Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelitilauspalveluiden vertailuketju: Xbox Game Pass, PS Now, EA Access, UPLAY+ yms.

Luin, ja sinun viestisi myös. Ja olen eri mieltä premissistä, varsinkin kun siihen PSplussaan kuuluu myös heti lähdössä muutama peli.

Riippumatta siitä, millaisen arvon antaa Game Passin peleille, ennen yhtään vapaavalintaista peliä XSX:n ostaja on sitonut yli 200 euroa enemmän rahaa ostoksiinsa kuin Pleikkarin hankkija. Ihan puhtaasti setelinippua tuijottaen on vaikea väittää, että boksi olisi halvempi.

Ja jos tosissaan haluaa pelata seuraavaa God of Waria, Last of Usia tai Horizonia niin XSX:n lisäksi ostettavan raudan hinta on aika iso. Halutaanko siis puhua objektiivisesta vai subjektiivisesta arvosta? Niillä on eroa.
Tottakai tämä on tietyllä tavalla subjektiivista. Game Pass toki pyrkii tarjoamaan pelejä vähän kaikissa lajityypeissä, mutta jos sieltä ei löydy pelattavaa, niin sitten ei.

Turhaan kuitenkin tuot yksinoikeuksia mukaan kuvioon. Se nyt on päivänselvää, että jos haluat pelata esim. God of Waria, niin pleikkaria tarvitaan.

Lähinnä viittasin omilla viesteillä siihen kun puhuit Assassin's Creedistä ja Codista. Gimblen laskemalla kaavalla pystyisit näitä pelejä edelleen ostamaan myös Xboxilla ja silti jäisit plussalle.
 
Luin, ja sinun viestisi myös. Ja olen eri mieltä premissistä, varsinkin kun siihen PSplussaan kuuluu myös heti lähdössä muutama peli.

Riippumatta siitä, millaisen arvon antaa Game Passin peleille, ennen yhtään vapaavalintaista peliä XSX:n ostaja on sitonut yli 200 euroa enemmän rahaa ostoksiinsa kuin Pleikkarin hankkija. Ihan puhtaasti setelinippua tuijottaen on vaikea väittää, että boksi olisi halvempi.

Ja jos tosissaan haluaa pelata seuraavaa God of Waria, Last of Usia tai Horizonia niin XSX:n lisäksi ostettavan raudan hinta on aika iso. Halutaanko siis puhua objektiivisesta vai subjektiivisesta arvosta? Niillä on eroa.
Objektiivinen arvo on XSX:llä parempi, sillä selvä. Subjektiivinen on taas niin ja näin. Esimerkiksi 120€ maksavan Microsoft Flight Simin Deluxe Premier-version saa ilmaiseksi Gamepass Ultimatella. Tuolloin Gamepass Ultimate maksaa itsensä takaisin 2 pelin kohdalla, jos toinen peli on 60€.

Huomioon otettavaa on se, että esim. Halo Infiniten tulevat erikoisversiot saa ilmaiseksi Gamepass Ultimatella, pelkällä Gamepassilla vain normiversion. Sanoisin, että 99% prosenttia Xboxilla pelaavista Gamepass-pelaajista omaavat juurikin Gamepass Ultimaten, sillä normaalilla Gamepassilla ei vielä onlineen pääse. Vaikka XGS julkaisisi vain yhden ison luokan AAA tai AAAA-pelin, sen erikoisversiolla + yhdellä muulla AAA-pelillä GPU maksaisi itsensä takaisin.

Tämän takia uskon, että XSX on myöskin subjektiivisesti halvempi kuin PS5.
 
Ja jos tosissaan haluaa pelata seuraavaa God of Waria, Last of Usia tai Horizonia niin XSX:n lisäksi ostettavan raudan hinta on aika iso. Halutaanko siis puhua objektiivisesta vai subjektiivisesta arvosta? Niillä on eroa.

No jos tämä on lähtökohta, niin eihän siinä ole kahta sanaa, minkä kokee paremmaksi arvoksi. Nyt tosin kaksi massiivista burgeri-pelisarjaa muuttui Pleikkarin yksinoikeuspeleiksi.

