Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelikonsolia hankkimassa: PS3 vai Xbox 360?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 8589
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Pelikonsolia hankkimassa: PS3 vai Xbox 360?

Kovin ollaan puolustelevalla kannalla tosiaan. Voisihan tässä vetää Lair-, Too Human- tai Haze-kortin, jos aletaan perustelemaan hankintoja mahdollisesti tulevilla laatupeleillä, mutta ei lähdetä siihen. Jokainen on toki oikeutettu tekemään valintansa ihan miten itse parhaaksi näkee.

Olisin todella yllättynyt jos Heavy Rainista tulee torspo. Ehkä kovin moni ei osta PS3:a sitä peliä varten, mutta ehkä Sony ja Quantic Dream sattuvatkin sopivaan hermoon ja pelistä tulee yllätyshitti? Ei sellaisella ole lopulta paljon väliä kun tällaiset asiat näkee sitten vasta julkaisussa, mutta jos jotain peliä odottaa niin tokihan se kannattaa ottaa huomioon konsolivalinnassa. Varmasti aika moni FF13:a odotteleva katseli, tuleeko PS3:n valikoimaan mitään muuta heitä kiinnostavaa, ja multiplattarijulkistuksen myötä nyt suunnitteleekin hankkivansa XO:n tai hankkii sen jo valmiiksi vaikka Lost Odysseyta pelatakseen.

Minua tuossa PS3:ssa epäilyttää eniten sen psn. Mitä olen lukenut niin demot tulevat hitaasti, psn pätkii nettipeleistä pois ja pelit lagaa kivasti. Onko se näin? Oma boxi on toiminut livessä aivan mahtavasti ja gigan demot tulevat 10 minuutissa perille (50€ on aika vähän vuodessa). En halua haukkua psn:ää, kertokaa ihmeessä onko se susi?

Mitä olen lukenut niin demot tulevat hitaasti, psn pätkii nettipeleistä pois ja pelit lagaa kivasti. Onko se näin?
Tähän riittää hyvin lyhyt vastaus: ei ole.

Kyllä PS3:n ja XO:n pelitarjonnatkin eroavat. Mistä löytyy XO:lle Valkyria Chronicles? Heavy Rain? Wipeout HD? Joillakin pelaajilla sattuu olemaan spesifinen pelimaku joka saattaa rajoittua aivan tietynlaiseen pelityyliin tai tiettyihin peleihin.

Totta kai pelitarjonnassa on eroja ja tunnustan heti itse, etteivät Japanilaiset roolipelit (joku "Fallout 3" tms on sitten asia erikseen - ja eipä se Japanilainen peli olekaan) ole varsinaisesti mun juttu (ei oikein aikaa niihin). Eli en tunne genreä niin hyvin kuin monia muita. Mutta käsittääkseni viime vuosina esim. Xbox 360:lle on tullut ihan laadukkaita rpg-pelejä (hardcore-fanit tosin voivat olla eri mieltä?), joten varmasti genren faneille löytyy herkkua molemmissa leireissä.

Itse kyllä miellän, että lähes jokaisessa genressä löytyy aina useampi "exclusive" helmi, oli sitten PS3 tai Xbox 360. Eli en itse oikein usko siihen, että konsolin valinta olisi aina = omat suosikkipelit. Ja vaikka toki makuasiat ovat isossa osassa, niin kokeillaanpa (exclusive-pelit - vain netistä ladattavia ei listattu - PC-versiot ei vaikuta)...

Räiskintä/FPS/3rd person:
PS3: Killzone 2, Resistance: Fall of Man, Resistance 2
360: Halo 3, Gears of War 1-2, Bullet Witch, Perfect Dark Zero, Call of Juarez, Left 4 Dead, Left 4 Dead 2 (tulossa), Halo 3: ODST (tulossa)

Toiminta/seikkailu:
PS3: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots, Heavenly Sword, God of War III (tulossa), Uncharted: Drake's Fortune, Uncharted 2: Among Thieves (tulossa), Folklore, The Last Guardian (tulossa), (Ninja Gaiden Sigma 2)
360: Dead Rising, Dead Rising 2 (tulossa), Ninja Blade, (Ninja Gaiden II), Velvet Assassin, Quake 4, Mass Effect, Mass Effect 2 (tulossa), Alan Wake (tulossa), Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (tulossa)

