Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Peliohjelmoinnin koulutus

Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Siis (peli)ohjelmointihan on siitä jännä juttu, että sitähän pitää osata etukäteen, ennen kuin mihinkään alan kouluun edes haluaa mennä.

Eipä ole näkynyt valintaperusteissa sitä, että valmiiksi pitäisi osata ohjelmoida. ;)
Ei sillä, tokihan siitä on varmasti paljon hyötyä, mutta uskoisin, että hyvin koulutettu henkilö oppii ohjemoinnin perusteet hetkessä. Ohjelmoinnin perusteet kun on hanskassa, on loppu vain tiedon ja taidon kartuttamista, missä ei luulisi olevan suuria ongelmia, mikäli tieto pysyy päässä.

Lebe80 sanoi:
Itse aloitin ohjelmointiharrastuksen 10 vuoden iässä, noin 20 vuotta sitten. Ohjelmointi muutenkin on sellainen asia, että asiat pitää sisäistää. Eli viikossa jos muutamia tunteja ajatteli "uhraavansa" koulussa, niin kannattaa unohtaa koko asian. Ohjelmoimaan oppii vaan olemalla oikeasti kiinnostunut asiasta, ja valmiita oppaita on netti pullollaan. Peliohjelmointikoulut vaativat, että osaa ohjelmoida jo etukäteen. Eli sitten vain ottamaan itseään niskasta kiinni ja harjoittelemaan.

Toki oppiakseen kunnolla ohjelmoimaan pitää olla kiinnostunut siitä, mutta ei se niin hankalaa ole, että sitä pitäisi useita vuosia harrastaa ennen opiskelemista.

Lebe80 sanoi:
Pari vuotta kun on ohjelmoinut, niin luulee että osaa kaiken, ja pari-kolme vuotta eteenpäin tajuaa, kuinka paljon on vielä itsessä kehitettävää. Loppujenlopuksi ohjelmointi ei itsessään ole kovinkaan vaikeaa, vaan kaikkien rutiinien oppiminen ja suunnittelun jalo taito.

Ohjelmointi on suurimmaksi osaksi vain muuttujien ja funktioiden (ja olioiden) kanssa pelleilyä, eli kärjistettynä ei sen vaikeampaa. Todellisuudessa suurimmat ongelmat tulevat juuri, kun ei osata ajatella kokonaisuutta.

Näinhän se aika lailla on, mutta puhut varmaankin enemmän nyt ihan perus softakoodauksesta, missä ei tarvitse rikkoa laitteiston rajoja keksimällä uusia lähestymistapoja vanhojen asioiden hoitamiseen, ja muutenkin työ on aika lailla etukäteen määrättyä. Mielestäni kaikkein innostavinta (peli)ohjelmoinnissa on juuri keksiä uusia lähestymistapoja ja ratkaista käytännön ongelmia. Tästä syystä olen nyt keskittynyt ohjelmoimaan mahdollisimman rautatasolla, tosin graafiselle laskimelle. :D
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Eipä ole näkynyt valintaperusteissa sitä, että valmiiksi pitäisi osata ohjelmoida. ;)
Ei sillä, tokihan siitä on varmasti paljon hyötyä, mutta uskoisin, että hyvin koulutettu henkilö oppii ohjemoinnin perusteet hetkessä. Ohjelmoinnin perusteet kun on hanskassa, on loppu vain tiedon ja taidon kartuttamista, missä ei luulisi olevan suuria ongelmia, mikäli tieto pysyy päässä.
Lähinnä tarkoitin, että opiskelusta olisi jotain hyötyä myös työelämässä. Monet peliohjelmoijat ovat myös jo pelitaloissa työntekijöinä opiskeluaikanaan hakemassa tarkempaa syventävää opetusta.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Oli varsinainen "töihin pelialalle" -ketju edellisen kerran elossa vuonna 2002, joten menköön tänne sitten.

Housemarque kertoo etsivänsä kahta uutta ohjelmoijaa, joiden työnkuva on ahkeroida firman kahden vielä julkistamattoman monialustapelin parissa. Huippuluokan ohjelmoijille olisi töitä joko pelin pääohjelmoijana tai ”R&D tech engineerinä”.

Lähde: eDome
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Nostetaan vanhaa aihetta kun omalla kohdallani ajankohtainen.

Aloitan tammikuussa opiskelut Metropolian AMK:ssa Tieto- ja viestintätekniikan koulutuksessa.
http://www.metropolia.fi/haku/koulu...iikenne/tieto-ja-viestintatekniikka-helsinki/

Peliohjelmoinnista ei ole aikaisempaa kokemusta, mutta kiinnostusta pelialaan/pelaamiseen on ollut aina. Tietysti tuolla on mahdollisuus tehdä paljon muutakin ja aion avoimin mielin aloittaa ja katsoa rauhassa mikä oikeasti vaikuttaa mielenkiintoisimmalta.
Paljon sitä painotetaan(ei tietenkään koulun sivuilla) että hyvät koodaajat ovat koodanneet jo ala-asteelta asti, eikä tuolta koulusta saadulla opilla pärjäisi. Osa näistä tiedoista on jossain määrin vanhentuneita, kun koulussakin koulutusohjelmat ja kurssit uusiutuvat vuosittain.

