Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

pelien vuokraus

koomikko

Well-Known Member
Kun lueskelin kateellisena olen usalaisten pelivuokraamojen sivuja, niin aloin ihmetellä, että onko pelien vuokraamiselle suomessa jotain järkeenkäypiä esteitä? Juridisia tai kauppapoliittisia ehkä?

Minä ainakin olisin aika valmis tuhlaamaan rahojani vuokraamoon kaupan sijaan. Pihinä miehenä hirvittää ostaa kuuden kympin pelejä, jotka pahimmillaan tarjoavat riemua vain muutaman päivän tai viikon ajan. Jenkkien vuokraamoissa xbox pelien vuokraushinnat näyttäisivät olevan $5-10/viikko, joka kuulostaa erinomaiselta hintatasolta.

Toki tässä olisi se riski, että pelien myyminen vähenisi, mutta toisaalta on olemassa ilmeinen mahdollisuus sille, että kun koko peliä saisi koittaa omassa rauhassa, niin parhaat tekeleet tulisi kerättyä hyllyyn asti. Esim. Doa 3:sta lepuutan hyllyssäni ihan mieluusti siitä syystä, että se on aina saatavilla kavereiden kanssa otettavaa matsia varten.
 
Syy: Se on Suomessa laitonta. Ennen muinoin se ei kyllä ollut (olen vuokrannut usein pelejä MD:n ja PSX:n aikaan). Mutta sitten kuulemma käviSonylta käsky, ettei niitä saa vuokrata Suomessa (Näin sepitti paikallinen myyjä).
 
Firmat eivät määrää lainsäädännöstä - onneksi

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Unreal-Hawk
Syy: Se on Suomessa laitonta. Ennen muinoin se ei kyllä ollut (olen vuokrannut usein pelejä MD:n ja PSX:n aikaan). Mutta sitten kuulemma käviSonylta käsky, ettei niitä saa vuokrata Suomessa (Näin sepitti paikallinen myyjä).

Sony tuskin säätää Suomen lakeja (ainakaan vielä)...
 
Re: Firmat eivät määrää lainsäädännöstä - onneksi

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Xbugs


Sony tuskin säätää Suomen lakeja (ainakaan vielä)...

Väitinkö muka jotain niin tyhmää? Sanoin, että tuolloin kävi Sonylta käsky ja seon sitten tarttunut kaiketi muihinkin (nintendoon) ja näin siitä heitettiin jokin lakialoite tai vastaava. Ja huomatkaa että kerron kuten paikallinen kauppiaani selitti mulle yli 5 vuotta takaperin.
 
Jeps..
Kyllä mäki oon pelejä vuokrannut eräistä liikkeistä ja konsoleita..
Xbox pelejä en oo vaan vielä bongannu mistään vuokralle.
 
No mutta. Tähänhän tuli parempia vastauksia kuin oletin. Onko kellään haisua helsinskissä toimivasta pelivuokraamosta, jota voisi alkaa lobata kääntymään boxin pariin?

Aika omituiseltahan se tuntuisi, jos laissa rajoitettaisiin jotain yritystoimintaa. Sen sijaan se olisi jotenkin oletettavissa, että joku Microsoft tai Sony pistäisi moiselle toiminnalle kampoihin. Pianhan kuluttajille saattaisi selvitä, että varsin useat pelit ovat kovin lyhytikäisiä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan koomikko

Sen sijaan se olisi jotenkin oletettavissa, että joku Microsoft tai Sony pistäisi moiselle toiminnalle kampoihin. Pianhan kuluttajille saattaisi selvitä, että varsin useat pelit ovat kovin lyhytikäisiä.

Toisaalta kampoihin voidaan pistää myös siksi että voitot konsolipuolella tulee juuri pelimyynnistä.

Taitaa tuollainen peli, jota saa vuokrata, olla aika kallis firmalle joka niitä vuokraa, siis jos tekee tämän ihan lain mukaan. Ainakin itse uskoisin että tällöin pitäisi olla vähän eri sopimukset käytössä kuin normaalissa yksityiseen käyttöön ostetussa pelissä.
 
Siis pelien vuokraaminen on sallittua. Homman nimi on, että peli jota voit kaupallisesti vuokrata, tulee maksamaan sinulle aivan helvetisti, ja pitäisi saada se vuokrattua kymmeniä kertoja ennenkuin saat siitä edes omasi pois. Ja kun videopeleistä on kyse, tuskin saat omiasi pois.