Sandbox:
PS3: Infamous
360: Crackdown, Crackdown 2 (tulossa), Saints Row

Taistelu:
PS3: ?
360: Dead or Alive 4

RPG (eri muodot):
PS3: Valkyria Chronicles, Disgaea 3: Absence of Justice, Demon's Souls, White Knight Chronicles (Eurooppa tulossa)
360: Blue Dragon, Fable II, Lost Odyssey, Star Ocean: The Last Hope, Too Human, Kingdom Under Fire: Circle of Doom, The Last Remnant

Tasohyppely (ja sukulaiset):
PS3: LittleBigPlanet, Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction, (Ratchet & Clank Future: Quest for Booty), Ratchet & Clank Future: A Crack in Time (tulossa)
360: Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts

Urheilu:
PS3: Everybody's Golf: World Tour (Everybody's Golf 5)
360: ?

Autopelit:
PS3: MotorStorm, MotorStorm: Pacific Rift, Formula One Championship Edition, Gran Turismo 5 (tulossa), ModNation Racers (tulossa)
360: Forza Motorsport 2, Forza Motorsport 3 (tulossa), Project Gotham Racing 3, Project Gotham Racing 4, Race Pro

Tietopelit:
PS3: Buzz!-sarja
360: Scene It? Box Office Smash, & Scene It? Lights, Camera, Action

Musiikkipelit:
PS3: SingStar-sarja
360: Lips-sarja, Dancing Stage Universe -sarja

Verkkopelit (vain online):
PS3: Warhawk, SOCOM: U.S. Navy SEALs Confrontation, MAG (tulossa)
360: ?

Kamerapelit:
PS3: EyePet (tulossa)
360: You're in the Movies

Muut:
PS3: Siren: Blood Curse, Heavy Rain (tulossa), Afrika (tulossa)
360: Beautiful Katamari, Halo Wars, Viva Piñata: Trouble in Paradise, Viva Piñata: Party Animals

Itse ajattelen, ettei koskaan ole vain "yhtä" tai edes "kahta" loistopeliä (sama leffoissa, musiikissa, sarjakuvissa, kirjoissa..), joten tuntuu hassulta jos joku esim. tuolta listalta voi poimia omat suosikit *pelkästään* valitsemalla toisen konsolin. Mielestäni se on yksinkertaisesti mahdotonta (tai sitten ikäänkuin "ohittaa" monet hyvät pelit).

Toki esim. 360:lla on varsin vahva "räiskintä"-osasto, mutta jos listaa laajennetaan tuonne "toiminta"-osastolle, niin PS3:lla on aika hemmetin kovia pelejä. Muutenkin aika tasaista mielestäni.

Olisin todella yllättynyt jos Heavy Rainista tulee torspo. Ehkä kovin moni ei osta PS3:a sitä peliä varten, mutta ehkä Sony ja Quantic Dream sattuvatkin sopivaan hermoon ja pelistä tulee yllätyshitti?

Heavy Rainin "ongelma" tulee olemaan luultavasti se, että se on niin erilainen peli (eikä oikein istu mihinkään genreen tuosta vaan saatavilla olevan infon perusteella). Eli voi jo nyt sanoa, ettei se kaikille maistu - oli se sitten miten loistava tai "groundbreaking" hyvänsä.

Eli lyhyesti: Oli Heavy Rain miten hyvä ja uudenlainen peli hyvänsä (sitähän ei tosin vielä tiedä - ehkä näin ei tapahdu), niin se tulee saamaan myös negatiivista palautetta (pelin genre/tyyli ei vain maistu). Tämä negatiivinen palaute käännetään taas forumeilla niin, että "PS3 exclusive-peli epäonnistui", koska se ei saa kaikilta 10/10 tai 9/10 (mikä on tämänkin pelin epärealistinen odotusarvo). Multiplattarina peli varmasti saisi asteen reilumman vastaanoton.

Hyvä esimerkki näistä ylisuurista odotusarvoista on esim. LittleBigPlanet. Se kääri vanhaa ja "retroa" uuteen ja innovatiiviseen pakettiin - sai 9/10 monilta arvostelijoilta - ja voitti palkintoja - keräsi mielettömän online-yhteisön, mutta osa porukasta etsi siitä vikoja sillä kuuluisalla suurennuslasilla ja shittiä jauhettiin sitten forumeilla usein aivan turhaan.

