Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien remasterit/remaket hyvä vai huono asia?

Pelien remasterit/remaket hyvä vai huono asia?

  • Hyvä

    Äänet: 74 50,0%
  • Huono

    Äänet: 14 9,5%
  • Ei niitä ole pakko ostaa, niin ihan sama jos tulee

    Äänet: 60 40,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    148
En tiedä miten tuo kuva pitäisi tulkita mutta sitähän voi käyttää sekä kritisoimiseen että puolustamiseen.

Tulkinta 1: porukka kritisoi remakeja (Horizon, TLOU) mutta toisaalta ostaa niitä kuitenkin (Dead Space, RE4) -> Onpa typerää.
Tulkinta 2: Ihmiset ostaa mieluummin remakeja peleistä, joiden aiempi versio on selkeästi vanhentunut tms. -> Täysin loogista.

Ymmärrän että vielä TLOU:n remaken kohdalla oli ihan järkeviäkin perusteita olemassa mutta Horizon viimeistään todistaa että ei siellä mitään oikein "tarpeita" mietitä vaan sitä mistä saa eniten rahaa.

Ei sillä etteikö kaikki remaket olisi "helpon rahan" perässä juoksemista mutta onhan siinä melkoinen ero että tehdäänkö se vaikkapa Horizonista vaiko Dead Spacesta. Jopa RE4 on monista uusinnoista huolimatta "parempi/järkevämpi" valinta.
 
En tiedä miten tuo kuva pitäisi tulkita mutta sitähän voi käyttää sekä kritisoimiseen että puolustamiseen.

Tulkinta 1: porukka kritisoi remakeja (Horizon, TLOU) mutta toisaalta ostaa niitä kuitenkin (Dead Space, RE4) -> Onpa typerää.
Tulkinta 2: Ihmiset ostaa mieluummin remakeja peleistä, joiden aiempi versio on selkeästi vanhentunut tms. -> Täysin loogista.

Ymmärrän että vielä TLOU:n remaken kohdalla oli ihan järkeviäkin perusteita olemassa mutta Horizon viimeistään todistaa että ei siellä mitään oikein "tarpeita" mietitä vaan sitä mistä saa eniten rahaa.

Ei sillä etteikö kaikki remaket olisi "helpon rahan" perässä juoksemista mutta onhan siinä melkoinen ero että tehdäänkö se vaikkapa Horizonista vaiko Dead Spacesta. Jopa RE4 on monista uusinnoista huolimatta "parempi/järkevämpi" valinta.
Joo onhan siinä varmasti houkutus tehdä pelintekijöillä helpot fyffet mutta hyvä että kuitenkin tulee aina silloin tällöin oikeasti hyviä remakeja.

Tuli mieleen että eka remake mitä pelasin oli Leisure Suit Larry 1 ja olihan se kova. Ei ollut remaket muodissa silloin.
 
Maltillisesti jengi ottanut vastaan tällä kertaa 80 euron hintalapun remakelle Dead Spacen kohdalla. :D
Ihan yhtä perseestä sekin on, joskin peli tosin kaipasi enemmän remakea kuin vaikka Last of Us. Lisäksi sisältöä on pikemminkin lisätty kuin karsittu, joten plussaa kai sekin.

Siltikin 80 euroa on myös Dead Spacen remakesta aivan liikaa.
 
Maltillisesti jengi ottanut vastaan tällä kertaa 80 euron hintalapun remakelle Dead Spacen kohdalla. :D
80 euroa remakesta on kallista vain silloin, kun Sonyn studio sitä pyytää. Multiplattaristudion kohdalla se ei ole niin justiinsa. Tai vaikka olisikin, niin ei siitä nyt kauheaa meteliä jakseta nostaa, kun ei pääse Sonya/Sonyn studioita haukkumaan.