Ja onhan tuolla Game Passissa pyörähtänyt (kirjaimellisesti) sellaisiakin pikkupelejä kuten RDR2, joka napsahtaa tähän Gimblen laskelman kahden vuoden haarukkaan. Tosin jos katsotaan vain Day One -ostoksia, tämä argumentti ei paina vaakakupissa.
 
Hankala kyllä sanoa mikä on keskivertopelaajalle Game Passin arvo. Pitäisi ensin tietää mikä se keskivertopelaaja on.

Omat tutut "casuaalit" pelailee Gran Turismo ja änäreitä. Toinen on vain pleikkarilla ja toinen molemmilla. Yhtä hyvin voisin kuvitella jonkun pelaavan vaikkapa vain Forzaa, varsinkin kun paikka paikoin sitä kehutaan nykyään paremmaksi kuin vuosien aikana vähän väljähtänyt GT.

Jos pelaaminen keskittyy yhteen tai kahteen peliin/pelisarjaan, niin en tiedä onko edes väliä kumman konsolin ostaa, jos vain se kyseinen peli/pelisarja siltä hankittavalta konsolilta löytyy.

Laajemmin pelaavalle on Game Pass kuitenkin ehdoton aarreaitta. Enemmistö kuitenkin epäilemättä keskittää pelaamisensa tunnetuimpiin ja ns. "varmempiin" sekä tuttuihin nimikkeisiin, joten ehkä enemmistölle on silti parempi valinta PS5. Pelejä harrastavalle taas säästää pitkän pennin Game Passissa, joka myös tarjoaa huikean potentiaalin löytää täysin tuntemattomia helmiä.

Minä en usko että tähän mitään yhtä oikeaa vastausta on, eikä varmaan muutkaan täällä, vaan tapauskohtaisesti tämä asia selviää. Mikäli kuitenkin puhutaan vain saatavasta vastikkeesta (sekä rahallisesti että laadullisesti) rahoilleen, on Game Passia vaikea voittaa.
 
Hankala kyllä sanoa mikä on keskivertopelaajalle Game Passin arvo. Pitäisi ensin tietää mikä se keskivertopelaaja on.

Omat tutut "casuaalit" pelailee Gran Turismo ja änäreitä. Toinen on vain pleikkarilla ja toinen molemmilla. Yhtä hyvin voisin kuvitella jonkun pelaavan vaikkapa vain Forzaa, varsinkin kun paikka paikoin sitä kehutaan nykyään paremmaksi kuin vuosien aikana vähän väljähtänyt GT.

Jos pelaaminen keskittyy yhteen tai kahteen peliin/pelisarjaan, niin en tiedä onko edes väliä kumman konsolin ostaa, jos vain se kyseinen peli/pelisarja siltä hankittavalta konsolilta löytyy.

Laajemmin pelaavalle on Game Pass kuitenkin ehdoton aarreaitta. Enemmistö kuitenkin epäilemättä keskittää pelaamisensa tunnetuimpiin ja ns. "varmempiin" sekä tuttuihin nimikkeisiin, joten ehkä enemmistölle on silti parempi valinta PS5. Pelejä harrastavalle taas säästää pitkän pennin Game Passissa, joka myös tarjoaa huikean potentiaalin löytää täysin tuntemattomia helmiä.

Minä en usko että tähän mitään yhtä oikeaa vastausta on, eikä varmaan muutkaan täällä, vaan tapauskohtaisesti tämä asia selviää. Mikäli kuitenkin puhutaan vain saatavasta vastikkeesta (sekä rahallisesti että laadullisesti) rahoilleen, on Game Passia vaikea voittaa.
Samaa mieltä. Game Pass ei ole vastaus kaikkeen, mutta se on silti erinomainen palvelu ja nimenomaan tuo tuntemattomien helmien löytyminen on mielestäni parasta tuossa palvelussa.
 
Indiepelejä Game Passiin tulee heti julkaisupäivinään todella kiitettäviä määriä. Mutta vaikka kuinka pinnistän muistiani, en osaa nimetä yhtään heti päivänä yks Game Passiin pölähtänyttä AAA-peliä, joka ei olisi Microsoftin omistaman studion julkaisema.
Ainakin Yakuzat ovat menneet suoraan Game Passiin. Eivät toki aivan puhtaasti täytä uuden pelin määritelmää, paitsi Xbox pelaajille. Tulevaisuudessa ei tosin enää tarvitse muistiaan muutenkaan pinnistellä.