Ymmärrän täysin, jos peli ei kaikkia miellytä (onko se edes mahdollista?) - eikä LbP ole mikään "täydellinen" peli, mutta ei noita vikoja etsitä samaan tyyliin kun uusi CoD tms tulee. Noh se onkin multiplatform.. ;)

Minua tuossa PS3:ssa epäilyttää eniten sen psn. Mitä olen lukenut niin demot tulevat hitaasti, psn pätkii nettipeleistä pois ja pelit lagaa kivasti. Onko se näin? Oma boxi on toiminut livessä aivan mahtavasti ja gigan demot tulevat 10 minuutissa perille (50€ on aika vähän vuodessa). En halua haukkua psn:ää, kertokaa ihmeessä onko se susi?

Juu, olet kuullut puhdasta "anti-PS3"-propagandaa. Demojen tms latautuminen johtuu kyllä aika pitkälti netin luotettavuudesta ja nopeudesta (jotka sitten ihmisillä vaihtelee).

Viimeksi muokannut moderaattori:

Itse kyllä miellän, että lähes jokaisessa genressä löytyy aina useampi "exclusive" helmi, oli sitten PS3 tai Xbox 360. Eli en itse oikein usko siihen, että konsolin valinta olisi aina = omat suosikkipelit. Ja vaikka toki makuasiat ovat isossa osassa, niin kokeillaanpa (exclusive-pelit - vain netistä ladattavia ei listattu - PC-versiot ei vaikuta)...

Juu, olet kuullut puhdasta "anti-PS3"-propagandaa. Demojen tms latautuminen johtuu kyllä aika pitkälti netin luotettavuudesta ja nopeudesta (jotka sitten ihmisillä vaihtelee).

Tätä propagandaa vähän epäilinkin. Kiitos vastauksesta.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Tätä propagandaa vähän epäilinkin. Kiitos vastauksesta.

..se on sanottava, etten pelaa mitenkään kauheasti online-pelejä, enkä näin ollen ole vertaillut PS3 vs 360-konsoleita niin paljon sillä rintamalla. Mutta käsittääkseni mahd. nettipelien ongelmat (lagit, katkot, hitaat pelien aloitukset, yms) johtuvat yleensä kunkin pelin serverien ongelmista eikä varsinaisesti itse konsoleista? Kaipa joka pelillä on hieman eri kuviot mitä tulee nettipelaamiseen ja servereihin.. Gurut kertokoot enemmän. ;)

..se on sanottava, etten pelaa mitenkään kauheasti online-pelejä, enkä näin ollen ole vertaillut PS3 vs 360-konsoleita niin paljon sillä rintamalla. Mutta käsittääkseni mahd. nettipelien ongelmat (lagit, katkot, hitaat pelien aloitukset, yms) johtuvat yleensä kunkin pelin serverien ongelmista eikä varsinaisesti itse konsoleista? Kaipa joka pelillä on hieman eri kuviot mitä tulee nettipelaamiseen ja servereihin.. Gurut kertokoot enemmän. ;)

On tuo boxin live kyllä toiminut kuin junanvessa, että se on tasan niin hyvä kuin sitä kehutaan! Mietin tässä konsolin vaihtoa, tai ps3:sen ostamista rinnalle. En oikeastaa pelaa muita pelejä kuin multiplättäreitä (yksityispeleillä ei ole siis väliä) ja niitä usein verkossa. Tämän takia netti ominaisuudet on todella tärkeitä. Pitää nyt katsella vielä kun itselläni on ollut boxi noin 4 vuotta ja ei mitään vikaa ikinä (en muuten valehtele). Kaikki pelit ovat kovolla, eli konsoli on kyllä hiljainen. Itsellä on hdmi-malli, en usko noihin 50% rikkoutuu lukuihin yhtään. Ajatelkaa 15 milj boxia rikki (ei mene ihan läpi (propagandaa)).

Ainut syy vaihtoon olisikin, jos kaverini vaihtaa boxin Ps3:seen, pitää melkein harkita että vaihdan perässä. Itsellä ei ole mitään tunnesuhdetta boxiin tai pleikkaan. Vaihtaminen on siis helppoa, tai jos ostais ps3:sen boxin rinnalle.

ps: kävin kyselemässä eräässä (oikeassa) pelikaupassa jos vaikka vaihtaisi boxin ps3:seen. Myyjä sanoi omistavansa kummatkin konsolit, mutta pelaavansa lähinna vain boxilla, oli kuulemma vain yksinkertaisesti parempi.