On myös hyvä muistaa, että Sonyn remaket on likipitäen pakko ostaa, tai ainakin tällaisen käsityksen monista kyseisiä pelejä koskevista kriittisistä viesteistä saa, mutta multiplattaristudioiden kohdalla mitään ostopakkoa ei ole. Sonyn kohdalla puhuttiin jopa suoranaisesta riistosta ja "KAHEKSANKYMMENTÄ EUROA!!!!" alkoi muodostua jo jonkinlaiseksi meemiksikin. Alettiin nussia pilkkua jopa eri hintatermien kohdalla, kun ei kelvannut edes nenän eteen tuotu fakta siitä, että julkkaripäivänä peli maksaa marketissa alle 70 euroa.

No se siitä. Itse en koe Dead Spacen olevan sellainen nimike, joka olisi tuollaista remakea edes tarvinnut. Alkuperäinen peli on edelleenkin ihan pelattava ja 'nykyaikainen'. Samat sanat voisin sanoa Resident Evil 4:stäkin. Siitäkin vissiin on ehostettuja versioita tehty ja ihan on peli pelattavassa kunnossa edelleenkin ilman, että se tehtäisiin uudelleen. Alelaarikamaa maksimissaan itselleni, ihan samaten kuin The Last Of Us 1:n uusioversiokin. Viimeiseksi mainittua olen pelihyllyllä muutaman kerran katsellutkin, mutta ei ole ollut Naughty Dogin tai Sonyn porukkaa työntämässä sitä väkisin ostoskärryyn.
 
80 euroa remakesta on kallista vain silloin, kun Sonyn studio sitä pyytää. Multiplattaristudion kohdalla se ei ole niin justiinsa. Tai vaikka olisikin, niin ei siitä nyt kauheaa meteliä jakseta nostaa, kun ei pääse Sonya/Sonyn studioita haukkumaan.
80 euroa remakesta on kallista ihan sama kuka pelin tekee. Meteliä sen sijaan ei nouse samaan tapaan koska a) kukaan ei ole silmät kiiluen puolustamassa multiplattaristudion kallista pelin hintaa, joten vastakkain asettelua ei synny ja b) koska Dead Space on vanhempi peli, josta ei karsita sisältöä vaan lisätään.
 
80 euroa remakesta on kallista vain silloin, kun Sonyn studio sitä pyytää. Multiplattaristudion kohdalla se ei ole niin justiinsa. Tai vaikka olisikin, niin ei siitä nyt kauheaa meteliä jakseta nostaa, kun ei pääse Sonya/Sonyn studioita haukkumaan.

On myös hyvä muistaa, että Sonyn remaket on likipitäen pakko ostaa, tai ainakin tällaisen käsityksen monista kyseisiä pelejä koskevista kriittisistä viesteistä saa, mutta multiplattaristudioiden kohdalla mitään ostopakkoa ei ole. Sonyn kohdalla puhuttiin jopa suoranaisesta riistosta ja "KAHEKSANKYMMENTÄ EUROA!!!!" alkoi muodostua jo jonkinlaiseksi meemiksikin. Alettiin nussia pilkkua jopa eri hintatermien kohdalla, kun ei kelvannut edes nenän eteen tuotu fakta siitä, että julkkaripäivänä peli maksaa marketissa alle 70 euroa.

No se siitä. Itse en koe Dead Spacen olevan sellainen nimike, joka olisi tuollaista remakea edes tarvinnut. Alkuperäinen peli on edelleenkin ihan pelattava ja 'nykyaikainen'. Samat sanat voisin sanoa Resident Evil 4:stäkin. Siitäkin vissiin on ehostettuja versioita tehty ja ihan on peli pelattavassa kunnossa edelleenkin ilman, että se tehtäisiin uudelleen. Alelaarikamaa maksimissaan itselleni, ihan samaten kuin The Last Of Us 1:n uusioversiokin. Viimeiseksi mainittua olen pelihyllyllä muutaman kerran katsellutkin, mutta ei ole ollut Naughty Dogin tai Sonyn porukkaa työntämässä sitä väkisin ostoskärryyn.
Aika vahvat sinilasit saa taas olla päässä jos ei tajua miksi toinen näistä aiheuttaa enemmän napinaa, kun toinen.
 
80 euroa remakesta on kallista ihan sama kuka pelin tekee.