 
Onko muuten tietoa, että mikäli hankkii tuon Xbox All Access -paketin ja siinä vaiheessa, kun konsolin kytkee käyntiin omilla tunnuksilla, on vielä aiemmin maksettua Game Pass Ultimatea jäljellä, niin tuleeko se All Accessin sisältämä Game Pass Ultimate -tilausjakso ongelmitta vain sen aiemman tilausjakson jatkoksi?
 
Ainakin Yakuzat ovat menneet suoraan Game Passiin. Eivät toki aivan puhtaasti täytä uuden pelin määritelmää, paitsi Xbox pelaajille. Tulevaisuudessa ei tosin enää tarvitse muistiaan muutenkaan pinnistellä.



Tossakin listassa on 16 peliä, jotka olisin ostanut joka tapauksessa ilman Game Passia. Tästä sen huomaa, että miten hyvä palvelu Game Pass on minulle.
 
Onko muuten tietoa, että mikäli hankkii tuon Xbox All Access -paketin ja siinä vaiheessa, kun konsolin kytkee käyntiin omilla tunnuksilla, on vielä aiemmin maksettua Game Pass Ultimatea jäljellä, niin tuleeko se All Accessin sisältämä Game Pass Ultimate -tilausjakso ongelmitta vain sen aiemman tilausjakson jatkoksi?
Luin tuosta eilen, että vain 12 kk voi olla jäljellä, koska se on 24 kk tilaus. En tiedä, onko sama Suomessa.
 
Onko muuten tietoa, että mikäli hankkii tuon Xbox All Access -paketin ja siinä vaiheessa, kun konsolin kytkee käyntiin omilla tunnuksilla, on vielä aiemmin maksettua Game Pass Ultimatea jäljellä, niin tuleeko se All Accessin sisältämä Game Pass Ultimate -tilausjakso ongelmitta vain sen aiemman tilausjakson jatkoksi?
Konsolin mukana tulee 24 kuukauden koodi, josta Gamepass Ultimaten voi lunastaa. Ei kannata lunastaa ennen, kuin edellistä on alle 12 kk jäljellä, sillä kerralla voi maksimissaan olla 36 kk.
 
Viimeksi muokattu:
Konsolin mukana tulee 24 kuukauden koodi, josta Gamepass Ultimaten voi lunastaa. Ei kannata lunastaa ennen, kuin edellistä on yli 12 kk jäljellä, sillä kerralla voi maksimissaan olla 36 kk.
Aijaa. Minä olin siinä käsityksessä, että se Game Pass Ultimate -tilaus, joka kuuluu tuohon All Accessiin, aktivoituisi sen konsolin kautta sille tilille, jolla konsolille kirjaudutaan ensimmäisen kerran. En kyllä muista, mistä minulle on moinen käsitys päässyt syntymään. Tuollainen perinteinen koodin lunastus olisi kyllä juuri tuon enimmäistilausjakson täyttymisen takia parempi vaihtoehto.
 
Olenkohan muuten ainoa, joka käyttää Apple Arcadea, eli Applen omaa pelitilauspalvelua? Apple Arcaden pelit on pelattavissa iOS-laitteilla, Apple TV:llä ja Macilla, ja useimmissa (mutta ei jostain syystä kaikissa) peleissä on noiden eri alustojen yli toimiva pilvitallennus sekä saavutukset. Pelivalikoima kasvaa hiljalleen, ehkä noin 4-6 pelin kuukausivauhtia. Kaikki ovat kuitenkin periaatteessa ihan kunnon pelejä, eikä mitään mainoksilla ja mikromaksuilla ylikyllästettyä F2P-tauhkaa. Ja kun Apple viime syksynä Arcaden avaamisen yhteydessä toi vihdoin virallisen tuen myös BT-ohjaimille, oon pelaillut Apple TV 4K:n kautta ihan DualShock 4:llä. Myös Xbox Onen kapulat toimivat, kunhan ovat sitä uudempaa revisiota, josta Bluetooth-tuki löytyy.