Kuitenkin luontaista kiinnostusta löytyy hurjasti pelialaa kohtaan, niin mielellään lähtisin sitä opiskelamaan.
Jos joltakulta löytyy koulutuksesta kokemusta tai tietoa niin kertokaa ihmeessä. Niitä olettamuksia "eikös toi ole..." "1990 luvulla toi oli..." yms. ei tarvitse tänne kertoa.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Bullet sanoi:
Kuitenkin luontaista kiinnostusta löytyy hurjasti pelialaa kohtaan, niin mielellään lähtisin sitä opiskelamaan.
Jos joltakulta löytyy koulutuksesta kokemusta tai tietoa niin kertokaa ihmeessä. Niitä olettamuksia "eikös toi ole..." "1990 luvulla toi oli..." yms. ei tarvitse tänne kertoa.

Oli tultava kommentoimaan hiukan, tai ainakin antamaan jotain vinkkiä, vaikka en tietotekniikkaa koulussa opiskelekaan. Särähti hieman korvaan tuo 90'luvulla koodattiin toisin -lause..

Koodaaminen, tai sen perusperiaate on käytännössä pysynyt samana kaikki nämä vuosikymmenet. Siihen vaaditaan siis hyvää loogista päättelykykyä, koska koodarin tarkoitus on kertoa muuttujalle/funktiolle todella yksityiskohtaisesti, mitä sen pitää tehdä. Jos ei ole aikaisemmin harrastanut koodaamista, niin sitä kannattaa ehdottomasti aloittaa harrastaa jo nyt esim C++ -kieltä.

Kun perusteet osaa ja ne ovat vankalla pohjalla, on helppoa soveltaa opittua uusiin tapoihin/kieliin, kun tietää edes vähän mistä koodaamisessa on kyse.

Itse opiskelen siis automaatiota.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Jos ei ole aikaisemmin harrastanut koodaamista, niin sitä kannattaa ehdottomasti aloittaa harrastaa jo nyt esim C++ -kieltä.

Kun perusteet osaa ja ne ovat vankalla pohjalla, on helppoa soveltaa opittua uusiin tapoihin/kieliin, kun tietää edes vähän mistä koodaamisessa on kyse.

Itse opiskelen siis automaatiota.
Ja C++ -kieleen löytyy kirjastosta vallan mainiota itse opiskelumateriaalia, tietysti verkn lisäksi.

C++ on helpohkoa käsittää, kunhan vain on asiasta kiinnostunut..

Itsekin vanhoilla päivillä automaatiota opiskelen.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Nostetaan vanhaa aihetta kun omalla kohdallani ajankohtainen.

Aloitan tammikuussa opiskelut Metropolian AMK:ssa Tieto- ja viestintätekniikan koulutuksessa.
http://www.metropolia.fi/haku/koulu...iikenne/tieto-ja-viestintatekniikka-helsinki/

Peliohjelmoinnista ei ole aikaisempaa kokemusta, mutta kiinnostusta pelialaan/pelaamiseen on ollut aina. Tietysti tuolla on mahdollisuus tehdä paljon muutakin ja aion avoimin mielin aloittaa ja katsoa rauhassa mikä oikeasti vaikuttaa mielenkiintoisimmalta.
Paljon sitä painotetaan(ei tietenkään koulun sivuilla) että hyvät koodaajat ovat koodanneet jo ala-asteelta asti, eikä tuolta koulusta saadulla opilla pärjäisi. Osa näistä tiedoista on jossain määrin vanhentuneita, kun koulussakin koulutusohjelmat ja kurssit uusiutuvat vuosittain.

Kuitenkin luontaista kiinnostusta löytyy hurjasti pelialaa kohtaan, niin mielellään lähtisin sitä opiskelamaan.
Jos joltakulta löytyy koulutuksesta kokemusta tai tietoa niin kertokaa ihmeessä. Niitä olettamuksia "eikös toi ole..." "1990 luvulla toi oli..." yms. ei tarvitse tänne kertoa.

En tiedä, minkä ikäinen olet, mutta jos olet pääkaupunkiseudulta ja ikää alle 25 vee, niin Hapen pelinkehitysklubi voisi olla aika kova juttu.
http://happi.nettiareena.fi/pelit/pelinkehitysklubi/
http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-11-13-helsinki-picking-the-right-acorns (Jonkin verran aiheesta lisää).
Tuolla on siis ihan pelialan ammattilaisia (jengiä on ollut mm. Bugbearilta) vapaaehtoisina mukana vetämässä toimintaa. Projektit etenevät siellä muistaakseni kuuden viikon sykleissä ja mukaan voi mennä koska vain.
Tämä tosiaan tällä hetkellä vain Snadissa, mutta tällaista toimintaa on kehitteillä muuallekin Suomeen.
Itse koodamisesta innostuneille/kiinnostuneille... Olen itse tykännyt codeacademyn tyylistä opettaa pökkelöitä. :)
http://www.codecademy.com/
 
Ylös Bottom