80€ on kallista pelistä kuin pelistä, mutta tähän tietenkin mennään, jos ja kun ostajat lopulta tähän suostuvat. Yritykset kyllä maksimoivat voittomarginaalinsa parhaansa mukaan, eivätkä ole kuluttajan ystäviä, vaikka kuluttaja olisi näihin korporaatioihin miten ihastunut. Ja tottahan toki remaken kohdalla tämä "uusi normaali" luonnollisesti aiheuttaa enemmän närää, oli julkaisija kuka tahansa.

Itse olen hiljattain ostellut vähän reiluun 10€ hintaan kappale Resident Evil 2 & 3 remaket Xboxille, eikä tuossa hintaluokassa tunnu yhtään pahalta maksaa näistä ilmeisen erinomaisesti tehdyistä remakeista. Viimeksi joskus 90-luvulla on nämä pelaillut, joten alkuperäiset versiot eivät tosiaan ole lähimuistissa - puhumattakaan siitä miten erilaisia nämä ovat verrattuna lähdemateriaaliinsa. Dead Space onkin jo sitten vähän paremmin muistissa edelleen, mutta kyllähän tuokin kiinnostaa kokeilla EA Playn kautta tai 10-20€ luokassa sitten joskus, jos ovat hyvää jälkeä tehneet. Meinasin jo orginaalinkin ottaa peluuseen, mutta eiköhän tämän kanssa kannata odotella.
 
Itse en koe Dead Spacen olevan sellainen nimike, joka olisi tuollaista remakea edes tarvinnut. Alkuperäinen peli on edelleenkin ihan pelattava ja 'nykyaikainen'.
Olen osittain eri mieltä. Remaken sijasta mulle olisi riittänyt remastered jossa olisi pistetty frameratet ja resoluutiot nykykuosiin ja kaikki mahdolliset anti-aliasingit sun muut ja mahdollisesti kontrollit ajan tasalle jos tarvetta on.

Alkuperäinen peli on vanhahtava, koska 720p ja 30fps ei nyt vain ole nykyaikaa.

Xboxilla alkuperäinen versio on pelattavissa Series X|S:llä, PS4/5:llä ei, joten sen puolesta remake puolustaa paikkaansa.

Itse olen mieltä että hyvä juttu jos mahdollisimman moni klassikkopeli on pelattavissa nykyisillä tuetuilla laitteilla.
 
Maltillisesti jengi ottanut vastaan tällä kertaa 80 euron hintalapun remakelle Dead Spacen kohdalla. :D
Kyllä saa aika hätähousu olla, että maksaa pelistä (jonka alkuperäistä versiota voit pelata vaikka heti) 80€. Kun nykyään ei tarvitse odottaa kuin korkeintaan kuukasi ja peli on jo 20€ halvempana saatavilla. Day one ostoja en ole tehnyt ainuttakaan sen jälkeen kuin hinnat nostettiin keinotekoisesti 70€. Pelifirmat tekevät miljardeja mikromaksuilla joka vuoksi perushinnan nosto oli puhtaasti ahneutta.
Olen osittain eri mieltä. Remaken sijasta mulle olisi riittänyt remastered jossa olisi pistetty frameratet ja resoluutiot nykykuosiin ja kaikki mahdolliset anti-aliasingit sun muut ja mahdollisesti kontrollit ajan tasalle jos tarvetta on.

Alkuperäinen peli on vanhahtava, koska 720p ja 30fps ei nyt vain ole nykyaikaa.

Xboxilla alkuperäinen versio on pelattavissa Series X|S:llä, PS4/5:llä ei, joten sen puolesta remake puolustaa paikkaansa.