Myyjä sanoi omistavansa kummatkin konsolit, mutta pelaavansa lähinna vain boxilla, oli kuulemma vain yksinkertaisesti parempi.
Omistan molemmat konsolit, mutta pelaan lähinnä vain Pleikalla. Kysymys nyt kuuluukin, onko pelikaupan myyjä jotenkin suurempi auktoriteetti kuin KonsoliFIN-moderaattori? ;)

Kyllähän ihmisillä lempiasioita on, siitä ei mihinkään pääse. Mutta jokaisen pitäisi itse tehdä se oma valintansa, eikä kuunnella muita, kun ne sanoo, "että tää on parempi".

Omistan molemmat konsolit, mutta pelaan lähinnä vain Pleikalla. Kysymys nyt kuuluukin, onko pelikaupan myyjä jotenkin suurempi auktoriteetti kuin KonsoliFIN-moderaattori? ;)

Kyllähän ihmisillä lempiasioita on, siitä ei mihinkään pääse. Mutta jokaisen pitäisi itse tehdä se oma valintansa, eikä kuunnella muita, kun ne sanoo, "että tää on parempi".

Luulen että pelikaupanmyyjä pitää boxista enemmän sen ohjaimen takia. No pitää miettiä tuota merkinvaihtamista kavereiden kanssa, niin saadaan kaikille sama konsoli. :)

Itselläkin on kaikki konsolit, mutta kyllä PS3 on kuitenkin se "lempikonsoli" noista. Multiplatform-pelit ostan yleensä PS3-muodossa (poikkeuksia tosin on, yms). Homma juontaa juurensa jo tuonne PS1-aikoihin ("kerran PS-mies, aina PS-mies".. ;) ).

Mutta en kyllä menisi silti tylysti toteamaan (kuten tämä toisen pelikaupan myyjä ilmeisesti), että toinen konsoli on yksinkertaisesti vain toista parempi ("piste"). Homma kun ei ole niin yksinkertaista - ja PS3 ja 360 muutenkin aika erilaisia laitteita. Vähän veikkaan, ettei tämä pelikaupan myyjä ole paljon PS3-pelejä pelannut, sillä tuskin se muuten moista sanoisi.

Kuten on tullut useaan kertaan jo sanottua, niin konsoleista jurputtaminen vähenee kyllä huomattavasti, kun niitä on hyllyssä useampi. Sen jälkeen puhutaan enemmän "huonoista" ja "hyvistä" PELEISTÄ, ei konsoleista. Jokainen peli on lopulta oma tarinansa, eikä pelin "hyvyys" tai "huonous" johdu koskaan yksin konsolista.

Olisin todella yllättynyt jos Heavy Rainista tulee torspo. Ehkä kovin moni ei osta PS3:a sitä peliä varten, mutta ehkä Sony ja Quantic Dream sattuvatkin sopivaan hermoon ja pelistä tulee yllätyshitti?

Tulossa on varmasti vähintäänkin yhtiön aikaisemman tekeleen Fahrenheitin tasoinen tekele. Myykö kuitenkaan konsoleita? Onko edes nykyisten omistajien keskuudessa myyntihitti? En tiedä, ei ainakaan vaikuta ennakkoon sellaiselta. Laatupelihän sieltä pitäisi kaiken tämän hehkutuksen jälkeen tulla, ehkä jotain uuttakin, jopa mullistavaa, joten itse jään odottelemaan mielenkiinnolla, mutta myynnillisesti ei uskoa ihmeisiin riitä. Onnistuessaan kuitenkin vähintäänkin varma kulttihitti, mikä ei sekään huono asia ole.

Mutta käsittääkseni viime vuosina esim. Xbox 360:lle on tullut ihan laadukkaita rpg-pelejä (hardcore-fanit tosin voivat olla eri mieltä?), joten varmasti genren faneille löytyy herkkua molemmissa leireissä.

Tosiaan, XO:lle löytyy tämän sukupolven tähän mennessä vakuuttavimman JRPG:n Lost Odysseyn lisäksi Tales of Vesperia, Star Ocean: Last Hope, Eternal Sonata, Blue Dragon, Infinite Undiscovery ja Last Remnant. Länkkärimäisempää tarjontaa edustavat sitten Mass Effect, Fable 2 sekä multiplatformit Fallout 3 ja Elder Scrolls: Oblivion.

Siksi tähän tartuin, että itselleni tämä genre on yksi rakkaimmista ja Microsoftin konsolilla on PS3:een vahva etu nyt ja tulevaisuudessakin esimerkiksi Final Fantasy nähdään myös XO:lla ja uusin Dragon Quest nähdään ainoastaan Wiillä. Toki, PS3:lle on tulossa White Knight Chronicles ja seuraavaksi olen itse ottamassa työn alle Valkyria Chroniclesia, jonka jälkeen Disagea pitää ottaa harkintaan, joten on tuota yksinoikeuslaatua myös Sonyn konsolilla - siksi konsolin hankinkin. Ilman XO:ta en kuitenkaan itse näe yhdenkään RPG-genren ystävän pystyvän olemaan.

Kysymys nyt kuuluukin, onko pelikaupan myyjä jotenkin suurempi auktoriteetti kuin KonsoliFIN-moderaattori? ;)

Playstation-moderaattoriin verrattuna kuulostaa varsin objektiiviselta mielipiteeltä ;)

Ilman XO:ta en kuitenkaan itse näe yhdenkään RPG-genren ystävän pystyvän olemaan.

Lost Odysseyta ja ehkä The Last Remnantia lukuunottamatta se XO:n japsiropetarjonta on aika laadutonta. Jos ne FF13:n ostajat haluaisivatkin valita XO:n hinnan puolesta, tarvitsisi sillä valinnalla olla myös ropepuolella pian lisäkannustinta. Microsoftilta voikin olla aika iso virhe jos he luottavat FF13-multiplattariin eivätkä puuhaa esim. Mistwalkerin kanssa mitään uutta yksinoikeutta XO:n ropestatusta pönkittämään. Wii painelee täysin armotta ohi ja pian PS3:stakin voi tulla se japsiropettajien kakkoskonsoli jos MS ei saa uutta tulta pesään. Seuraava TGS on aika ratkaiseva, jos Wiille ja PS3:lle ropsahtelee julkistuksia ja XO:lle ei, niin laite on aikalailla kuollut genren osalta. Esim. PS3:lle huhuttu Persona 5 -julkistus nostaisi laitteen ropestatusta selvästi, XO:lle ei ole tällä hetkellä ihmeesti syytä odottaa mitään mielenkiintoista tällä rintamalla.

Tosiaan, XO:lle löytyy tämän sukupolven tähän mennessä vakuuttavimman JRPG:n Lost Odysseyn lisäksi Tales of Vesperia, Star Ocean: Last Hope, Eternal Sonata, Blue Dragon, Infinite Undiscovery ja Last Remnant.

Kuten sanoin, RPG-genre ei ole mun alaa, mutta eikös noista "Tales of Vesperia" julkaista myös PS3:lle loppuvuonna (mukana jotain lisäsälää kai... What's New About PS3 Tales of Vesperia? - PS3 - Kotaku ) ja "Eternal Sonata" ilmeisesti on jo julkaistu (siinä mukana myös jotain exclusive-matskua)? Ihan vaan, ettei kaikki kuitenkaan noista ole 360 exclusive-pelejä.. ;)

Frendi on kova rpg-fani ja on juuri valittanut miten kriittisiä monet genren faneista ovat (viittasi mm. siihen, että "Star Ocean: Last Hope" ja "Tales of Vesperia" saivat myös aika alhaisia arvosanoja). Vaikea taas sanoa, kun noita ei itse ole tullut niin paljoa pelattua, mutta ehkä ongelma tässä(kin) on se, että osalle pelaajille pitää olla aina jotain uutta ja "mullistavaa", vaikka "vanhat hyvät kikat" monessa pelissä toimii ihan ok. Eli nautitaan sinänsä pelistä, mutta jo niin monta "vastaavaa" pelanneena petytään kun ei ole keksitty mitään uutta.. Tai jotain. :)

Pelimaailmassahan on se ristiriitaisuus, että aina pitäisi keksiä sitä pyörää uudelleen, vaikka yleensä se on aika vaikeaa. Usein kannattaisi vain tehdä hyvä, viihdyttävä ja tasapainoinen peli, eikä yrittää epätoivoisesti keksiä jotain uutta. Eivät ne kaikki voi olla "Heavy Rain"-pohjalta tehtyjä pelejä. Joskus riittää, että tekee "Killzone 2:n" (mielestäni ehkä jopa kaikkien aikojen paras räiskintä - vaikkei edes yritä keksiä sitä "pyörää uudestaan" - se vain keskittyy olennaiseen, eli hektiseen, brutaaliin sotimiseen).

(tsori, ajatus lensi vauhdikkaasti) ;)

Omistan molemmat konsolit, mutta pelaan lähinnä vain Pleikalla. Kysymys nyt kuuluukin, onko pelikaupan myyjä jotenkin suurempi auktoriteetti kuin KonsoliFIN-moderaattori? ;.

Tämä on jo melko röyhkeää käännytystyötä.

Mutta kuten olen jo varmasti liian useaan kertaan todennut, molemmat konsolit löytyy; pelejä Xbox
360:lle noin neljäkymmentä, PS3:lle tasan kuusi kappaletta.

Kaikki multiplatat hommaan yleensä boxille, koska haluan peleistä teknisesti parhaimman version.
Valintaa helpottaa se fakta että playstationin ilmeisesti lapsen käteen muotoiltu ohjain on liian pieni
minun lapioilleni (sama juttu PSP:ssä; aiheuttaa kipua peukaloiden alaniveliin vähänkään pidemmän
session aikana!). Lisäksi Xboxin ohjainten tateissa on riittävästi palautusvoimaa minun makuuni.

Minulla ei ole minkäänlaisia tunnesiteitä menneisiin konsoleihin, jonka vuoksi olisi "pakko" fanittaa
nyt jotain tiettyä. Tämän vuoksi olen oikein tyytyväinen kun monet wanhat ja uudet
klassikkopelisarjat julkaistaan multiplattareina; voin kuoria kermat päältä ja ostaa sen hienomman
version!

Pelivalikoimastani ainakin 70% taitaa olla multiplattareita (perstuntuma), ja viestin informaatioarvoa
lisätäkseni mainitsen lempipeleikseni ainakin Gearsit, Mass Effectin, Dead Risingin, Resident Evil 5:n
ja GTAIV:n. Lämmöllä muistelen myös Dead Spacea, Halo 3:a ja Bioshockia.
Annetaan Pleikallekin sentään sen verran että tässäkin ketjussa mainittu Valkyra Chronicles oli ihan
viihdyttävä.

Lisäksi Xboxille olen ostanut ison tukun Live Arcade pelejä Ikarugasta Shadow Complexiin,
Plekelle ei ole löytynyt ainotakaan kiinnostavaa pikkurahantuhlauskohdetta.

Muutenkin pelitunnit Pleikallä ovat jääneet hävettävän vähäisiksi - mutta niin se vain on että missä
parhaimmat pelit, siellä minä käytän aikani.

My 5 cents - once again.

Tämä on jo melko röyhkeää käännytystyötä.
Käännytystyötä? PlayStation-moderaattori? Jo on aikoihin eletty. :)

Ilmeisesti se viestini loppuosa meni teiltä vähän ohi. Pointtini oli, ettei kenenkään pitäisi olla sen sortin auktoriteetti, että hänen mielipiteitään sokeasti kuunnellaan ja ennen kaikkea otetaan "totuutena". Totuus konsolien paremmuudesta on täysin subjektiivista. Siihen nk. paremmuuteen vaikuttaa kymmenet eri attribuutit, toiset tiedustettuja (esim. tekniset speksit), toiset jopa lähes tiedostamattomia (esim. estetiikka, käyttömukavuus). Kukin itse noiden eri attribuuttien pohjalta muodostakoon näkemyksensä siitä, mikä on "paras" (hänelle).

PS. Olen sitä paitsi sanonut aiemminkin sen, että mieluummin uskon henkilöä, joka jakaa positiivisia kommentteja tasapuolisesti kuin sellaista, joka on selvästi päättänyt jonkin asian olevan toista selvästi huonompi kaikessa suhteessa.

PS. Olen sitä paitsi sanonut aiemminkin sen, että mieluummin uskon henkilöä, joka jakaa positiivisia kommentteja tasapuolisesti kuin sellaista, joka on selvästi päättänyt jonkin asian olevan toista selvästi huonompi kaikessa suhteessa.
Mutta eikö sellainen ole mies vailla mielipidettä?