Ehdottomasti viihdyttävin tekele on ollut tähän asti What The Golf?, joka tuli muksujen kanssa pelattua 100-prosenttisesti läpi. Todella hauska tapaus, jota tollainen 5-vuotiaskin osaa pelata yksinään, mutta jossa riittää tarvittaessa haastetta ihan tällaiselle kokeneemmallekin peliharrastajalle. Muita mainitsemisen ja kehujen arvoisia on ainakin Grindstone, Sayonara Wild Hearts ja Jenny LeClue: Detectivu.

Apple Arcaden ehkä suurin heikkous on se, että kun ei meinaa aika muutenkaan riittää, niin tässä on jo parin kuukauden ajan tullut mietittyä, kannattaako muutaman pelin takia maksaa tuota 4,99 euroa kuussa.
Hyhhyh! Apple ja ylipäätään mobiilipelaaminen ovat itselleni ainakin aikalailla kirosanoja tällä hetkellä. Vaikka minulla on iPhone sekä iPad. iPhone on kuitenkin työnantajan kautta puoliksi pakon sanelemana tullut. Jatkossa on tarkoitus vaihtaa Androidiin tuo työpuhelin ja sitten jossain vaiheessa myös oma tabletti Androidiksi. Pelikäyttöön en niitä silti tule käyttämään.

Pakko kysyä, ilman mitään nälvimistä sinänsä, että mikä se juttu on mikä niin monia (mm. sinua) kiehtoo mobiilipeleissä? Itselleni pieni ruutu on todella rasittava (ärsyttävä) pelaamisessa. Lisäksi pelaamieni mobiilipelien pelattavuus ja käyttöliittymät ovat olleet järjestään kamalia. Mutta siis mielenkiinnosta kuulisin kommentteja niistä hyvistä puolista, kun itse en vain noiden päälle ymmärrä ollenkaan.
 
Aijaa. Minä olin siinä käsityksessä, että se Game Pass Ultimate -tilaus, joka kuuluu tuohon All Accessiin, aktivoituisi sen konsolin kautta sille tilille, jolla konsolille kirjaudutaan ensimmäisen kerran. En kyllä muista, mistä minulle on moinen käsitys päässyt syntymään. Tuollainen perinteinen koodin lunastus olisi kyllä juuri tuon enimmäistilausjakson täyttymisen takia parempi vaihtoehto.
Olen ymmärtänyt sen niin että jos tilille mahtuu ultimate tilausta se menee sinne ja jos jää yli sen saa koodina.
 
Tuosta Xbox All Accessin sisältämästä Game Pass Ultimatesta löysin tällaisen tiedon, kun rupesi mietityttämään, että olinko ihan kuutamolla sen lunastamisen suhteen.

"24 Months Xbox Game Pass Ultimate: Digital Direct: Your 24-month Xbox Game Pass Ultimate membership is delivered directly to your console during set-up and is available in Settings; no codes required. Must be redeemed on the console purchased in the Bundle."

Tuon mukaan siis lunastaminen tapahtuisi tosiaan konsolin asetusten kautta. Ei toki vielä konsolille kirjautumisen yhteydessä, kuten aluksi muistelin.

Lähde: https://www.xbox.com/en-US/legal/XboxAllAccessTerms
 
Tuosta Xbox All Accessin sisältämästä Game Pass Ultimatesta löysin tällaisen tiedon, kun rupesi mietityttämään, että olinko ihan kuutamolla sen lunastamisen suhteen.

"24 Months Xbox Game Pass Ultimate: Digital Direct: Your 24-month Xbox Game Pass Ultimate membership is delivered directly to your console during set-up and is available in Settings; no codes required. Must be redeemed on the console purchased in the Bundle."

Tuon mukaan siis lunastaminen tapahtuisi tosiaan konsolin asetusten kautta. Ei toki vielä konsolille kirjautumisen yhteydessä, kuten aluksi muistelin.

Lähde: https://www.xbox.com/en-US/legal/XboxAllAccessTerms
Hyvä tarkennus, itse olin aivan varma, että tulisi koodin mukana.
 
Yksi mainitsemisen arvoinen seikka Gamepassista on se, että pelikirjastoa selatessa voi huoletta valita pelejä, jotka menevät testiin. Muistan ennen Gamepassia katsoin vähintään tunnin erilaisia arvosteluja pelistä ennen ostopäätöstä. Tänäänkin löysin melkein ensi kesään asti pelattavaa, lähemmäs viisitoista peliä :)
 
Ylös Bottom