Itse olen mieltä että hyvä juttu jos mahdollisimman moni klassikkopeli on pelattavissa nykyisillä tuetuilla laitteilla.
Taisit unohtaa PC:n? siellä resoluutio voi olla vaikka 8k ja niin monta freimiä sekunnissa mitä näytönohjain pystyy puskemaan.
No se siitä. Itse en koe Dead Spacen olevan sellainen nimike, joka olisi tuollaista remakea edes tarvinnut. Alkuperäinen peli on edelleenkin ihan pelattava ja 'nykyaikainen'. Samat sanat voisin sanoa Resident Evil 4:stäkin. Siitäkin vissiin on ehostettuja versioita tehty ja ihan on peli pelattavassa kunnossa edelleenkin ilman, että se tehtäisiin uudelleen. Alelaarikamaa maksimissaan itselleni, ihan samaten kuin The Last Of Us 1:n uusioversiokin. Viimeiseksi mainittua olen pelihyllyllä muutaman kerran katsellutkin, mutta ei ole ollut Naughty Dogin tai Sonyn porukkaa työntämässä sitä väkisin ostoskärryyn.
Pelasin RE4 juuri tällä viikolla. Pelin jonka olen läpäissyt ainakin kolme kertaa aikoinaan, mutta nyt huomasin miten vanhentunut ohjattavuus on. Ei pystynyt pitkään pelamaan joten toivon todella, että myös tämä modernisoidaan.
 
Viimeksi muokattu:
Maltillisesti jengi ottanut vastaan tällä kertaa 80 euron hintalapun remakelle Dead Spacen kohdalla. :D
Tästä nyt ei ole ollut samalla tapaa kukaan puolustelemassa, joten ei ole ollut "tarvetta" väitellä ja julistaa.

80 euroa remakesta on kallista vain silloin, kun Sonyn studio sitä pyytää. Multiplattaristudion kohdalla se ei ole niin justiinsa. Tai vaikka olisikin, niin ei siitä nyt kauheaa meteliä jakseta nostaa, kun ei pääse Sonya/Sonyn studioita haukkumaan.
Se meteli tuli nimenomaan siitä että vain TLOU:n kohdalla hintaa on puolusteltu. Osoita minulle joku toinen saman ovh:n omaava peli, jota on puolusteltu samalla tapaa kuin TLOU:ta.

Sonyn kohdalla puhuttiin jopa suoranaisesta riistosta ja "KAHEKSANKYMMENTÄ EUROA!!!!" alkoi muodostua jo jonkinlaiseksi meemiksikin. Alettiin nussia pilkkua jopa eri hintatermien kohdalla, kun ei kelvannut edes nenän eteen tuotu fakta siitä, että julkkaripäivänä peli maksaa marketissa alle 70 euroa.
Oikeasti? Minä kerroin että se ovh-hinta vaikuttaa varmasti jossain vaiheessa ja nyt tuo sinunkin esimerkiksi ottamasi Dead Space on mainio esimerkki siitä. "Jännästi" nyt Dead Spacenkin remake maksaa 80 euroa kun Sonynkin peleistä sellaista pyydetään. Lisäksi se marketin hinta on vain yksi hinta ja pelien oston digistyessä yhä enemmän, alkavat ne hinnat olemaan realismia monille.

Siinä ei aleilla ja odottamisilla ole merkitystä kun lähtöhinta on joka tapauksessa korkeampi ja nousee jatkossakin kun/jos kerran ostajille kelpaa. Mutta sinä pyörit itse esimerkissäsi vain marketin pelihyllyllä, ihan kuin se olisi ainoa asia pelimarkkinoilla ja ihan kuin hinnat pysyisivät siinä 70 eurossa jos kalliimmallakin ostetaan. Seuraavaksi on luvassa 90 euroa ja sitten kai puolustelet että "se ei maksa marketissa kuin 80 euroa ja ei ole pakko ostaa". Saa nähdä hoksaatko sittenkään miten asiat nivoutuu toisiinsa.