Minusta näillä kahdella on lopulta aika iso ero:

a) Sokeasti "fanittaa" vain yhtä lempikonsolia ja ikäänkuin ohittaa kaikki toisen konsolin hyvät puolet (fakta nyt vain on, että kaikilla on omansa). Kaikki on siinä omassa konsolissa parempaa ohjaimesta ja nettikaupasta peleihin ja ulkomuotoon. Pahimmassa tapauksessa ollaan korkeintaan muutaman kerran "testattu" toista konsolia jonku ystävän luona. Jos olet vahingoniloinen siitä, että toisen konsolin "iso peli" jotenkin epäonnistuu, niin luultavasti kuulut joukkoon "a". Käytetään joskus rumasti termejä: Fanipoika, Xbotti, Sonymies, tms.

b) Tunnustaa rehellisesti pelaavansa enemmän toista konsolia tietyistä syistä (vaihtelee varmasti), mutta antaa kuitenkin kiitosta myös sinne toiseen suuntaan ja monessa tapauksessa omistaa myös sen "toisen" konsolin. Pelit otetaan ja arvioidaan *peleinä* - eikä keskitytä siihen mille konsolille ne on julkaistu. Ymmärtää konsolien erot ja tiettyjen ominaisuuksien arvon osalle ostajista. Ei toivo toiselle huonoja myyntilukuja tai ei ole haukkumassa jokaista yksinoikeuspeliä forumeilla. Ei jauha shittiä jos ei ole jotain peliä itse pelannut (tyyliin: "Tämä sai vain 7/10! LOLZ!" tms).

**

Ei millään muulla sektorilla (enää, koska Blu-ray vs hd dvd onneksi päättyi jo aikaa sitten) keskustelu lähde siitä, että *mille* mikäkin on julkaistu. Kun jutellaan leffoista, niin puhutaan leffoista. Kun puhutaan musasta, puhutaan musasta. Kun löpistään sarjakuvista, niin löpistään sarjakuvista. Mutta pelit. Ne lähtevät aina siitä lähtökohdasta, että "mikä on paras konsoli". Jos peli on "exclusive", niin sitten jauhetaan myyntiluvuista ("ei myynyt tarpeeksi, vaikka piti" yms) ja muusta sellaisesta. Aina kuitenkin jauhetaan *jostain* (nyt kun PS3 esim. halpeni, niin jauhetaan jostain muusta - jauhaminen varmasti ei lopu hinnanlaskuun).

Kun katsoo tätäkin ketjua, niin kehäähän tässä kierretään loputtomasti. Ei sellaista päivää tule tapahtumaan, että tulisi jonkinlainen salamanisku ja selviäisi että mikä se tosiaan on se "paras konsoli". Ei sellaista tavallaan ole, sillä se vaihtelee käyttäjien kesken. Jokainen päättää *itse*. Myyntiluvut kertovat toki paljon suosiosta, mutta ne eivät todellakaan kerro koko kuvaa.

Uskon ihan rehellisesti, että monet ihmiset tuolla MS:n ja Sonyn puolella oikeasti hihittelevät noille fanaattisille forum-kommenteille (jos niitä joskus lukevat - epäilen), jossa porukka puolustaa mitäkin konsolia aivan henkeen ja vereen. Se kyllä kertoo jotain ihmisestä (mielestäni jotain aika huolestuttavaa), jos on fanaattisesti puolustamassa jotain multimiljoona-firmaa forumeilla. Ei pitäisi olla mikään salaisuus, että niiden tarkoitus on tehdä rahaa. Ja paljon. Kaikki muu tulee lopulta aina kakkosena. Myös PS3 ja 360.

Suojelkaa vaikka puita ja ilmastoa, älkää jotain ziljoonia tuottavia yhtiöitä.

Noh PS3 + NHL ja PS3 Media Server leffojen katseluun, musiikin kuunteluun ynnä muuta varten. Siinä hyvä setti, jolla mennään ja suosittelen muillekin ;). + Tietty blu ray -leffat.

