollessa rajoittunutta piti musiikissa keskittyä aina ideaan ja tarttuviin melodioihin tiedostaen, ettei sitä saa koskaan kuulostamaan oikealta rokkibändiltä tai jousiorkesterilta. Nykyään on helppo toteuttaa täysimittaisia synteettisiä sinfonioita, jolloin saa päällepäin hyvältä kuulostavaa jälkeä vuodattamatta sydänveriään hittimelodian aikaansaamiseksi. Tai sitten vain lisenssoidaan kasa moderneja pomppuhevibiisejä, DVD-aikakautena tila kuitenkin riittää. Ehkä tämän vuoksi muistelen suuremmalla lämmöllä vanhempien laitteiden musiikkeja, niissä oli rajoittuneesta tekniikasta huolimatta (tai ehkä juuri siitä johtuen) enemmän vartavasten peliin sävellettyjä koukkuja.