No se siitä. Itse en koe Dead Spacen olevan sellainen nimike, joka olisi tuollaista remakea edes tarvinnut. Alkuperäinen peli on edelleenkin ihan pelattava ja 'nykyaikainen'. Samat sanat voisin sanoa Resident Evil 4:stäkin. Siitäkin vissiin on ehostettuja versioita tehty ja ihan on peli pelattavassa kunnossa edelleenkin ilman, että se tehtäisiin uudelleen. Alelaarikamaa maksimissaan itselleni, ihan samaten kuin The Last Of Us 1:n uusioversiokin. Viimeiseksi mainittua olen pelihyllyllä muutaman kerran katsellutkin, mutta ei ole ollut Naughty Dogin tai Sonyn porukkaa työntämässä sitä väkisin ostoskärryyn.
Minäkään en olisi tarvinnut näistä yhdestäkään remakea mutta pystyn silti sanomaan minkä koen "tarpeelliseksi" ja mitä en. Helppo tapa "objektiivisesti" on lähteä katsomaan kuinka vanha peli on kyseessä ja onko siitä vielä tehty mitään korjailtua versiota. Tuosta kun lähdet niin pääset kiinni siihen miksi Sonyn remaket on "itkun" aiheena. Tosin ehkä se valitus johtuu vielä enemmän siitä että TLOU (vai yleensäkin Sonyn remaket?) on ne, joiden kohdalla niitä ja niiden korkeaa hintaa puolustellaan.
 
En unohtanut. Konsolifoorumilla ollaan joten sen mukaan kirjoittelin edellisessä viestissäni.
Tiedän kyllä sen ja samalla tiedän, että tällä foorumilla on myös PC pelaamista käsitteleviä ketjuja. Tämä ketju ei tietääkseni ole sidottu tiettyyn alustaan? Samat remaster/remaket tulevat myös PC;lle.
 
Oikeasti? Minä kerroin että se ovh-hinta vaikuttaa varmasti jossain vaiheessa ja nyt tuo sinunkin esimerkiksi ottamasi Dead Space on mainio esimerkki siitä. "Jännästi" nyt Dead Spacenkin remake maksaa 80 euroa kun Sonynkin peleistä sellaista pyydetään. Lisäksi se marketin hinta on vain yksi hinta ja pelien oston digistyessä yhä enemmän, alkavat ne hinnat olemaan realismia monille.

Siinä ei aleilla ja odottamisilla ole merkitystä kun lähtöhinta on joka tapauksessa korkeampi ja nousee jatkossakin kun/jos kerran ostajille kelpaa. Mutta sinä pyörit itse esimerkissäsi vain marketin pelihyllyllä, ihan kuin se olisi ainoa asia pelimarkkinoilla ja ihan kuin hinnat pysyisivät siinä 70 eurossa jos kalliimmallakin ostetaan. Seuraavaksi on luvassa 90 euroa ja sitten kai puolustelet että "se ei maksa marketissa kuin 80 euroa ja ei ole pakko ostaa". Saa nähdä hoksaatko sittenkään miten asiat nivoutuu toisiinsa.
Ehkä vaikuttaa, ehkä ei vaikuta. Itse olen pyörinyt pelihyllyillä 'yhtäjaksoisesti' nyt reilut 15 vuotta, keväästä 2007 asti, kun Playstation 3 julkaistiin Euroopassa, ja tänä aikakautena se uusi peli on fyysisenä kopiona maksanut koko ajan 60-70 euroa, kun sen on julkaisuikkunassa ostanut. Nämä pelihyllyt ovat löytyneet niin 'alan liikkeistä', kuten esim. GameStop ja supermarketeista kuten esim. Prisma, Gigantti ja niin edelleen.

Ennen nykyisen laitesukupolven julkaisua mediassa nähtiin uutisia, joissa ainakin muutama julkaisija ilmoitti, että heidän suositushintansa nousisivat uuden laitesukupolven myötä. Tähän listaan kuului esim. 2K Games, joka julkaisee 2K koripallosarjaa. Ilmoituksesta huolimatta olen uudelle sukupolvelle ostanut jokaisen koripalloni julkaisupäivänä alle 70 eurolla.

Marketin hinta on enemmän kuin 'yksi hinta', koska eri marketteja ja peliliikkeitä on monia erilaisia. On monia eri liikeketjuja. Näiden liikkeiden hyllyillä pelit ovat edelleen alle 70 euroa, kun taas digitaalisilla kauppapaikoilla ne voivat olla kalliimpia. Sanoisin, että ne digipaikkojen hinnat ovat enemmänkin 'vain yksi hinta'. Digipaikoilla ei ole käytännön kilpailua, kun marketeilla taas sitä käytännön kilpailua todellakin on. Uusi sukupolvi on ollut nyt markkinoilla aika tarkkaan kaksi vuotta, mutta markettien hyllyillä pelien hinnat eivät ole käytännössä muuttuneet: edelleen uusi peli maksaa julkaisussa fyysisenä sen 60-70 euroa.