Ei missään nimessä. Ei mielipide tarkoita sitä, että täytyisi pakosta pitää jostain asiasta reilusti yli muiden. Minullakin on mielipide, ja se mielipide sisältää sen, että kummatkin konsolit ovat erinomaisia laitteita. Mutta se mielipide ei ole universaali totuus, mutta toisaalta mielipiteeni ei voi myöskään olla "väärä". Pleikkarissa on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, mutta niin on boksissakin. Enkä siten myöskään väitä, että PS3 olisi "yksinkertaisesti paras" (koska se ei ole). Kyllä, pelaan Pleikkarillani reilusti enemmän kuin boksillani, mutta ei se tarkoita, että boksi olisi selvästi huonompi mielestäni (koska se ei ole). Microsoftin laite on vaan tässä reilun vuoden aikana jotenkin profiloitunut meillä "musiikkipelikonsoliksi", jolla pelataan rockbandit ja guitarherot. Pleikkarilta löytyy sitten ne muut kiinnostavat pelit.

Tuosta huolimatta X360-kataloogistani löytyy täysin pelaamattomia mahdollisia helmiä (Mass Effect, Braid, Gears of War 2, molemmat Fablet, kaikki Halot, Crackdown, Forza 2, Assassin's Creed, Dead Rising, Lost Odyssey, molemmat Saints Row't...), jotka on tarkoitus pelata läpi/kyllästymiseen asti, kunhan sopiva aikarako ja inspiraatio löytyy. Mutta toisaalta myös PS3:n pelihyllyssä on potentiaalisia huippupelejä odottamassa; pari Ratchet & Clankia, Resistance 2, Valkyrie Chronicles sekä ennen kaikkea ihan älytön lista PS2-"klassikoita".

Ja noiden päälle on vielä muutama multiplattis, jotka olen ostanut molemmille alustoille, kun en osannut päättää, kumpaa versioita haluaisin pelata. Tuohon kategoriaan on päätynyt ainakin Bioshock, Orange Box, Fallout 3 ja GTA4 (jonka tosin PS3:lla pelasin jo kerran läpi). Kesken jääneitä pelejä en viitsi edes luetella...

Kun minulta tullaan kyselemään, mikä konsoli kannattaisi ostaa, kartoitan kysyjän tarpeet ja mahdollisuuksien rajoissa kutsun kotiini käymään, jotta voin esitellä kummankin laitteen ominaisuuksia. En siis tarjoa valmiiksi purkitettua "osta PS3, se on paras" -vastausta, koska tiedän, ettei se ole "paras" kaikille.

Käännytystyötä? PlayStation-moderaattori? Jo on aikoihin eletty. :)

Ilmeisesti se viestini loppuosa meni teiltä vähän ohi. Pointtini oli, ettei kenenkään pitäisi olla sen sortin auktoriteetti, että hänen mielipiteitään sokeasti kuunnellaan ja ennen kaikkea otetaan "totuutena". Totuus konsolien paremmuudesta on täysin subjektiivista. Siihen nk. paremmuuteen vaikuttaa kymmenet eri attribuutit, toiset tiedustettuja (esim. tekniset speksit), toiset jopa lähes tiedostamattomia (esim. estetiikka, käyttömukavuus). Kukin itse noiden eri attribuuttien pohjalta muodostakoon näkemyksensä siitä, mikä on "paras" (hänelle).

Täällähän alkaa olemaan taas oikein mukavaa keskustelua. Jos käännytystyöllä viittaatte minun käännyttämiseen, voin todeta ettei se nyt ihan niin helposti onnistu. Olen asioinut ja jutellut useasti pelikaupanmyyjän kanssa, hänellä ei ole mitään syytä valehdella. Olen jo sen ikäinen, että pystyn muodostamaan oman mielipiteeni konsoleista.

Hommahan meni näin. Ystäväni soitti minulle eilen ja sanoi vaihtavansa mahdollisesti merkkiä. Hänkin seuraa kaikkia mahdollisia forumeita tarkasti + hänen naapurillaan on ps3, jota voi käydä testimässä. Kuitenkin nyt hän on taas päätynyt takaisin boxiin, vain sen takia koska se sopii hänelle paremmin. Ohjain on aivan mahtava, live toimii hienosti ja pelaajia on enemmän netissä. Pelaan paljon (mutta en liikaa) ja aion hankkia ps3:sen joskus boxin rinnalle, mutta en kyllä alkaisi vaihtamaan (mielestäni) paremaa konsolia heikompaa.

Kumpikin on hyviä, joten asiat ratkeavat usein pieniin juttuihin. :p

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom