Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelilehtien konsolimollaus

Tonppa

KonsoliFIN Alumni
Useita englanninkielisiä pelilehtiä lukeneena (mukana sekä Gamecube-, PS2-, että Xbox-lehtiä) olen huomannut lehtien harrastavan (ennakoitavaa) muiden konsolien mollausta.

Se, mitkä lehdet tuota mollausta harrastavat on kuitenkin todellinen yllätys.

Syyttävä sormi kajoaa nimittäin Playstation 2 -lehtien päälle. Mikään muu lehtiryhmä ei dissaa, väheksy ja aliarvioi kilpailevia konsoleja niin pahasti.

Siinä, missä Gamecube-lehdet rehellisesti myöntävät muiden konsolien sisältävän oikeasti hyviä pelejä ja Xbox-osasto pysyy suhteellisen kaukana muiden konsolien ilkkuilusta, PS2-ryhmä lataa täysillä ja jatkuvasti miten paras ja täydellinen heidän koneensa on ja kuinka Gamecube ei sisällä yhtään mitään kiinnostavaa. Xboxista ei yleensä uskalleta mainita mitään.

Miksi näin?

Tekisi mieli kirjoittaa aiheesta kolumni...
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

Eihän fanipoikia tarvitse kaukaa etsiä. Riitää kun selailee hetken noita konsolisota-alueen viestejä, niin saa vähän käsitystä minkälaiset tallaajat niitä konsoleita fanittavat tai dissaavat :D

Onneksi 1990-lopun konsolivastaisuus on jo tyystin kadonnut lehdistä. Nykyään on jopa trendikästä omistaa pelikonsoli!
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

Yleensä mollaaminen johtuu uskon puutteesta omaan vastaavaan. Siitähän siinä pohjimmiltaan on kyse kun oma onkin sorsa ja toisen joutsen.
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

Unreal-Hawk sanoi:
....kun oma onkin sorsa ja toisen joutsen.
Mitä vikaa sorsassa on? Long live the kvaakkujat und pullamodelit! :p

Jeh, mielenkintoinen aihe kyllä Tonpalta.
Ei-neutraalit pelimediat kaivavat kuoppaa itselleen, ennemmin tai myöhemmin. Vähääkään enemmän pelannut harrastaja haistaa kyllä nopeasti, jos linjaus on vahvasti kallellaan tai vastaavasti johonkin suuntaan syrjitään/laitetaan halvalla ja kohde sattuu olemaan aina sama. Pieniä piikkejä saa jokainen pelimedia toki tuikkia, mutta se pitää tehdä tasapuolisesti ja aiheesta. Tällöin se on kypsää itsekritiikkiä ja homma toimii terveellä pohjalla.

Mutta näinhän tuo usein rajoitetussa mediassa menee, vain yhtä tai valittuja kumarretaan. Muut eivät mahdu mukaan ja jos mahtuvat, kyseessä on melkoisella varmuudella vähemmän mairitteleva tekstipätkä. Kuluttaja on kuitenkin kuningas ja voi jättää puolivillaisia kirjoittavat pelimediat omaan arvoonsa...se ratkaiseva etu lukijalla/katsojalla/kuluttajalla on. Anyways, monimuotoisuus kunniaan konsoleiden kesken.
Ja mahtuu sinne konsoleiden sekaan se PC:kin. ;)
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

Tonppa sanoi:

* Markkinaryhmä on nuorta ja siihen pitää tartuttaa Me-henki (samantapaisesti kuin Nintendolehti teki aikoinaan). Haukkuminen myös mielyttää nuorisoa hillittömästi ja se on erittäin hyväksytty markkinointikeino ulkomailla. Suomessa se tuomitaan huonon maun rajalle ja on suurimmaksi osaksi kiellettyä kuluttajansuojalaissa.
* Suurimmalle konsolille tehdään luonnollisesti eniten pelillehtiä. Ei ole mikään yllätys että myös paskoja, sensaatiohakuisia roskapelilehtiä on enemmän.
* Kilpailu on kovaa ja aikataulut tiukkoja. Tällöin helposti luisutaan tekemään roska-artikkeleita lehden täyttämiseksi.
* Muiden konsolilehtien lukijakunta on hieman vanhempaa (ehkä noin viisi vuotta) ja tällöin uhotaktiikat menettävät jo paljon terästään.
* Suurin osa Britannian ja USA:n pelilehdistä on jonkun konsoliyhtiön taskuissa joko suorasti tai epäsuorasti. Epäsuorasti tämä onnistuu puhtaasti lahjomalla. Annetaan promokappaleita pelattavaksi, yksinoikeushaastatteluita, ilmaisia lomamatkoja, E3-messuilla viinipulloja, jne. Vaikka kyseinen trendi on kuulemani mukaan vähentynyt ulkomailla, sitä tapahtuu valitettavan paljon vielä tänäkin päivänä.