Mitä taas tulee remake-pelien julkaisujen ja hintojen puolusteluun, niin toistan nyt vielä kerran sen, että pelin hinnan sopivuus riippunee paljon ostajasta ja hänen tarpeestaan. Jos kyseinen ostaja on pelin jo aikaisemmin ostanut ja pelannut wanhemmalla laitteella, on se täysihintaisuus uudemmalla laitteella hänelle varmasti suuremmalla todennäköisyydellä ylihintainen tai 'liian kallis'. Jos taas ostaja ei ole kyseistä peliä aikaisemmin wanhemmalle laitteelle ostanut, niin remake voi olla silloin hänelle ihan normaalin uuden pelin hintainen. Tuo on mielestäni yksi suurimmista pääpointeista näiden remake-pelien hinnoista keskustellessa: onko potentiaalinen ostaja omistanut/pelannut pelin jo aikaisemmin.
 
Tästä nyt ei ole ollut samalla tapaa kukaan puolustelemassa, joten ei ole ollut "tarvetta" väitellä ja julistaa.
Ei sitä kukaan kerennyt aikaisemminkaan puolustelemaan ennen kuin oli jo viestit törkeästä 80 euron hintalapusta ja rahastuksesta tulilla. TLOU1-ketjussa nämä oli jo aloitusviestissä ennen kuin pelistä oltiin nähty muuta kuin minuutin verran pätkää välinäytöksistä.

Itse toimin tämän kiinnostavan pelin kanssa samalla tapaa kuin toimin Demon's Soulsin ja TLOU1 remaken kanssa. Katselen siis ihan rauhassa ensiksi millainen tekele sieltä tulee, sitten jos näyttää hyvältä niin katson milloin tippuu tarpeeksi paljon hinta. Nykyisellään 80 euron hinta on kova, mutta ei se tarkoita, että minun tarvitse kymmentä kertaa kirjoittaa kantaani asiasta niin kuin moni koki tarpeelliseksi juurikin tuossa TLOU1-ketjussa. Hienoa jos nyt on muutkin omaksunut vastaavanlaisen ajattelutavan. Eihän kukaan sitä toistoa jaksa lukea pitemmän päälle.
 
Ehkä vaikuttaa, ehkä ei vaikuta. Itse olen pyörinyt pelihyllyillä 'yhtäjaksoisesti' nyt reilut 15 vuotta, keväästä 2007 asti, kun Playstation 3 julkaistiin Euroopassa, ja tänä aikakautena se uusi peli on fyysisenä kopiona maksanut koko ajan 60-70 euroa, kun sen on julkaisuikkunassa ostanut. Nämä pelihyllyt ovat löytyneet niin 'alan liikkeistä', kuten esim. GameStop ja supermarketeista kuten esim. Prisma, Gigantti ja niin edelleen.
Ihan yhtä lailla minäkin olen "pyörinyt" pelikaupoissa ja väitän että hinta on ollut alempi siellä aikajanan alkupäässä. Täten kun ovh on noussut, on noussut myös nuo markettihinnat. On edelleen hyvin outoa että joku olettaa/luulee ettei ovh vaikuta mihinkään. Totta kai, kuten jo sanottu varmasti useaan kertaan, ei ovh yleensä ole se mitä maksetaan kassalla mutta on typerää kuvitella että se OHJEvähittäishinta ei vaikuttaisi hinnoitteluun kun se lyhenteen merkitys on OHJATA vähittäishintaa :S