Tämän takia niitä ei juuri vuokrailla.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser


Toisaalta kampoihin voidaan pistää myös siksi että voitot konsolipuolella tulee juuri pelimyynnistä.

Mitenköhän leffapuolella yhtiöt tekevät voittoa elokuvajulkaisun jälkeen. Kuinka suuri osa tuotosta tulee vuokraamoista ja kuinka suuri osa kotiin ostetuista filmeistä?


Taitaa tuollainen peli, jota saa vuokrata, olla aika kallis firmalle joka niitä vuokraa, siis jos tekee tämän ihan lain mukaan. Ainakin itse uskoisin että tällöin pitäisi olla vähän eri sopimukset käytössä kuin normaalissa yksityiseen käyttöön ostetussa pelissä.

Edelleen rinnastuskohtana elokuvateollisuus: vuokraamothan maksavat lainaoikeuksilla varatuista tallenteista merkittävästi enemmän kuin kuluttajille myytävistä kappaleista, mutta vuokraamojen tiheydestä päätellen silti se on kannattavaa liiketoimintaa. Paha tietty keskustella kun ei ole oikeasti tietoa siitä esim. kuinka monta kertaa Makuunin pitää vuokrata joku leffa, jotta se maksaa itsensä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan koomikko

Mitenköhän leffapuolella yhtiöt tekevät voittoa elokuvajulkaisun jälkeen. Kuinka suuri osa tuotosta tulee vuokraamoista ja kuinka suuri osa kotiin ostetuista filmeistä?

No, koska vuokravideo maksaa vuokraavalle yhtiölle noin 120, niin tuleehan siitä voittoa yhtiölle. Mutta kuten jo sanoin, vuokraleffoilla on vähän erilainen kysyntä kuin videopeleillä. Ja tietty videopelien vuokraversiot ovatkin monin kerroin leffoja kalliimpia.

Vuokraamossa työskennelleet kyllä tietävät miksi on tärkeää että vuokratut leffat palautetaan. Yksikin hukkunut on julmettu damage kassaan.
 
Elokuvilla on se etu peleihin nähden, että suurin osa elokuvilla tehtävista rahasta tulee (kaiketi) edelleen elokuvateattereista. Peleillä ei tälläistä mahdollisuutta ole.

Vuokravideo joka maksaa 120 vuokraamolle. Uusina niitä kai vuokrataan jonkun 4 hintaan. 30 kertaa tulee elokuvan kiertää, että se tuo edes omat takaisin. Suhteutettuna noihin hintoihin, vuokrattava peli maksaisi noin 336, jos oletetaan DVD:n hinnaksi 25 euroa ostettuna ja pelin 70 euroa ostettuna. Ja samalla kaavalla vuokrahinnaksi tulisi 11,20 per muutama päivä. Elokuvat ovat vuokralla vain päivän tai kaksi, mutta pelien kohdalla ajan pitäisi olla pidempi. Siksi viikon vuokra voisi maksaa jotain 15-20 euroa. 15 euron hinnalla pelin tulisi kiertää noin 22 kertaa, eli 22 viikkoa. Monenko pelin elinikä on melkein puoli vuotta? Useimpia pelejä ei vuokraamoista varmastikaan löytyisi, vain varmoja pelejä kuten GTA3, Halo, MGS2, NHL2003, FIFA 2003, Need For Speed -sarjaa jne. Vain pelejä jotka ihmiset tuntevat, sijoitus harvinaisempaan peliin tai potentiaaliseen marginaalipeliin voisi tuottaa isot tappiot yritykselle jos peli ei kävisi kunnolla vuokraksi.

Silti, olisihan se hyvä jos jonkinmoinen vuokraussysteemi saataisiin aikaan.
 
Helsingistä en ole vielä löytänyt vuokraavaa mestaa, mutta rovaniemellä joku viihdekeskus tjsp. kyllä vuokraili. Hinta oli 4e/vrk tai 10e/viikko. Sopu hinta mun mielestä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan kerouac
rovaniemellä joku viihdekeskus tjsp. kyllä vuokraili. Hinta oli 4e/vrk tai 10e/viikko.

Rovaniemellä Viihdekeskus vuokraa PS2-pelejä 4e/vrk ja 8e/viikko! Omasta mielestäni halpaa, tuo viikko siis. Siinä ehtii aktiivisella pelaamisella mennä melkein pelin kuin pelin läpi.
Valikoimakin on kohtuullinen, löytyy muitakin kuin hittipelejä.
Harmi ku sieltä ei saa GC-pelejä vuokrattua :(
 
Ylös Bottom