Nuo ovat ne yleisimmät syyt mitä olen itse saanut kuulla. Onneksi meillä Suomessa ei tuollaisia lehtiä ole. :)
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

Kirjoita toki asiasta tarkemmin, jos olet siihen perehtynyt. Itse en ole yhteen konsoliin keskittyviä lehtiä ostanut vuosiin, koska pidän niitä liian kapeakatseisina. Muutenkin hyviä pelilehtiä on todella harvassa. :(
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

Kun seuraa esimerkiksi Yhdysvaltain presidentinvaalien taistelua täkäläisessä mediassa, niin pelilehdissä tapahtuvaa konsolimollausta ei ihmettele enää yhtään. Mitään keinoja ei jätetä käyttämättä tuossa taistelussa. Ulkomailla tosiaan on hieman erilainen meininki noiden mainosten ja toisten mollaamisen saralla.
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

feldon sanoi:
Onneksi 1990-lopun konsolivastaisuus on jo tyystin kadonnut lehdistä. Nykyään on jopa trendikästä omistaa pelikonsoli!
Tämä trendikkyys pitää kyllä paikkansa. Uusimmassa ER:ssäkin työpaikalle lomalta palannut totesi vain "A doc can take only so much Xbox" ja toisaalla samaisessa jaksossa toinen tohtorishenkilö kisaili jotain rallipeliä kahdestaan tuttavansa kanssa.
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

Hex sanoi:
Kirjoita toki asiasta tarkemmin, jos olet siihen perehtynyt. Itse en ole yhteen konsoliin keskittyviä lehtiä ostanut vuosiin, koska pidän niitä liian kapeakatseisina. Muutenkin hyviä pelilehtiä on todella harvassa. :(

Hyvä erikoistunut lehti kirjoittaa myös oletusarvoisesti syvällisintä juttua yksittäisistä peleistä. Näin ideataivaassa. Itse seurasin fanaattisesti brittien Sega Saturn-lehteä ja Super Playta. Toki niitä erikoislehtiä pelkästään seuraamalla aivot hapantuu ja fanipoikuusoireyhtymä yleistyy. Itse luen molempia enkä uskoa jokaista höpöhöpöä mitä eteen mäjähtää. Onneksi(!) omistan myös useampia koneita.
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

Olisi hauska tietää minkälaista latailua siellä PS2 lehdissä on, joten laitappa kuvia / lainauksia lehdestä.
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

Killi sanoi:
Ulkomailla tosiaan on hieman erilainen meininki noiden mainosten ja toisten mollaamisen saralla.

No oli se Suomen pääministeri sekoilu aika lähellä ison maailman menoa.
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

simon sanoi:
Olisi hauska tietää minkälaista latailua siellä PS2 lehdissä on, joten laitappa kuvia / lainauksia lehdestä.

Yksi parhaiten mieleenjääneistä lausahduksesta oli eräässä epämääräisessä brittiläisessä PS1 lehdessä jonka sain ilmaiseksi lehtipäivänä vielä silloin kun opiskelin kauppiksessa. Se meni jotakuinkin näin:

"....ja me kaikkihan vihaamme Segaa koska sen konsolit ovat niin huonoja..."

Tuossa toteamuksessa siis viitattiin Dreamcastiin. Samasta lehdestä löytyi myös tulevan PS2-konsolin pelien screenshotteja joita ylistettiin, joiden avulla haukuttiin (taas kerran) Dreamcastia sekä sen grafiikkaa ja tehtiin "syväluotaavia" arvosteluita jotka kuulostivat ihan mainosmiesten puheilta.