Ennen nykyisen laitesukupolven julkaisua mediassa nähtiin uutisia, joissa ainakin muutama julkaisija ilmoitti, että heidän suositushintansa nousisivat uuden laitesukupolven myötä. Tähän listaan kuului esim. 2K Games, joka julkaisee 2K koripallosarjaa. Ilmoituksesta huolimatta olen uudelle sukupolvelle ostanut jokaisen koripalloni julkaisupäivänä alle 70 eurolla.
Joo ja minä olen ostanut pelejä kymmenellä eurolla kun olen odottanut alennuksia. Et selvästi ymmärrä että keskityn siihen ovh-hintaan enkä siihen mitä kukakin on maksanut ja missä. Tuo on sellaista "cherry pickingiä" puhua vain markettihinnoista ja samalla olettaa ettei ohjevähittäishinta muka olisi ohje hinnoittelulle.

Vai väitätkö että jos ovh olisi 50 euroa niin marketeissa hinta olisi yhä 70 euroa eikä vaikkapa 40-50 euroa? Jos et väitä, niin sitten ymmärrät miten ovh vaikuttaa hintaan. Moni muukin asia vaikuttaa, kuten se kilpailu, mutta yhä tuntuu että koska ovh-hintoja ei makseta kassalla (kuten ei yleensäkään) niin korkea ovh ei olisi tai voisi muodostua ongelmaksi hintojen vain noustessa entisestään.

Marketin hinta on enemmän kuin 'yksi hinta', koska eri marketteja ja peliliikkeitä on monia erilaisia. On monia eri liikeketjuja. Näiden liikkeiden hyllyillä pelit ovat edelleen alle 70 euroa, kun taas digitaalisilla kauppapaikoilla ne voivat olla kalliimpia. Sanoisin, että ne digipaikkojen hinnat ovat enemmänkin 'vain yksi hinta'. Digipaikoilla ei ole käytännön kilpailua, kun marketeilla taas sitä käytännön kilpailua todellakin on. Uusi sukupolvi on ollut nyt markkinoilla aika tarkkaan kaksi vuotta, mutta markettien hyllyillä pelien hinnat eivät ole käytännössä muuttuneet: edelleen uusi peli maksaa julkaisussa fyysisenä sen 60-70 euroa.
Mikä todiste se on että kahdessa vuodessa lähinnä Sonyn ja parin muun ajama hintojen nousu ei vielä ole realisointunut? Hommaahan ajetaan vasta sisään ja muutenkin on meneillään jonkinlainen "kokeillaan kepillä jäätä"-vaihe, jossa eri julkaisijat testailevat että onnistuukohan meidänkin julkaisulla sama.

Ja juuri siinä onkin syy miksi Sony saa helposti enemmän valitusta koska heillä se on selkeästi se valittu linja kun taas muualla tuntuu olevan lähinnä pelikohtaista tai muuten enemmän sellaista varovaista testailua. Luultavasti juuri Sonyn perässä/innoittamana.

Joten miten tuon jälkeen vielä voi olla ylläri että juuri Sony saa tuosta enemmän valitusta kun ovat olleet sitä lanseeraamassa? Yhtä lailla kuin MS on saanut kuraa maksullisen nettipelin tuomisesta meidän iloksemme. Joku aloittaa ja muut seuraa. Mutta eihän se ole ongelma kun juuri nyt saa marketista pelejä 60 eurolla :S

Mitä taas tulee remake-pelien julkaisujen ja hintojen puolusteluun, niin toistan nyt vielä kerran sen, että pelin hinnan sopivuus riippunee paljon ostajasta ja hänen tarpeestaan. Jos kyseinen ostaja on pelin jo aikaisemmin ostanut ja pelannut wanhemmalla laitteella, on se täysihintaisuus uudemmalla laitteella hänelle varmasti suuremmalla todennäköisyydellä ylihintainen tai 'liian kallis'. Jos taas ostaja ei ole kyseistä peliä aikaisemmin wanhemmalle laitteelle ostanut, niin remake voi olla silloin hänelle ihan normaalin uuden pelin hintainen. Tuo on mielestäni yksi suurimmista pääpointeista näiden remake-pelien hinnoista keskustellessa: onko potentiaalinen ostaja omistanut/pelannut pelin jo aikaisemmin.
Totta kai tuokin on merkittävä seikka mutta jos lähdetään siitä että vertaillaan vain pelejä (ilman pelaajan kokemusta/mielenkiintoa), niin onhan siinä iso painoarvo sillä, että onko pelillä kuinka iso tarve re-whateverille. Tässäkin kohtaa tuntuu että "puolustellaan" sen kautta Sonyn valitsemia teoksia kun halutaan kääntää asia niin että "joku ei ehkä ole pelannut ja se on hänelle täysin uusi peli". Joo on ja loistavaa heille, kuten aina näiden kanssa, mutta miksi valita noin spesifi keissi eikä vertailla pelejä ja niiden uudelleenjulkaisun tarvetta yleensä?

Ei sitä kukaan kerennyt aikaisemminkaan puolustelemaan ennen kuin oli jo viestit törkeästä 80 euron hintalapusta ja rahastuksesta tulilla. TLOU1-ketjussa nämä oli jo aloitusviestissä ennen kuin pelistä oltiin nähty muuta kuin minuutin verran pätkää välinäytöksistä.
Niin, totta kai oli ja varmasti on muistakin mainintoja heti kun hinnat tulee julki mutta se miksi keskustelu jatkui ja jatkui johtui varmasti siitä että asiaa puolusteltiin. Myös se, että Sony on ollut eturintamassa hintoja nostamassa on varmasti merkittävä tekijä miksi sen peleissä asia korostuu. Sitä paitsi oikeasti: Horizonin remake? Eikö tuo ole jo argumentti, joka ei tarvitse mitään muuta mukaansa kuin maininnan siitä? :D

Horizonin remake. Oikeasti.

Mutta ai niin, joku ei ehkä ole vielä pelannut ja marketeissa se varmaan maksaa 60 euroa. Plus Gigantin viikkotarjouksissa, joten no problem :S
Itse toimin tämän kiinnostavan pelin kanssa samalla tapaa kuin toimin Demon's Soulsin ja TLOU1 remaken kanssa. Katselen siis ihan rauhassa ensiksi millainen tekele sieltä tulee, sitten jos näyttää hyvältä niin katson milloin tippuu tarpeeksi paljon hinta.
Samoin teen minä mutta en ole sinisilmäinen ja kuvittele että ovh-hintojen nostaminen ja niiden asettuminen digipelien hinnoiksi ei muka vaikuttaisi ikinä mihinkään.

Nykyisellään 80 euron hinta on kova, mutta ei se tarkoita, että minun tarvitse kymmentä kertaa kirjoittaa kantaani asiasta niin kuin moni koki tarpeelliseksi juurikin tuossa TLOU1-ketjussa. Hienoa jos nyt on muutkin omaksunut vastaavanlaisen ajattelutavan. Eihän kukaan sitä toistoa jaksa lukea pitemmän päälle.
Kuten sanottua, se keskustelu jatkui ja jatkui sekä rönsistyi nimenomaan koska siellä oli myös asian puolustelua. Tuskin kukaan muuten vain olisi montaa kertaa omaa ostohalukkuuttaan kertonut.

Moni tuntuu myös unohtavan kuinka normaalia on pelaajilta kertoa onko ostamassa vai ei. Ne on yleensä peliuutisten tavallisimpia kommentteja: "ostoslaariin menee", "alelaariin menee", jne.

Ihan kuin tuossa olisi jotain uutta vaikka se toki erikoista onkin. Tai en ainakaan tiedä että muiden harrasteiden kanssa olisi samanlaista kauppakäyttäytymisen kertomista olemassa :D
 
Sellainen näkökulma tähän että jos ilmoitetaan että jotain vanhaa itselleni tuttua pelisarjaa ollaan herättelemässä henkiin ja sitten selviää että onkin tulossa "vain" remake, niin kyllä se mulle on jonkinasteinen fiiliksen lässähdys. :D

Kuten esim Dead Space ja juuri julkistettu Silent Hill 2. Mieluummin ottaisin kokonaan uuden pelikokemuksen kuin vanhan lämmittelyä.
 
Ylös Bottom