Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelikonsolia hankkimassa: PS3 vai Xbox 360?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 8589
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Pelikonsolia hankkimassa: PS3 vai Xbox 360?

Mä olen tainnu jo ajat sitten laittaa tän saman tekstin tänne: jos pelkästään pelaat, osta Räksboks. Jos multimediaominaisuudet merkkaa yhtään, osta Plösö. Eikös Räksboksiin pitäny alkuaikoina ostaa kake, että pysty katsomaan DVD -leffoja? Ei nää vermeet ole koskaan valmiiita, kun ne tulee myyntiin.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Minuakin harmittaa että live maksaa sen 4 €/kk. :D
Ilmainen verkkopelaaminen on ilmaisen laatuista. Jos 4 €/kk on liikaa niin konsolisi on PS3. :eek:

Miksi maksaa 4 euroa kuukaudessa turhasta, kun saman saa ilmaiseksikin? Toki livessä on näitä äänichattijuttuja, mutta kun en itse semmoisia käytä, niin ei viitsi sellaisesta maksaa.

Jaa että konsoliin ei saa Weldon mielestä työntää mitään ylimääräistä, joka nostaa hintaa? :D Miksi niin? Haluaisitko konsoliostoksille samanlaisen raksipaperin, kuin mitä on autokaupoissa, eli että vakiona on vain sisukset ja levyasema, eli voit vain pelata pelejä ja kaikesta muusta sitten pitäisi maksaa ylimääräistä? Ei vaan meikäläisen logiikkaan uppoa tuollainen, paljon mieluummin maksan sen 50 € enemmän ja saan "kaiken" siihen mukaan, eikä tarvitse alkaa metsästää jotain lisäpalikoita, jos vaikka ostoliikkeessä ei satukaan olemaan hyllyssä juuri sitä lisävarustetta, mitä tarvitset. Miinuksena on tietenkin se, että kun mukana on kerralla "kaikki", niin silloin voi olla jotain ylimääräistäkin, jota ei tule käytettyä, mutta kyllä minä ainakin otan mieluusti "ylimääräistä samaan hintaan" kuin myöhemmin murehdin sitä, kun jotain toimintoa ei olekaan, jonka sillä hetkellä tarvitsisi.

Ilmainen verkkopelaaminen on ilmaisen laatuista. Jos 4 €/kk on liikaa niin konsolisi on PS3. :eek:

Verkkopelaaminen onnistuu PS3:lla erinomaisesti, vaikka siitä ei saakaan maksaa mitään. Pelit ovat (pelistä riippuen) lagittömiä ja tarjoavat suurimmat pelaajamäärät mitä konsoleilla on nähty, esimerkkeinä tästä vaikkapa Warhawk (32 pelaajaa), Resistance 1 (40), Resistance 2 (60) ja tuleva MAG (256). Toki pelintekijät pystyvät verkkopelaamisen ryssimään ihan millä tahansa alustalla ihan vain laiskuuttaan tai sitten taitamattomuuttaan.

Erilaiset pelaamiseen liittymättömät elämää suuremmat/täysin turhat lisäpalvelut ovat eri asia, joiden tähdellisyyttä voi kukin puntaroida itsekseen. PS3 peleissä niitä pelin tekijät ovat joskus nähneet tarpeelliseksi tarjota, joskus ei.

Omasta mielestä juuri turhempaan ei kehitysresursseja voi tuhlata kuin siihen, että pelin oman soundtrackin voi vaihtaa halutessaan kokoelmaan 90-luvun euroteknoa. En näe mielekkääksi elokuvissakaan vaihtaa soundtrackiä muuksi, sillä niin elokuvissa ja peleissä soundtrack on (yleensä) kiinteä osa kokonaisuutta ja rakentaa osaltaa tunnelmaa ja koettua elämystä.