Toinen hyvä esimerkki oli aikoinaan X-Wing peli PC-puolella. Monet lehdet "arvostelivat" sen betatestikuvien perusteella ja jauhoivat totaalista (ja täysin väärää) paskaa vain sen takia, että vain harva lehti oli ehtinyt saada promokappaleensa tarpeeksi ajoissa. Kyseessä oli siis ihan se, ettei kilpaileville lehdille saanut hävitä, vaan arvostelu oli pakko saada mukaan vaikka se vahingoittikin joidenkin lehtien imagoa pysyvästi huijauksen paljastuessa.
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

En minä tuosta mollaamisesta niin, mutta haluaisin edes yhden hyvän pelilehden. Vieläkö Edgeä julkaistaan vai menikö se silloin ihan sudeksi kun porukka vaihtui toimituksessa?

Jotenkin ne jokaisen lehden EXCLUSIVE HOT TIP ONLY IN OUR MAG WEE HAA jutut samoista peleistä tympii.
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

dachef sanoi:
En minä tuosta mollaamisesta niin, mutta haluaisin edes yhden hyvän pelilehden. Vieläkö Edgeä julkaistaan vai menikö se silloin ihan sudeksi kun porukka vaihtui toimituksessa?

Jotenkin ne jokaisen lehden EXCLUSIVE HOT TIP ONLY IN OUR MAG WEE HAA jutut samoista peleistä tympii.

Miksi etsiä noin kaukaa, kun kotomaastammekin löytyy ammattiataidolla & rakkaudella työstetty Pelit-lehti...
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

Täytyy kyllä myöntää, että Pelit on paras pelilehti mihin olen törmännyt, 90-luvulla jenkkien CGW ja PC-Gamer olivat myös hyviä, mutta liekö noita enää olemassakaan.. Pelitinkin taso on jonkin verran laskenut vuosien varrella, mutta on se vaan silti omaa luokkaansa.
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

Ulkomaiset (ainakin brittiläiset) pelilehdet ovat journalistisesti aikamoista kuraa. Ei niiltä kannata odottaa järkevää otetta asioihin.
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

phanatic sanoi:
Täytyy kyllä myöntää, että Pelit on paras pelilehti mihin olen törmännyt, 90-luvulla jenkkien CGW ja PC-Gamer olivat myös hyviä, mutta liekö noita enää olemassakaan.. Pelitinkin taso on jonkin verran laskenut vuosien varrella, mutta on se vaan silti omaa luokkaansa.
Nimenomaan, Pelit-lehdeltäkin sai kuullu konsoli mollausta jonkun aikaa sitten mutta nykyään on jo häviämässä kokonaan.

dachef sanoi:
En minä tuosta mollaamisesta niin, mutta haluaisin edes yhden hyvän pelilehden.
Mikä vika Pelit-lehdessä on?
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

Sarine sanoi:
Mikä vika Pelit-lehdessä on?
Pelaaja on nykyään jo lehtenä parempi. Löytyy enemmän juttuja ja haastatteluja mm. pelien tekijöistä, pelitaloista ja tulevista peleistä. Muutenkin harrastajamaisempi ote miellyttää verrattuna Pelit-lehden virkamies tyyliin.
 
Vastaus: Pelilehtien konsolimollaus

"Joidenkin teot puhuvat puolestaan ja joidenkin pitää puhua tekojensa puolesta..."
 
Ainakin minun näkökulmastani tuollainen dissaus on kova isku uskottavuudelle ja luotettavuudelle. Tosin itselleenhän ne lehdet tekevät kiusaa. Ja tuossa voi olla myös yksi toinen varjopuoli: Kuvitellaan, että pelilehdessä lukee esim. näin "Osta Konsoli Y! Älä osta Konsolia Z, koska se on ihan * !" Ja lukija ajattelee näin: "Konsoli Z? Enpä ole kuullutkaan. Täytyykin joskus kokeilla."
 
Ylös Bottom