Eikös Räksboksiin pitäny alkuaikoina ostaa kake, että pysty katsomaan DVD -leffoja?
En tiedä onko Boksin kake ollut koskaan pakollinen, mutta mun boksin (wanha perusmalli) mukana niitä tuli kaksi eri kokoista. :confused:

Hartzu sanoi:
Omasta mielestä juuri turhempaan ei kehitysresursseja voi tuhlata kuin siihen, että pelin oman soundtrackin voi vaihtaa halutessaan kokoelmaan 90-luvun euroteknoa.
Siksipä Microsoft on kaikessa viisaudessaan toimittanut valmiit rajapinnat pelinkehittäjille tuollaisten toteuttamiseen. (Omat musat, tsätit jne.)
Ei tarvitse implementoida pyörää joka pelissä uudestaan.

Omat musiikit toimivat esim. autopeleissä oikeen hemmetin hyvin, ja esim. monessa EA:n pelistä tuttu lisensoitu "skedepunkki" ei varsinaisesti osu omaan makuhermoon.

Jos pelkästään yksinpelejä pelaa, niin kyllä tuo PS3 voisi tulla kysymykseen, mutta jos pitää moninpeleistä ja omaa paljon kavereita listalla, niin kyllä Liven ominaisuudet ja juuri Party-ominaisuus tekee konsolista aika ylivoimaisen. En oikein edes tajua, miten ilman tuommoista ominaisuutta joku multiplayer-pelaaja pärjää?

En tiedä onko Boksin kake ollut koskaan pakollinen, mutta mun boksin (wanha perusmalli) mukana niitä tuli kaksi eri kokoista. :confused:

Kake ei ole pakollinen DVD-leffoja (tai ulkoisen kovon tai muistitikun leffoja katsellessa. Onnistuu ihan ohjaimellakin. Mitenkäs muuten PS3:n kanssa, tarvitseeko BD leffoihin 30€ kaken vai toimiiko ohjaimella?

Mitenkäs muuten PS3:n kanssa, tarvitseeko BD leffoihin 30€ kaken vai toimiiko ohjaimella?
Toimii ohjaimella. Itse ostin ton kaken samoihin aikoihin, kuin pleikkarinkin, mutta ei sitä nyt niiiin paljon tule käytettyä. Usein on padi paremmin käsillä ja silloin tulee sillä ohjattua.

Siksipä Microsoft on kaikessa viisaudessaan toimittanut valmiit rajapinnat pelinkehittäjille tuollaisten toteuttamiseen. (Omat musat, tsätit jne.)

Ei se rajapinta itsekseen sitä ominaisuutta toteuta, vaan vaatii joka tapauksessa kehittäjältä sen käytön implementoinnin itse peliin. Omien musiikkien toitottamiseen löytyy rajapinta PS3 firmiksestäkin, globaaliin chattiin ei, mutta itselle oleellistä on vain chat pelien sisällä ja se luonnollisesti on tarjolla. Oma keskittymiskykyni ei riittäisi höpisemään niitä näitä pelin ulkopuolisten kanssa samalla kun on peli käynnissä.

Oma keskittymiskykyni ei riittäisi höpisemään niitä näitä pelin ulkopuolisten kanssa samalla kun on peli käynnissä.

Joko toimii Battlefieldeissä voice chat? Eikö olisi pelin alussa tai jo valikossa helpompi päättää kenen kanssa puhuu ja kenen ei?

Verkkopelaaminen onnistuu PS3:lla erinomaisesti, vaikka siitä ei saakaan maksaa mitään. Erilaiset pelaamiseen liittymättömät elämää suuremmat/täysin turhat lisäpalvelut ovat eri asia, joiden tähdellisyyttä voi kukin puntaroida itsekseen. PS3 peleissä niitä pelin tekijät ovat joskus nähneet tarpeelliseksi tarjota, joskus ei.

Omasta mielestä juuri turhempaan ei kehitysresursseja voi tuhlata kuin siihen, että pelin oman soundtrackin voi vaihtaa halutessaan kokoelmaan 90-luvun euroteknoa. En näe mielekkääksi elokuvissakaan vaihtaa soundtrackiä muuksi, sillä niin elokuvissa ja peleissä soundtrack on (yleensä) kiinteä osa kokonaisuutta ja rakentaa osaltaa tunnelmaa ja koettua elämystä.
Omasta mielestäni kyllä voi:
  • Takaisin kelatessa oikea analogitatti toimii eteen- ja taaksepäinkelaus-säätimenä.
  • "Tulosta tämä sivu"-valinta lisätään Internet-selaimen valikkoriville.
  • "Tallenna kuvakaappaus"-valinta lisätään Internet-selaimen valikkoriville.
noin alkuun, poimittuna PS3-päivitykset ketjusta. Minun mielestäni, joten varmasti joku jossain kokee nämäkin tarpeelliseksi.

Ittekin myönnät että makuasioitahan nämä ovat, joten turhanpäivästä sulta on näitä boksin monipuolisia ominaisuuksia alkaa turhiksi väittämään. Ja pientä maalaisjärkeä on hyvä käyttää keksiessään näitä palopuheita ominaisuuksien puuttumiselle. Itte koen esimerkiksi Rock Band illanistujissa erittäin hyväksi ominaisuudeksi laittaa omat musat taustalle soimaan tietokoneelta streamattuna (jossa musiikkikirjastoni sijaitsee). Pelisuoritus ei kuitenkaan ole koko ajan päällä kalja ja tupakkataukoineen, ja musiikki tietenkin automaattisesti taukoaa kun itse pelisuoritus alkaa. Pikku casualpelit ja urheilupelit ovat toinen luku. Kaiken lisäksi, oma taustamusiikki taitaa olla ollut boksissa since day one. Harkittu ja mietitty ominaisuus, ei jälkikäteen päälle liimattu ihme vippaskonstein.

Tosta kauko-ohjain asiasta. Meillä pystyy kaikkea olohuoneen viihde-elektroniikkaa ohjaamaan normaalilla yleiskaukosäätimellä. Paitsi PS3:sta, ja Wiitä (josta kuitenkaan ei toisteta elokuvia). Tähänkin pitää ostaa erikseen lisälaite, nyt kun viimein sellainen on saatavilla. Ei kaada maailmaa, mutta johtoviidakon kasvaminen, ja yhden ylimääräisen töpselipaikan etsiminen ottaa päähän. Voisin vaihtaa vaikka sisäisen WLANin infrapunasilmään, niin huonosti se toimii toistettaessa elokuvia tietokoneelta.

Ei se rajapinta itsekseen sitä ominaisuutta toteuta, vaan vaatii joka tapauksessa kehittäjältä sen käytön implementoinnin itse peliin.
Kyllä tuo oman sountrackin soittaminen tapahtuu ihan Xboxin käyttiskirjastojen tasolla.
Pelin musaengine ei siis koskaan soita noita custom soundtrackeja.

Oma keskittymiskykyni ei riittäisi höpisemään niitä näitä pelin ulkopuolisten kanssa samalla kun on peli käynnissä.
On muuten hemmetin kätevää kun olet itse jo sisällä pelissä, ja kaverit haluavat mukaan partya muodostamaan tai yleensäkin vain haluavat kysellä että mitä pelimoodia tjs. olen hakkaamassa.

Minuakin harmittaa että live maksaa sen 4 €/kk. :D
Tässä on tosin sellainen harha, että kuukausimaksu on noin halpa käytännössä vain, jos ostaa 12/13 kk:n setin. Jos haluan ostaa vain yksittäisen kuukauden, ei taida ihan neljä euroa riittää.

Livessä tulee pelattua niin olemattoman vähän, että minulle fiksuinta ehkä olisi kyttäillä niitä 48 tunnin koodeja kuin maksaa "tyhjästä" ~35 euroa vuodessa. Onhan se periaatteessa kuukausitasolla halpaa, mutta todelliselle yksittäiselle pelisessiolle tuleekin hintaa ainakin euro per tunti. Eli taas kerran tullaan niihin yksilöllisiin kulutustottumuksiin.

Eliten mukana ei tullut minkäänlaista kaukosäädintä, piti se yksi nyysiä HD-DVD-asemasta (ennen kuin myin mokoman turhakkeen pois). :)

Tämä on täysin totta. Microsoft pystyi jo ensimmäisen Xboxin aikana luomaan Livelle sen verran hyvän pohjan, että X360 pystyi perimään valmiit ominaisuudet heti julkaisussaan. PSN syntyi vasta PS3:n myötä, ja näin kauniistikin sanoen PS3:n softaominaisuudet olivat ensimmäisen vuoden-puolitoista aika lailla lapsenkengissään. Nyt Pleikkarikin alkaa olla jo aika miehekkäässä kuosissa, ja v3.00 parantaa tilannetta entisestään. Mutta vanhat pelit vaativat silti turhan paljon purkkaa, jos uudempia ominaisuuksia (esim. Trophyt) halutaan hyödyntää.

Ei se rajapinta itsekseen sitä ominaisuutta toteuta, vaan vaatii joka tapauksessa kehittäjältä sen käytön implementoinnin itse peliin. Omien musiikkien toitottamiseen löytyy rajapinta PS3 firmiksestäkin, globaaliin chattiin ei, mutta itselle oleellistä on vain chat pelien sisällä ja se luonnollisesti on tarjolla. Oma keskittymiskykyni ei riittäisi höpisemään niitä näitä pelin ulkopuolisten kanssa samalla kun on peli käynnissä.

Se party-toiminto on muuten kiva. Voit tietenkin keskustella kaikkien party:ssa olevien kanssa, mutta näet myös mitä peliä he pelaavat ja voit helposti ja nopeasti kutsua kaverisi siihen peliin, mitä itse sillä hetkellä pelaat. Yli rajojen! Monesti on minullaki peli vaihtunut, kun olen pelannut COD:ia ja huomannut, että kamu pelaa NHL. Kätevä, joskin ei varmaan pakollinen kaikkien mielestä.

Se party-toiminto on muuten kiva. Voit tietenkin keskustella kaikkien party:ssa olevien kanssa, mutta näet myös mitä peliä he pelaavat ja voit helposti ja nopeasti kutsua kaverisi siihen peliin, mitä itse sillä hetkellä pelaat. Yli rajojen! Monesti on minullaki peli vaihtunut, kun olen pelannut COD:ia ja huomannut, että kamu pelaa NHL. Kätevä, joskin ei varmaan pakollinen kaikkien mielestä.

Juuri näin, ja yleensä pääsee pompsahtamaan samaan jengiin yhdestä valikosta jos se peliä ajatellen on mahdollista. Tai sitten kerralla kutsua koko party samaan peliin ja jatkaa siitä.

Ittekin myönnät että makuasioitahan nämä ovat, joten turhanpäivästä sulta on näitä boksin monipuolisia ominaisuuksia alkaa turhiksi väittämään. Ja pientä maalaisjärkeä on hyvä käyttää keksiessään näitä palopuheita ominaisuuksien puuttumiselle.

En kyllä väittänytkään, vaan toin esille toisen näkökulman. Joillekin niillä on väliä, joillekin ei. Ei ne ominaisuudet ole sen kummemmin autuaaksi tekeviä kaikille pelaajille.

Minun sanoi:
Se party-toiminto on muuten kiva. Voit tietenkin keskustella kaikkien party:ssa olevien kanssa, mutta näet myös mitä peliä he pelaavat ja voit helposti ja nopeasti kutsua kaverisi siihen peliin, mitä itse sillä hetkellä pelaat.

Partyt ovat pelikohtaisesti implementoituja ja sen kyllä toivoisi tulevan kaikkiin peleihin. Muutoin kyllä näkee mitä pelejä kaverilistalaiset pelaavat, ja voit kutsua kaverisi mukaan peleihin tai toisinpäin. Hieman käytettävämmäksi tämän ominaisuuden voisi tehdä, mutta onnistuu se näinkin.

Partyt ovat pelikohtaisesti implementoituja ja sen kyllä toivoisi tulevan kaikkiin peleihin

Eikö tuo ole juuri se huonompi vaihtoehto? Esim. tiedän kuinka huonosti PS3:n Battlefieldien impelentoitu keskustelumahdollisuus pelaa, niin eikö olisi huomattavasti kätevämpää hoitaa tuo koneen oman softan kautta joka toimii? Tai kun Battlefield Bad Companyssä kuulee vain oman sqadin jutut ja kaveri joutuu väärään sqadiin, et kaveriasi kuule.

Tästä vänkkään vain siksi, että juuri nämä nettimahdollisuudet ovat yksi uusien konsolien tärkeimmistä ominaisuuksista.

Heh, vaikka keskustelu rönsyy, niin aika hyvin tuosta "erottuu" molempien konsolien hyvät puolet (ja vähän huonotkin). Mielestäni tässäkin korostuu se, että 360 pyörii hyvin vahvasti pelaamisen ja "party/chat/online"-ominaisuuksien ympärillä - kun taas PS3 on pelikoneen lisäksi Blu-ray/DVD-soitin, mediasoitin yms. Nettipelaaminen toimii PS3:lla(kin) kyllä mainiosti, mutta ehkä pientä etua saa sitten 360:lla sillä sektorilla (onko tuo "etu" sitten kovin merkittävä monelle lienee toinen juttu).

Mitenkäs muuten PS3:n kanssa, tarvitseeko BD leffoihin 30€ kaken vai toimiiko ohjaimella?

Ei tosiaan tarvitse välttämättä, mutta jos Blu-ray/DVD-leffoja paljon katsoo, niin kyllä se oikea "kake" on aika ehdoton. Se saa ihan tyyllin 20e (mm. täältä: http://www.play.com/Games/PlayStati...y-Blu-ray-Remote-Control-for-PS3/Product.html ) ja on ehdottamasti hinnan väärtti. Yksi parhaista kakeista mitä on tullut vastaan ja Bluetooth pelissä (universal remote ei tosin taida toimia PS3:n kanssa, mutta itse inhoan ko. kakeja.. Siis puhtaasti oma mielipide. ;) ).

Kannattaa myös huomata, ettei PS3:n mukana tule minkäänlaista kommunikaatiovälinettä (= kuulokemikrofonisettiä), joten jos nettipelit kiinnostaa, niin tuollaiseen on pakko investoida. XO:n mukana toki tulee ja se myös toimii täysin ohjaimen virroilla, joten patterit ja muut lataukset jäävät unholaan.

Toisaalta, jos olet kuten minä, eli nettipelit kiinnostavat välillä hyvin vähän-kohtalaisesti, niin ilmainen nettipelaaminen on tosiaan varsin hyvä ominaisuus, joka ajoi allekirjoittaneenkin kokeilemaan PS3:lla Battlefield 1942:sta, jota ei XO:lle olisi tullut hankittua. Harmi vain, että voicechatin toimittamuuden johdosta jäi tuo sitten hyvin vähälle peliajalle. Aikamoista kohellustahan se on, kun ei voi keskustella kanssapelaajien kanssa.

Livessä tulee pelattua niin olemattoman vähän, että minulle fiksuinta ehkä olisi kyttäillä niitä 48 tunnin koodeja kuin maksaa "tyhjästä" ~35 euroa vuodessa. Onhan se periaatteessa kuukausitasolla halpaa, mutta todelliselle yksittäiselle pelisessiolle tuleekin hintaa ainakin euro per tunti. Eli taas kerran tullaan niihin yksilöllisiin kulutustottumuksiin.

Niin, tämähän on melko selvää. Jos pelaat alle 35 tuntia vuodessa netissä, niin tuskin tulet kaipaamaan XO:lla Liveä tai vastaavasti hyödyt sen enempää tuosta ilmaisesta nettipelaamisesta PS3:lla. Ja niin yksilöllisiä kulutustottumuksiahan nämä, sillä maksavathan jotkut Qorestakin vuosimaksua ;)

Ja niin yksilöllisiä kulutustottumuksiahan nämä, sillä maksavathan jotkut Qorestakin vuosimaksua ;)
Vaikkei Qore millään lailla liitykään nettipelaamiseen, se on kuitenkin ollut selvästi rahansa arvoinen palvelu ja enemmänkin. Eli Qoren vuositilauksesta on ollut paljon, paljon enemmän iloa kuin Live-ajasta. Mutta ei se tarkoita, että Qore >> Live, koska kyseessä on muutenkin orangit ja appelsiinit. :)

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom